Kiitos kelan vetkuttelun meillä syödään koko viikonloppuna makaroonia ketsupilla ja voilla
Yleensä tekevät päätöksen heti kun lappu saapuu ja raha on tilillä 2 päivän päästä. Nyt ei kuitenkaan ole eikä ole varmuutta että onko edes vielä maanantaina. Että kiva, rahat loppuivat eilen kun kuvittelin että tänään tulee rahaa niinkuin aina ennenkin on tullut 2 päivän päästä, eipä vain tullut.
Kommentit (53)
on siinä vielä sellainenkin juttu, että korkeakoulutettua ei välttämättä palkata niihin " hanttihommiin" , koska on ylikoulutettu, eikä siis siksi pysyisi kauaa töissä. Usealla firmalla on näin... eli sinällään se hankaloittaa elämää kyllä. Vaikka itse olisi valmis tekemään ihan mitä tahansa, niin työnantaja voikin päättää, että sinä et kuitenkaan halua tätä työtä tehdä...
juu, minä olen korkeakoulutettu ja olen työssä, josta pidän. Ajattelin kuitenkin kertoa tämänkin näkökannan, koska tuttavani ovat tähän törmänneet.
Itselläni on amk-tutkinto mutta töitä ei. Ja uskokaa tai älkää, ei niitä töitä aina tekevälle löydy.
Kun on koulutusta mutta ei kokemusta, oman alan töihin on vaikea päästä, haluavat kokeneemman. Mutta sitten kun haet jotain alemman tason hommaa, katsovat, että olet liian hyvin koulutettu. Minultakin on kysytty haastattelussa, että haet sitten varmaankin vielä oman alan töitä, vaikka meille pääsisit. Mitä vastata? En hae. Eli valehtelisin, ja sen tietää haastattelijakin. Kyllä haen. No sitten et tule ainakaan valituksi lipunmyyjän tai siivoojan tehtävään.
Jos joku tietää, mistä niitä töitä löytyy koska tahansa, kertokoon sen heti. Ei voi olla kovin korkea äo, jos vaittää, että töitä tekevälle löytyy. Ei löydy aina, etenkään jos palkkaa haluaa.
Suurimissa kaupungeissa on ilta-ja yöhoito järjestetty. Viikonloppuisin on joissakin paikoissa päiväkotiosastoja auki.
Yksinhuoltaja eikö se ole tahdonasia miten asiansa järjestää.
Mietipä vaikka 64 tilannetta, joss itse olisit vastavalmistunut, korkeakoulutettu yh. Etsit oman alasi töitä, joita on kuitenkin vaikea saada, vaikkapa siksi, että olet ollut opiskeluaikasi yh, etkä ole voinut täyspäiväsen opiskelun lisäksi tehdä näin ollen ilta- ja viikonlopputöitä opintojen ohella; sinulla ei siis ole työkokemusta, vaikka useamman vuoden korkeakoulutus onkin.
Olet motivoitunut työntekoon, ja haet aktiivisesti alasi töitä tai edes siihen liittyviä töitä. Lapsesi on päivähoidossa päiväkodissa, jossa hän on ollut jo muutaman vuoden. Päiväkoti sijaitsee lähellä, lapsella on siellä tuttu ryhmä, tutut hoitajat ja omat kaverit. Tiedät, että voisit saada iltasiivoustyötä, joka kuitenkin on osa-aikaista tai ainakin matalapalkkaista.
Käsi sydämelle 64, tekisitkö tosiaan seuraavan:
-ottaisit lapsesi pois tutusta päivähoitopaikasta ja irrottaisit hänet - sanotaan nyt vaikkapa kesken viimeisen tarhavuoden - kavereista ja tutusta ryhmästä ja laittaisit hänet ilta- ja yöhoitoon päivystävään tarhaan, joka sijaitsee kaupungin toisella puolella. Vähävaraisena olet tietysti myös autoton, joten ilta- ja yöaikainen " hoitopäivä" venyisi yli tunnilla molemmista päistä, kun veisit lapsesi julkisilla (joita liikkuu iltaisin tai aamuyöstä aika huonosti) sinne kaupungin toiselle puolelle hoitoon
-tästä kaikesta saisit rahallisesti saman verran tai vähemmän kuin työttömyyskorvaus
-tilanne olisi väliaikainen, sillä TOTTAKAI lopettaisit siivoustyöt HETI jos/kun saisit enemmän omaa alaasi ja koulutustasi vastaavaa työtä
Eli käytännössä laittaisit pienen lapsesi päivärytmin uusiksi, erottaisit hänet tutuista hoitajista ja kavereista potentiaalisesti vain joidenkin viikkojen tai kuukausien ajaksi? Ja ei niitä hoitopaikkojakaan muuten niin vaan vaihdeta. Niitä pitää hakea, ja monessa kunnassa määräaika, jossa kunnan pitää hoitopaikka järjestää, on viikkojen, jopa kuukausien mittainen. Että koita nyt sitten työhaastattelussa (oli kyse siitä siivouspaikasta tai koulutusta vastaavasta paikasta) sanoa, että aloitan jossain vaiheessa 4 kk:n sisällä, kunhan vaan lapsi saa hoitopaikan...
Jos 64 todella toimisi noin, eli arvottaisi työnteon sinällään- ilman minkäänlaista rahallista lisäansiota työttömyyskorvaukseen verrattuna - noin korkealle, jopa oman lapsen tarpeiden yli, niin hatunnosto (kaiketi?)! Käytännössä oletan kuitenkin hänen vastaavassa tilanteessa jättävän ne ilta-aikaan ja aamun pikkutunneilla tehtävät siivoushommat toisille ja koittavan elää työttömyyskorvauksella, kunnes koulutusta vastaavaa tai edes virka-aikaan tehtävää työtä löytyy. Ainakaan hän tuskin ryntäisi suoraan koulunpenkiltä näihin iltasiivoushommiin, edes muutamaa kuukautta töitä etsimättä ja katsomatta, jos vaikka saisi jotain sellaista työtä, jossa pientä lasta ei heti tarvitsisi repiä tutuista kuvioista ja raahata hoitoon yöksi kaupungin toiselle puolelle. Tai ainakin sellaista työtä, josta saisi edes vähän enemmän rahaa kuin työttömyyskorvaus.
Se on niin helvetin helppo sanoa, että " minä ainakin menisin ihan mihin työhön tahansa" kun on hyväpalkkaisessa duunissa, hyväpalkkaisen miehen vaimona. Veikkaan, että 64 ei esim. koskaan ole elänyt päivääkään työttömänä yksinhuoltajana ja tehnyt ratkaisuitaan siitä perspektiivistä käsin!
Aika tyrmäävää tekstiä on ap saanut. Jos on työmarkkinatuella niin siinä on tietty päivä milloin sen saa aikaisintaan palauttaa ja rahat on 2 vrk tuon jälkeen tilillä.
Netissä Kelan sivuilla voit täyttää sähköisesti anomuksen jos on verkkopankkitunnukset ja näin teen hakemuksen.
Ymmärrän köyhänä yksinhuoltajana ap:tä täysin, rahat kertakaikkiaan vaan loppuvat joskus.
Jemmaan kuitenkin aina pitkin kuukautta ruokaa pakkaseen, ostan niitä alennettuja tuotteita jotka ovat lähellä viimeistä myyntipäivää ja meillä syödään todella hyvin ja terveellisesti.
Toivon ap että voit vipata joltain kaveriltasi rahaa että pärjäätte viikonlopun yli.
koulusta ja vie nattikseen, kun ovet suljetaan.
Työttömänä olen ollut ja lopettanut työnvälityksen kautta työn hakemisen koska se on ollut ajanhukkaa. (se rahan kerjääminenkin on uuvuttavaa puuhaa)
Työpaikat olen hakenut omatoimisesti itse.
Ihminen istuu vaikka tikku takasilmässä kun on pakko. Ikinä en itseäni ja lastani jättäisi tyhjänpäälle roikumalla läheisriippuvuudessa miehen kukkaroon.
Miten lapsi voi? Olosuhteisiin nähden hyvin. On 6 vee osaa lukea, laskea ja kirjoittaa. Sosiaalinen ja auttavainen poika. tykkää koulusta ja hoitoon menemisestä. Sopeutumisvaikeuksia ei ole ollut. Päinvastoin asennekasvatuksella asioihin voidaan vaikuttaa.
Minä korkeakoulutettu olin työtön. Tein hurjasti hakemuksia ja en saanut töitä.
Yksi kuriositeetti on se, että perheellisen ei välttämättä edes kannata tehdä siivoustöitä, koska käteen jäävä nettotulo pienenee verrattuna tuilla elämiseen. Tämän oli joku muukin huomannut ja se on suuri vääryys tässä yhteiskunnassa. Työn on tarkoitus elättää, eikä sitä tehdä vain huvin vuoksi. Jos tuilla saa rahaa enemmän käteen, niin minä elän silloin tukien varassa.
Lopulta sain työpaikan tuttavan tuttavan kautta. Se oli määräaikainen, mutta sieltä työpaikasta minut järjestettiin uuteen paikkaan tuttavan välityksellä! Nyt tänne haetaan taas uutta työntekijää ja miten: " Kyselkää tuttavilta, haluaisiko joku tulla tänne töihin." Itse kysyin toiselta ihmiseltä, miten hän oikein tuli töihin - kuulemma tunsi paikan toimitusjohtajan.
Nyt en enää ihmettele, miksi en saanut työhakemusten avulla töitä. Täytyy näköjään olla suhteita. Jos olisin tämän aiemmin tajunnut, olisin vieläkin enemmän kysellyt töitä tuntemieni ihmisten avulla, enkä tehnyt turhia työhakemuksia.
Vähäosaiset ja köyhät tukien saajat ovat tällaisille kauhistus. Kaikki vaan mulle -tyyliä, toisten auttaminen verorahoilla pitäisi näiden mielestä lopettaa. Huokaus! Itsekkyys ja ahneus on huipussaan.
mitä sinä tekisit SIINÄ tilanteessa. Eli korkeakoulusta vastavalmistuneena yh:na.
Ryntäisitkö saman tien ihan mihin tahansa duuniin, työajoista, työn takia tehtävistä elämänmuutoksista ja rahallisesta puolesta välittämättä ja niitä punnitsematta, vai eläisitkö jonkin aikaa työttömyyskorvauksella, ja edes yrittäisit saada sitä koulutustasi vastaavaa työtä? Aika harvalla on vakituinen työpaikka odottamassa valmiina, kun opinnot on saatu loppuun.
Olen 65, ja yritin kirjoituksella vain osoittaa, että elämäntilanteita on erilaisia, ja valinnat täytyy aina tehdä omasta tilanteestaan käsin. Monien ihmisten elämään kuuluu lyhyitä - yai pidempiä - työttömyysjaksoja, joihin syyt voivat olla moninaisia. Ja joskus sekä yksilön, perheen että yhteiskunnankin kannalta on parempi olla muutama kuukausi työttömänä työnhakijana kuin rynnätä ihan mihin vaan työhön pelkästään jonkun korkean " työmoraalin" takia. Eivät kaikki työttömyyskorvausta tai muita sosiaalietuuksia nauttivat ole laiskoja luusereita. Tässä ketjussa ei missään vaiheessa ole tullut ilmi MIKSI ap on tukien varassa, minkä tukien varassa hän on, ja kuinka pitkään tilannetta on jatkunut/tulee jatkumaan. Silloin on ihan turha ulkopuoleisten vetää mitään johtopäätöksiä hänestä persoonana tai hänen työmoraalistaan.
tuntipalkalla lyhyeksi aikaa johonkin tai harjottelijaksi, vaikka se ei taloudellsiesti näyttäisi kannttavalta, koska sillä alilla oppii tuntemaan lisää ihmisiä joiden kautta voi saada töitä!!
Itse yritän skannata työtutuista harjoittelijoita tai niitä joiden määräaikaisuudet päättyy tms. ja vihjata heistä kollegoille jos jossain vapautuu työpaikka. Ei ne mun mitään bestiksiä ole, vaan ihmisiä joista kokemuksen kautta tiedän etä heillä on hyvä työnjälki
Vierailija:
onko se sitten maisterin itsekunnioitukselle korkampaa ja hohdokkaampaa heittäytyä sosiaalipummiksi, ja työttömäksi luuseriksi??" ei tarvitse alentua.."
KYLLÄ TARVITSEE JOS RAHAT ON LOPPU, EIKÄ OLE MUITA TÖITÄ, arvoisa maisteri!
Tähän yksi maisteri kommentoi, että usein tämä ei ole omasta halusta kiinni, vaan myös siitä, ettei ns. ylikoulutettuja haluta palkata. Hommaan kun hommaan otetaan mieluummin ihminen, jonka ajatellaan siinä myös pidemmän päälle pysyvän. Puhun nyt omasta ja monen tutun kokemuksesta. En sano, että ns. hanttihommien löytyminen akateemisesti koulutetulle olisi mahdotonta, mutta vaikeampaa se voi olla kuin duunaritaustaiselle.
Kelassa varmasti yritetään käsitellä kaikki hakemukset (koskien jatkuvia työttömyysturvailmoituksia) heti, joissa palautuspäivä on ollut oikea. Ainakaan ennen ei missään ole ilmoitettu = luvattu, että rahat on kahden päivän päästä tilillä, muistaakseni papereissa lukee viikon sisällä. Toisin sanoen kahden päivän aikaan on totuttu nopean käsittelyn takia, mutta se ei todellakaan ole mikään sääntö.
Vierailija:
Pidin nettiyhteyden auki, koska asioiden hoitaminen oli helpompaa ja halvempaa. Aina sai ihmisiä kiinni lähettämällä sähköpostin ja paljon virastoasioita hoidettua netin kautta. Se on halvempaa kuin jos alkaisi soitella joka paikkaan. Työkkäriinkin on 06-alkuinen numero eli siitä menee erillinen palvelumaksu. Jos ei ollut bussikorttiin varaa, niin aina sai kuitenkin netillä hoidettua asiat. Työhakemusten lähettäminen ja tekeminen tuli myös halvemmaksi netissä. Tämän lisäksi lasten kanssa ei todellakaan tosta noin vain lähde hoitamaan asioita, vaan joskus oli hyvä hoidella asioita yön rauhassa, kun lapset nukkuivat.