Munasarjakystan puhkeaminen
Kellään kokemusta munasarjakystasta? Kun se puhkeaa tai tyhjenee, onko ollut vaginaalista vuotoa, entä hyytymiä? Oletko ollut kipeä?
Mulla alkas kp11 vuoto,joka jatkuu edelleen, nyt kp 14. Jotain hyytymän tapaista on,sekä menkkamaiset kivut ovat kovat.
Kommentit (31)
Jep, olin pienen lapsen kanssa kaksin kotona ja melkein pyörryin tylpästä kivusta.
Otin taksin päivystykseen ja sain kaksi vahvaa ab kuuria.
Käypähoidon mukaan kystat, joita minulla näkyi ultrassa useampi, vaativat seurantaa. Mutta valitukseeni vastattiin vain hyvää talven jatkoa.
Seuraavaa poksahdusta odotellessa..
Vierailija kirjoitti:
Mulla suli hiljaa itsestään pois.
sattuiko se? Mulla eilen todettiin kysta oikean puolen munasarjoissa ja tänään aamulla en oo ottanu särkkäriä tai mitään ja yhtäkkiä ei vaan satu vaikka eilen illallla sattui!
Itelläni puhjennut munasarjakystia. Kipua ollut, mutta ei ole ollut mitään verrattuna selkäni aiheuttamaan, säteilevään hermokipuun. Pientä sen rinnalla. Nyt leikattiin viikko sitten munasarjakysta 20 cm, molemmat tuubit ja munasarjat poistettiin. Kramppi tämän ison kystan kanssa oli 24/7 päällä, ja ähky olo. Onneksi tämä iso ei puhjennut ennen leikkausta. Toipuminen leikkauksesta nopeaa.
Ihan selvät oireet itselläni kystan puhkeamisesta lähipäivinä. Kokeneille kysymys, menisittekö lääkäriin joka tapauksessa?
Löysin keskustelun sattumalta ja nostan: onko se puhkeamisen aiheuttama vuoto verta vai jotain muuta, kun kaikissa lähteissä puhutaan kuitenkin nesteen valumisesta?
Olen viisissäkymmenissä oleva nainen, jolla edelleen kuukautiset, joihin vasta myöhemmällä iällä on ilmaantunut hankalia oireita. Sitä ennen yli 30 vuotta menkat olivat helpot ja lähes huomaamattomat. Reilut viisi vuotta sitten kuukautiset ensin muuttuivat järkyttävän runsaiksi (punaista verta, tummia hyytymiä, ei koskaan mitään ruskeaa tuhrua) eikä mikään suoja tai niiden yhdistelmä enää riittänyt. Lääkärissä kävin muutamaankin otteeseen, mutta kun kierto säännöllinen eikä tutkimuksissakaan mitään löytynyt, kehotettiin vaan sietämään. Siinä vaiheessa oli jo virtsarakon ja peräsuolen painamista pahimpina päivinä, ts. tunne, että vessassa pitää rampata koko ajan, vaikka mitään ei tullutkaan. Myös koko lantion seutua jomottavat kivut tulivat jossain vaiheessa. Pikkuhiljaa aloin huomata, että kipu aina pahenee ja pahenee päivän pari, kunnes yhtäkkiä laukeaa samanaikaisesti, kun isoimmista tamponeista huolimatta ulos valahtaa iso määrä pelkää kirkkaanpunaista tuoretta verta (saattaa olla niinkin, että juuri vaihdettu suoja jää puhtaan valkoiseksi eli kaikki tulee ohi). Voiko tämä veri olla peräisin kystasta?
(Onneksi kierto on alkanut viimeisen vuoden aikana lyhentyä ja toivonkin, että aika pian pääsisin koko riesasta. Pohdin kuitenkin, että jos oireet viittaa kystaan (tai myoomaan tai johonkin muuhun), yrittäisinkö vielä kerran käydä lääkärin pakeilla.)
Mulla on gynen mukaan kysta puhjennut ja veristä vuotoa tullut jo kolme viikkoa. Kuulemma todennäköisesti johtuu tuosta kystasta. Itseä kyllä arveluttaa onko jotain muuta pielessä. Koskaan ennen ei oo ollut tämmöistä.
Mulla tulee kystia ja kun ne puhkeaa niin ne on niin kipeitä ettei voi erehtyä. Olen ollut monta kertaa osastolla kivunhoidossa ja pari kertaa leikkauksessa niiden takia.
Mulla on ollu kaks viikkoo kipuja ja vuotoa, alkuun kovaa kipua ja tiputteluvuotoa, sitten alkoi viikon jälkeen runsas vuoto. Kivut aaltoilee, välillä sattuu ja välillä ei. Alavatsa tuntuu menevän ihan jonkinlaiseen lihaskramppiin. Lääkärissä kävin ja jotain outoa siellä oli. Toinen lääkäri ultrasi myöhemmin samana päivänä eikä löytänyt mitään ihmeellistä. Kystia on ollut aiemmin ja nytkin 20mm kokoinen toisella puolen. Epäili että on kysta revennyt kun mikään muu ei selittänyt oireita. Kohdun ulkoistakin epäiltiin alkuun. Kipu jatkuu kuitenkin edelleen, en tiedä vuotaako vieläkin ja ärsyttää vatsakalvoa. Vaihdan nyt hormonikierukan pois joka lisää kystien mahdollisuutta.
Tuntui kuin kuume nousisi ja äkkiä lähti jalat alta. Sen jälkeen kovaa supistus tyyppistä kipua. Soitin ambulanssin koska pelkäsin kohdun ulkoista raskautta ja sattui tosi paljon vatsaan.
Mulla käynyt vaan kerran, kipu oli kovaan synnytyssupistukseen verrattavaa. Miehen avustuksella raahauduin sänkyyn ja sain särkylääkkeet. En muista tarkkaan kauanko kipu kesti, mutta ei yhtä iltaa kauempaa. Lääkäri sitten myöhemmin totesi ultralla, että oli ollut munasarjakystasta kyse. Vuotoa ei tullut, ainakaan en muista. Tästä nyt jo kymmenisen vuotta eikä ole sattunut uudestaan.