Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimitaanko aina näin?

11.01.2008 |

varhain aamulla tiistaina 8.1 huomasin vessassa käydessäni paperissa limaa ja vaaleanpunaisa verta. Raskausviikkoja 6+0. soitin terveysaseman ajanvaraukseen heti kahdeksalta. Puhelimeen vastannut sairaanhoitaja ei osannut minua auttaa, vaan lupasi soittaa minulle. Hän soittikin pian ja sanoi ettei lääkäriin tarvitse tulla, on tapahtunut keskenmeno.

Puolillta päivin soitin äitiysneuvolan terveydenhoitajalle ja kertasin hänelle oireeni: veristä vuotoa ja alavatsa kipeä kuin kuukautisten aikana. terveydenhoitajan mielestä vuotoa voi tulla alkuraskaudesta ja se on ihan normaalia, nähdään ensi viikolla äitiysneuvolan vastaanotolla.

Olin koko aamun etsinyt tietoa netistä ja lopulta löysin tieni Jorvin sairaalan sivuille ja soitin naistentautien päivystykseen. Sain ohjeeksi ottaa reilun annoksen kipulääkettä alavatsakipuun ja kehoituksen tulla keskiviikkoaamuna paikanpäälle.

Keskiviikkona menin Jorviin ja siellä lääkäri katsoi ultralla ja totesi, että kohtu on tyhjä. Sain sairaslomaa loppuviikon.

Olen tässä nyt muutaman päivän pohtinut tapahtunutta ja en ole ihan varma toimittiinko terveysasemalla oikein. Jos en olisi itse ryhtynyt selvittämään tilannettani en olisi päätynyt Jorviin niin nopeasti kuin nyt. Henkilökunta Jorvissa taas oli oikein ammattitaitoista ja ei vähätellyt tilannettani.

Toimitaanko siis aina näin?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tietenkin pahoitteluni menetyksen johdosta. Mutta siis ihmeellinen puhelindiagnoosi liman ja vaaleanpunaisen veren perusteella, eihän kukaan jolla ei ole röntgenkatsetta voi tuon perusteella sanoa onko kaikki kunnossa vai ei! Älytöntä.

Minulla oli koko tämän raskauden alun ajan (viikot 5-7/8) erilaisia kipuja ja vuotoja. Kävin kolme kertaa ultrassa ja aina näkyi viikkoja vastaava tilanne. Ja tosiaan tuo naistentautien päivystys on aina oikea osoite kun vuotaa ennen viikkoa 22 (sen jälkeen synnytys). Terveysasemalla ei toimittu oikein, ei myöskään neuvolassa. Vuodon syy pitää aina tarkistaa ja vaikka kohtu olisi tyhjä, pitää myös verikokeella varmistaa että raskaus on ollut ja keskeytynyt. Tämä jo siitäkin kurjasta syystä että kun keskenmenoja on todistetusti kolme perättäin ilman synnytystä välissä, käynnistetään tutkimukset.

Voimia tilanteesi kestämiseen ja jaksamiseen!

Tiuhtiainen (viides raskaus käynnissä ilman synnytyksiä)

Vierailija
2/3 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aluksi osanottoni menetyksenne johdosta! :(

Siis tuon pienen verisen vuodonko perusteella sairaanhoitaja sanoi puhelimitse, että on tapahtunut keskenmeno??? Tuo nyt on jo niin käsittämättömästi sanottu, että ei pysty uskomaan! Alkuraskauden vuodot ovat todella todella yleisiä eikä se todellakaan tarkoita automaattisesti keskenmenoa! Joten äärimmäisen kovan " diagnoosin" antoi hoitsu kyllä puhelimitse!!! Hävytöntä! Muutoin en osaa sanoa, miten näissä asioissa toimitaan yleisesti, mutta luulisi nyt että inhimillisyyden nimissä ottaisivat edes tarkastukseen eikä tuollaista läiskäisisi puhelimessa korvaan! Ja minusta se on käsittämätöntä, että keskenmenoa pidetään niin pienenä juttuna, ettei edes sairaslomaa anneta heti! Murrr! Anteeksi että näin kärkkäästi tuon nyt mielipiteeni esiin, mutta tällaiset tarinat saavat aina vereni kiehumaan (takana myös itselläni keskeytynyt keskenmeno, joka saatiin selville rv11+0)... :(

Voimia sinulle ja miehellesi!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoto alkoi perjantaina rv5+4 ja soitin ensin kätilöopistolle, josta mun käskettiin soittaa naistenklinikan päivystyspolille. Soitin sinne, sanoivat vaan, että jos ei ole runsasta vuotoa ja kovia kipuja, pitää vaan ottaa särkylääkettä ja olla kotona. Käskivät soittaa kätilöopistolle maanantaina. Soitin maanantaina kun vuoto oli jo lähes loppu, sanoivat että voin tulla ultraan tiistaiaamuna päivystykseen tai jos vuoto loppuu niin mennä vain neuvolaan hcg-kontrolliin. Tää hoitaja sanoi, ettei ehkä ole edes keskenmeno, kun en vuotanut paljoa. En tiistaiaamuna päässyt päivystykseen kun vein esikoisen lääkäriin ja kävin samalla hcg mittauksessa. Soitin tuloksista neuvolaan, ja terkkakin sanoi että olisin vielä raskaana. Tulokset eivät olleet vielä tulleet. Keskiviikkona hcg arvo oli tullut ja oli 4,7, mutta terveyskeskuksessa vieläkin arvuuttelivat josko raskaus jatkuisi... vaikka itse tiesin jo perjantaina että kesken meni. Antoivat ajan terveyskeskuslääkärille, jonne en kyllä mene vaan menen omalle gynelle...

Ärsyttävää oli se, että jankkasivat että raskaus ehkä jatkuu, itsekin aloin taas toivoa, ja sitten taas petyin kun en ollutkaan...