G: Mistä suomalaisten lihavuus mielestäsi johtuu?
Siitä on ollut niin paljon juttua viime aikoina lehdissä... miksi suomalaiset on niin läskejä? Jopa lapset!
Kommentit (20)
että aikuisten lihavuuteen yksi syy on se, että isokokoisia vaatteita on nykyisin helposti ja edullisesti saatavilla.
Kun 15 vuotta sitten olin yhtä lihava kuin nyt, oli yksi painava kannuste ryhtyä laihduttamaan se, että tavallisista kaupoista ei yksinkertaisesti enää löytynyt sopivankokoisia vaatteita. Olisi pitänyt mennä Lorellaan tms. erikoisliikkeeseen, joissa hinnat ovat reilusti kalliimpia ja valikoimat eivät välttämättä " omannäköiset" .
Nyt on jokaisessa kaupassa oma " isojen tyttöjen" mallisto, joiden hinnat ja tyyli ovat samaa luokkaa kuin kaupan muutkin vaatteet. Ei ole enää pakko sinnitellä vanhoilla vaatteilla, kunnes sattuu löytämään uusia, vaan voi kulkea alennusmyynneissä kuin normaalipainoiset ihmiset ikään. Minä olen jo liki satakiloinen, ja silti kaupoissa on vielä monta kokoa isompia vaatteita.
Ylipainoisuudesta on näin myös tullut tietyllä tavalla hyväksyttävämpää. Miksi stressata, kun ylipainoisia on niin paljon muitakin.
Ei ole ruoka-aikoja vaan syödään kun huvittaa, juodaan limuja jne.
Suomalaiset on fyysisesti liian passiivisia.
Jonkinlainen tyhmyys, yksinkertaisuus. Eli ei lopeteta mässäämistä, vaikka tiedetään, että se on pahaksi.
on se laiskuus ja ruokakulttuuri. Suomessa kaupasta saa muutenkin liikaa kaikkea hyvää esim. monenlaisia jogurtteja, valmisruokia, puolivalmisteita, vanukkaita, jäätelö, karkkeja jne. Osassa valmistuotteista on ihan liikaa sokeria (jos ei ole sokeria niin ei se makeutusainekaan hyvää tee). Tuota sokerisuutta ei vättämättä edes itse ensiksi huomaa. Kun asuin Suomessa niin pidin valion jogurtteja melko happamina (niitä normaalirasvaisia), mutta kun olin asunut ulkomailla n.6kk ja tulin takaisin Suomeen niin ne maistuivat kauhealta sokerilitkulta.
Lisäksi ruokavalio painottuu varmasti noin yleensä liikaa siihen soosiin, LIHAAN ja perunoihin. Enemmän hedelmiä ja kasviksia saisi syödä. Joka aterialla ei myöskään tarvitse maitoa.
ylipäätään jostain yksinkertaisuudesta tai tietämättömyydestäkin.
Täälläkin monet ihan ihmettelee, että mitä, miksei kalapuikot ole terveellisiä? Ei tajuta, että kaikki muka " tavallinen kotiruoka" saattaa olla täynnä rasvaa eikä tajuta tai osata laskea, mikä on " vähän herkuttelua sillon tällön" . Moni kertoo syövänsä tosi terveellisesti ja sopivan määrän, ja sitten kun kertovat tarkkaan syömisensä, niin syövät paljon ja tosi epäterveellisesti.
koska esimerkiksi täällä (Keski-Eurooppa) ihmiset myös pysyvät sisällä tyyliin koko talvikauden kun on " niin huono ilma" . Ja eikös jossain Floridassakin ole läskiys huipussaan.
Se ulkomailla asuja vielä vastaa.
Se johtuu suurimmaksi osaksi varmaan siitä paikallisesta ruuasta. Kun vierailen Suomessa alan paisumaan välittömästi vaikka syön ns. normaalimäärän sitä suomalaista kotiruokaa. Samoin tulee todella ällöttävä olo kun ei ole syönyt niin rasvaista moneen kuukauteen ja sitten sitä saman tyylistä tulee eteen joka päivä.
Taitaa meidän sapuskat olla energiasisällöltään aika jytyjä.
Syön periaatteessa ihan terveelistä ruokaa, paljon hedelmiä, ruisleipää jne. Syön vain liikaa. Joskus on iltoja, että syön melkein koko ajan. Ensin päivällä syön tosi vähän ja sitten kolme tuntia koko ajan.
kun sillä pyhällä peltilehmällä pitää ajaa joka paikkaan. Vaikka kauppa tai pankki olisi kilometrin päässä, täytyy autolla päästä ovelta ovelle.
on jotenkin lahduttavaa lopettaa karkkien syönti ja syödä tilalla siten jotain supermegasuklaacookiesseja.
Ja annoskoot todellakin. Vaikka joku spagetti ja jauhelihakastike (ite tehty ilman kauheita rasvamääriä) on ihan ok ruoka, niin on siinä nyt kuitenkin sen verran rasvaa ja muuta ettei voi vetää kolmea lautasellista. Mutta moni tuntuu kuvittelevan " joo, nyt tää on terveellistä ruokaa niin saan vetää niin paljon kun vaan pystyn" .
nykyään aina kasviöljyjä ruuanlaitossa ja kermaa (voitakin, eikä mitn margariineja jos sattuu tarvimaan), mutta ei se ole minua lihottanut sitten yhtään. Päinvastoin olen vain laihtunut. Onhan niissä kovasti energiaa, mutta ei se haittaa sitä lisää kohtuullisesti. Ja muut ateriat ja vlipalat ovat sitten vastavuoroisesti kevyempiä täällä kuin siellä pohjoisessa. Ja niitä herkkuja muutenkin syödään täällä vähemmän. Korvataan jollain kevyemmällä.
T: se ulkomailla asuja
Liikaa energiaa ja liian vähän kulutusta. Ja sitten jojo-laihdutus. Monet naisethan tekevät sitä, juovat aamulla vain kahvia ja syövät palan leipää. Lounaalla närvitään salaattia. Kahvilla viineri ja illalla kotiin suklaapatukan kanssa. Illalla sitten mässätään kotona ja ihmetellään kun ei laihdu.
Suurin osa energiasta pitäisi saada aamiaisesta, lounaasta ja iltapäivän välipalasta. Kukaan ei laihdu jos jättää syömättä.
Esim. erilaiset keitot jne. Mutta ruokakulttuuri on muuttunut ja harvassa perheessä tehdään matikkasoppaa tai hirvikeittoa, puhumattakaan, että itse ongittaisiin kaloja ja savustettaisiin ruuaksi sellaisenaan kasvisten kanssa tai tehtäisiin ruishiutaleista ja puolukoista tuorepuuroa.
Kun syödään pizzaa, pastaa, rasvassa uppopaistettuja kiinalaisia ruokia, kebabia ja ranskalaisia niin saadaan ihan eri määrä kaloreita kuin perinteisestä ruokavaliosta.
Äitini kertoo usein, että heidän ollessaan pieniä jokainen sai yhden nakin, jos oli nakkia ruuaksi. Monessako perheessä riittää yksi nakki per kouluikäinen lapsi? Kuinka paljon tulee liikuttua päivän mittaan?
Itse olen tänään syönyt silakkaa sienikastikkeen kera tultuani kuntosalilta äitini luo kylään. Sitten kävelin kotiin takaisin, koska autoa en omista. Suosittelen muillekin!
Esimerkiksi olen jo vuosia paistanut jauhelihan siten, että kypsennyksen jälkeen kumoan rasvaa pois. Sitä tulee muuten paljon, vaikka muutakin nestettä poistuu samalla. Mielestäni maku ei siitä huonone. Eron huomaa selvästi. Jos syön jauheliharuokaa, jossa on rasva tallella, alkaa ällöttää, kun rasva tarttuu kitalakeen.
Eli jauhelihakastikkeestakin voi saada terveellisempää, ja vielä parempi, jos makaronin vaihtaa tummaan tai täysjyvään.
Luullaan että vain liikkumalla laihtuu ja makaroonilaatikko on terveellistä ja normaalia kotiruokaa!!!
Kaupat ovat pullollaan naposteluun sopivia herkkuja ja niitä sitten vedetään illat pitkät.
Lisäksi tuoreet kasvikset ovat törkeän kalliita. Huomaan nyt kun on pari kuukautta menty hiukan niukemmalla budjetilla, että kasviksien hintaa tulee ensimmäisenä päiviteltyä.
Loput vetää " kunnon kotiruokaa" ja lihoo. Kukaan ei tunnu tietävän kuinka monta kaloria on esim. makaroonissa tai riisissä!
Tietäisittepä vain,kuinka paljon ihmiset käyvät grillillä (lounasaikaan esim.) JÄRKYTTÄVÄÄ SANON MINÄ. Ei tulisi mieleenikään syödä joka päivä rasvaisia grilliruokia..huh huh