Minkä ikäisen lapsen voi jättää autoon odottamaan, kun käy esim. kaupassa (5-10 min.)
Kommentit (40)
Eli olen todennut paremmaksi olla jättämättä. Jos pienempi vaikka nukahtaa autoon odottelen itseskin autossa niin kauan että on nukkunut tarpeeksi. (ei koskaan nuku mitään tuntia tai kahta vaan torkahtaa max. puoleksi tunniksi)
Eli vasta kouluikäisen jättäisin.
Olette valmiit jättämään lapsia yksin autoon parkkikselle, mutta odotetaanpa vain kunnes sattuu joku tämänkaltainen onnettomuus niin kylläpäs sitten kauhistellaan ja haukutaan kyseinen äiti maanrakoon. Ihmetellään miten joku voikin olla niin typerä ja ajattelematon että jättää lapsen YKSIN AUTOON!
Minä en uskalla jättää! Mielikuvitukseni on niin vilkas että takuulla pääsen itsekkin helpommalla kun raahaan kaikki lapset mukaan kauppaan.
Veljelleni sattui tapaus, että autoon tuli sähkövika ihan omalla parkkiksella. Auto käynnistyi itsestään ja kun oli 1 vaihe päällä, auto lähti liikkeelle! Ajoi itsekseen edessä olevaan puuhun pahki ja syttyi tuleen. Eikä muuten ollut mikään vanha, romu amerikan rauta! On totta että tuollaiset tapaukset ovat äärimmäisen harvinaisia, mutta en vois antaa itselleni anteeksi jos niin kävisi minulle. Ja jos jättää auton ovet lukitsematta että esim sivullinen vois tuollaisessa tapauksessa ehtiä lapset pelastaa, niin silloin vois myös pedofiili käyttää tilaisuuden hyväkseen.
En siis uskalla jättää ketään lapsistani (1- 8v.) yksin autoon edes viideksi minuutiksi. Ja tiedä millaiset heitteillejättö syytteet tuliskaan jos joku sattuis poliisille ilmottaan.
Millähän konstilla sitten lukittuja ja ihan uusiakin autoja varastetaan suomessakin päivittäin!
Tutultani vietiin keskellä kirkasta päivää ja vielä suuren marketin ovien edestä Oulussa. Kukaan ei ollut huomannut mitään! Onneksi ei ollut lasta kyydissä. Autoa ei koskaan löytynyt!
Vierailija:
" Jos tästä muistelen äkkiseltään 5 vuotta taaksepäin, niin en muista yhtään uutista, jossa pysäköity auto olisi leimahtanut itsekseen.Vaunuja sen sijaan on kaatunut, lapsia on siepattu niistä jne.
"
Meinaatko että kaikki sattuneet tapaukset uutisoidaan?! Vain sellaiset, joissa kuolee ihmisiä, päätyvät otsikoihin. Ei ollut edes paikallislehdessä tuotakaan veljeni auton palamaan syttymistä ja sattui suuressa kaupungissa kuitenkin, ei missään syrjäseudulla. Ja vielä niin että naapuri oli soittanut palokunnan ja poliisit sitten tulivat veljelle kertomaan mitä on tapahtunut. Asui tuolloin kerrostalossa eikä huomannut koko tapausta kun ei ikkuinoita ollut sinne parkkikselle. Tiedän useita tapauksia lähivuosilta kun auto on palanut kesken ajon tai pian ajon jälkeen syttynyt palamaan.
Kaupassa menee se 5 min. Lapset 2,5v, 4v ja 3kk (viimeksimainitun jätän vain jos nukkuu). Eivät saa vöitä itse auki ja takaovissa on lapsilukot päällä. Pihassa on aina väkeä, ja jätänkin ovet lukitsematta, jotta lapset voidaan pelastaa jos autosta alkaisi nousta savua. Auto ei kyllä ole kovin vanha (-04), mutta sähköviat ovat aina mahdollisia. Samoin saatan hakea paketin postista (ei ikinä jonoa, jos olisi niin en jäisi jonottamaan).
Eniten minua huolettaa se, että lapsi karkaisi autosta tai että auto syttyisi palamaan, ja molemmat riskit olen ottanut huomioon niin hyvin kuin suinkin.
Vierailija:
Jos tästä muistelen äkkiseltään 5 vuotta taaksepäin, niin en muista yhtään uutista, jossa pysäköity auto olisi leimahtanut itsekseen.Vaunuja sen sijaan on kaatunut, lapsia on siepattu niistä jne.
Aamulehdessä niistä ainakin uutisoidaan tämän tästä. Esim taksi (eli uudehko auto) syttyi palamaan Ratinan sillalla kesken ajon, tai auto syttyi parkkipaikalla polttaen samalla pari naapuriautoakin. Bussejakin syttyy aina välillä palamaan, lehdestä saa lukea kuinka moottoritilasta alkoi nousta savua ja vain kuskin ripeä toiminta pelasti matkustajat.
Et ehkä lue niitä pikku-uutisia tarpeeksi hyvin.
3-vuotias lapsi oli jätetty autoon nukkumaan ja oli herättyään lähtenyt hortoilemaan ja kuoli auton alle? Ei auta, vaikka takaovet ovat lapsilukossa, kyllä 3-vuotias osaa jo kiivetä auton etupuolelle ja avata etuovet.
aina ihmetellyt näitä vanhempia, jotka jättävät lapsiaan autoon kauppareissujen ajaksi... Ei riitä kerta taikka pari kun olen näitä itkeviä taaperoita katsellut. He ovat olleet todella hädissään yksin autossa!! Aina tällöin olen jäänyt paikalle seuraamaan, että vanhempi palaa nopeasti. Ja aina on palnannut, ovat olleet poissa korkeintaan tuon 5 minuuttia. Pointti on vain siinä, että sekin on liikaa!!! Itse jättäisin autoon 5 minuutiksi ehkä ekaluokkalaisen, ehkä jopa eskari-ikäisen. Riippuu lapsesta.
olen aina jättänyt ja tulen tästedeskin jättämään koska mielestäni ei ole järkevää raahata kolmea tenavaa lähikauppaan sisään sen vuoksi että saan sen maitopurkin sieltä pikaisesti haettua.
Kun vanhemmat olivat jättäneet lapsen " hetkeksi " autoon nukkumaan. Lapsi oli herännyt ja alkanut itkemään ja sivulliset soittivat paikalle poliisin. Kun vanhemmat tulivat pikaiselta reissultaan, oli poliisit avanneet auton ovet lukosta ja yksi sivullisista hoiti lasta poliisin yrittäessä selvittää lapsen vanhempien henkilöllisyyttä. Silloin oli lehdissä että vanhempia ehkä syytetään heitteillejätöstä. En tiedä miten jutussa sitten kävi. Muistaakseni tuo lapsi oli jotain 3v.
Vierailija:
aina ihmetellyt näitä vanhempia, jotka jättävät lapsiaan autoon kauppareissujen ajaksi... Ei riitä kerta taikka pari kun olen näitä itkeviä taaperoita katsellut. He ovat olleet todella hädissään yksin autossa!!
Hän raivoaa muutenkin monta kertaa päivässä eri asioista, uhmis kun on. Siitä olen aivan varma että pelkää siellä Siwan pihassa, etenkin kun vieressä on rauhallinen isosisko. Tietysti ohikulkija saattaa kuvitella että lapsella on suurikin hätä.
36
Vierailija:
Hän raivoaa muutenkin monta kertaa päivässä eri asioista, uhmis kun on. Siitä olen aivan varma että pelkää siellä Siwan pihassa, etenkin kun vieressä on rauhallinen isosisko. Tietysti ohikulkija saattaa kuvitella että lapsella on suurikin hätä.
36
Onneksi ei ollut saanut päähänsä mennä etupenkille " ajamaan" , piankos siinä saisi käsijarrunkin pois päältä niin kuin isikin tekee...
Kuten että turvatyynyllisellä paikalla istuva ei saa kurkotella ajon aikana käsillään mihinkään.
Totta kai auton valmistaja haluaa välttää vastuun, jos jotain sattuu.
Vierailija:
43, olisiko se sitten niin kauheaa ottaa 2,5-vuotias mukaan? Laiska äiti...
Esikoista en koskaan jättänyt yksin, edes siksi aikaa kun vein kärryt takaisin katokseen kauppareissun päätteeksi. Hän hätääntyi yksin. Noita kolmea en raahaa mukana yhden maitopurkin takia.
43
Vierailija:
Vierailija:43, olisiko se sitten niin kauheaa ottaa 2,5-vuotias mukaan? Laiska äiti...
Esikoista en koskaan jättänyt yksin, edes siksi aikaa kun vein kärryt takaisin katokseen kauppareissun päätteeksi. Hän hätääntyi yksin. Noita kolmea en raahaa mukana yhden maitopurkin takia.
43
Silmät pyöreinä ja kauhuissani kuuntelin, kuinka hän kävi valitsemassa laattoja, rautakauppa-asioille yms. talon rakennusprojektin aikana. Lapset (silloin 2- ja 4-vuotiaat) saattoivat odottaa autossa yli puolikin tuntia. Söivät karkkia muun muassa. Mitä jos jompi kumpi olisi vahingossa niellyt karkin väärään kurkkuun? Ihan moraalitonta...
En muutenkaan tee aina lapsen mielen mukaan vaikka hän saa raivarit, miksi tämä olisi poikkeustapaus? Raivarit hän saattaa saada myös siellä kaupassa, ja viimeistään palatessamme autolle alkaisi juosta vastakkaiseen suuntaan (ja parkkipaikalla kun ollaan, niin jäädä jonkun kiihdyttelevän nuorenmiehen auton alle).
Jos tästä muistelen äkkiseltään 5 vuotta taaksepäin, niin en muista yhtään uutista, jossa pysäköity auto olisi leimahtanut itsekseen.
Vaunuja sen sijaan on kaatunut, lapsia on siepattu niistä jne.