Minkä ikäisen lapsen voi jättää autoon odottamaan, kun käy esim. kaupassa (5-10 min.)
Kommentit (40)
Ja nyt olen tällä viikolla jättänyt 1v:n ja 3v:n osottamaan autoon siksi aikaa, kun heitän esikoisen nopeasti eskariin sisään.
Mutta 5-10 minuutiksi jättäisin vasta 5-6-vuotiaan
Tosin ihan hetkeksi vaan, max 5min... monesti vielä sillain että auto on näköetäisyydellä.
Ja auto yleensä näkyvissäni. Eivät saa vöitä auki ja olen antanut jotkut lelut käteen tai muuta vastaavaa. Ja ihan max. se 10min.
meidän pikkukylän kaupan parkkiselle. Isommassa paikassa en jättäisi alle kouluikäistä. Silloin kun ovat jääneet, ovat juuri nukahtaneet tai nukahtamassa. Ja jos kaupassa on jonoa käyn välillä kurkkimassa että kaikki ok.
Just yhdessä vastaavassa ketjussa taannoin tuomittiin totaalisen jyrkästi viiden minuutin piipahdus lähikaupassa niin, että lapsi jää autoon istumaan. Itsekin kauhistuisin ajatusta KAHDEN selkeästi alle kouluikäisen lapsen autoon jättämisestä yksin, mutta en yhden. Enkä etenkään isomman, esim. fiksun 4-5-vuotiaan.
Totta sekin tietysti on, että lapset voi keksiä mitä vaan, joko jotain vaarallista auton sisällä tai lähteä livohkaan ulos itsekseen. Ja sekin on totta, että auto voi vaikka syttyä tuleen sillä aikaa tai joku voi varastaa sen juuri sen viiden minuutin aikana...
Mitä vaan kun voi sattua ja paniikissa lapsi ei välttämättä pääse itse pois turvavöistä/autosta.
Jos joku sattuu muistamaan sen Helsinkgin Ruoholahdessa sattuneen tapauksen jokunen vuosi sitten kun autoon tuli joku oikosulku tmv. ja auto syttyi tuleen, lapset paloivat autoon. Äiti oli mennyt käymään pikaisesti sisällä kotona.
mieluummin jätän lapset niin että heillä on toisistaan seuraa kuin yksin.
Vierailija:
Itsekin kauhistuisin ajatusta KAHDEN selkeästi alle kouluikäisen lapsen autoon jättämisestä yksin, mutta en yhden.
Koska joukossa tyhmyys tiivistyy... Valitettavasti.
http: //fav1. feedraider. com/item/5013552/Kaleva-plus/Tila-auto-syttyi-palamaan-moottoritilastaan/
Vierailija:
Koska joukossa tyhmyys tiivistyy... Valitettavasti.
Juuri jätin itse kohta 4 veen noin 10 minuutiksi, itse pyysi saada jäädä. Takapenkillä on lapsilukko.
Autot voi syttyä palamaan joo. Paljon enemmän ulkona yksin nukkuvia lapsia joutuu kaikenlaisiin havereihin kuin autoja syttyilee palamaan. Sitä vaan ei kukaan kyseenalaista, että lapsi on yksin ulkona. Eläimet saattaa mennä vaunuihin ja joka vuosi meneekin. Joku voi viedä lapsen, joka vuosi viekin. Kyllähän näitä vaaroja piisaa, jos niitä joka puolella haluaa nähdä.
Liikkuva auto on aina vaarallisempi. Moniko liikkuva auto tänään ajaa kolarin? Moniko auto parkkipaikalla syttyy palamaan? Entä huomenna?
Ruoholahden tapausta, kyseessä oli nimittäin vanha jenkkirauta.
Pysyy autossa ellei ole kauhea hätä, ja jos on hätä niin osaa tulla kauppaan huutamaan äitiä.
Jätän vain meidän lähi-Siwan eteen, että varmasti löytää minut heti tarvittaessa. On niin pikkuruinen kauppa.
tai joutuu kävelemään tien yli? Entäs jos tulee namusetä? Tai sekopää tai humppu? Meillä ainakin liikkuu hulluja ja narkkareita.
ja sellasta lasta, jolla on tapana panikoitua, ei varmaan kukaan jättäisikään autoon/ei haluaisi jäädä (lapsi siis)
Minimi 4 vee! Alle sen voi keksiä ihan mitä vaan. Mun 5 vee ei uskalla, joten en jätä.