Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen kieli on rumaa, koska nimetkin taivutetaan! OV

Vierailija
10.01.2008 |

Suomen kieli pilaa monen kauniin nimen. Pidän esimerkiksi kovasti nimestä Sebastian, mutta monet sen taivutusmuodot ovat perin kummallisia. " Sebastiania onnitellen..."

Leo on kaunis nimi, mutta Leokin muuttuu monessa taivutusmuodossa ei-niin-kivaksi " rakastan Leoa" (liikaa vokaaleja peräkkäin)

En edes nyt keksi hyviä esimerkkejä, mutta joku tietänee mitä tarkoitan.

Monet pitkät nimet ovat hankalia taivuttaa eikä niistä edes ole selvää sääntöä. Harmittaa suomen kieli tässä suhteessa. Suurin osa kielistä on selkeitä, koska nimiä ei taivuteta ja ne pysyvät siinä kauniissa perusmuodossa.

Ugh, olen puhunut.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

prepositioilla!

ei ap

Vierailija
2/15 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Suomen viralliseksi kieleksi otetaan kiina ja suomea ei saa enää käyttää. Kiinassa ei taivuteta yhtään mitään sanoja, niin ei sua ahdistaisi.

On ihmisillä murheet. Suomen kielen rakenteeseen vaan nyt kuuluu taivutus eikä pahemmin noita prepositioita yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa nyt esimerkkejä, miten kieli muuttuisi kauniimmaksi prepositioiden avulla!

Vierailija
4/15 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes asu Suomessa..

Minua on vain aina ärsyttänyt suomen kielen kummallinen änkyrämäisyys. Eipä sen kummempaa. Kotikielenä meillä on suomi ja olen ylpeä suomalaisuudestani. Tämä nimien taivuttaminen vain on minusta raivostuttavaa. Pilaa monen kauniin nimen.

ap

Vierailija
5/15 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatuksen kovin hyvin. Moni nimi tosiaan saa kamalia muotoja taivutusten myötä.

Aleksis, Klaus esimerkiksi

Vierailija
6/15 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Voitko antaa sen Tuomakselle?" (nimi on ulkomaalaisen korvaan lähes tunnistamattomassa muodossa)

" Can you give it to Tuomas?"

Makuasioita nämä ovat, eikä tästä riidellä tarvitse. Minusta vain suomen kieli taipuu rumasti.

ap

Vierailija
7/15 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minä suomen kieltä vaadi/ edes halua muutettavaksi. Se vain on harvinainen kieli kun ei käytetä prepositioita.

ap

Vierailija
8/15 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on noin 6000 puhuttua kieltä, joista suuremmassa osassa on käytössä sijamuotosysteemi. Esim. englanti on morfologisesti rutiköyhä suomen kielen rinnalla ja sitä kirjoitetaan hurjan epäloogisesti lausunnan vastaisesti.

Vierailija
9/15 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. No, ehkä, jos maailmankuva kattaa englannin, espanjan ja ruotsin kielet ja siinä kaikki.

Vierailija
10/15 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomaalle, mun mielestäni paljon parempi taivutus noin. Musta on jostain syystä hauskoja sellaiset nimet jotka muuttuvat paljon taivutettaessa. Kuten kaikki nen-päätteiset sukunimet varsinkin on kivoja. Tajusin tän oikeasti vasta parikymppisenä, kun englanniksi oma nimeni " taipuikin" oudosti (tai siis ei taipunut). Musta on ihan muodot Virtaset ja varsinkin Virtaska. Olen aina miettinyt, miksi se taipuu noin ja miksi rouva Virtakin on Virtaska mutta Virtala on Virtalaska.

Vierailija
11/15 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimi taivutetaan ihan yhtä lailla. Hauskimpia ovat vielä pidemmälle taivutetut muodot " Tuomaksellakin/Tuomaksellakaan/Tuomakselleko/Tuomakseltako jne.

ap

Vierailija
12/15 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiasia on, että maailman puhuttuimmissa kielissä prepositioita käytetään. Olen hyvin tietoinen siitä, ettei suomenkieli ole ainut, jossa sanoja taivutetaan. Eikä se edes ollut aloituksen pointti.

ap

Vierailija
13/15 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkseni niissä sanoja taivutetaan.

Vierailija
14/15 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti ei ollut käytetäänkö ja minkä verran käytetään muissa kielissä prepositioita.

Mutta, ok, taisin olla yksin mielipiteineni. :)

ap

Vierailija
15/15 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Klaus oli hyvä esimerkki ja Aleksis.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi