Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

syöksysynnytyksestä

10.01.2008 |

Onko jollain kokemusta tai kenties kaverilla kokemuksia tai edes jotain tietoa... (kuulostaako jo liian epätoivoiselta?)

Esikoiseni syntyi syöksymällä, synnytyksen kesto kokonaisuudessaan 1h 25min. Synnytys siis käynnistyi lapsivesien menolla eikä mitään tuntemuksia ollut ennen ja lapsi oli maailmassa tästä hetkestä 1h 25min.

Nyt mietin että tuleeko seuraava AINA nopeammin tai edes samaan aikaan? En tosiaan tarkoita nyt että jos joku on synnyttänyt 8h niin suraavassa menikin 9h kun ihan oikeita syöksysynnytyksiä. Eli eka alle 4h ja toka alle 2h, ne on kai ne viralliset rajat.

Luin viimeisimmästä odotuslehdestä juuri jutun kyseisestä aiheesta ja siinä sanottiin että syöksyt ovat aika harvinaisia ja siksi haluisinkin kuulla niiden " harvojen" kokemuksia.

Tämä mietityttää itseä aika paljon siksi että sairaalaan matkaa meillä on väkisin 1h... ruuhka-aikaan enemmänkin.

-ara- rv 22

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan tätä ylöspäin josko joku eksyis vastailemaan

Vierailija
2/17 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen kun syntyi niin synnytyksen kestoksi merkattiin vissiin 7 tai 6 tuntia... Tosin silloinkin kun synnytys todella lähti käyntiin, niin poika oli alle tunnissa syntynyt. Eli tuo 7 tai 6 tuntia merkattiin siitä kun lähdettiin sairaalaan, jolloin synnytys ei kyllä vielä ollut kunnolla käynnissä.

Mutta silloin siis huomasin synnytyksen lähestyvän, synnytys ei alkanut vesien menolla, vaan ne menivät vajaa tunti ennen kuin poika oli masusta ulkona.

Itsekkin silloin pelkäsin, että ehdinkö sairaalaan ollenkaan... Kätilötkin vielä sanoivat, että kannattaa heti lähteä kun tuntuu siltä. Ja niin tehtiinkin ja hyvin ehdittiin!

Nyt odotan kolmatta ja alkaa vähän jännittämään miten nyt käy... Sillä jos synnytys alkaa vesien menolla tulee kyllä KIIRE todennäköisesti!

Mutta älä huoli, eivät ne aina nopeudu! Tai sitten noudattavat erilaista kaavaa, ja huomaat aiemmin, että kohta alkaa tapahtumaan!

Viivi rv 13

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen siskolla on jokainen ollut nopea synnytys.

Hänellä esikoinen syntyi alle kaksi tuntia. Sanoivat sairaalassa, että jos hankit lisäälapsia niin pysy la lähellä sairaalan lähettyvillä. Niinpä pikkukakkonen syntyi reiulu tunti ja kolmas meni jo alle sen, hyvä etä saliin ehti.

Eli voi nopeutua, mutta toki voi hidastuakin.

pikkukolmonen

Vierailija
4/17 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikki lapseni ovat tulleet vauhdilla maailmaan. Minulla on ollut paljon kivuttomia suppareita ennen synnytystä. Kaksi viimeisintä synnytystä lähdin synnärille vain näytille, vaikka kipeitä suppareita ei tullutkaan, kun en uskaltanut olla enää kotona. Molemmilla kerroilla ottivat seurantaan sairaalaan juuri synnytyksien vahdikkuuden vuoksi. Toisella kerralla puhkaistiin kalvot aika pian, kun synnytys ei käynnistynytkään ja vauva oli alle tunnissa maailmassa. Nyt viimeisin käynnistyi itsestään vesien menolla noin vuorokausi siitä kun menin näytille, ja jälleen oli noin tunnin synnytys. Itse olen aina pelännyt synnyttäväni kotiin. Jos otat asian puheeksi nlassa, saat varmasti ohjeita miten toimia. Luulen, että jos eka on tullut vauhdilla, nyös toinen tulee rytinällä.

Vierailija
5/17 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka synnytys oli vielä tuon rajan yläpuolella, kesto reilut 5 h. Esikoinen syntyikin sitten vauhdilla (ja 2 vk etuajassa): juuri ja juuri kerettiin ambulanssilla sairaalaan ja itse sairaalan sänkyyn. Aikaa siitä kun heräsin yöllä vessahätään ja tajusin että nyt se syntyy, ja itse syntymän välillä oli alle tunti.

Nyt ollaan kyllä (varsinkin yöaikaan, kun kaikki lapset ovat yöllä syntyneitä) vain 10 min ambulanssimatkan päässä Kätilöopistolta ja Naistenklinikka vieläkin lähempänä... Silti hieman pelottaa keretäänkö ajoissa sairaalaan. Toisaalta on kai se mahdollista, että seuraava kaveri onkin vähän malttavaisempi?

Vierailija
6/17 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ekan rivin esikoinen pitäisi tietenkin olla kuopus. :)

Vierailija
7/17 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli 12h,18h ja 3h

Sitten 2 seuraava tuli " syöksyllä"

Neljäs syntyi ekasta pienestä supparista 1h 30 min päästä

viides vesien menosta 55min päästä ja tosiaan supparit alkoi vasta vesistä noin 20 min päästä.

Kuudetta odotellessa tosiaan pelkäsin että syntyy eteiseen...

Mutta synnytys kestikin sitten hieman pidempään, ekasta supistuksesta 1h35min.

Mutta toisaalta supistukset oli tosi kepeitä enkä niistä olis osannut sairaalaan lähteä,onneksi olin jo sielä.Vasta 2 viimeistä oli kipeitä mutta sitten jo ponnistettiin=)

Vastaukseni on siis ettei seuraavan välttämättä tarvitse olla nopeampi,synnytykset kun voivat olla hyvinkin erinlaiset.

Ja kävi mulla noissa 2 ekassakin niin että toinen olikin pidempi synnytys vaikka aina ajatellaan että toinen tulee nopeemmin(vaikka eivät siis mitään syöksyjä olleet)

Vierailija
8/17 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitti kaikille vastanneille!!!!! Jotenkin on ihana kuulla toisten kertomuksii vaikka ei kaikki nyt varsinaisesti omaan tilanteeseen juuri helpotusta tuonu =D

Täytyy taas hetkeks siirtää tuo synnyty asia taka-alalle ja keskittyä nauttimaan tästä odotuksesta!!!!

Vierailija
9/17 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa vaikka sairaalaan menisi turhaankin, mieluummin niin kuin että yrittää sinnitellä liian kauan kotona.

Itsekkin toista odottaessani kävimme sairaalassa useamman kerran, koska todella pelkäsin, että tajuammeko lähteä tarpeeksi ajoissa.

Tajusimme kuitenkin sillä sillä kertaa kun poika syntyi ei synnytys ollut edes käynnissä päästyämme sairaalaan vaan käynnistyi siellä vasta myöhemmin. He kun ottivat meidät varmuuden vuoksi sisään yöksi.

Tiedän kyllä, että se jännittää kuitenkin! Itseänikin jännittää taas vaikka synnytykseen vielä toivottavasti ikuisuus.

Viivi rv 13

Vierailija
10/17 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole missään nimessä vahva syöksysynnytystausta. Esikoisen synnytys käynnistyi luonnollisesti ja kokonaiskesto oli 6 h 15 min. Vaikean tarjonnan takia ponnistusvaihe venyi, joten tavallisella tarjonnalla olisi ollut luultavasti ainakin tunnin verran lyhyempi.

Toinen käynnistettiin. Päivän ehdin olla sairaalassa ja mitään ei tuntunut annetuista tableteista huolimatta tapahtuvan, kunnes iltakahdeksalta kovat, kipeät ja säännölliset supistukset tulivat aivan " puskista" 2-3 minuutin välein. Vauva oli maailmassa kaksi tuntia myöhemmin.

Onko kenelläkään tietoa, voiko käynnistettyä synnytystä verrata millään tavalla normaalisynnytykseen mitä tulee tuohon nopeuteen? Koska esikoisen synnytyskin oli suht. nopea, pelkään, että tämä kolmonen syntyy tyyliin samaan malliin kuin tuo kakkonen. Jos olen näiden kahden pienen (2v ja 4v) kanssa yksin kotona tuolloin, tilanne on aika hurja. Tokasta kun olin lähes polvillani heti ekasta supistuksesta, vaikka kipukynnys melko korkealla onkin.

t. Jogu (35+2)

P.s. Tuosta syöksysynnytyspelosta kannattaa tosiaan jutella neuvolassa. Yhdellä ystävälläni toinen lapsi otettiin sektiolla sen takia, kun hänellä sekä kaikilla hänen lähisukunsa naisilla oli vahva taipumus synnyttää syöksyllä.

Vierailija
11/17 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli eka synnytys alkoi ihan normaalisti ja kesti sen pikkasen alle 4 tuntia.

toinen synnytys ei ollut käynnissä (kun taas kerran... kävimme useamman kerran koska pelkäsin nopeaa synnytystä) kun menimme sairaalaan, mutta yön tarkkailun jälkeen he päättivät käynnistää sen kuitenkin, koska kaikki oli jo ihan valmista siihen ja minun ei tarvitsisi taas lähteä kotiin. He puhkaisivat kalvot ja siitä kesti ehkä puoli tuntia- 45 minuuttia, että poika oli maailmassa. He kuitenkin kirjasivat synnytyksen alkaneeksi siitä kun tultiin sairaalaan, koska minulla oli supistuksia jo silloin, mutta niitä oli ihan samalla lailla ollut muinakin öinä.

Mulla on kummassakin synnytyksessä ollut supistuksia koko ajan, ei minkään näköistä väliä supistusten välillä.

Olen tyytyväinen siitä, että synnytykset ovat olleet suhteellisen helppoja ja nopeita, mutta toisaalta järki ei ehdi mukaan noin nopeasti. Toisessa synnytyksessä kätilö ei myöskään uskonut minua, että lapsi todella syntyy jo. Kun hän lopulta suostui tarkastamaan tilanteen, hänkin hätääntyi joten voitte kuvitella että minäkin hätäännyin.

En usko, että käynnistettyä voi täysin verrata normaalisti alkaneeseen synnytykseen, mutta kai se jotain osviittaa antaa. Sillä jollainhan kestää käynnistettykin synnytys todella kauan. Minulla kummatkin ovat olleet nopeita, vähän liiankin.

Viivi

Vierailija
12/17 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän samanlainen fiilis kuin sinullakin eli eihän luonnollista ja käynnistettyä voi verrata, mutta toisaalta kyllä ne jotain kertovat. Itselläni kun näissä kahdessa ei ollut mitään kipeitä supistuksia ennenkuin ne tulivat samantien säännöllisinä ja synnytys käynnistyi selvästi. Tuosta kakkosesta en ollut edes yhtään auki vielä käynnistyksen aamuna enkä muistaakseni päivälläkään, mutta sitten yhtäkkiä paikat aukesi, vaikka tablettien antaminen oli jo keskeytetty yön takia kuusi tuntia aiemmin.

Mitään traumoja ei mullekaan jäänyt käynnistyksestä ja nopeasta synnytyksestä, mutta kyllä täytyy todeta, että ei mies siinä hötäkässä päässyt hommaan kunnolla mukaan. Hyvä kun ehti sairaalaan. Esikoisesta ehdittiin kuitenkin yhdessä odotella supistuksia ja jopa nauttia synnytyksen tunnelmasta, jos niin voi sanoa ;-).

t. Jogu (35+2)

Vierailija
13/17 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli edellinen synnytys oli 2h ja se oli mun neljäs synnytys muut olleet ihan normi synnytyksiä (9h,15h,4h) Viimeksi vedet meni melkein vuorokausi ennen ekaa kipeää supparia mutta ekasta supistuksesta 2h niin poika oli maailmassa. Nyt välillä mielessä käy että entä jos eka kipeä supistus tulee nyt kotona ja jos se samanlaista on kuin viimeksi en pysty muuhun kuin huutamaan :o( tämäkin on niitä asioita joihin ei kauheasti voi itse vaikuttaa...

Niiloakseli rv 31+4

Vierailija
14/17 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sulta meni noi vedet nii lähittekö heti sillon sairaalaan?

miten sulla oli sitä edellisessä, käynnistykö synnytys sillon suppareilla vai vesien menolla?

Vierailija
15/17 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen pino!

tässä linkki vähän vastaavaan:

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=114&m=12011346&p=1&tm…

Otsikolla " Muita vastaavia? Eka 23h, toinen 3h, entä kolmas?"

Maaria 29+2

Vierailija
16/17 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joka toinen synnytys ollu syöksy. Eka synnytys kesti 8 tuntia. Toinen synnytys 1 h. Kolmas synnytys 7 h. Neljäs synnytys 30 min. Ja viides synnytys taas 7 h. Nyt ootan kuudetta ja varmaan on vuorossa taas syöksy-synnytys.

Vierailija
17/17 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäinen synnytys käynnistettiin Cytotecillä. Ensin ei tapahtunut mitään, mutta tokasta murusta synnytys sitten lähti oikein rytinällä käyntiin. Kestoksi merkattiin 3,5 tuntia. Kalvojen puhkaisusta vauva oli alle tunnissa maailmassa.

Toka synnytys käynnistyikin sitten itsekseen. Menimme varuiksi sairaalaan, vaikka supistukset eivät kovin kipeitä olleetkaan. Olimme siellä yön ja synnytys käynnistyi joskus aamuyöstä. Kestoksi merkattiin tällä kertaa 4 h 20 min. Jälleen kalvot puhkaistiin ja viimeinen tunti meni ihan identtisesti ensimmäisen raskauden kanssa, vauva syntyi taas alle tunnissa puhkaisusta.

Eli mulla tuo käynnistys vaikutti tuohon alkuun. Ilman käynnistystä oli paljon leppoisampi tuo alkuosa, mutta loppu on mennyt molemmissa ihan yhtä rytinällä. Seuraava koitos pitäisi olla elokuussa, ja meinataan silloinkin mennä sairaalaan hyvissä ajoin hengailemaan.