Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kivunlievitystä neljänteen synnytykseen?

09.01.2008 |

Olen vasta aivan raskauden alkumetreillä, mutta silti jo pyörähti " synnytysvideo" päässä käyntiin. Siis neljäs synnytys olisi edessä ja viime synnytyksestä jäi karmeat, avautumis- ja varsinkin ponnistusvaiheen kivut niin elävinä mieleen, että ei tekis mieli kokea samaa uudelleen. Viimeksi tosin kalvot puhkaistiin, joten oisko sillä ollut voinut olla vaikutusta aikaisempia synnytyksiä kovempiin kipuihin?

Synnytyssairaalassa minua kohdeltiin jo viimeksi " konkarina" ja puheltiin vaan, että kohta syntyy, kohta syntyy ja vasta kun uhkasin jättää koko leikin kesken kipujen takia, sain kohdun kaulaan kahdet puudutuspiikit, toiset jo avautumisvaiheessa ja toiset nimenomaan ponnistusvaihetta " helpottamaan" . Piikitys oli tosi kivuliasta, eikä mielestäni paljoakaan vienyt ainakaan ponnistusvaiheen kipuja pois.

Nyt siis haluaisin olla valmistautunut hyvin ja jämäkästi pyytämään jotakin lievitystä. Onko epiduraali siis kokonaan mahdoton ajatus uudelleensynnyttäjälle? Entä onko spinaali jotenkin vastaava? Oisko jollakin uudelleensynnyttäjällä hyviä kokemuksia kivunlievityksestä?

Välillä vaan hulvahtaa semmoinen kaamea tunne, että jos ei nyt oikeasti pääsekään tuossa synnytysmaratonissa loppuun asti, tuntui viime kerralla olevan niin hilkulla...

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
12.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain ekasta epiduraalin, mikä oli mahtava. Tokasta en ehtinyt saada mitään. Kolmannesta ehdin saada hyvin epiduraalin, ja se oli taas mahtava = vie kivut täysin pois, mutta tuntee esim. ponnistustarpeen ja hallitsee lihaksensa yms. Synnytän näinä päivinä neljännen ja pyydän epiduraalin.

Tuo " jämäkkyys" on hyvä asenne. Minäkin olin ennen kolmosta päättänyt sanoa (ja niin sanoinkin) jo ovesta sisään astuttuani, että " mä en sitten halua mitään kauratyynyjä ja suihkuja , vaan epiduraalin ja heti, KIITOS" . =)=)=)

Eli ole itsevarma, ehkä jämäkkyyttä ei edes tarvita, kätilöt kuuntelevat hyvin nykyään synnyttäjää. Mutta jos joku alka ehdotella keinutuolia, niin SINÄ tiedät, mitä SINÄ haluat sillä hetkellä ja se ei ole keinutuoli, vaan esim. se epiduraali. =)

Lykkyä!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla