Miten aikaisin lapsi voi sanoa ensimmäisen sanansa?
Kommentit (6)
" äitinvauva" :)
No joo, mutta sen jälkeen ei sitten mitään kovin selkeää sanaa olekaan suusta päässyt, vaikka ikää kertynyt jo 1v.
jokeltelua eivät varsinaisia oikeita sanoja. Lapsi tuottaa esim. jokeltelua " papapa" ja " mamama" . Vanhemmat antavat niille merkitykset " Pappa" /isä ja" Mamma" /äiti. Vasta myöhemmin lapsi alkaa itse liittää nämä merkitykset kyseisiin tuotoksiin.
terv. puheterapeutti
ei se ihan täydellisesti artikuloi, mutta tuntuu tarkoittavan. yhden kerran minun toruessani esikoista, vauva toisti perässäni että " höpöhöpö" , ja tämä tuli jo tarkasti.
aikaa jo kulunut ja nyt alkaa olla muutama sana 11kk. Keskimmäisellä 10 kk iässä ensimmäinen sana.
Esikoisella en osannut ihmetellä, mutta siitä tajusin että sanat tosiaan olivat aivan selkeitä, koska ihmiset esim. kaupassa pysäyttelivät " sanoko tuo vauva jotain?" " Puhuuko tuo vauva" heh jälkeenpäin vasta olen tajunnut että kuulosti varmaan hullunkuriselta niin pienen suusta.
Kauppakeskuksessa pieni vesiputous ja aina kun poika sen näki, sanoi vettä.
oma äitini väittää että siskoni olisi jo 3kk iässä sanonut ÄITI.
3. lapseni sanoo välillä " äiti" ja on nyt 7kk, mutta uskon että on vielä vahinko eikä siis varsinaisesti lasketa 1. sanaksi