Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten koulussa selvitellään koulukiusaamistapauksia?

09.01.2008 |

Sain reissuvihkossa viestiä koulusta että toppuluokkalaispoikaamme oli luokkakaveri lyönyt tänään välitunnilla, samainen poika on kiusannut poikaamme jo aiemminkin.

Soitin opelle ja kiusaajan äidille, sovimme tapaamisen seuraavalle päivälle. Miten open ja meidän aikuisten tulisi tässä tilanteessa toimia. Soitin myös koulun rehtorille, joka ei ikävä kyllä pääse tapaamiseen, mutta haluaa ehdottomasti tulla informoiduksi tilanteesta.

Tuli sellainen olo että tällä (nuorella) opella ei jotenkin ole asiaan sellaista jämäkkää otetta jota kaipaisin. Itse olen kaikkein aktiivisin, mutta kertokaa hyvät äidit/isit miten menetellä että saadaan kiusaaminen loppumaan.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamiseen pitää puuttua heti, vaikka se olisikin lähinnä henkistä laatua kuten meidän tapauksessa. Vihaisia katseita (jos katse voisi tappaa), uhkailua jms. Kiusaaja myös haukkui minun ulkonäköäni lasteni kuullen yms.

Tyttöni rupesi oireilemaan kovasti; mm. pelkäsi kouluun menoa, lakkasi mieltei syömästä, aamulla ei maistunut mikään.

Rehtori hoiti asian hienosti. Hän otti välittömästi kiusaajan ja tyttöni puhutteluun kun kuuli asiasta. Sovittiin, että koulumatkat ja koulussaolo on täysin turvattu. Kiusaaminen onneksi loppui rehtorin puhutteluun.

Kiusaaja oli aikaisemminkin kiusannut luokkatoveriaan ja silloin kiusattu joutui vaihtamaan koulua.

Nyt tyttäreni on 2. luokalla ja kiusaaja vaihtoi koulua mennessään ylä-asteelle.

Vierailija
2/4 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Kannattaa hakea netistä tietoa hakusanalla KiVa-koulu. Omassa koulussamme on käytössä tuo toimintatapa ja olemme siihen erittäin tyytyväisiä. Omaa poikaamme (4. luokalla) kiusattiin ja kiusaaminen oli lähinnä nimittelyä ja henkistä alistamista. Asia hoidettiin tosi hienosti. Kiusaamista ei enää ole ollut ja ilmiselvästi tämä avoin tilanteen selvittely johti myös siihen että muutkin lapset ovat uskaltaneet puhua kiusaamisesta ja enää ei vaieta ja pelätä. Samainen poikaporukka on kiusannut muitakin mutta tämän selvittelyn jälkeen ei kiusaamista enää ole ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö ekaluokalla, ja hiljattain oli myös kiusaamistapaus koulussa.

Reissarin välissä tuli pitkä lappunen missä opettaja oli kertonut mitä on tapahtunut, tapahtumien osapuolet ja miten asia oli koulussa käsitelty. Käsittely kotona jäi sitten vanhempien tehtäväksi. Alhaalla myös irrotettava lappu varustettuna vanhemman allekirjoituksella opettajalle palautettavaksi. Asiaa oli käsitelty koulussa heti tapahtuneen jälkeen kaikkien osapuolten kesken opettajan johdola.

Itse uskon ja toivon että tilanteet saataisiin käsiteltyä koulussa heti tapahtuneen jälkeen jolloin se kaikilla on tuoreessa muistissa. Meidän kohdalla on niin hyvin, että opettaja on ollut erittäin aktiivinen ja myös kokenut näiden asioiden käsittelyssä pitkän työkokemuksensa myötä.

On hienoa, jos saatte kaikki vanhemmat ja opettajan saman pöydän viereen ja käsiteltyä asiaa syyllistämättä ketään, koska varmasti tämä on myös järkytys kiusaajan vanhemmille. En osaa sen enempää neuvoja antaa miten siinä tilanteessa asiaa olisi hyvä käsitellä.Kannattaa kuitenkin sopia yhteiset pelisäännöt aikuisten kesken. Esittäkää opettajalle toiveenne, miten haluaisitte asiaa käsiteltävän lasten kanssa. Lapsille näistä tapaamisista ei kannata kertoa sen olen itse huomannut!

t. mamma69

Vierailija
4/4 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilla ei paljasteta toisen osapuolen nimea, oli se siis kiusaaja tai kiusattu vaan asiaa kasitellaan vain koulussa. Monta kertaa 4 v poikaani on retuutettu valitunnilla mutta kun kysyn opettajalta asiasta (varsinkin kun poikani usein mainitsee samat nimet) tama sanoo etta taman ikaisilla leikki on niin riehakasta ja fyysista. Juuri kuulin etta yhta poikaa jolla on " kakkapussi" tonitaan valitunneilla mutta jos valituntivalvoja ei satu huomaamaan niin silloin pojan olisi itse sanottava opelle mutta han on puhunut asiasta vain kotona. Tama on kylla vaikea asia eika sita auta se etta eri vanhempien asenne sen suhteen etta mika on hyvaksyttavaa kaytosta vaihtelee niin paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan