Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinnostus kirjaimia kohtaan

Vierailija
09.01.2008 |

Meidän kohta 3-vuotias on alkanut kovasti kiinostua kirjaimista. Tutkii tekstejä ja katselee, missä on tuttuja kirjaimia, tyyliin " isin kirjain" , " Mun nimessä on tuo kirjain" , " tuo näyttää vähän haravalta/madolta/talon katolta/kynttilältä" tms. Itse olen oppinut lukemaan nelivuotiaana, mutta en tietenkään halua poikaa painostaa. Millä tavoin noin pientä voisi järkevällä tavalla kannustaa kirjainten tutkimisessa ilman, että menee opettamiseksi? Onko esim. kivoja leluja tai kirjoja, joiden avulla kirjaimiin on hyvä tutustua?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
2/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän ikäisellä, kun ei tuo hiirikäden motoriikka vielä niin kauhean hyvin toimi. Jotain Pate Postimies -romppua kokeiltiin huvin vuoksi eikä siitä kyllä tullut kuin paha mieli. Vaan voisihan sitä kokeilla vaikka kirjastosta lainaten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois vaikka synttärilahjaksi katsoa sellaisen.

ap

Vierailija
4/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä voi olla hankala löytää, mutta on esim. kirjainpalapelejä ja muovisia " irtokirjaimia" joista voi sommitella sanoja. Ilmeisesti noin 3-vuotiaana on herkkyyskausi tällaiseen, olen kuullut monelta että kirjaimet ja numerot tässä vaiheessa kiinnostavat.

Vierailija
5/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on olemassa myös peli, Anttilassa näytti olevan sellainen mutta en tutustunut tarkemmin, olisikohan se muistipeli?

Vierailija
6/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3,5v käyttää tietokonetta hyvin sujuvasti eikä hiiren asetuksia ole muutettu mitenkään häntä varten.

Vierailija
7/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kai sitä hiirikättä voi alkaa harjoitella, mä vaan en näe mitään syytä, miksi 3-vuotiaan pitäisi vielä käyttää tietokonetta. Vaan kai se on nykyaikaa sekin. Miksipä ei.

Vierailija
8/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä saa ihan marketista. jos ostaa 2 pakkausta, saakin jo kivasti sanoja aikaiseksi. Ja tietenkin erilaiset helpot aakkoskirjat on ainakin meillä olleet suosiossa.

Vierailija
9/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnistaa näppäimistöltä muitakin kirjaimia. osaa laittaa pyydettäessä sanavälin, kysymysmerkin ja pisteen. muuten ei käytä tietokonetta. hiirtä ei siis vielä ole käyttänyt ollenkaan.

Vierailija
10/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sieltä muistipeliä ja ensipelejä. harjoittelemalla oppii. Tietokoneen hiiren ja näytön käyttö harjoittaa avaruudellista taitoa.

Myös liitutaulu on kiva opettelussa. Voi piirtää ja poistaa.

Vierailija
11/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten lähinnä hillitsen meidän 2,5-vuotaian kiinnostusta

Vierailija
12/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painostaminen on väärin. Hillinnällä tavallaan painostat lastasi olemaan oppimatta.

Ei kirjainten opettelu ole vielä lukutaitoa.

Vierailija
13/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" kirjoittelee" omia sanojaan (tuntee kaikki kirjaimet jotain Q:ta lukuunottamatta) kirjainmagneeteilla jotka ovat jääkaapin ovessa. Samaten kirjoittelee tietokoneella Notepadiin (fonttikoko isoksi ja CapsLock päälle). Joululahjaksi sai muumi-tietokoneen jolla harjoittaa myös kirjainten tuntemista. Ja kirjoittelee mallista paperillekin.

Mutta ei osaa vielä lukea eikä kirjoittaa, tunnistaa kyllä millä kirjaimella mikäkin sana alkaa ja saattaa poimia keskeltäkin kirjaimia. Haluaa tietää miten sanat kirjoitetaan ja haluaa kirjoittaa sitten itse sanelun mukaan.

Vierailija
14/14 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös kiinnostui samoihin aikoihin kirjaimista. Nyt 4 vuotias ja osaa lukea ja kirjoittaa (ei vielä virheettömästi) lyhyitä sanoja.

Aakkosjulisteesta katselee kirjaimia ja käy joskus tarkistamassa minkä näköinen olikaan joku vaikeampi kirjain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi