Gallup: Millaiset kokemukset sinulla on alkoholin ja joulun yhdistämisestä?
Kommentit (48)
Jos hyvin meni, äiti oli vielä aattoaamuna raikkaana, jos huonosti silloin oli kova kankkunen. Sitten päivän mittaan odotti kusi sukassa, että koska juominen alkaa. Ruoan laittoa pitkin päivää, pieni "epäonnistuminen" (joka tapahtui jostain syystä AINA) ja piilossa korkkaus. Pöydässä istui kiiltäväsilmäinen ja jo hieman humalainen äiti pöydän päässä. Kaikki syövät suht hiljaa, koska äidillä on tapana räjähtää humalassa syystä tai toisesta. Äiti selittelee posket punaisena ja siemailee lasista. Lapset hoitaa pöydän puhtaaksi ja tiskit hiljaa, jottei syntyisi mitään kitkaa ennen pukin tuloa. Pukki tulee ja menee. Äiti siemailee edelleen ja on jo selkeästi humalassa. Käkättää kovalla äänellä, hävetti kun pukki kävi. Ja auta armias, jos lapsi ilmaisi pettymystä siitä ettei saanut yhtään sellaista mitä pukin toivelistalla oli. Suunnton raivo ilmassa. Kaikki ovat hiljuskellen ja odottavat vain koska se räyhähenki ja marttyyri herää. Ja heräähän se, aina ennen kuin lapset ehtivät nukkumaan... Huutamista, tönimistä, tukistelua, ruokia heitettynä tiskialtaaseen. Varsinkin niiden salaattien yms. joihin perheen tyttö on yrittänyt osallistua. "Kiittämättömät paskat!"
Siinä teille jouluja...
Ja tämä on aiheuttanut oman pakkomielteeni joulun suhteen. Aloitan hyvissä ajoin siivoamisen, leipomiset, laatikoiden teon. Joulukuu sujahtaa enkä ehdikään muuta kuin laittaa sitä joulua, jota lapsuudessa haaveilin. Aattopäivänä kaiken on PAKKO sujua hyvin. Aamusta touhuan ja laitan, hyräilen väkipakolla, teeskentelen maailman iloisinta joulunhenkeä. Ja mitä illalla jää käteen, kun kaikki on ohi, suunnaton tyhjyys "tässäkö tämä nyt taas sitten oli".
Mies "saa" juoda saunaoluen ja illalla konjakin. Jos olen oikein anteliaana, punaviiniä voi olla pöydässä. Jos taas en kestä ajatustakaan alkoholista ja siitä löyhkästä, mies juo piilossa oluen ja konjakin vasta kun olen mennyt nukkumaan.
Sinä juot humaltuaksesi, kaikki ei sitä tee. Ja kyllä hyvää ateriaan se viini kuuluu, se kruunaa sen aterian. Olkoon ateria vaikka minkälainen, niin ilman hyvää viiniä se on vajaa. Olkoon vaikka mikä kokki valmistamassa. Se on jo se fiilis, mikä ratkaisee. Ja minä taas ruoan syöjänä kokisin loukkauksena, jos joku valmistaisi hyvän aterian, eikä viitisisi sen kanssa tarjota viiniä, vaan jotain vettä.
Lapsuudenkodissa muistan kun stressikäyräni nousi taivaisiin ensimmäisen lasillisen myötä (äiti ja isä joivat molemmat), jännitin että taasko se alkaa vai osaavatko ottaa fiksusti. Harvemminpa osasivat, riitoja tuli jne.
jos ei kaiken niin ainakin riittävästi... Kuten jo sanottu, olen absolutisti, eli en juo lainkaan alkoholia...
19
Sinä juot humaltuaksesi, kaikki ei sitä tee. Ja kyllä hyvää ateriaan se viini kuuluu, se kruunaa sen aterian. Olkoon ateria vaikka minkälainen, niin ilman hyvää viiniä se on vajaa. Olkoon vaikka mikä kokki valmistamassa. Se on jo se fiilis, mikä ratkaisee. Ja minä taas ruoan syöjänä kokisin loukkauksena, jos joku valmistaisi hyvän aterian, eikä viitisisi sen kanssa tarjota viiniä, vaan jotain vettä.
Meillä isä oli aina humalassa jouluna. Onneksi silloin oli harvemmin kuitenkaan väkivaltainen. Jouluna olen itse saattanut hörpätä glögin rommilla maustettuna tai jouluolutta.
Siis lapsuudessa tuota alkoholia ei taidettu juurikaan käyttää, joskus ruoan kanssa viiniä. Nyt mieheni kanssa kyllä halutaan, että ruokajuomana on viini, mutta siihen se usein jää. Joskus illalla voidaan ottaa likööriä tai mies yhden konjakkiannoksen. Siis kännejä ei tule mieleenkään vetää, kun ei muutenkaan harrasteta kännäämistä.
Kun ateria ilman viiniä on vajaa, niin syötkö jatkuvasti vajaita aterioita, vai juotko päivittäin?
mutta ei niin että sitä olisi huomannut. Eivät ne kännissä ikinä olleet. Eikä olla mekään oltu, ei silloinkaan kun ei lapsia ollut.
Jouluun nyt vaan ei kuulu ryyppääminen ( ja siis muutama lasi ei ole ryyppäämistä )
En suhtaudu lainkaan suopeasti minkäänlaiseen juomiseen, varsinkaan jouluna tai muina lapsille tärkeinä aikoina.
Jos alkoholi ei kerran vaikuta mitenkään niin miksi sitä pitää juoda?? Ja alkoholin juominen humalluttaa aina, pieni määrä vähän ja iso sitten enemmän. Naurettavaa väittää että juo alkoholia ilman humalahakuisuutta!
Siksi että se on juhlajuoma. Naurettavaahan mun on edes vastata tälläiseen provoiluun. Tai sitten olet vaan tosiaan noin täydellinen juntti jos tosissasi luulet että alkoa aina juodaan vain humalahakuisesti.
..että eikö teistä ole vähän surullista, että annatte alkoholin vaikuttaa muistoihinne ym.? Nyt en siis puhu siitä että ryypätään ja unohdetaan mitä on tapahtunut, vaan asiasta joka paistaa läpi näissä "punaviiniä ja seurapelejä"-viesteissä: ALKOHOLI EI OLE SE SYY, MIKSI TEILLÄ ON/OLI HAUSKAA. Olette itse liittäneet ne snapsit ja punaviinilasilliset "hyvään" jouluun SEKÄ "parempaan" ruokailuun. Minä olen erittäin ruoanlaittotaitoinen, olin jo ennenkuin opiskelin alaa- mutta silti uskallan sanoa etten pidä viineistä, en pidä alkoholin mausta. En lähtisi yhdistämään alkoholia ruokaan ollenkaan, mutta tietysti olen yksin mielipiteeni kanssa ;). En vaan käsitä mikä siinä happamassa, suorastaan polttavassa, kitkerässä juomassa on niin "sivistynyttä" että pitää ihan tavaksi ottaa se naukkailu? Lehmänmaito on vasikalle tarkoitettua äidinmaitoa, viini on käyneistä rypäleistä puristettua juomaa.
Kun ateria ilman viiniä on vajaa, niin syötkö jatkuvasti vajaita aterioita, vai juotko päivittäin?
Mitä järkeä tehdä joku juhla-ateria, ja juoda sen kanssa vettä??? Sehän sananmukaisesti vesittää koko jutun!
jotka pystyvät elämään normaalia elämää ilman alkoholia! :)
Todella hyvin kirjoitettu!
19
Monelle ihmiselle se ei olekaan. Mutta on paljon ihmisiä, joille ei alkoholi sovi lainkaan. Ja on ihmisiä, jotka aikovat ottaa vain sen yhden tai kaksi, mutta eivät kestä sen vertaakaan ilman että on pakko saada lisää. Itse joudun aina piilottamaan äitini kyläillessä miehen pullot jääkaapista. Jos äitini bongaa pullon ja ei ole itse autolla, niin alkaa pieni vihjailu ja sitten suoraan sanominen miehelleni "on siinä vävy kun ei edes paukkua tarjoa, pihi, visu tms."
mutta ei niin että sitä olisi huomannut. Eivät ne kännissä ikinä olleet. Eikä olla mekään oltu, ei silloinkaan kun ei lapsia ollut.
Jouluun nyt vaan ei kuulu ryyppääminen ( ja siis muutama lasi ei ole ryyppäämistä )
Lapsuudenkodissa muistan kun stressikäyräni nousi taivaisiin ensimmäisen lasillisen myötä (äiti ja isä joivat molemmat), jännitin että taasko se alkaa vai osaavatko ottaa fiksusti. Harvemminpa osasivat, riitoja tuli jne.
ne ketkä saaneet elää normaalin lapsuuden, eivät ajattele noin. Koska vanhempani ottivat muutaman lasin jouluna en minä ikinä pelännyt koska mopo karkaa käsistä. Ei olisi tullut mieleenkään pelätä jotain tuollaista mitä sinä. Siksi voin itsekin ottaa glögini rauhassa, koska todellakin tiedän että en juo sen enempää. Ei ole mitään tarvetta.
Mä ainakin ymmärrän alkoholistin lapsena, että vanhempien alkoholinkäyttö jouluna omassa lapsuudessa voi jättää pysyvän negatiivisen suhtautumisen alkoholia kohtaan. Ei pitäisi kenenkään syytellä semmoista, joka ei halua alkoholia käyttää edes juhlavan ruoan kanssa.
kun isä ja sukulaismiehet, tai joulupukki, on olleet humalassa jouluna.
Nyt aikuisena voidaan ottaa lasi tai pari viiniä ruuan kanssa jouluna. Meininki on ihan toista.
että ihminen voi syödä elämänsä ensimmäisen juhla-aterian aikaisintaan vasta 18-vuotiaana (kun vasta silloin saa juoda sen aterian täydellistävän viinilasillisen) ja että lapset, raskaana olevat ja absolutistit eivät yksinkertaisesti voi nauttia hyvää juhla-ateriaa..?
Mahdat olla aikamoinen kokki, ei voi muuta sanoa!!!
19
samoin kotikalja, olut tai viini. Jokainen voi tehdä ihan oman päänsä mukaan. Tietysti jokainen voisi ennen joulua kysyä itseltään aivan rehellisesti että pysyykö alkoholin käyttö kohtuuden rajoissa. Jos ei pysy niin ei alkoholia tipan tippaa. Meillä kyllä käytetään enkä ole humalaisia meillä nähnyt.
normaalia elämää ilman suklaata, irtokarkkeja, keksejä, pullaa, kahvia tmv, herkkuja, mutta joskus vaan haluan juhlistaa jotain hetkeä tai piristää arkeani jollain em. herkulla. En näe siinä mitään ongelmaa, koska pysyn aina kohtuudessa, oli kyse sitten syötävistä tai juotavista herkuista tai mistä tahansa muusta elämän osa-alueesta. Sen sijaan fanaattisuus minkä tahansa asian suhteenon minusta ongelma.
jotka pystyvät elämään normaalia elämää ilman alkoholia! :)
Todella hyvin kirjoitettu!
19
Ja lisäyksenä vielä, olen ammatiltani kokki, joten uskaltaisinpa väittää tietäväni jotain ruoalaitostakin.
Perinteiseen suomalaiseen joulupöytään ei muuten makujen perusteella juurikaan sovi yksittäinen viini, sillä maut ovat niin moninaiset ja erilaiset. Kuka pystyy pokerilla esim väittämään, että punaviini korostaa lanttulaatikon makua ihanasti..? ;) Toki jokaisen joulupöytä on omanlaisensa ja teidän ruokiinne viini voi sopiakin paremmin!
Mutta kokkina otan loukkauksena, mikäli joku kokee valmistamani aterian puutteellisena ilman alkoholia! Toki alkoholi korostaa joskus joitakin makuja, mutta on absurdia väittää että taitavasti tehty ateria olisi jotenkin vajaa ilman viiniä!
Ja lisättävä on vielä, että esimerkiksi mainitsemassasi Ranskassakin pärjää absolutisti aivan loistavasti, sillä alkoholi ei todellakaan ole itsestäänselvyys, vaikka juomatavat siellä erilaiset ovatkin. Tiesitkö muuten että Etelä-euroopassa alkoholinkäyttö on jatkuvasti laskussa, eikä viiniä enää useinkaan käytetä samaan tapaan kuin vaikka vielä 10 vuotta sitten?
19