Alkaako kenelläkään mulla ensi vuonna kesällä/syksyllä lapsen yritys?
Olen pian 29. Mies lupasi, että heti häiden jälkeen aloitetaan yrittämään vauvaa. Olen mielettömässä vauvakuumeessa. Vaikealta tuntuu jaksaa odottaa vielä melkein vuoden. Toisaalta, aika kuluu nopeasti.
Miten aika kuluisi nopeammin? Ollako vauvapalstoilla vai välyellä niitä? Mitä voin tehdä ennen kuin alkaa yritys? Onko jotain mitä pitäisi huomioida jo nyt (käytännön tai terveyden suhteen)?
Ensimmäistä lastamme yritettäisiin...
Kommentit (17)
Minun neuvoni on päinvastainen, eli älä ihmeessä rauhoitu vaan pysy asialle innostuneena ja vieraile vauvalehden odotuspalstalla ja muilla vauva-aiheisilla sivuilla.
Terveydestä sen verran, että toki gynekologilla kannattaa käydä papassa ja huolehtia siitä, ettei ole ylipainoa (ainakaan aivan mahdottomasti) jaksaa sitten paremmin ja raskautuminenkin on monesti helpompaa.
Onnellista vauva-perheen suunnittelua!
p.s. Minulla on kaksi lasta ja enempää ei varmasti enää edes yritetä.
Ajattelin kyllä käydä gynekologilla ennen yritystä. Kuinka paljon aiemmin siellä pitäs käydä, jottei tulisi mentyä liian aikaisin?? Yritys olis tarkoitus aloittaa elo-syyskuussa.
Ylipainoa ei ole, yhtään. Olen normaalipainon alarajoilla, mutten liian laihakaan siis. Joten sen suhteen ei tarvitse tehdä mitään. Kunhan liikuntaa nyt edes harrastelisi entiseen tapaan tai vähän enemmän.
ap
Mutta ainahan sitä haaveilla saa:) Lapset ovat ihania ja onnea teidän yritykseenne.
Oma neuvoni on, että kiinnitä huomiota omaan lihaskuntoosi. Raskauden aikana nimittäin keho joutuu koetukselle ison masun takia ja se vaikuttaa selän ryhtiin ja voi aiheuttaa selkävaivoja. Suosittelen siis pitämään selkä- ja vatsalihakset hyvässä kunnossa, myös syvät lihakset. Myös synnytyksen jälkeen voi tulla selkävaivoja jatkuvan nostelun ja kumartelun takia.
Mutta onhan hyvä kunto tärkeää koska raskaus on raskasta (mutta ihanaa!)
-6-
Ihan vaan vierestä monta tarinaa seuranneena..
Meillä meni 7kk.. kunnes tärppäsi. Ja ei edes laskettu vielä päiviä tms..
Käy vaikka nyt ja käy uudestaan myöhemmin.. ihan hyvä juttu varmaan tsekata muutenkin että toimii.
koska yritetään adoptiolasta. Lapsia on ennestään kaksi.
Joutuuhan sitä adoptiolastakin odottamaan, että "tärppää".
ap
pitäisi vielä malttaa odottaa ensi kesään... Lapsia on ennestän 2, esikoinen reilu 3v ja kuopus 10kk. Noin 2.5v ikäero olisi taas toiveissa.
Gynellä kannattaa käydä ja tarkista, että rokotukset on kunnossa ja uusi ne nyt, jos ovat menossa vanhaksi.
Foolihappoa kannattaa syödä, kun suunnittelee raskautta. Sitä saa vihreistä vihanneksista ja sitten ihan purkista.
Ja kun aloittatte yritystä, niin alkoholi ja lääkkeet pois. Tavallinen Buranakin voi estää hedelmöittymisen. Voi toki kestää, että tärppää, mutta kyllä se voi onnistua laakistakin, varsinkin jos on hyvin säännöllinen kuukautiskierto.
Ja tosiaan omasta kunnosta kannattaa pitää huoli.
Meillä on lapsia kolme jo ennestään, nuorin on 8 kk. Mutta nyt ei kyllä ole vielä yhtään vauvakuume, katsellaan vuoden päästä sitten.
Tosin kolmatta jo kuumeillaan ja yritys alkaa kesäkuussa. Tosiaan alkoholi ja lääkkeet pois, hammaslääkärillä ja gynellä kannattaa edeltävästi käydä tsekkauttamassa et kaikki OK. Foolihappoa ja greippimehua kehiin!!!
Miten aikaisin käyt gynellä? Hammaslääkärissä kävin nyt keväällä 08 ja silloin ei mitään hommaa ollut (ihan tarkistuksessa kävin), mutta kai se on hyvä idea sitten käydä vaikka uusiksikin.
Entä miten aikaisin se foolihapon syöminen kannattaa aloittaa?
Alkoholia molemmat käyttää suht harvoin ja silloinkin kohtuudella. Ei tuota varmaan ongelmaa olla ilmankaan sitten kun yritetään.
Toivoisin niin, että tärppäisi mahdollisimman pian. Vauvakuume on ollut kova jo vuosia, nyt vasta alkaa olemaan oikea aika.. ja silti siihen on vielä niin pitkä aika... huh huh.
ap
Isommat ovat jo eskarissa.
Ei sinun ap tarvitse mennä enää hammaslääkäriin. :) Vastahan kävit, ja raskausaikana pääset maksutta tarkastukseen.
Nuorin on nyt 4kk, ja päätimme miehen kanssa parisen viikkoa sitten että vuodelle 2010 saisi vielä yksi pikkuinen tulla. Mieli tekisi yrittää jo aiemmin, mutta tuo nuorin on niin pieni että pakko malttaa odottaa.
Valmistun ensi jouluksi ja haluaisin saada toisen lapsen siinä piakoin, jos vaan on tullakseen. Pillerit olen jo jättänyt ja mennään keskeytetyllä nyt :) Keväällä sitten avoimet ovet. Mullakin kova vauvakuume, esikoinen on 3v. ja puhuu jo veli-vauvasta.. Tyttöä toivoisin mutta velikin käy. Kunhan vaan pääsen hoitamaan taas pikkuvauvaa.
tekisin ovulaatiotestejä viimeistään siinä vaiheessa kun alkaisimme yrittämään raskautta eikä vasta lääkärin määräyksestä... Me yritimme raskautta lähes 2 vuotta ennen kuin menin lääkäriin, ja em testeillä selvisi että minulla ei ovulaatiota tapahdu, vaikka kuukautiset suht säännlöliset ja ovulaatikivut oli joka kierolla..
Ja siinä ne nyt on samassa viestissä mitä tietää haluaisin.. vertaistukea etsiskelen myös siis..
ap