Miksi et täysimettänyt lastasi 6kk ikään asti?
Hei!
Ihan tässä mielenkiinnosta kyselen, ilman mitään syyllistämistä (vähän provosoiva otsikointi, että tähän kysymykseen joku tarttuisi ;), että mikä teillä johti siihen että päätettiin lopettaa täysimetys ennen 6kk ikää?
-P
Kommentit (30)
eli raukalla tuli itku kun näki muiden syövän eikä hänelle annettu, vaikka nälkää ei varmasti kärsinyt täysimetykselläkään ja hienosti kasvoi. Nyt vauva 11kk ja osittaisimetystä pikkuhiljaa lopetellaan.
Valitettavasti en voinut imettää kauempaa kuin vain noin 2 kuukautta ja sekin oli ns.puoli imetystä koska minulla ei kertakaikkiaan riittänyt maito ja tämä ongelma oli alusta lähtien.
Koska imetin öisinkin kahden tai kolmentunnin välein ja vaikka vauva nukkui vieressäni jouduin aina nousemaan ylös lämmittämään lisä maitoa.
Neuvolassa huomasivat kuinka väsynyt olin ja sanoivat että jos tämä tuntuu liian rankalta ja olet aivan poikki niin lopeta imetys ja siirry korvikkeeseen-et ole huonompi äiti vaikka niin teetkin.
Lopulta annoin periksi ja tein niin.
Maidon tulo loppui kuin seinään kun en enää imettänyt sitä vähääkään ja ei ollut ongelmia että rinnoista olisi enää maito tihkunut.
Päiväunetkin nukkuin aina vauva vieressä ja yöt jotta se olisi vaikuttanut positiivisesti hormoonitoimintaani ja lisännyt maidon tuloa mutta ei niin ei.
Seuraavan kohdalla toivon että voisin ja jaksaisin imettää pitempään.
Siis minulla on astma ja taman hetkisen tiedon valossa allergisen aidin ei valttamatta kannata taysimettaa 6kk. Mina joudun myos joskus oleen pois vauvan luota enka meinannut 4kk iassa pystya enaa pumppaamaan tarpeeksi paljon maitoa, aloitin kiinteat 4,5kk iassa ja vauva sai aluksi ainostaan kun en ollut kotona. 5-5,5kk iassa huomasin vauvan olevan nalkainen heti imetyksen jalkeen vaikka sain imea niin paljon kuin halusi ja maitoa riitti, silloin aloitimme saannollisemmin ruokailut myos minun kotona ollessani.
PS. itse oli aivan varma raskauden aikana etta pelkastaan imetan 6kk, mutta nama uudet tutkimukset saivat minut ajattelemaan asiaa uudestaan. Minulle kun suurin syy pitkaan taysimetykseen oli allergiariski ja taman tiedon muuttuessa taytyy myos minun harkita muunlaista ratkaisua. Halusin tehda niin miten parhaiten vauvan kannalta on ja sen hetkisen tiedon valossa tama oli paras ratkaisu.
Minulla itselläni oli leikkaus kun vauva oli 6,5kk. Leikkaus oli tiedossa mutta ajankohdan sain tietää vasta viikkoa ennen. N. 4kk ikäisenä aloiteltiin pikkuhiljaa maistelemaan kiinteitä. Vauva on nyt pian 8kk enkä ole antanut korviketta ollenkaan kun maitoa tulee ihan hyvin. Olin leikkauksen takia sairaalassa 2päivää ja yhden yön. Sen ajan vauva pärjäsi pakkaseen lypsetyllä maidolla, kiinteillä ja riisivellillä. Tietysti olisin voinut lypsää enemmän pakkaseen mutta tuolla käsipumpulla mikä minulla on se olisi ollut mahdotonta. Enkä viitsinyt tuota leikkausta varten ostaa toista pumppua. Sairaalassa ollessa sain lypsää sairaalan pumpulla ja maidontuotanto pysyi käynnissä. Osittainen imetys jatkuu edelleen.
Tokaa täysimetin 4 kk, kunnes esikoinen joutui sairaalaan. Oli annettava korviketta, jotta pääsin isompaa tapaamaan. Aina ei mitkään etukäteispäätökset auta, niin kuin joku jo mainitsikin.
Ensimmäistä täysimetin viikon, minkä jälkeen osittaisimetin kirjaimellisesti viimeiseen pisaraan asti eli n. 3,5 kk. Toisen lapsen synnyttyä maitoa ei tullut senkään vertaa, vaan vauva sai vastiketta alusta asti, mutta myös tissimaitoa niin kauan, kuin sitä tuli. Toinen lapsemme (ensimmäinen on tyttö, toinen poika) ei huolinut rintaa kuin 1,5 kk totuttuaan pullopalveluun liian hyvin. Pumppasin sitten monta kertaa päivässä, mutta maidontulo loppui pian kokonaan.
Korostan, että olen imetysmyönteinen ja kokemuksesta viisastuneena menin imetysneuvontaan toisen lapsen kanssa lähes suoraan laitokselta. Siellä ramppasinkin monta kertaa tukea saamassa.Tekniikassamme ei kuitenkaan ollut vikaa ja imetin tiheästi, mutta maitoa ei vain tullut tarpeeksi. Sama juttu on ollut aikoinaan äidilläni.
Silloin tosiaan se suositus oli 4kk, kun esikoinen syntyi. Lapsi ei koskaan viihtynyt rinnalla, vaan sai aina raivareita. 3kk ikäisestä alkoi nälkä itkut ja kitinät, kun rintakumista ja runsaasta maidontulosta johtuen takamaidot eivät ikinä lähteneet liikkeelle, vaan lapsi pulautteli " vettä" ja itki nälkää. Korvikemaitoa ei huolinut ennen kuin tottui vähän kiinteisiin ja uusiin makuihin. Imetys oli meille yhtä itkua ja hammasten kiristelyä 2kk eteenpäin. Imetys loppui pian kokonaan, kun lapsi vain tappeli rinnalla.
Nyt syntyvän kanssa ajattelin kyllä onnistua paremmin, kun olen kunnolla miettinyt noita syitä epäonnistumiseen. Silloin ei kyllä saanut tuota imetystietoutta, tai jotenkin sitä tietoa ei osannut omaksua, kun koko touhu oli stressaavaa.
Vaikka maito riitti mukavasti, kuopus alkoi maistella kiinteitä 5,5 iässä jotta saataisiin vauhtiin puolen vuoden tienoilla. Tosi tahmeasti sujui lusikointi niin ' iäkkäältä' , eli kunnolla alkoi syödä vasta n. 7kk iässä.
Esikoiselle aloitimme 4kk iässä edellisten imetysohjeiden mukaisesti ja tälle maistui hieman paremmin niin pienenä.
No, kuopuksen paino onkin ollut juuri 4kk iästä alkaen reippaasti esikoista alempana. Juttelin neuvolantädin kanssa, joka rauhoitteli ja sanoi että kuopuksella luonnollisesti on eri käyrät ja kuinka ollakaan, neuvolan ohjelmistoissa ei ole ollenkaan uudistettuja kasvukäyrätaulukoita 6kk täysimetysohjeistuksen mukaan ruokituille, vaan heidätkin lykätään samaan taulukkoon joka on laadittu 4kk iästä kiinteitä aloittavien mukaan. Hän valitteli että neuvolan softat tulee yleensä niin viiveellä ja sanoi että kasvu saa ihan rauhassa hieman ' hidastua' maitodieetillä olevien vauvojen kohdalla.
No, mene ja tiedä, välillä olin kuitenkin kasvujen eroista kovastikin huolissani. Nyt uskon että kuopus on muutenkin simpsakampaa tekoa, eipä kai siitä haittaakaan ole.
meidän tyttö on nyt 9 kuukautta, lopetin imettämisen kun se oli 3 viikkoa vanha, se ei vaan onnistunut, ja sitten sekä tyttö että minä saatiin toi sieniinfektio mikä lapset voi saada suuhunsa, ja minä sain sitten sen, ja sitten piti laittaa sammoisia voiteita saadakseen sitä pois, jotka olivat vaarallisia lapselle.
Neidin kanssa täysimetys onnistui n. 5kk ikään, jolloin neuvolalääkäri lastenlääkärin ohjeistamana käski aloittaa kiinteät. Syynä ummetus ja kasvun hidastuminen. Näiden syiden vuoksi on käyty tutkimuksissa ihan sairaalassa asti, ei ole tuloksia vielä kuitenkaan saatu.
Sairaalassa lastenlääkäri kyseli multa, tuntuuko maito riittävän (siis kiinteiden ohella). Olin vähän ymmyrkäisenä kysymyksestä, koska olin täysimettänyt 5 kk, enkä oikeastaan ole epäillyt maidon riittävyyttä. Esikoisen kanssa oli aikoinaan enemmän ongelmia ja lisämaitotarve...
No, koska en älynnyt puolustautua keskustelussa tarpeeksi, sain ohjeeksi antaa korviketta vielä rinnan lisäksi. Lisäksi lääkäri kyseli, kuinka pitkään aion imettää (en ymmärrä miten liittyi asiaan). Että ei kovin paljoa imetykselle tukea saanut sillä reissulla! Voin sanoa, että on ottanu päähän jälkeenpäin koko juttu, koska en vieläkään epäile maidon riittävyyttä. Imetän lapsentahtisesti, eikä neiti ole erityisen tyytymättömän oloinen kun vatsa toimii (saa Levolacia).
Tämä meni vähän ohi, mutta joka tapauksessa, energian saannin varmistamiseksi ja ummetuksen vuoksi aloitimme kiinteät ennen 6 kk.
-Suffis ja tyttö 6,5 kk