subjektiivinen päivähoito-oikeus poistettava!
Ihan käsittämätöntä että lapset joiden vanhempi on kotona, saavat päivähoitopaikkoja! Ja toiset jonottavat.. Jos on kotiongelmia niin ettei pysty lapsiaan hoitamaan, niin silloin tuetaan -menemällä kotiin opettamaan elämisen taitoja!
Kommentit (45)
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
kokeile myös seuraavia:- sektio ei ole synnytys
- kotihoito vs päiväkoti
- imetys vs pulloruokintaNämähän on AV:n vakiot kiistelyaiheet, joihin ei ole enää tullut yhtään uutta/järkevää kommenttia/näkökulmaa vuosiin, mutta aina näistä jaksetaan tapella yhtä intohimoisesti.....
Minun mielestä subjektiivinen päivähoito-oikeus puolikkaaseen hoitoaikaan on ok! Mutta kun tämä lastenhoidosta säästäminen on ihan yhteiskunnallinen ongelma... Jos olisi kunnilla rahaa niin pistettäs sinne päiväkotiin vauvat ja vaaritkin seuraksi!
Vierailija:
Päiväkodissa sentäs ulkoillaan ja tarjotaan aktiviteetteja!
Kun niitä lapsia tehdään, niin ne pitäisi pystyä hoitamaan. On vanhemman velvollisuus keksiä niitä virikkeitä, ulkoilla lasten kanssa. Miksi sitten tehdä lapsia jos ei ole valmis uhraamaan aikaa heille?
Kaksi suurinta syytä:
- nelivuotias viihtyy tarhassa kavereiden kanssa ja kaipaa sinne vapaapäivinä. Yksivuotias sisarus ei oikein riitä vielä seuraksi, eikä lähistöllä ole muita samanikäisiä päiväsaikaan kotosalla.
- saadaan pidettyä jalka oven välissä. Tarha on meiltä parinsadan metrin päässä ja tiedän, että sinne on n. 40 lapsen jono. Jos ottaisin lapsen pois hoidosta, mitkä mahdollisuudet olisi saada sinne kaksi lasta, kun palaan töihin loppukeväästä? Kurja juttu, jos muut ovat valinneet toisin ja urputtavat nyt, kun oma lapsi on siellä jonon hännillä.
Aukokaa vain päätänne, mutta meillä tehdään silti, niin kuin meille parhaiten sopii. Vain umpikateelliset av-mammat jaksavat olla noin mukahuolissaan ihan vieraista lapsista.
Harmillista, että lapset on pidettävä siellä päiväkodissa " varmuuden vuoksi" kun/jos menee töihin. Kun niitä hoitopaikkoja on niin vähän!
Mitä perkelettä sitä voisi tehdä, että päivähoidosta saataisiin toimiva kokonaisuus? Täällä kunnassa asiat on ainakin päin prinkkalaa...
Mä aion todellakin pitää tuon mun kohta eskari-ikäisen hoidossa, ihan vaikka vaan kiusatakseni teitä! kjäh!
Minkä takia mä edes teille tulen tänne selittelemään valintojani, jokainen voi viedä hoitoon jos haluaa tai pitää kotona. Mitä siitä sen enempää kinata.
Ja annetaan niiden päättäjien päättää kuitenkin näistä asioista. Jos niin käy että oikeus poistetaan, ei mulla mitään sitä vastaankaan ole että lapsi on sitten kotona, mutta näin on nyt parempi.
Niin ja tosiaan en luullut todellakaan että se 200¿ on se ainoa summa. Varmasti tulee enemmänkin, mutta miksi minä sitä miettisin, maksan sen minkä jokainen muukin.
Hassuja olette =D
Päiväkoti on 50 m päässä meistä, seuraava sitten jossain... kaukana.
Ei siinä mun mielestä oo mitään harmillista. Tiedänpähän, että lapsellani säilyy tuo hyväksi ja toimivaksi todettu hoitopaikka, eikä niin pikkuisen (vähän yli 1v.) tarvitse joutua vaihtamaan paikkaa ja alottamaan jossain uppo-oudossa ympäristössä.
t. se 12
Vierailija:
Ja mitä se teille kuuluu, jos mä haluan pitää lapseni päiväkodissa ja MAKSAN siitä ihan itse, ei sossut tai muu.
Olen kotona kahden pienemmän kanssa, mutta isoin on päiväkodissa. En näe siinä mitään väärää. Ehkä tosiaan sitten, jos joku muu taho joutuisi tämän maksamaan niin sitten tuntuisi yhteiskunnan varojen hyväksikäytöltä, mutta ei muuten.Mutta niin kauan kun maksan omasta pussistani päiväkotipaikan vaikka itse olen kotona, niin pää kiinni!
Mutta kun sitä et tee, koska suurimman osan lapsesi hoidosta maksaa kunta. Palkkaa kotiin hoitaja, jos kerran haluat maksaa hoidon omasta pussista. Älä hae mitään yksityisen hoidon tukia ja maksa oikeasti sille hoitajalle siitä, että hän hoitaa lapsiasi.
Minun ensimmäiset kesätyöni olivat juuri sitä, että hoidon lapsia heidän kotonaan. Silloin vanhemmat vielä maksoivat oikeasti tämän hoidon omasta pussistaan. Silloin ei vielä ollut yksityisen hoidon tukea.
Vierailija:
Ei siinä mun mielestä oo mitään harmillista. Tiedänpähän, että lapsellani säilyy tuo hyväksi ja toimivaksi todettu hoitopaikka, eikä niin pikkuisen (vähän yli 1v.) tarvitse joutua vaihtamaan paikkaa ja alottamaan jossain uppo-oudossa ympäristössä.t. se 12
Kun itse olin työtön, niin en vienyt lapsia läheskään joka päivä hoitoon. Säilytin kyllä hoitopaikan, mutta pidin lapset kotona ja aina ilmoitin, milloin vien heidät taas hoitoon. Vein heitä tasan niin harvoin, että sain pidettyä päivähoitopaikan. Olin iloinen, että sain olla lasteni kanssa kotona:)
Yhtä kauan ovat molemmat jonottaneet päiväkotiin niin ne kotona olijat kuin töihin menijät. Eli oletteko vain olleet myöhemmin jonoon ilmoittautuneita? Se siis harmittaa?
Varmaan harmittaa myös sitä joka on kotona sen down-lapsen kanssa masentuneena ja odottaen isommalle hoitopaikkaa. Silti menee yli 2 vuotta ennen kuin paikka irtoaa. Ja sinulla taitaa olla vielä nuorempi lapsi sinne päiväkotiin menossa kuin naapurin 4v.?
Miksi mesoat asiasta jossa olet kumminkin erimieltä loppupeleissä? Ensin sanot että subjektiivinen hoito-oikeus pois ja silti mielestäsi lapset kuuluu hoitaa kotona? ensin olit sitä mieltä että vain ne joidenka vanhemmat käy työssä saavat mennä päiväkotiin ja ne jotka ovat syystä tai toisesta kotona, eivät saa laittaa lasta kuin esikouluun korkeintaan.
Mistä olet noin vihainen kuin ampiainen? Eli onko näin että sinun pitäisi päästä töihin mutta et voi mennä kun et saa hoitoa lapsellesi? Oletko ottanut varmasti joka tahoon yhteyttä? Perhepäivähoitoon myös? Moneen haluttuun päiväkotiin on vuosien jono. Toiset ovat laittaneet lapsensa jonoon jo vauvana tiedostaen että jos tulee tilanne että täytyy palata töihin tai tulee muita yllättäviä elämän käänteitä. Niitä siis et ole ottanut huomioon?
Aloita itse perhepäivähoitajana.
on aika yksisilmäistä pitää esim. 4-5 -v. ehdottomasti kotona, kun valtaosassa länsimaista sen ikäiset aloittavat jo koulun (joka toki on lastentarhamainen lyhyine päivineen). No, muualla kehittyneissä maissa viisivuotiaan osaavatkin jo lukea, laskea ja tekevät innolla tiedeprojekteja ym. (toki ikäisilleen tarkoitettuja, en nyt ydinpommeista puhukaan...) eikä häiriintyineitä ja mielenterveysongelmaisia ole läheskään niin paljon kuin täällä meillä, ihan tutkitustikin. Samoin esim. korkeakoulututkinnoista valmistutaan samanikäisenä kun Suomessa vasta aloitellaan opiskeluja....Suomessa vaan on niin autuasta ja oikeaa pitää lapset mieluummin kotona katsomassa videoita ja tappelemassa keskenään äidin kuopukselle antamasta huomiosta...
Päiväkodissa on lapselle ikäisiään KAVEREITA, täällä ei. Täällä on 2 alle 2 vuotiasta kotona, joten todellakin eskari-ikäisellä on päiväkodissa enemmän juttuja ja tekemistä.
Ja miksi mä nyt menisin perumaan päiväkotipaikan, kun joutuisin sen heti syksyllä hakea uudestaan kun menen töihin? Ja jonot ovat puoli vuotta-vuoden täällä kaupungissa.
Eikai kukaan edes olisi niin tyhmä että menisi paikan antamaan tuosta noin vaan toiselle, ja itse sitten joutuisi odottamaan hyvin kauan ja lopulta saa paikan jostain kaukaa.
Oma on ongelmanne jos olette niin tehneet, mä en ole noin tyhmä.
Esim. minulla tilanne, että haen aktiivisesti töitä, ja työllistymismahdollisuudet hyvät. Pakko pitää lapset hoidossa (lyhyempää päivää/ viikkoa toki), koska todellakin työt voivat alkaa vaikka ensi viikolla. Lisäksi työhaastatteluja päivän, parin varoitusajalla, eikä meillä sukulaisia tms. lähistöllä, jotka noin vain voisiva hoitoon ottaa. Itse asiassa nyt vahvat mahkut työhön, jossa pitäisi aloittaa ASAP. Jos ei lapsilla olisi hoitopaikkoja valmiina, ei olisi mitään mahdollisuuksia tähän työhön.
lauseen kirjoittaja tarkoitti, että se on harmillista kun päivähoitosysteemi ei toimi! Kaipaisin tuolta ylemmältä taholta lisää päivähoitopaikkoja että niitä riittäisi kaikille halukkaille! Nämä ketjut on niitä jotka saavat mut huolestumaan av-mammojen älykkyystasosta...
Vierailija:
Resursseja pienennettäisiin heti myös.Niille on taloudellisempaa pitää pientä jonoa, kuin pitää välillä mahdollisesti tyhjiä paikkoja.
Samahan se on lääkäreiden kanssa, tosin se ongelma on vielä isompi.
Kyllä se on niin että lapsia riittää enemmän kuin päivähoitopaikkoja, ketään ei työttömäksi laitettaisi vaan todella tarvitsevat saisivat hoitoa!
Vierailija:
Yhtä kauan ovat molemmat jonottaneet päiväkotiin niin ne kotona olijat kuin töihin menijät. Eli oletteko vain olleet myöhemmin jonoon ilmoittautuneita? Se siis harmittaa?Varmaan harmittaa myös sitä joka on kotona sen down-lapsen kanssa masentuneena ja odottaen isommalle hoitopaikkaa. Silti menee yli 2 vuotta ennen kuin paikka irtoaa. Ja sinulla taitaa olla vielä nuorempi lapsi sinne päiväkotiin menossa kuin naapurin 4v.?
Miksi mesoat asiasta jossa olet kumminkin erimieltä loppupeleissä? Ensin sanot että subjektiivinen hoito-oikeus pois ja silti mielestäsi lapset kuuluu hoitaa kotona? ensin olit sitä mieltä että vain ne joidenka vanhemmat käy työssä saavat mennä päiväkotiin ja ne jotka ovat syystä tai toisesta kotona, eivät saa laittaa lasta kuin esikouluun korkeintaan.
Mistä olet noin vihainen kuin ampiainen? Eli onko näin että sinun pitäisi päästä töihin mutta et voi mennä kun et saa hoitoa lapsellesi? Oletko ottanut varmasti joka tahoon yhteyttä? Perhepäivähoitoon myös? Moneen haluttuun päiväkotiin on vuosien jono. Toiset ovat laittaneet lapsensa jonoon jo vauvana tiedostaen että jos tulee tilanne että täytyy palata töihin tai tulee muita yllättäviä elämän käänteitä. Niitä siis et ole ottanut huomioon?
Aloita itse perhepäivähoitajana.
Ystävä rakas: Olen lastenhoitaja ammatiltani. Olen hoitovapaalla nyt. Ja ajattelen mielessäni niitä lapsiraukkoja, jotka väsyneinä olivat hoidossa, vaikka esim. äiti ja sisarukset kotona.. HOITOPÄIVÄ ON LAPSELLE YHTÄ RASKAS KUIN AIKUISELLE TYÖPÄIVÄ! Kukaan ei ole vieraassa paikassa kuin kotonaan, eikä kukaan toinen aikuinen ole lapselle yhtä tärkeä kuin omat.
Ja tarkoitin tietenkin, että jos ei kykene kotona omiaan hoitamaan, niin sosiaalitoimen tulee auttaa perhettä kotona, eikä siirtää ongelmia tarjoamalla päivähoitopaikkoja! ap niin ja muuten minulla on vakityöpaikka, olen myös ollut pph:na ja uskonpa että lapsilleni löytyy hoitopaikka jos tarvitsen..
on yksi tärkeimmistä keinoista edistää sukupuolten tasa-arvoa työmarkkinoilla.
mutta eihän av-mammat mihinkään töihin halua mennä.
että kerhot ja avoimet pk:t ovat juuri meitä äitejä varten, jotka ovat kotona eri-ikäisten sisarusten kanssa! Siellä ne lapset tapaavat ikäisiään ja solmitaan sosiaalisia kontakteja ehkä jopa lapset saavat ystäviä joiden kanssa kyläilevät puolin toisin... elämää...
Ja toki ymmärrän teitä joiden on pakko pitää paikkaa lapselle.. Kunhan tosiaan ymmärrätte ettei sitä tarvi käyttää joka päivä 7-17..
Vierailija:
Nämähän on AV:n vakiot kiistelyaiheet, joihin ei ole enää tullut yhtään uutta/järkevää kommenttia/näkökulmaa vuosiin, mutta aina näistä jaksetaan tapella yhtä intohimoisesti.....