Te, kenellä omainen vanhainkodissa! Miltä kuulostaa?
olen ajatellut yritystoimintani yhdeksi osa-alueeksi seuraavaa:
Toimisin vanhuksen edustajana. Kävisin läpi kuukausittain kaikki sopimukset ja muut tarvittavat. Kuukausittain myös kartoittaisin kokonaistilanteen. osallistuisin omaisten puolesta tai omaisten kanssa hoitopalavereihin. Huolehtisin että vanhus saa kaiken, mitä hänelle kuuluu ja että hän voi hyvin ja asiat ovat hoidossa.
Tästä laskuttaisin 100¿/ kk, johon sisältyisi edellämainitsemani (työtunteja 5h) ja mikäi jotain ekstraa jossain kuussa tulisi, se laskutettaisiin tuntiveloituksen mukaan.
Voisito kuvitella että tuttu vanhuksesi ostaisi tällaisen palevlun tai että sinä tai tuttavasi ostaisitte omaisellesi?
Kommentit (78)
Vierailija:
Voihan yritystoiminna vetää pystyyn luomalla uhkakuvia ja provosoimalla, ettei juuri sinun iäkään omaisen asioita muuten hoideta hyvin. Kuulostaa huijaukselta tuo sinun liiketoimintasi. Monet vanhukset kaipaisivat enemmän ystävätoiminnan kaltaista palvelua, mutta kenellä taas on varaa maksaa siitä on eriasia.
Olen samaa mieltä!
22
kuka nyt yleensäkkin asianajajajien tms. toimia valvoo. En olisi siis mikään hoitaja vaan ASIOIDENhoitaja.
Yrittäjäkurssi alkaa huomenna, että ehkä sieltä sitten tietoa toivottavasti saan näihin paperihommiin.
ap
Vierailija:
kuka nyt yleensäkkin asianajajajien tms. toimia valvoo. En olisi siis mikään hoitaja vaan ASIOIDENhoitaja.ap
Esimerkiksi kunnallisten edunvalvojien toimintaa valvotaan viran puolesta ja toimintaa rajoittaa tuota virkatehtävää koskevat lait ja säädökset. Sinua ei valvoisi kukaan, joten en todellakaan suosittelisi sinua kenellekään asioidenhoitajaksi. Ihan sama kuin lykkäisin valtakirjan kelle tahansa " mattimeikäläiselle" .
22
Mutta sinä ap et taida olla, vai?
Vierailija:
Mutta sinä ap et taida olla, vai?
Ap taitaa aloittaa huomenna jonkun työvoimapoliittisen (pilipali) yrittäjäkoulutuksen. Ja aiemmin on toiminut (kouluttamattomana?) hoitajansijaisena, kun ei ole vanhustenhuoltoon parempaakaan ollut tarjolla...
Perustelut tulivat jo noiden muiden viesteissä.
takaisin kuulolla.
Olen saanut terveydenhuoltoalan koulutuksen 10 vuotta sitten ja kouluttautunut myöhemmin lisää. Sijaisena en ole toiminut vaan ihan vakipaikalla, mutta nyt alanvaihto siis suunnitelmissa hieman erilaisempaan työhön.
ap
Nykyään kaikki haluavat vaan viuhottaa jakkupuvuissa salkku ja mikro kainalossa. Tuo ap:n yritysidea on ihan surkea eikä sillä kyllä elä. Jos täällä kysyy mielipdettä, ei saa suuttua, jos ei saa toivomaansa vastausta.
täältäkin kuitenkin jokunen löytyi, joka voisi palvelua harkita, joten ei siis tuhoon tuomittu idea kuitenkaan. etenkin kun se ei olisi yrityksen " päätuote" .
kaikenlainen palutehan on aina hyvästä : )
ap
ettet pääse tekemään rahaa hyväuskoisten kustannuksella!
Vierailija:
täältäkin kuitenkin jokunen löytyi, joka voisi palvelua harkita, joten ei siis tuhoon tuomittu idea kuitenkaan. etenkin kun se ei olisi yrityksen " päätuote" .
kaikenlainen palutehan on aina hyvästä : )
ap
Siis, veroihinhan menee hirveästi, sun tuntipalkaksi jää minimaalinen summa.
Monella omaisella ei valitettavasti ole aikaa tai mahdollisuutta hoitaa vanhuksen asioita ja potevat siitä syyllisyyttä. Tällainen asioiden hoitaja voisi tuoda helpotusta tilanteeseen.
- kuukausimaksu ei mitenkään voisi toimia koska jos esim. auttaisit täyttämään kaavakkeita tai hakemaan tukia ym. se olisi lähinnä kertaluontoista. Eli myös tälläinen kertamaksuperuste olisi oltava
- mielestäni sinä et voisi osallistua hoitoneuvotteluihin vaan hoitaisit nimenomaan niitä ASIOITA kuten tukien haut, kuntoutusten hakemiset, kelalappujen täytöt sun muut. Sinusta ei olisi mitään hyötyä niissä hoitoneuvotteluissa kun et vanhusta hoitaisi. Kotihoitokin on ihmisen hoitotyötä, ei ihmisen asioiden niinkään vaikka sitähän siinä työssä kovasti tulee. Me itse haemme vanhuksillemme jatkohoitopaikat, tuet ym. mutta itse ainakin tykkäisin jos joku muu hakis noita sille vanhukselle mun puolesta. Sen sijaan hoitokokouksiin en kaipaa ketään ylimääräisiä.
- eniten hyötyisi varmaankin sellainen vanhus joka ei vielä ole minkään hoidon piirissä ja on tavallaan liian hyväkuntoinen kotihoidon asiakkaaksi! Siinä olisi ihan kohderyhmää. Nämä vanhukset ovat monesti heikkomuistisia jotka nimenomaan eivät pärjää noissa tuollaisissa asioissa kuten ajan varaamiset itselleen jne. Tälläisille se kk- maksu voisi hyvinkin toimia!
Itse voisin ostaakin omaiselleni tuollaista palvelua koska inhoan tukien selvittelyitä ja kaikenmaailman närpäilyä kelalappujen kanssa. Sen sijaan muut asiat oletan ja tiedän saavani kotihoidosta/hoitopaikasta.
Mieti ap tarkkaan mihin rajaat palvelusi, voi se onnistuakin!
Ja tosiaan asianajajaksi en voi itseäni mainostaa, koska juristin koulutus puuttuu, mutta asioidenhoitaja voin olla ilman koulutustakin.
Joku epäili tuota hoitoneuvotteluihin osallistumista. Usein niihin (ainakin paikoissa joissa minä olen ollut) toivotaan omaisten osallistuvan. Onkuitenkin paljon omaisa jotka asuvat ulkomailla tai toisella paikkakunnalla, eikä pysty niihin osallistumaan.
Niissä olisi myös hyvä tilaisuus minun kartottaa missä tilanteessa asiakas (kunto ym.) menee.
Ja tiedän toki, että verot ja muut kulut vievät osansa. Mutta ainahan ne yrittäjällä vievät. Ei sillä siis rikastumaan pääse, mutta elää ehkä pystyisi.
Ja joku kyseli mitä muuta yritykseni tarjoaisi. mm. erilaisten korvausten hakemisia. potilasvahinkoilmoitusten täyttöä. Kauppakirjojen tekoa. testamentteja. vuokrasopimuksia. Avioehtoja. Vammautuneiden tai sairaiden tilanteiden kartoituksia ja avustamista erilaisten hakemusten kanssa (taksiliput, kuntoutukset jne.).
Lisää ideoita tähän yritykseen toki mielelläni vastaan otan!
ap
Tulee mieleen, että yrittää puskea itsensä vanhuksen suosioon ja sitten höperön vanhuksen laittaa vielä tekemään testamentin uusiksi, suosimaan tätä asiainhoitajaa.
Vierailija:
- kuukausimaksu ei mitenkään voisi toimia koska jos esim. auttaisit täyttämään kaavakkeita tai hakemaan tukia ym. se olisi lähinnä kertaluontoista. Eli myös tälläinen kertamaksuperuste olisi oltava-- eniten hyötyisi varmaankin sellainen vanhus joka ei vielä ole minkään hoidon piirissä ja on tavallaan liian hyväkuntoinen kotihoidon asiakkaaksi! Siinä olisi ihan kohderyhmää. Nämä vanhukset ovat monesti heikkomuistisia jotka nimenomaan eivät pärjää noissa tuollaisissa asioissa kuten ajan varaamiset itselleen jne. Tälläisille se kk- maksu voisi hyvinkin toimia!
!
Tässä on perää. Eli vielä kotona asuvat voivat tarvita ajoittain tukea. Tosin sekin on kausiluontoista eli palvluseteleistä tietoa, lääkekatosta tms. Mutta jo PAH päätöksellä olevat vanhukset eivät enää ko palveluja tarvitse. Kampaaja palvelut kuuluvat laitospotilaille ja jalkahoitaja palvelut tietyille kohderyhmille. Muille palvelut tilataan aina tarpeen mukaan ja ne maksavat erikseen. Niistäkin pitävät hoitajat huolen. Ainoastaan yhtä potilasta varten harva jalkahoitaja lähtee tavaroineen osastolle. Tosin rahallahan saa.
Hoitoneuvottelut ovat vielä sellainen asia, että siihen osallistumiseen tarvitaan potilaan lupa. Tai sitten on lääkärin tehtävä päätös, ettei potilas itse kykene päättämään ja omaiset sitten (tai muu holhooja) valtuuttaisi sinut. Eli tuskin toimii.
Tässä on taas keino omaisten selvitä rahalla, ettei vaan tarvitse niitä vanhoja omaisia nähdä. Puhdas omatunto rahalla:(
Ideasi on ihana, varsinkin ajatus sen takana! Älä kuitenkaan paljon laske liiketoiminnastasi tämän varaan. vanhainkodissa pitkäaikaispaikalla asuvilla henkilöillä vain harvalla jää hoitomaksun jälkeen käteen enempää kuin 80e.
Veteraaneille me haemme vuosittain tuet kuntoutukseen, jalkahoitoihin, ym.
Epäilen, että omaiset laittaisivat kampihin. niin surullista kuin se onkin, omaiset istuvat vanhusten " rahakirstujen" päällä.
kiitos vastauksestasi! Niinhän se usein on, että omaiset pitävät vanhuksen rahoista kynsin hampain kiinni.... ja tosiaan, aluksi en tuon varaan suuria laskisi, mutta kokeillahan aina voi.
ap
kuten sanoin, ei tarkoitus olisi tarjota ainoastaan tuota palvelua, vaan se olisi palvelu muiden joukossa. ja kohderyhmänä ei siis olisi pelkästään laitoksissa asuvat, vaan myös kotona asuvat vanhukset.
Sekä mm. omaishoitajille.
ap