Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kertoa lapsettomalle raskaudesta? Lapsettomien kokemuksia kaivataan!

Vierailija
13.11.2008 |

Meillä on edessä todella vaikea asia; odotan kolmatta lastamme ja lähiaikoina pitäisi kertoa tulokkaasta muillekin. Jotenkin ajattelisin että olisi paras jos me kertoisimme heille itse, saati että he kuulisivat sen tuttujen kautta. Mutta mitä ihmettä pitäisi sanoa, kun tuntuu että kaikki kuulostaa niin kliseiseltä ja tökeröltä?? Pelkään myös, että he saattavat kysyä olemme yrittäneet kauan. He tietävät että kaksi ensimmäistä on tärpännyt heti ja tämä kolmaskin tuli toisella yrittämällä. He ovat kärsineet lapsettomuudesta vuosia ja heillä on ollut tuona aikana yksi keskenmeno.

Jos sinä kärsit lapsettomuudesta, olisin todella kiitollinen jos voisit kommentoida ja neuvoa. Miten olla rehellinen aiheuttamatta kuitenkaan tuskaa toisille?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei kerro, sekin on loukkaavaa

Vierailija
2/17 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpostissa kirjoittaa muutakin ja johonkin väliin vaan laittaa, että olet raskaana. Minusta siitä ei pidä tehdä mitään numeroa. On vaan niinkuin se olisi ihan normaali asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aiomme kertoa avoimesti kaikille ultran jälkeen eli hyvin pian, ja jos emme kerro heille heti itse, he kuulevat jutun melko varmasti parissa päivässä muilta. (asumme pienellä paikkakunnalla)

Onko mitään vinkkejä miten asian voisi sanoa? Pitäisikö ihan ohimennen sivulauseessa sanoa ja vaihtaa äkkiä aihetta, vai miten?

ap

Vierailija
4/17 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot sen tilanteessa, josta lapseton pääsee nopeasti pakoon. Aloitat vaikka että tuntuu vaikealta kertoa mutta tottakai kerrot hyvälle ystävälle. Sitten kerrot. Voi kertoa tekstarillakin.

Itselleni nuo uutisert olivat ihan aina vaikeita, oli kyseessä kuka vain, vaikka toinen lapsettomuudesta kärsivä. Se kuuluu siihen tuskalliseen kauheuteen. Anteeksi sun ei pidä pyydellä, mutta on huomaavaista kertoa ja huomaavaista ettei kerro esimn kyläillessä, että lapseton saa sulatella hieman asiaa.

Kiitos ap kun mietit asiaa hänen kannaltaan.

t. joskus asian kanssa 4 vuotta kamppaillut

Vierailija
5/17 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jotenkin ajattelisin että rehellinen asian kertominen suoraan olis paras vaihtoehto.

Eli kertoo vaan että meille tulee vauva. tai meille syntyy vauva huhtikuussa tms...

Jos sitten kysyvät jotain niin rehellisesti kertoo miten asiat on, jos eivät kysy niin juttelee sitten muita juttuja.

Itse kuvittelisin että varmaan asia voi riipasta syvältäkin. Vaikka toisaalta ovat onnellisia teidän puolestanne. Asian kertomatta jättäminen tai liiallinen hyssyttely varmasti loukkaa enemmän.

Vierailija
6/17 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me yritimme esikoista parivuotta, lopulta hoitojen kanssa. Tänä aikana minua loukkasi vauva-uutisissa eniten se, jos niitä ei voitu kertoa meille suoraan vaan kuulimme ne kiertoteitse. Itse olin ja olen sillä kannalla, että rehellisesti kertomalla tilanne silloin kun siitä kerrotaan muillekin on paras tapa.

Eihän se helppoa ole ja kyyneleitäkään ei säästytty. Yritin kuitenkin aina ajatella, ettei muiden onni ole meiltä pois. Miksi muiden pitäisi vähätellä lapsensaantiaan ja sitä onnea vaikka meillä onkin vaikeaa. Lähimpien ystävien kanssa asiasta voi keskustella ja puhua tunteistansa. Asian voi kertoa niin monella tapaa, itse kannatan suoraa puhetta, välttäen kuitenkin turhaa "rehentelyä". Kyllä pari sitten itse kertoo/näyttää miten paljon halua asiasta tietää tai olla odotuksessa mukana.

Tsemppiä odotukseen!

Vierailija
7/17 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanteessa josta pääsee pakoon olisi hienotunteista, voi mennä kyläilyreissu pieleen jos heti alussa uutisen kertoo ja lapseton pahoittaa mielensä.

Vierailija
8/17 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä aikana ehti moni kaveri saada lapsen.

Faktahan on että milloin vain kerrotte lapsen tulosta niin se tulee aiheuttamaan tuskaa tälle kaveripariskunnalle. Joten siinä mielessä on se ja sama milloin kerrotte.

Mutta....miten välttää ylimääräinen tuska? Minusta tuntui ainakin pahimmalta kun kuulin toisen raskaudesta vasta muilta (tyyliin "ai sä et vielä tiennyt" ja sitten menevät ihan punaisiksi ja vaikeiksi) tai sitten vasta sitten kun raskaus oli jo hyvin pitkällä (ja arvasin että muut kyllä jo tiesivät). Eli pliiiis....kerro vähintäänkin samaan aikaan kuin muille mutta mieluiten niin että tämä kaverisi (tai pariskunta) saa olla kaksistaan kuulemassa uutisia ja että he pääsevät tarvittaessa nopeasti tilanteesta pois suremaan asiaa. Eli ei siis ravintolaillallisen aluksi ("niin tuota mä en voi juoda kun katsos...") kun heillä nyt menee ilta pilalle siitä kuitenkin. Itselleni helpointa oli varmaan kuulla uutiset puhelimessa kotona. Pystyin olemaan suht. pirteän kuuloinen sen puhelun ajan ja sitten vasta romahtamaan puhelun jälkeen. Ja sain olla kotona suremassa sen jälkeen että miksi, voi miksi, meillä ei koskaan onnistu.

Miten sitten sanoa asia? Minä vaan sanoisin (tai näin halusin itse sen kerrottavan) että "kuule sellaista asiaa soittelin myös että olen raskaana, laskettuaika on silloin ja silloin". Ja sitten pientä muuta höpinää päälle riippuen siitä mikä ystäväsi kommentti on (kuulet kyllä ystävästäsi ihan takuuvarmasti haluaako hän jatkaa puhelua vaiko ei). En siis ihan suoraan aloittaisi raskausasialla mutten jaarittelisi minuuttikaupallakaan niitä näitä ja sitten menisi vasta siihen pääasiaan.

Ja siihen että jos ystäväsi kysyy kuinka pitkään yrititte. Itsellänikin teki mieli kysyä aina tuota mutta itsesuojeluvaisto meni tässä päälle. En oikeasti halunnut kuulla vastausta. Jos ystäväsi kuitenkin kysyy asiaa niin sitten sanot suoraan miten asia on. Että toisella yrittämällä tuli. Älä missään nimessä kiertele tai kaartele.

Tsemppiä kertomiselle!

Vierailija
9/17 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan tee niin, että ystävä saa kuulla asiasta jotain muuta kautta myöhemmin kuin muut.

Kokemusta asiasta on. Itsestäni tuntui ainakin hyvältä, että ystäväni kertoi minulle ihan suoraan eikä yrittänyt yhtään hyssytellä tai tuoda samalla ilmi että oli jotenkin pahoillaan. Minun lapsettomuudellani ei ole mitään tekemistä toisten raskaaksitulojen kanssa, ja vaan loukkaa jos asiasta aina muistutetaan.

Vierailija
10/17 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapurin rva työnsi lastenvaunuja ja loukkasi minua todella, kun ei ollut kertonut olevansa raskaana--

ystävyys meni saman tien

Vierailija
11/17 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kuulla, kun olisimme vaikkapa kahden. Jos siis olisimme läheisiä. Tämä siksi, että saattaisin herkkyyttäni itkeä hieman, ja tutun seurassa se olisi ok, mutta isommassa seurassa se olisi mielestäni noloa. Olen itkenytkin lyhyesti erään minulle läheisen tutun kerrottua raskaudesta (tämä ystävä tietää lapsettomuuspulmamme).

Muuten ehkä haluaisin kuulla tekstarilla tms. jolloin saisin mahdollisen ensimmäisen itkuni itkeä rauhassa ulkopuolisten näkemättä.

Mutta siinä muut vastanneet ovat oikeassa, että ehdottomasti on hyvä kertoa. Tuntuu ikävältä, jos saa tietää muuta kautta ja ajattelee, että asiaa on salailtu, vaikka tarkoitus olisikin ollut hyvä.

t. minä, yritystä takana neljä vuotta

Vierailija
12/17 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro samaan aikaan kuin muillekin ja suoraan. Äläkä ole yhtään pahoillasi raskaudestasi, iloinen asiahan se teille itsellenne on. Mutta älä myöskään hehkuttele raskaudella lapsettomuudesta kärsivälle ystävälle. Yritä myös ymmärtää, jos reaktio ei olekaan alkuun kovin iloinen.

Vierailija
13/17 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuin lopulta hoidoilla saimme lapsen.

Sen kolmen vuoden aikana tuli yks jos toinen kaveri tai sukulainen raskaaksi. Osa tiesi meidän vaikeuksista, toiset ei... Ja itkuja riitti.

Mutta jotta säästäisit ystäväsi tunteita mahdollisimman paljon, niin

- kerro hänelle ensimmäiseksi, jotta varmasti kuulee sen sinulta eikä joltain muulta taholta

- jos kerrot kasvokkain, niin kerro kahden kesken. Ei missään nimessä isossa porukassa

- voit kertoa myös puhelimitse

- älä pyytele anteeksi vaan kerro rehellisesti, että te olette iloisia tulevasta vauvasta

- KUUNTELE jos ystäväsi haluaa purkaa sinulle tuskaansa ja yritä ymmärtää

Vierailija
14/17 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kuin kyse olis jostain kuolemanvakavasta sairaudesta!!!!

On onormaalia että ihmiset tekevät lapsia ja sen lapsetonkin ymmärtää.

Nauti elämästä ja lopeta stressaaminen, se ei ole hyväksi vauvalle! :)

Vierailija
15/17 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro hänelle henkilökohtaisesti. tuntuu ainakin omasta mielestäni paremmalta kuin se että saa sivulauseessa tiedon tai saa tiedon joltain muulta.

Vierailija
16/17 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväsi saa rauhassa kerätä itsensä, itkeä jos itkettää ja sitten hetken päästä hän jo varmaan voi onnitella sinua.

t. lapseton

Vierailija
17/17 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ainakaan osaisi soittaa luontevasti, että "sellasta asiaa vaan soittelin, että olen raskaana. Soittelen muutenkin vähän ja yleensä oikeasta asiasta, en osaisi ohimennen luontevasti tollasta kertoa puhelimessa. Että älä ap puhelimella kerro, jos se ei ole luontevaa sulle.

Itse kärsin nyt lapsettomuudesta, pian on kaksi vuotta täynnä, mutta mulle asia ei ole aivan kauhea, koska lapsia on kuitenkin jo ennestään.

Mutta samoilla linjoilla olen muiden kanssa, että jos kerran sinulle läheinen ihminen kysessä, kerro heti kun muillekin. Se olisi loukkaavaa, että panttaisit tietoa. Ikäänkuin pidät ystävääsi heikkona, joka ei pysty asiaa vastaanottamaan ja käsittelemään. Ystävyys ei tunnu kovin isolta silloi, jos et voi asiaa kertoa.

Joten mä kertoisin muuten tavatessamme kuulumisia vaihtaessa ihan vaan, että meille on tulossa vauva, jos kaikki hyvin menee. Halusin sinulle tämän heti keroa, vaikka varmaan tuntuu pahalle sinusta. Meidän ei tarvi siitä enempää puhua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän