7-vuotiaan uhma
Onko muiden 7-vuotiailla uhmaa? Meillä poika on koulun alettua muuttunut erittäin pikkuvanhaksi, uhmakkaaksi, voisin jopa verrata murrosikäiseen. 75 % kaikista komennoistani kuitataan naaman vääntelyllä, lällättelyllä, " tee itse" -vastauksilla. Lisäksi kuvioihin on tullut voimakkaammin pikkusisarusten kiusaaminen ja tahallaan ärsyttäminen. Tätä on siis ollut mielestäni ennenkin normaalissa mittakaavassa, mutta koulun alkamisen jälkeen tilanne on mennyt mahdottomaksi. Tuntuu, että keinoja ei enää ole, kun mikään järkipuhe ei mene perille. Ääritilanteissa lapsi on niin uhmaa ja kiukkua täynnä, että olen joutunut pitämään kiinni, ettei heittelisi ja rikkoisi tavaroita tai vahingoittaisi muita ihmisiä. Näitä ääritilanteita on max. 1 krt kuussa, mutta yhteen otetaan kuitenkin sanallisesti joka päivä.
Koulussa menee hyvin, lukeminen ja laskeminen on helppoa eli tiedollisesti jopa muita edellä. Käytöshäiriöitä ei koulussa ole ollut ainakaan opettaja-vanhempi-keskustelun mukaan, siellä on hiljaisemmasta päästä ja tekee koulutehtävät tarkasti.
Mistä ihmeestä tämä käytös johtuu? Onko kenelläkään samanlaista?
Kommentit (24)
Ehkä pitäisi jättää kiukuttelusta rankaiseminen, koska muuten saa olla koko ajan rankaisemassa. Ainoa ongelma, että yleensä siihen liittyy sitä kiellettyä tekemistä ennen pitkää.
ap
Temperamenteissa on eroja, eihän kaikilla lapsilla murrosikäkään tule niin voimakkaasti kuin toisilla. Ehkä lapsesi on vaan haastavammasta päästä?
mutta meillä on poika eskarissa. Ennen eskaria poika oli kiltti ja aina ollaan pärjätty,tietenkin normaalia kiukuttelua silloin tällöin. Mutta kun eskari alkoi, niin poika muuttui täysin,aluksi kiukuttelua ja raivareita oli vain kotona.. otin itse puheeksi asian eskari opettajan kanssa, opettaja ei uskonu asiaa,ja vähätteli asiaani. sanoi että pojat on poikia ja se on normaalia että kotona kiukutellaan, ja että poika on eskarissa kilteimmästä päästä ja aina tottelee. pari kuukautta oli eskaria mennyt, niin opettaja tuli itse sanomaan että poika on aivan mahdoton nyt myös eskarissa.. =( en olis ikinä kuvitellut itse sanovani tätä että lapsen kans ei pärjää,mutta niin se vain on vaikka ei sais olla. kyllä aikuisen pitää pärjätä lapsen kanssa, ja lapsen pitää totella ja kunnioittaa vanhempia. tuntuu että kaikki keinot on käyty läpi, kiristämiset ja lahjonnat ym..mikään ei tepsi. ei usko mitään..huoks toivottavasti olisi nopeasti ohi menevä kausi =(
Meillä palkitseminen/motivointi tehoaa koululaiseen. Haluaa auttaa ja on innokas siinä, niinpä kotitöissä houkuttelen auttamaan. Rankaisen vain jos tekee asioita jotka " muutenkin" kiellettyjä, en siitä että kiukkuilee, koska ei itsekään täysin hallitse tilannetta.