Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PMS-oireet rassaa...

03.01.2008 |

Onko tässä maailmassa muita onnettomia joka kärsivät pms:sästä kuin minä...;(

Oireet ovat ne tutut olematon pinna, raivoilut, väsymys, makean ja rasvan himo, kolotukset ja säryt, mutta kaikki tämä tapahtuu 2 KERTAA KK:SSA!!!

Olen 43v,lapset ovat 6 ja 2 v, ja kadun ihan kamalasti kaikkea sitä huutoa ja karjumista. Eikä mieskään varmaan hurraa kun pääsee muhinoimaan suunnilleen vain kerran kuussa...

Olen kokeillut hormoneja kuin myös masennuslääkkeitä gynegologin suosittelemana, apua ei ole niistäkään ollut. Risoo kun lääkärit aina vastaa tv:ssä tai lehtien palstoilla että ' jo se helpottaa että tietää olevansa yksi monista*. Ja p---at helpottaa....

Kokeilenko homeopatiaa/akupunktiota(iik)/vyöhyketerapiaa... hypnoosia olen kerran kokeillut kynsienpuremiseen ja ei ollut tasan mitään vaikutusta.

Vinkit ja ihan pelkkä sääliminenkin auttaa ;)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 41 vuotias ja mulla on PMS oireet pahentuneet muutaman vuoden ajan. Olen hirviö ja just tuo onkin ärsyttävää, että " normaaleja" päiviä kierrossa ei ole kuin muutama. En ole kokeillut mitään pillereitä, mutta tuota lievää masennuslääkettä olen ajatellut kokeilla. Söitkö sinä sitä säännöllisesti vai kierron mukaan pätkissä?

Liikunnan olen huomannut auttavan jonkin verran. Ihan kunnon hikiliikunta auttaa eniten, mutta yritäppä repästä ittes sillon liikkeelle!!!

(EVVK)

Vierailija
2/13 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin sitä mielialalääkettä jaksoissa (en nyt just muista nimeä...) 10 pvän ajan alkaen muutama pvä ennen menkkoja. Ei tosiaankaan tuntunut vaikuttavan mitenkään. Taisin ottaa sitä kolmen kk:n aikana, en tiedä eikö sitten muka ehtinyt vaikuttaa.

Nyt on 3. vuotopvä menossa, ja uusia oireita näyttää vaan ilmaantuvan: ennen ei ole ollut tällaista päänsärkyä (800 burana ei auta) eikä pahoinvoinnin tunnetta. Ja liekö luulosairauttakin kun mietin että mulla on joku kauhee tauti mistä nämä jutut oikeesti johtuu...

Ja se kai liittyy siihen että pelkää lasten puolesta ja heidän tulevaisuudestaan kun tätä ikääkin on jo reilusti ja lapset niin pieniä.

Kierto on kuitenkin lyhentynyt ja vuodot välillä kyllä runsaampia kuin esim. 5-6 v taaksepäin. Vaihdevuodet varmaan alkaa pikkuhiljaa painaa päälle, en tosin muista mistään kuulleeni että nää oireet ilmaantuu/pahenee lähempänä vaihdevuosia. Onko kukaan muu?

Kiitos liikuntavinkistä, on se mielessä kyllä käynyt mut kuten sanoit, ei oo pahimpina päivinä paljon motivaatiota muuta kuin syödä suklaata!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulla, etten ole ongelmani kanssa yksin! Olen 42-vuotias ja viimeisen synnytyksen jälkeen (n. 5 v sitten) oireet ovat käyneet koko ajan pahemmiksi. Normaaleja päiviä ei juuri kuukauteen mahdu; väsyttää, masentaa, kiukuttaa, rinnat ihan hirveän kipeät jne. Myös kaikenlainen haluttomuus ja innottomuus vaivaa. Olen kyllä miettinyt myös sitä mahdollisuutta, että hormonien lisäksi voisi syynä olla kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta en ole vielä saanut riittävää kipinää aikaiseksi, että olisin asiaa lääkäriltä kysynyt. Onko kenelläkään tästä kokemusta?

Vierailija
4/13 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut tuosta kilpirauhasvajaatoiminnasta.Se voi aiheuttaa vastaavia oireita, mutta en tiedä olisiko oireilu jatkuvaa vaan vaihtelisiko se kierron mukana, kuten tämä PMS.

Mä odotan nyt menkkoja lähipäivinä ja huomaan olossani taas ahdistusta näin aamupäivällä. Tiedän , että se johtuu hormooneista niin yritän olla rauhallinen.

Keltarauhashormoonireseptin sain gyneltä, mutta en uskalla ottaa mitään hormooneja, kun sisareni on kuollut nuorena aggressiiviseen rintasyöpään...

Olen kuullut, että PMS pahenee vaihdevuosia kohti mentäessä. Pahimmillaan kuulemma 35-40 vuotiaana, mutta olen ilmeisesti niin NUOREKAS , että saan vielä yli nelikymppisenäkin " nauttia" näistä oireista.

Vuotomäärä on lisääntynyt viime aikoina. Mittasin viime kierrosta, kun olen käyttänyt kuukuppia nyt jonkin aikaa ja siinä on mitta-asteikot. Kuukautisvuotoa oli 120 ml !

Vierailija
5/13 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittautuu hän ... yli 40v ... lyhyt pinna, huutoa, raivoa

ja kaikkea katumiseen asti =( Minulla myös tuota väsymystä

sekä huonovointisuutta, kierron lyhenemistä ja LISÄKSI INHAA

HIKOILUA ihankuin vaihdevuosissa....

Kävin gynellä ja sanoi " niin kauan kuin naisella on kuukautiset

siis kierto pysyy yllä on hormooneja tarpeeksi emmekä me

sitä hoita" =( Että silleen....

Olen myös miettinyt mitä tehdä? Meillä kolme lasta ja nuorin

alle 3v... huoh.... kai nämä ovat sitten " esi - vaihdevuodet" eikö?

Vinkkejä ilolla vastaan ottava :D

Vierailija
6/13 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisen lapsen syntymän jälkeen.. On aiemminkin ollut oireita, väsymystä, kärttyilyä ja hirveä makeanhimo, mutta ei näin selvästi.

Väsymyskin ehkä vaikuttaa joinakin kuukausina,että helpommin palaa pinna, mutta ei se sitä pelkästään ole. Kiukustun lapsille ja miehelle tosi helposti, raivo kihisee päässä, ja oma tila inhottaa ja hävettää samalla..

Mulla ei kyse mistään kilpirauhasarvoista, ne oli normaalit.

En uskalla vielä hurraata huutaa, mutta ihan kuin kalaöljykapselit auttaisivat (omega3, rasvahappoja esim.EPA, B,D ym. vitamiineja sisältävä)! Niitä olen syönyt parisen kuukautta eikä ole enää ollut sellaisia " raivokohtauksia" eikä hillitöntä suklaanhimoa.

Ja oikeasti se liikunta ja kevyempi ruokavalio auttavat ainakin minua. Olen lisännyt liikuntaa, karsinut sokereita ja lisännyt vihanneksia..ja vaikka kliseiseltä kuullostaa niin kyllä tämä ainakin lieventää oireita.

Vierailija
7/13 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatelin, että nämä oireet lieventyis vanhetessa mutta ei siis näköjään toivoakaan. mulla on ton hirveän raivoilun ja kipujen lisäks vielä sellanen ongelma että oon normaalia tunteikkaampi ja ITKEN tosi helposti....arvatkaa kuinka mukavaa on mennä töihin itku kurkussa ja yrittää selvitä päivästä ilman et kukaan huomais....jos joku sitten huomaa ja kysyy niin vaikeeta siinä on selvittää et ei ole kukaan kuollut mulla on vaan kuukautiset. voi että hävettää.

Kuinka sitä voikaan ihminen olla hormoonien edessä voimaton..

Vierailija
8/13 |
13.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

....oireiluunsa Paibai sinun mainitsemasi itkuherkkyyden. Eikö oo hankalaa....

Itse olen vuosia työelämästä poisolleena miettinyt opiskelemaan lähtöä, lastenhoitoala kiinnostais. Mutta mietin että voinko edes tehdä sellaista työtä kun oon niin herkkä ' liikuttumaan' . Esim. lasten joulukirkossa / esityksissä jne. joudun nieleksimään koko ajan. En ole muutenkaan mitenkään ' karski' luonne, ja kokemani lapsentekovaikeudet (luojan kiitos niitä rakkaita on nyt 2!) ovat varmaan jättäneet jälkensä, ja siihen vielä nää hormonimyrskyt.

Joku mainitsi myös kalaöljyn, minäkin niitä olen nyt puolisen vuotta syönyt (ehkä kuitenkin suht epäsäännöllisesti...) Ehkä ne ovat auttaneet, ja ilman niitä olisin täys psykopaatti, heh.

Vielä ei ole ilmaantunut tänne ketään joka olisi kokeillut akupunktiota tai jotain muuta ' luontaishoitoa' . Olisi tosi kiva kuulla kokemuksia niistä.

Vierailija
9/13 |
14.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

kuulostaisi tuo sinun päänsärkysi siltä, etti sinulla on hormonitoimintaan liittyvä migreeni. Itse kärsin myös tuosta ja sekä ovulaation aikaan että kuukautisten alettua tuo päänsärky ja pahoinvoinnin tunne ilmaantuu. Tuohon auttavat migreeniin tarkoitetut täsmälääkkeet, joten jos päänsärkysi on hankala ja häiritsee normaalia elämää, niin käypä lääkärissä ja kysy noita lääkkeitä.

Vierailija
10/13 |
15.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoiko kukaan eilen tv1:ltä illalla Prisma-ohjelman, jossa mm. tutkittiin ruoan vaikutusta PMS-oireisiin? Siinä tehtiin tutkimus, johon osallistui 16 erittäin pahoista (vrt. täälläkin keskusteluissa kuultuja!) PMS-oireista kärsivää englantilaista naista. Kolmen kuukauden ajan heidän ruokavalioonsa kuului 500 mg kalsiumia ja d-vitamiinia enemmän kuin normaalisti. Kuinka ollakaan, tulokset osoittivat, että oireet lievittyivät selvästi (30 - 80 %)! Eli vähärasvaisia maitotuotteita ja rasvaista kalaa pitäisi lisätä ruokavalioon, niin helpottaisi. Mielenkiintoista.

Vierailija
11/13 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä ole tullut ajatelleeksi ollenkaan migreeniä! Aiemmin ei ihan tollaista särkyä ja pah.vointia ole ollutkaan. Mutta olen kyllä pari kertaa kärsinyt ihan selvästä migreenikohtauksesta näköhäiriöineen, nyt ei niitä kyl ollu. Täytyypä seurata jääkö pysyväksi ' iloksi' kiertoon ;).

Satuin myös katsomaan Prisman ruokajuttu-sarjaa, ja heti nappasin jugurtin! Kalaa meillä kyllä syödään mutta sitäkin ostin heti lisää varastoon. Ja juustoa leivälle...Vatsa tais kyllä tykätä vähän huono kun en maitoa ole pitkiin aikoihin juonut, on suvussa laktoosivaivoja. Ohjelmassa taidettiin sanoa että nuo ravintoaineet on paras saada nimenomaan ' oikeasta' ruuasta eikä pillereistä...

Oli kyllä niin -- ihanaa --- nähdä se yks nainen itkeä pillittämässä siellä kenkäkaupan ulkopuolella!

Vierailija
12/13 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni ennen 2 viikkoa kuukaudesta pilalle kuukautisten takia. Viikko ennen oli hirveät PMS-oireet päällä, mä suunnilleen leipäveitsen kanssa jahtasin miestä...lapsille olin aivan hirveä...mistään ei ollut apua, juoksin kaikki lääkärit ja parantajat. Sitten alkoi kuukautiset, hirveä kipu, vuosin kuin härän kurkusta 2 päivää, kuukautiset jatkui runsaina jopa 7 päivää. Kauhulla aloin odottamaan taas uutta kierrosta...

Sitten menin gynelle joka ehdotti että alkaisin syödä pillereitä tauotta. Mitään lääketieteellistä syytä ei ole sille, että kuukautisten pitäis tulla joka neljäs viikko. Sanoi, että anna tulla pari vuotoa vuodessa ts. pidä pari taukoa vuodessa (oikeesti ei tule vuotoa koska ei ole mitään limakalvoa mikä vuotais). Se määräs mulle Femilar-merkkiset pillerit jotka on tarkoitettu yli 40-vuotiaille.

Siis miten ihanaa oli saada elämänsä takaisin! Ja oma itsensä takaisin! Ja mies sai entisen vaimonsa ja lapset tyytyväisen äitinsä takaisin! Nyt olen jo 1,5 v syönyt niitä pillereitä, pari taukoa pitänyt, ei mitään PMS_oireita, ei kivuliaita vuotoja, ei siteitten ja tampoonien kanssa vehtaamista, ei mitään. Mä rakastan noita pillereitä, oikeesti!!!

Vierailija
13/13 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niiden syömisessä mitään sivuvaikutuksia? Kokeilin kerran e-pillereiden syömistä runsaisiin kuukautisvuotoihiin ja kipuihin ja ne helpottivatkin vähäsen mutta sitten tuli mukana muita sivuoireita ja lihoin...siis onko mahollista ,että lihoin niin paljon pelkkiä e-pillereitä syömällä? En tiedä mutta kun jätin pillerit pois niin laihduin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi