Mihin laitan tuhkat tuhkapesästä?
Kun asumme kaupungissa?
Ja toinen kysymys,tyhjenättekö pesän aina varmuuden vuoksi joka käytön jälkeen?
Ja ei kahta ilman kolmatta,mihin olette sijoittaneet häkävaroittimen-meille kun maahantuoja käski asentaa tulisijan vastakkaiselle seinälle,itse olin laittamassa lähemmäs makuuhuonetta.
Kommentit (8)
ja tyhjennetään luukku kun alkaa olemaan täysi.
Vaan sitten kun tuhka-astia on täynnä. Muista jäähdyttää se hyvin. Eli tulet ei ole olleet just äsken, tuhka sytyttää helposti tulipalaon.
Sirottelet marjapensaiden alle ja nurmikkoon, kompostiin, johonin nurkkaa tai ojan oientareelle tontillasi, jos on näistä mitään.
Tuhkat tyhjennän silloin kun tuhkaluukku alkaa olla täynnä. Riippuen siitä mitä takassa kulloinkin poltettu, noin 4 - 8 takanlämmityksen välein.
Häkävarointinta ei ole ollenkaan. Meillä tosin vanha talo ja vanha takka.
Samat " säännöt" puuliedelle.
ettei tule tulipaloa. Osan tuhkasta voi säästää lannoitteeksi puutarhaan. Kun siroittelee keväällä tuhkaa lumen päälle, niin lumi sulaa nopeammin (tuhkan harmaa väri kerää auringonsäteitä!) ja kasvimaan routa sulaa nopeammin. Pääsee aikaisemmin kyntämään ym:) Kasvimaalle vain puhdasta tuhkaa eli ei esim poltettavasta muovista vaan vain haloista syntynyttä.
Kaupungissa hyvin jäädytetty tuhka jätteisiin?
se sammuttaa kompostin luonnollisen käymisen. Sehän on jo valmis lannoite, suoraan nurmikolle vain.
Tuhka polttaa maaperän eli hyvin laajalle alueelle vähän tuhkaa pitää levittää.
En suosittele! Ainakaan kaikkia tuhkia yhten paikkaan. Mun lähes 10 vuotta vanhat, upeat pionit kuolivat kaikki. :(
Mutta myöhemmin kai säilön ja sirottelen nurmikolle kesäisin.
Jos ei ole nurmikko kannattaa jäähdyttää pari päivää ja heittää roskiin.
Häkävaroitin täytyy laittaa seinälle noin 1,5m korkeuteen parin metrin päähän tulisijasta.