3-vuotiaan nukahtamis- ja nukkumisvaikeudet
Koska olen tämän asian suhteen aivan neuvoton ja voimat alkavat olla lopussa, ajattelin kysyä neuvoa viisaammilta.
Meillä on siis juuri 3 vuotta täyttänyt tyttö, joka valvottaa vanhempiaan öisin. Ongelmat alkoivat viime kesänä, kun vihdoinkin siirrettiin tyttö pinnasängystä lastensänkyyn. Sitä ennen nukahti helposti itsekseen ja nukkui yöt useimmiten heräämättä.
Lastensänkyyn siirryttyä ensimmäinen reilu kuukausi meni herätessä 2-5 krt yössä. Tyttö vaan tuli meidän huoneeseemme ja minä kannoin hänet takaisin sänkyynsä, johon nukahti heti. Aloin olla jo todella loppu, kun muutos parempaan tapahtui ja tyttö nukkui muutaman kuukauden heräilemättä ollenkaan, tai heräsi toisinaan 1-2 krt yössä.
Nyt tilanne on muuttunut taas radikaalisti huonompaan suuntaan sekä nukahtamisen että nukkumisen kannalta. Nukahtamiseen menee yleensä tunti, joskus 1½, toisinaan vaan ½ tuntia. Tyttö ei vaan suostu rauhoittumaan, vaan juoksee pois huoneestaan x kertaa, pyytää vettä, riisuu pyjamansa, leikkii leluillaan yms. Vaikka olisi selvästi väsynyt ja välillä haukottelee ihan kita ammollaan, niin ei vaan pysty nukahtamaan. Meillä on joka ilta samat iltarutiinit samaan aikaan, ja sitten alkaa se sirkus. Nukuttamista olemme kokeilleet, mutta se poiki sen, että tyttö vaati yöllä herätessäänkin nukuttamista. Tyttö nukahtaa kyllä itsekseen ennen pitkää, mutta se vaan kestää. Olemme mielestämme kokeilleet kaikkea mahdollista, ja ottaneet kovatkin keinot käyttöön, mutta mikään ei tunnu auttavan.
Tätä iltasirkustakin pahempaa on se, että tyttö on alkanut taas heräillä yöllä tiuhaan tahtiin, yleensä 2-3 krt yössä, joskus enemmänkin. Viime viikolla nukkui yhden yön heräämättä kertaakaan. Hänellä ei tunnu yleensä olevan mitään hätää, vaan tulee taas vaan huoneeseemme ja minä kannan hänet takaisin. Aamulla nukkuisi sitten vaikka kuinka pitkään, mutta herätän hänet klo 8.30-9. Yöunet jäävät yleensä noin 9,5 tunnin mittaisiksi heräämisineen. Päiväunille nukahtaa tästä syystä kohtalaisen helposti (toki joskus on vaikeampaa), ja viimeistään 1,5 tunnin unien jälkeen herätän hänet. Joudun herättämään hänet joka päivä, muuten nukkuisi varmaan monta tuntia.
Olemme kokeilleet päiväunien poisjättämistä: ei mitään vaikutusta nukahtamiseen tai nukkumiseen. Muutenkin tuntuisi selkeästi vielä tarvitsevan päiväunet, sillä ilman niitä nukahtaa sohvalle Pikku kakkosta katsoessaan/kauppamatkalla autoon tm.
Ulkoilemme joka päivä, tapaamme muita lapsia, leikimme yms. Välillä on todella kiireisiä ja virikkeellisiä päiviä: ei vaikutusta nukahtamiseen tai nukkumiseen, muuta kuin ehkä huonompaan suuntaan.
Alan olla taas todella väsynyt monta viikkoa jatkuneiden pätkäunien takia, ja ensi kuussa palaan taas töihinkin. Onko kellään kokemusta vastaavasta, mikä avuksi? Kaikki tuntemani 3-4 -vuotiaat nukkuvat yönsä hyvin, siksikin tämä tilanne mietityttää. Voisiko tämä liittyä uhmaan, tytöllä on nimittäin nyt vähän voimakkaampi uhmakausi? Kaikki vinkit, neuvot ja kokemukset otetaan ilolla vastaan.
Kommentit (3)
Sympatiaa! Meillä on 3,5v poika, joka heräillyt aina öisin. Etenkin vanhempana näkee oikeasti painajaisia. Meillä kun on pienempikin vauva niin en jaksanut enää sitä yöruljanssia vaan tehtiin niin, että illalla poika nukahtaa yksin sänkyynsä ilman ongelmia ja kun yöllä herää ekan kerran siirtyy mun viereen nukkumaan. Sitten nukutaan tyytyväisinä aamuun asti. Mä itse pienen vauvan äitinä, arvostin eniten hyvää yöunta ei niinkään sitä, että nukkuisi yksin. Pääasia, että nukahtaa itse yksin sänkyynsä ja nukkuu siellä usein pitkällekin yöhön, kerran viikossa aamuun asti. Mutta kaikki huutelu yms. jäi, kun tietää, että voi tulla äidin viereen.
En tosiaan huomannut mainita, että tytöllä on kyllä yövalo joka yö päällä, ja rakkaimmat pehmolelunsa aina sängyssä mukana. Lisäksi poistan aina illalla kaikki mahdolliset pelkotiloja aiheuttavat tavarat hänen huoneestaan. On kyllä maininnut muutaman kerran pelkäävänsä pimeää, mutta en ole kuitenkaan havainnut hänellä mitään sen suurempia pelkotiloja. Yleensä siis kun herää yöllä, ei itke tai vaikuta erityisen pelokkaalta, vaan tulee vaan huoneeseemme ja jää kiltisti omaan sänkyynsä aina kun kannan hänet sinne takaisin.
Jotenkin musta tuntuu, että kyseessä on opittu tapa, siis aina kun herää niin lähtee tallustelemaan meidän huoneeseemme, koska tietää että äiti kantaa takaisin.
Tyttö on nukkunut omassa huoneessaan ihan vauvasta asti, on siis tottunut nukkumaan yksin. Lisäksi on aina ollut hyvä nukkuja, ongelmat alkoivat lastensänkyyn siirryttyä. Toki tällä iälläkin saattaa olla merkitystä, kun mielikuvitus alkaa kehittyä ja on tosiaan sitä uhmaa.
Olen harkinnut tytön ottamista meidän väliimme, mutta olen itse niin herkkäuninen, että en pystyisi nukkumaan silloin(kaan) kunnolla. Lisäksi pelkään että siitä tulee tapa, josta ei päästä lähivuosina eroon. Enkä tiedä miten tyttö nukkuisi meidänkään kanssamme, kun on tottunut nukkumaan yksin. Sellaista tosin viime yönä harkitsin, josko tytölle laittaisi patjan ja peiton meidän sänkymme päätyyn, ja hän voisi tulla siihen nukkumaan herättyään.
Lisää neuvoja ja kokemuksia otetaan edelleen vastaan!
herääköhän tyttö siksi että näkee unia, asioista jotka ovat pelottavia 3 vuotiaalle? esim.kummituksiajne. katseleeko hän esim.videoita/kirjoja jossa voisi olla jotain pelottavaa tai onko hän maininnut että jokin asia pelottaa? 3 vuotialla on uskomattoman kirjava mielikuvitus! Jos pelottaa kannattaisi laittaa yölamppu huoneeseen ja antaa tytölle jokin pehmolelu (esim. pehmotiikeri tms) joka " suojelee" häntä, sekä illalla tehdä selväksi että asunnossa/huoneessa ei ole mitään huolestumiseen aiheuttavaa siis voi nukkua rauhassa...