uniongelmaisen vieroitus tutista jne.
Meidän 1 v 7 kk lapsi on erittäin uni- ja nukahtamisongelmainen. Tämä on pitkä tarina, mutta jo vauvasta lähtien nukahtaminen on ollut tosi huonoa ja samoin nukkuminen. Syynä ovat olleet erinäiset ongelmat (sairaudet) ja varmasti myös luonteella on osuutensa. Nyt ihan viimeaikoina lapsi on ruvennut nukkumaan hyvin, mutta toisinaan nukahtaminen on vielä kovin hankalaa. Nyt onneksi sekin sujuu noin 30-45 min itsekseen pinnasänkyyn. Vanhemman on välilä käytävä silittelemässä. Valtava työ on tehty ja nyt tilanne näyttää hyvältä. Kauaa ei tästä voida kuitenkaan nauttia sillä lähikuukausina olisi edessä seuraavaa: siirto isojen sänkyyn (vauva tarvitsee pinniksen ihan kohta), tutista vieroitus ja kenties myös maitopullosta vieroitus. Molemmat lapset nukkuu meidän makuuhuoneessa emmekä ajatelleen siirtää vielä esikoistakaan omaan huoneeseen, joten isojen sänky tulisi siis meidän sängyn viereen. Tällä hetkellä tutti on tärkeä osa nukahtamista. Pinnasänky taas " pakottaa" rauhoittumaan, koska sieltä ei pääse pois. Nyt kaikki vinkit olisivat tervetulleita!!! Aiomme tehdä toimintasuunnitelman valmiiksi näitä muutoksia varten, mutta luulen, että erittäin haasteellisia aikoja on tulossa. Iltarutiinit ovat olleet erittäin säännölliset ja samanlaiset aina.
Kommentit (7)
Tosiaan kaikkia ei ollutkaan tarkoitus tehdä yhdellä kertaa. Vauva nukkuu nyt kopassa, mutta voi siellä olla turvallisesti enää 2-3 kk, joten pinnasänky tarvitaan. Esikoinen olisi silloin noin 1 v 10 kk, joten isojen sänkyyn yritetään siirtää suoraan ilman välivaiheita, koska se olisi pian edessä muutenkin. Jos ja kun tämä siirto joskus onnistuu, olisi seuraavana tutin vuoro. Kuinka kiire tuolla yötutista luopumisella on? Mitä sanoo hammaslääkärit? Maitopullon taidamme jättää viimeiseksi. Pullon jälkeen, kun harjataan kuitenkin aina hampaat. Ehkä lapsi itse haluaa luopua pullosta jossain vaiheessa...
Kertokaa omia kokemuksianne, kiitos!
samaiset jutut tulossa, eli pinnasängystä isojen sänkyyn siirto, tuttipullosta (unimaito) luopuminen ja tutista vieroitus kun uusi vauva syntyy pian. Joten vinkkejä otetaan vastaan täälläkin, mitä missäkin tahdissa? Ikää tytöllä 1 v 5 kk ja nukkuu omassa huoneessa.
Hammaslääkäriltä sain sellaisen ohjeen että tutista olisi hyvä luopua viimeistään 2-vuotiaana, eli siitä vieroittamisen olen ajatellut jättää viimeiseksi.
Olisikohan hyvä lopettaa ensin unimaidon antaminen ja vasta tämän jälkeen totuttaa uuteen sänkyyn? Vai olisiko kenties uuteen sänkyyn tottuminen helpompaa jos muut unirituaalit (mm. se unimaito) olisi vielä kuvioissa?
Kertokaapa kokeneemmat?
eli lasta kunnioitaen ja kuunnellen. Miksi hätäillä ja tehdä noin monta muutosta pienessä ajassa - voiko pieni sisarus saada oman pinniksen (tarvitseeko sitä heti?), voiko tutin antaa olla viimeiseen asti, jos se helpottaa lapsen nukahtamista/nukkumista selvästi. Maitopullon vieroittaisin noista ekana! Mutta liikaa ei kannata yrittää kerralla ja pienessä ajassa. Jokainen asia on lapselle turva - hidastakaa siis tahtia ja harkitkaa tarkkaan, mikä on ehdottomasti tarpeellista ja missä vaiheessa. Askel kerrallaan ottaisin itse. Ja tarkkailla kannattaa lasta - itse olin vähän arka tuttia ottamaan pois kuopukselta (kovatahtoinen) kun oli päivähoitomuutokset tulossa samaan aikaan (halusimme tutin pois ennen päivähoitoa, ikää 1v10kk, vain unitutti) mutta mies vain EHDOTTI sitä lapselle ja tämä itse marssi saman tien ovelle ja nakkasi sen pihalle. Ja kaipasi sitä yhden kerran päiväunille mennessä! Mutta isosiskonsa oli sit toista maata tutin suhteen... MUTTA lapsi heräsi sit yöllä useammin, aikaisemmin kun osasi itse ottaa tutin suuhunsa puoli unessa...
Meillä tehtiin tosiaan nuo jutut siinä järjestyksessä kuin ylempänä kuvailin ja minusta se oli hyvä järjestys.
Unipullosta luopuminen kävi todella helposti, jännitin sitä etukäteen ihan kamalasti. Sängyn vaihtokin sujui aika sutjakkaasti kun alkoi olla pikku pakko. Sitäkin jännitin. Ei tuo tutinkaan pois ottaminen ole ollut mikään big deal, jouluaattona annettiin tutit oraville. Meidän etuna on tottakai se, että poika on jo isompi ja ymmärtää mistä on kyse. Kysyi sen perään seuraavana iltana muttei sen koommin. Nukkumaanmeno on vaikeutunut kyllä meillä merkittävästi, mutta sitä en osaa sanoa että johtuuko se tutista, rytmien muutoksesta vai iästä...
Meillä oli käytössä pullossa tavallinen anatominen pullotutti. Maitoa juotiin tuolloin 2 kertaa päivässä, päivällä ja illalla ennen nukkumaanmenoa. Neuvolasta sain ohjeen vaihtaan sen ns. " nokkamukituttiin" . Tämän vaihdon tehdessäni päätti meidän lapsemme, että saa koko pullo jäädä ;) pari kertaa otti vajaan desin pullosta ja sitten kolmantena kertana ei kelvannut enää ollenkaan. Minun ei ollut tarkoitus vielä pullosta luopua, mutta hänpä päätti luopua siitä itse. Oli tuolloin reilun 11kk. Sitten juotiin maidot nokkamukista aterioiden yhteydessä. Eli jos ei ole vielä nokkamukituttia käytössä niin kokeilepa vaikka tätä ;)
Mä vastaan nyt itselleni ja kerron kuulumisemme ihan vaan vinkiksi muillekin samassa tilanteessa oleville. Turhaan taas äiti ja isi miettivät etukäteen tätä asiaa. Isojen sänky siirrettiin meidän makuuhuoneeseen, kun poika oli 1v 8 kk. Aluksi oli tarkoitus laittaa sänky siihen vain totuttelumielessä. Lapsi kuitenkin halusi sinne illalla nukkumaan ja niin sujui siirto ilman mitään ongelmia. Kertaakaan ei ole illalla sängystä karannut ja nukahtaminen/nukkuminen sujuu mielettömän hyvin. Pari kertaa on unissaa lähtenut " juoksentelemaan" , mutta palautus sänkyyn riittää ja uni jatkuu. Seuraavaksi jätimme tutin pois. Lapselta meni paljon leluja rikki joita hän vei itse roskikseen. Hetken mielijohteesta leikkasin myös tutin rikki ja näytin pojalle. Tätä ei roskiin halunnut laittaa, mutta kuitenkin tämä riitti vieroittumiseen. Mitään vaikutusta nukkumiseen tai nukahtamiseen ei ole ollut. Tuttia kyllä vielä kysytään, mutta tyytyy aina selitykseen, että tutti on rikki ja iso poika ei enää sitä tarvi. Ei sano mitään edes vauvan tuteista vaan kiikuttaa niitä kiltisti pikkuveljelleen. Enää on pullo jäljellä, mutta se saa vielä toistaiseksi olla. Näin on meidän ongelmanukkuja muuttunut hyväuniseksi lapseksi, jee!
Meillä tehtiin näin:
pullo pois noin 1,5 v
Siirto jatkettavaan sänkyyn 2 v
Yötutti pois 2,5 v
eli on annettu runsaasti aikaa sopeutua muutoksiin ennen kuin seuraava tärkeä asia on otettu pois.
Onko teidän pakko siirtää isompi jo nyt pois siitä pinniksestä? Voisiko vauva nukkua äp-laatikossa, vaunuissa tai matkasängyssä? Tai voisiko isompi nukkua matkasängyssä, jos teillä sellainen on? Meillä poika nukkui matkiksessa kunnon patjalla liki vuoden ja pysyi siellä todella hyvin.
Suuria muutoksia nukkumaanmenoon on meillä tullut sängyn vaihdon ja tutista luopumisen myötä ennen niin hyvin itsekseen nukahtaneen pojan kanssa.