Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaiseen omatoimisuuteen 7-vuotiaan tulee kyetä mielestänne?

Vierailija
12.11.2008 |

Kysymys kumpuaa siitä, että mies ei vaadi lapseltaan mitään - ei osallistumista kotitöihin tms., passaa kaikki ateriat suoraan nenän eteen, hetkeksikään ei jätä yksin (ei edes roskien viennin ajaksi!) jne.

Minua ihmetyttää...tietysti jokainen lapsi on yksilö, mutta kuitenkin..lapsi on kuin "iso vauva" joka sanoo "maitoooooo" niin isänsä kaataa lasiin ja kiikuttaa naaman eteen.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole tuon ikäisiä lapsia, mutta voisin kuvitella vaativani heiltä: oman huoneen siivousta, välipalan teko, yksinoloa kotona ja ulkona, pukeminen, tavaroista huolehtiminen, vessa-asiat yms.

Koulussahan lapsen pitää huolehtia itse itsestään ja osata turvallisesti liikkua koulumatkat.

Vierailija
2/6 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioista. Meillä on 7-vuotias enkä häneltä vielä paljoa vaadi, annan kasvaa oma tahtiaan. Mutta siis: auttaa siivoamisessa kun pyydän, tiskaa usein, osaa ottaa itse välipalaa, mutta minä laitan ruoat ja leikkaan veitsellä leivät, jos on tarve. Lapsi harjoittelee itse hampaiden pesua, minä pyyhin vielä pepun, huolehtii pikkusisarestaan pikkuhetkiä ym.

Lapset ovat erilaisia luonteeltaan, tärkeintä, että heitä kohdellaan sen mukaan, vaikka olisivat minkä ikäisiä.

Vierailija
4/6 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-huoneensa siistinä pitoa,eli lelut,pelit ja vermeet takas paikoilleen kun on lopettanut niiden käytön

-vakikotityötä: astianpesukoneen tyhjäyksessä auttaminen (tarkoittaa et tyhjää aterinkorin ja nostelee tavarat koneesta tiskipöydälle)

-itsensä pukemista ja omatoimista vessassa käymistä (vaikeimmissa jutuissa voin auttaa,mut tuskin enää 7v... heh)

Lisäksi: omat astiat ruoan jälkeen tiskiin,aamulla petää sängyn,laittaa omat puhtaat vaatteet kaappiin,osaa tehdää voileivän ja ottaa itse juotavaa jne,nää sellaisia et saatan tehdä puolesta mut vaadin et osaa kuitenkin ja usein tekeekin

Antoiko osviittaa?? :)

Vierailija
5/6 |
12.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

asioista. Meillä on 7-vuotias enkä häneltä vielä paljoa vaadi, annan kasvaa oma tahtiaan. Mutta siis: auttaa siivoamisessa kun pyydän, tiskaa usein, osaa ottaa itse välipalaa, mutta minä laitan ruoat ja leikkaan veitsellä leivät, jos on tarve. Lapsi harjoittelee itse hampaiden pesua, minä pyyhin vielä pepun, huolehtii pikkusisarestaan pikkuhetkiä ym.

Lapset ovat erilaisia luonteeltaan, tärkeintä, että heitä kohdellaan sen mukaan, vaikka olisivat minkä ikäisiä.

Vierailija
6/6 |
13.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät mielestäni ole sama asia.

Meidän 7v poika osaa kaikenlaista ja joutuu tekemäänkin kaikenlaista, kuten osallistua siivoamiseen ja muihinkin kotitöihin. silti hän ei ole niissä mitenkään omatoiminen, eikä mielestäni vielä tarvitsekkaan olla täydessä mittakaavassa.

Reipas hän on ja käy kaupassa tekemässä pieniä ostoksia, vie roskia, osallistuu lumenluontiin ja leipoo mielellään.

Odotan kuitenkin pojalta, että hän omatoimisesti laittaisi ulkovaatteet naulaan ja märät hanskat patterille.

Tekisi läksyt automaattisesti päivittäin.

Korjaisi pois astiansa pöydältä.

Pesisi hampaat kun tehdään nukkumaanmenoa.

Näiden lisäksi hän kyllä lähtee kouluun yksin omatoimisesti, tarkistaa iltapäiväkerhon ohjelman, muistaa partion, laittaa ilta- ja aamupalaa itselle (siis ennenkuin aikuinen ehtii edes aloittaa), laittaa herätyskellon soimaan aamuksi ja nousee muita ennen ylös (vain nähdäkseen piirrettyjä:) ).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän