Naisten sterilisaation, kokemuksia jollain?
Harkitsen vakavasti sterilisaatiota, koska en missään nimessä halua enempää lapsia. Minulla on jo kaksi ja se riittää. Olen 33.v
Onko se sterilisaatio iso operaatio? Mistä saa lähetteen? Onko vaikeaa? Mitä maksaa? Toipuminen? Hinta?
Onko jollain kokemuksia?
Kommentit (28)
Onko totta että ehkäisynä se toimii VASTA 3kk päästä? Mulle eikukaan maininnut siitä??
Imetän vielä eikä menkkoja ole ielä tullut.
sterilisaatio 15 vuotta sitten ollessani 31v. Mitään ongelmia ei ole ollut ei fyysisiä eikä henkisiä. Kuukautiset eivät muuttuneet mitenkään. Leikkaus oli aivan helppo toimenpide. Muutaman päivän oli vähän höntti olo. Tekisin uudelleen, jos olisin samassa tilanteessa kuin silloin. En ole katunut tippaakaan.
pitkittyä ja tulla runsaimmiksi(kääk)
Itse odotan aikaa joko perinteiseen tai essureen,mutta en vieläkään tiedä varmasti,menenkö. Mies ei mene,joten siitä on turha keskustella. Lisäksi minua hirvittää ajatus,että jos tulisikin ero?Minä hedelmätön ja ukko sen kuin porskuttaa?
sitä ja tätä. Minä ainakin voin puhua omasta kokemuksesta. Minusta tuntuu, että sinä, olitko 24, et ole miettinyt asiaa loppuun asti. En suosittele sinulle sterilisaatiota. Vaikka olin vain 31v, kun operaatio minulle tehtiin, olin aivan varma, etten enää ikinä kenenkään kanssa halua lapsia. Minusta oli selvää, että minä menen sterilisaatioon eikä mieheni. Halusin säilyttää miehelleni mahdollisuuden saada halutessaan lisää lapsia, jos vaikka minulle tapahtuisi jotain. Minä tiesin etten halua kohdalleni yhtään uutta raskautta.
Kuulemma toipuminenkin oli ollut nopeampaa ja toimenpiteen jälkeen vähemmän kipuja, kuin mitä hänelle oli ennen toimenpidettä kerrottu. Hänelle siis tehty sterilisaatio sillä vanhemmalla menetelmällä.
Synnytyksen jälkeen sterilisaatio on helppo tehdä. Se täytyy tehdä 24 tunnin kuluttua synnytyksestä. Silloin kohtu ja munanjohtimet ovat helposti " saatavilla" . Navan alle tehdään aivan pieni viilto, mistä lääkäri ottaa munanjohtimen sormilla esiin ja sitoo, katkaisee ja polttaa sen päät. Tämä tehdään yleensä spinaalipuudutuksessa. Jos tehdään sectio, niin sterilisaatio tehdään siinä samalla.
Eikös sen puolison mahdollisen kuoleman jälkeen voisi sitten keskittyä pitämään niistä jo olemassa olevista lapsista hyvää huolta, eikä sännätä taas lisääntymään ja virittelemään uusperhekuvioita?
Eikä se viiskymppinen iskä ole yhtään sen auvoisampi lapselle kuin mummoikäinen äiti.
T: Yksi joka ihmettelee näitä perusteluita kieltäytyä miehen sterilisaatiosta...
Toimenpide oli helppo ja heti pääsin kotiin. Pari päivää oli vähän höntti olo, mutta nyt muistona vain pieni arpi navassa. Kuukautisia ei vielä ole tullut, koska imetän, joten en osaa niistä sanoa. Kuukautiset voivat muuttua muutenkin iän ja synnytysten myötä, että sen takia ei kannata perääntyä.
Nykyisin ei tehdä synnytyksen yhteydessä, paitsi sektion. Uusi menetelmä ei sovi kaikille. Esim. jos taaksepäin kallistunut kohtu kuten mulla.
Suosittelen kyllä jos muut vaihtoehdot ei sovi.