**Marrasmurujen alkuvuosi**
Enpä vielä huomannut alkuvuodelle pinoa, joten tässä sellainen. Tosi laiskasti on tullut käytyä lukemassa ja kirjoittelemassa. Aika tuntuu joka päivä valuvan jonnekin. Johtuu varmasti siitä, että säpinää riittää neljää poikaa hoidellessa (tai viittä, jos mieskin lasketaan...). Pyykkikone laulaa useamman kerran päivässä ja ruokaa ja välipaloja pitää olla laittamassa vähän väliä. Keittiön pöydällä odottaa iso pino naistenlehtiä, joita en ole ehtinyt kuin vähän vilkaista.
Meidän pojumme täytti jouluaattona 2 kk ja nyt kehitys tuntuu menneen eteenpäin aimo loikkauksen. Posket ovat pulskistuneet ja leukoja näyttää olevan useampi. Naureskelukin on tullut kuvioon ihan tässä parin viikon sisällä. Muutenkin seuraa katsellaan jo ihan eri tavalla kuin aiemmin. Paljon jäntevämmäksikin vauva tuntuu muuttuneen.
Meillä oli aluksi koliikkia. Poika saattoi huutaa illalla viisikin tuntia täyttä soittoa. Koetettiin Cuplatonia ja käytiin neljä kertaa vyöhyketerapiassa, ei apua. Sitten joltakin tutulta kuultiin naisesta, joka hoitaa vauvojen koliikkia refleksologian avulla. Sehän auttoikin ja nyt koliikkihuudot ovat muisto vain. Toki illalla välillä kiekaisee, mutta lähinnä se on väsyä tai nälkää. Koliikkihuudon kyllä tunnistaa... Kaiken kaikkiaan käytiin refleksologilla neljä kertaa. Jotkut pääsevät kuulemma yhdellä kerrallakin, mutta tämä olikin vähän vaikeampi tapaus.
Yöunille meillä nukahdetaan noin yhden- ja kahdentoista välillä. Ensimmäinen unipätkä on n. 3-4 neljä tuntia. Aamuyöstä syöttöväli pääsääntöisesti kaksi tuntia, joskus vain tuntikin. Mutta pääasia, että vauva nukahtaa saman tien syötyään! Itse jaksan ihan hyvin, kunhan saan joskus otettua päiväunia ja joskus nukkua aamulla pidempään.
Nyt vauva kyllästyi katsomaan mäkihyppyä, joten täytyy mennä.
Vauvamme sai muuten kasteessa nimekseen Luukas Benjamin.
Kommentit (32)
Meinaa toisinaan kiirettä pitää jo näiden kahden lapsen kanssa, saatikka jos olisi useampi :).
Meidän vuorokaudessa on jo jonkinlainen rytmi, yöt (klo 23-24 ->)on menneet alusta asti " öinä" . Poika syö kahden-viiden tunnin välein ja nukahtaa helposti uudelleen (*kop KOP*) omaan sänkyyn syötön jälkeen. Vaippaa en vaihda öisin ollenkaan, eikä lapsille tarjoilla tässä huushollissa minkäänlaista viihdytyspalvelua öisin. Toistaiseksi poika on nukkunut meidän huoneessa, mutta kohtapuoliin saa siirtyä aulaan pinnasänkyynsä ja joskus myöhemmin siskonsa kanssa samaan huoneeseen. Päikkärit nukkuu vaunuissa, sohvalla, sitterissä... mihin nyt sattuu nukahtamaan. On päiviä, kuten eilen, jolloin sitteri tuntuu olevan seuraava s**tanasta ja jos erehtyy lapsen siihen laittamaan saa tuta nahoissaan, tai siis korvissaan. Aika hauskaa tosiaan, isosisko oli nimittäin oikea sitteri-ihme ja olisi viihtynyt laitteessa vaikka koko päivän. Rauhallinen kaveri tämä toki tuntuu olevan vaikkakin pirtsakampi kuin systerinsä aikoinaan.
Mun sipsi-suklaa -dieetti on purrut hyvin ja kaikki kilot ovat karisseet plus vissiin vähän ylimääräistä.
Kaiskuli, meidän esikoinen 1 v. 10 kk käyttää edelleen Rela-tuotteita. L. reuteri -bakteerista on lupaavia tuloksia mm. allergioiden ehkäisyssä, joten meillä kumpikin muksu saa Rela-tuotteita vaikkeivät ole toistaiseksi koskaan erityisemmin kärsineet vatsavaivoista.
Tämä ei sitten ollut mikään myyntipuhe :).
Cara-, älä pelästy suotta, minä karsastan edelleen... Äiti oli aikoinaan kiikuttanut mut lastenlääkärille, joka lohdutti että kyllä se karsastus viimeistään kolmeen ikävuoteen mennessä lakkaa. Ja tässä sitä ollaan ja toisinaan karsastetaan, ihan ilman kasvaimia. Pystyn itse vaikuttamaan tuohon karsastukseen, ts. tavallisesti silmät viiraa vain silloin kun olen väsynyt. Mulla on toisessa silmässä parempi näkö ja väsyneenä heitän sen huonomman sivuun.
Jaaha, jos vetäytyisin itsekin päikkäreille kun kumpikin lapsi nukkuu ->
KL ja flunssainen poika synt. 1.11.
Oikein onnekasta alkanutta vuotta 2008 vauveleille perheineen! :)
Täälläkin aika vain vilahtaa... Huomenna on ristiäiset, viime yönä sain kastemekon vihdoin valmiiksi. Tai napit puuttuu vielä, mutta ne ehtii tässä kyllä ommella. Ristiäiset pidetään siis mummolassa ja mummot on leiponeet tarjottavat, joten mun ei ole tarvinnut ottaa ressiä niistä. Eikä vieraitakaan tule kuin reilu parikymmentä, kaikki meidän sisaruksia tai ystäviä, eli turhahan sitä olisi ressatakaan. :) Mutta se nimi, se nimi... Kohta iskee viime hetken paniikki ja sitten poika saa taakakseen jonkun hirvitysnimivirityksen! :( (On meillä oikeasti muutama vaihtoehto, mutta lopullinen päätös on vielä tekemättä.)
Flunssaa on meidänkin pojalla. Itselläni räkätauti alkoi tapaninpäivänä, ja muutama päivä sen jälkeen poju alkoi tuhista ja röhistä. Säälittää pieni kun hengityskin kuulostaa niin vaikealta välillä. :( Luulen kyllä, että osa rohinasta ja korinasta johtuu pehmeästä kurkunpäästä, ääni kuulostaa niin siltä. Pitää ensi kerralla neuvolassa kysellä tarkemmin asiasta. Onko teitillä kokemusta moisesta?
Sanle, hienoo että saat öisinkin kestot pitämään! Meillä käytetään öisin kertiksiä, kun kestot riittää kokemuksen mukaan maksimissaan kuutisen tuntia. Ja yöllä ei tosiaan ruveta vaippoja vaihtelemaan, yöllä nukutaan! (Ja syödään, ja ähkitään ja hingutaan ja koristaan, ja syödään vähän lisää.) Päivisin toki mennään ihan kestoilla, joita pitäisikin taas ommella lisää. Pienimmät vaipat on jo auttamattomasti liian pieniä.
Meilläkin on relatipat jatkuvasti käytössä, ja aiotaan käyttääkin. Itsekin syön maitohappobakteereja ja uskon niiden positiiviseen vaikutukseen ihan yleiseen hyvinvointiin (vastustuskykyyn yms.) Onhan ne arvokkaita, mutta toisaalta voisi sen rahan huonomminkin käyttää. :)
Kaiskuli, meidän poju elää myös pelkällä tissillä. Ja yleensä nukkuu just parhaimmillaan kolmen tunnin pätkiä. On mullakin mielen vieressä käynyt korvikkeen antaminen, mutta en kuitenkaan tosissani ole sitä aikonut tehdä. Ehkä ihan periaatteenkin takia, kun maitoa kerran tosiaankin riittää... Nyt viime yönä nukkui kyllä yli 5 tunnin putken, kun oli kapalossa taas pitkästä aikaa. Pitää kai kokeilla kapaloa taas useamman kerran. Ei noista ota selvää, mikä pidentäisi unia ja mikä ei...
Joops. Pitäis mennä katsastamaan itellekin jotain ristiäisvaatetta. Tän mahan kanssa ei kyllä mikään passaa, mutta noloahan se on jos äiti on ristiäisissä alasti... Pakko siis jotain löytää.
Viikonloppuja!
Ama-riia ja Nuupi 18.11.
kirjoittelen pitkästä aikaa. Olimme koko joulukuun reissussa kummassakin mummolassa ja nyt pyhien jälkeen olemme palanneet kotiin.
Meillä pe oli 2 kk neuvola. Tyttö (Smilla Maria Vadelma) oli jo 7.2 kg ja 60 cm pelkällä rintamaidolla ja samaa jatketaan, Kunka teillä? Kysyin jo saadaanko aloittaa maissivelli 3 kk jälkeen ja lupa saatiin, jospa se helpottaisi öitä. Ei niissä sen kimmempaa yöunille nukahtaminen on vain niin vaikeaa. mutta yöllä yleensä syö 1-2 kertaa ja nukahtaa heti sänkyyn. Tosin olemme nukkuneet myös rattaissa ja minä sohvalla, jotta pojat ei herää vauvan touhuiluun yöllä. sinänsä kolikkia ei ole ollut. Nukun suht hyvin itse. Päikkärit tarvii kun yö unille ruetaan vasta 12 jälkeen ja esikko herää 7-8 välillä.
Cuplatonia ja relatippoja olen antanut vatsavaivojen takia. Nyt alkaa helpottaa.
Esikko vaatii nyt rakennusseuraa. Palataan asiaan taas.
Germit ja Smilla 2 ja reilu kk.
Hyvää Uutta Vuotta Marrasmuruille! Meillä on pojalla kanssa kovia ilmavaivoja, eikä Cuplaton tai Hera-tipat juurikaan auta. Mietin tuota vyöhyketerapiaa. Oliko kukaan kokeillut? Kerrotko Pikkukuuttilo oliko siitä teillä apua ja mitä se mahtaa kustantaa. Meillä yöunet alkaa yleensä siinä yhden maissa (joskus tosin valvotaan pikku tunneille) ja poika herää syömään parin kolmen tunnin välein. Rintamaidolla mennään toistaiseksi ja syntymäpaino alkaa olla kaksinkertaistunut (kuuteen kiloon).
Pojalla on myös nenä tukossa. Onko kukaan kokeillut niistäjää? En tiedä tepsiikö se tukkoiseen nenään, kun nenä ei oikeastaan vuoda.
Vauveli alkaa vähän jutella ja lelut alkavat kiinnostaa. Poika myös kääntyy mahaltaan selälleen...
Meillä oli tänään ristiäiset, tytöstä tuli Minttu Saara Kristiina.
Nyt onkin sitten ihan liikaa tuhottavana tuota herkkupuolta meillä, jäi yli ja tässä yritellään kevennystä(ruokavalion) aloitella miehen kans. No, kunhan jossain vaiheessa sais vähennettyy ees ja lisätä liikuntaa sitten jotenkin. Tungetaan nuo herkut vaikka pakastimeen:)
Kaiken lisäks, en tiiä mitä ollaan ajateltu kaupassa käydessä, meillä ei ollut oikein muuta ruokaa kuin vettä ja leipää, joten mies meni viel käymään grillilläkin..sieltä saa tunnetusti niin vähärasvasta ruokaa..
No, vielä tästä noustaan:D
Ollaan oltu nyt kaksi kertaa vyöhyketerapiassa ja mielestäni on jonkun verran auttanut! Suosittelen, saatiin hyviä ohjeita terapeutilta ja onhan sitä pikkuista kiva hieroskella täällä kotonakin! Saatiin myös vinkki luontaistuotekaupasta sellaisesta maitohappobakteerista, kun biolatte bb. Se on pulveria, mikä sekoitetaan maitoon. Meillä saa vaan äidinmaitoa, eli ei ku pumppaamaan vaan ja pullosta...
Kirjottelen paremmalla ajalla uudemman kerran, ÖITÄ!
Hyvää alkuvuotta!
Loma loppu ja mullakin on taas vähän aikaa kirjoitella kun väki väheni kotoa.
Meidän pieni mies ristittiin joulun jälkeen Tuomas Olli Akseliksi. Ristiäiset olivat kivat ja mun turnausväsy iski vasta niiden jälkeen. Nyt siitäkin on jo toivuttu.
Tuomas on rauhallinen poika edelleen. Pelkällä tissillä kasvaa ihan hyvin. Mitat oli 1 kk neuvolassa uudenvuoden aattona 5,6kg/59cm. Yöunet alkaa yhdeksän maissa kuten muillakin lapsilla meidän perheessä. Yösyöttöjä on noin kahdelta ja viideltä. Vieressä nukkuu mun ja miehen välissä. Ja yöpalveluita ei syönnin lisäks ole.
Tuomas flirttaa jo kovasti ja katselee mielellään ympärillään vellovaa sisarusparvea - viihtyy lattialla tai missä vaan köllimässä aika kivasti. Ei juuri ääntä korottele, ilmaisee itseään enemmän miehekkäällä örisemisellä ja ähisemisellä kun on nälkä tai seura alkaa puuduttaa. Eka flunssa oli vähän alle kuukauden iässä (kuten sisaruksillakin on ollut aikanaan).
Aiotaan aloittaa avoimen päiväkerhon harrastaminen huomenissa, jotta saadaan isosiskolle lauleskeluseuraa. Itse olen suunnitellut jotain jumppahommaa, kunhan löydän sopivan.
Nyt lähdetään lumitöihin, kun kerran sitä vihdoin on saatu edes vähän...
A-K
oltiin pojan kanssa lasten infektio-osastolla keskiviikosta lauantaihin. Rs-virustahan se flunssa oli. Sinänsä tauti oli lievä kun ei ollut kuumetta, eikä tulehduksia ja hapetusarvotkin oli 100 melkein koko ajan. Hallusivat kuitenki nseurata noin pientä useamman päivän. antoivat adrenaliini Spiiraa joka laajentaa hengitysteitä ja sitten imivät tuota räkää aina pois. Minä sain sitten kotiin tuomisiksi mahataudin jota sairastin lauantai illasta eilis iltaan. Onneks se ei sentään näytä poikaan tarttuneen. Se tästä nyt ois vielä puuttunutkin.
Sairaalassa poika sit punnittiiinkin ja oli piirua vaille 6kg. Kaikki hoitajat ja lääkärit ihaili miten jäntevä poika on ja todennäköisesti tuo koko oli myös osasyy että poika selvisi taudista noin vähälle. Jos ois ollut hintelämpi niin ois varmaan vienyt huonompaan kuntoon.
Ama-riia: Ootko kokeillu minkälaista kestosysteemiä yöksi? Meilläkin aikasemmin näytti että ei sitä saa pitämään kuin max just sen 6h, mut sitten kun löydettiin sopivat vaipat niin vaippa pitää jopa 12h. Eli viimekin yönä meillä oli ronjan joustofroteinen sisätäyttövaippa ja sen sisällä bamboo fold-it. Päällä lyhytlahkeiset hahtuvat. Meidän poika on vielä melkoinen megapissijä, joten vaippa on yleensä aamulla ihan lits läts, mutta noi hahtuvat on niin hyvät, että ne ei päästä tuota kosteutta läpi. oon myös kokeillu merinohousuja mut niissä ei tuo pito oo yhtä hyvä. Toinen meidän kestovaippasuosikki yöksi on Niikin velourvaippa terästettynä tuolla bamboo fold-itilla. Lisäksi en oo nyt enää yöksi laittanut bodya, koska se johtaa aika helposti tuon kosteuden hahtuvien läpi jos tulee liian kireelle. Niinpä laitankin pojalle yöksi vaipan päälle vain yöpuvun. Kaveri on käyttänyt koko kestoilun ajan tytöllään yövaippanakin fuzzeja. Niitä en kyllä saa pitämään kuin korkeintaa 3h, joten taitaa olla aika haave että niistä meille yövaippoja tulis. Mut kai se riipppuu aika paljon lapsen pissimääristä.
Sanle ja Eljas 14.11
Meillä oli lauantaina ristiäiset, ja sit eilen oli mun äidin viiskymppiset. Tai siis ne ristiäiset oli mummolassa myös, juhlittiin kaksi päivää putkeen oikein kunnolla. Vieläkin on ähky (ainakin melkein)... :o Pojan nimeksi tuli sitten Nuutti Jeremia. Nuutti käyttäytyi oikein mallikkaasti koko viikonlopun, veteli sikeitä koko kastetoimituksen ajan eikä herännyt vaikka pappi käytteli vettä aika reilusti. :) Eilen illalla alkoi pikkuista varmaan juhliminen ja väenpaljous varmaan jo väsyttää, kun tahtoi olla paha mieli ja itku. Yleensä Nuutti on nimittäin hyvinkin rauhallinen eikä juuri turhia huutele. Illalla kotona taas helpotti ja yöllä nukuttiin ihan hyvin (2 neljän tunnin pätkää).
Sanle: Meillä käytetään mun itse tekemiä sisätäyttiksiä (sisällä harsoja ja bambuimuja) ja samoin mun tekemiä PUL-kuoria. Villahousujakin neuloin hahtuvasta, mutta ne eivät vielä oikein pidä enkä oo sitten jaksanut ajaa niitä sisään kun nuo pulit toimii hyvin. Siis päivisin toimii hyvin... Pitäis varmaan vain käyttää niitä villiksiä niin huopuisivat pitäviksi. Ja pitäisi tehdä myös sisätäyttiksiä pehmomatskuista (velourista yms), tuntuu että yöllä olisi kuitenkin kiva olla mahdollisimman pehmeä ja mukava paketti. Noista merkkivaipoista ja niiden ominaisuuksista en tiedä, kun tosiaan on käytetty vain merkittömiä tsi-rakennelmia. :) (Keksisinköhän niille ihan oman nimen?) Poika kyllä pissii paljon kun syökin paljon, ainakin sen perusteella että kasvaa kovasti. :)
Nyt kuuluu partsilta meteliä, pitää mennä.
Ama-riia ja Nuutti 18.11.
Eipäs ole enään marraskuun jälkeen tullut käytyä täällä...meni aikamoiseksi se synnytys ja muut touhut ja nyt on ollut mukamasten niin kiirusta että on koneella olo kyllä unohtunut aina välillä ihan tosissaan. :) Meille tosiaan syntyi pieni prinsessa 28.11...eli meni yli 2 vkoa ja 3 päivää lasketusta ajasta ja loppujen lopuks vielä sektiolla, mutta ihana terve tyttö tuli ja nyt on niin terhakka jo...alko jo varmaan eka viikon jälkeen seurailemaan sairaalassa valoja ja hahmoja (jouduttiin puoltoista viikkoa oleen sairaalassa osastolla, koska mulla iski joku tulehdus leikkauksen jälkeen :P ...ei ollu kohtutulehus kuulemma...mikä lie)...ja nyt on jo pari viikkoa hymyilly kovasti ja jokelteleeki jo jonku verran ja tänään katso eka kertaa oma kättänsä ja alko sille nauramaan...hehe..ihana sitä on seurata kyllä. ;) ja mikä parasta...nyt on muutamana yönä nukahtanut joskus puolen yön aikaan ja herännyt ehkä kymmeneltä tai yheltätoista aamulla :D...joskus aamulla ehkä kerran seittemän aikaan herää tissille mutta nukahtaa uudelleen. Tämä yö on taas valvottu...pikku Isabella on kipeenä...kauhee nuha on ja on jotenki väsynytkin mutta ei jaksa itkeä kovin paljoa...naureskelee normaalisti ja ei oo ainakaan onneksi kuumetta. toivotaan ettei sitä tulekaan. itellänikin on niin keuhkot kipeet yskimisestä...minustahan se hänelle tarttuikin...raasu. Kyllä kirpasee välillä sydämestä kun kattoo ku toinen on niin pipi ja nenä vaan korisee vaikka kuinka sitä yrittää puhistaa...:(
Mutta semmosta...uusi vuosi ja uudet kujeet...:D Innolla vaan odotellaan vaavin kehitystä ;) Nimeksi muuten ollaan rekisteröity Isabella Wairimu Malaika (malaika tarkoittaa enkeliä swahilin kielellä) :)
Tällaista...mutta nyt äsken tyttö nukahti vihdoin, joten lähdenpä itsekin nukkumaan. :D
Hyviä aamuja kaikille jotka on jo hereillä ja jotka heräilevät :D ja kaikille muillekin toki. :)
Malaika ja Isabella 28.11. (keskiviikkona 6 vkoa)
Mahtavaa ku saatiin vihdoinki lunta! Tytöt on päässy kokeilee esikoisen joululahjaks saamaa stigaaki. Ja kyl tuolla ulkona viihtyy iteki paremmin ku on tekemistä.
Meil oli tänään vauvan neuvolalääkäri ja mulla oli jälkitarkastus. Pienin prinsessoista on nyt 56cm ja 4210g (syntyessä oli 49cm ja 3024g). Kaikki oli muutenki hyvin vauvelilla ja samoin mulla. Edes kohtu ei enää vihotellu ku mulla oli kohtutulehdus synnytyksen jälkeen ja aika pitkään kohtu tuntu aralta.
Tulevana lauantaina on ristiäiset ja pitäis alkaa miettii tarjottavia. Onneks ristiäiset on mun vanhemmilla joten kodin ei tarvi olla siivottu yms. Mun äiti lupas taas auttaa tarjottavien leipomisessa kuten esikoisen ja keskimmäisen ristiäisissä myöski :)
Tarald ja lauantaina nimensä saava tiitiäinen 7vko
Kiva että Reviisori viitsit laittaa pinon pystyyn! On itselläkin käynyt mielessä, mutta joulu- ja ristiäiskiireet ovat saaneet mut pysymään kaukana tietokoneesta.
Meidän Lotta täyttää huomenna 2 kk. Pari viikkoa on hymyillyt ja jokeltanutkin jo pikkuisen (lähinnä tulee " gää gää" -äänteitä). Tyttö on kova hymyilemään ja hymy kyllä sulattaa sydämen, vaikka väsymys välillä laittaa hermot kireälle. Joulureissuista palattuamme öisin on heräilty aika tiuhaan milloin nälkään, kakan tuloon tai ilmavaivoihin. Jostain luin (taisi olla jenkkilääkäri Dr. Weissbluthin lasten uniteos, suosittelen!), että 2 kk iässä vauvat vähentävät yöheräilyjään, mutta en kyllä menisi allekirjoittamaan tuota oman kokemukseni perusteella.
Meillä mies on vielä tämän viikon lomalla, ihanaa kun on apua lastenhoidossa!
tosca ja tyttönen synt. 2.11.
Niin alko uus vuos ja uudet kujeet! Meijän vauva on nyt reilu kuukauden (tarkalleen 6 viikkoa) ja hymyilee ja jokeltelee jo. Lempipuuhaa,tissin syömisen lisäks, on valojen tuijottaminen ja niitä valojahan näin joulun aikaan on ollu :) Isosiskojen juttuja ja laulelua on kans alkanu huomioimaan. Ens viikolla on neuvolalääkäri ja oma jälkitarkastus eli sit taas kuullaan uusimmat mitat pikkusesta.
Illat meil menee lähes kokonaan tissillä. Vauva nukahtaa välillä hetkeks syliin mut jos omaan sänkyyn lasketaan ni ei kyllä nuku ku maksimissaan 15 minsaa. Öisin nukun edelleen vauvan kanssa parisängyssä ja mies sohvalla. Oon koittanu laittaa vauvaa syötön jälkeen (tai sit ku mä jossain vaihees unesta havahdun) omaan sänkyyn ja toisinaan jää siihen nukkuu mut useimmiten ei. Mies kyl haluis jo takas meijän sänkyyn nukkumaan.
Ristiäiset on 12.1. eli reilu viikon kuluttuu.
Hyvää alkanutta vuotta kaikille marrasmuruille äiteineen!
Tarald ja tiitiäinen synt 20.11.
Enpä ole tänne vielä kirjoittanutkaan... On jäänyt odotuksen jälkeen kirjoittelut, vaikka koneella olenkin ehtinyt toisinaan olla...
Meillä vaavi on kuusi ja puoli viikkoa vanha ja aivan ihana äidin kulta. Vatsaväänteistä kärsii ja kakka ja pumpat tulevatkin hurjan huudon säestyksellä. Soitinkin eilen vyöhyketerapeutille ja saatiin huomiseksi aika. Toivottavasti auttaa... Hän suositteli myös biolatte bb maitohappobakteerivalmistetta luontaistuotekaupasta. Tänään annoin ensimmäistä kertaa, joten siitä ei vielä sen koommin näyttöä. Onko kukaan muu kokeillut?
Yöt vaavi on nukkunut todella hienosti! Aina kolmen tunnin välein herää syömään. N.20min menee vaipan vaihtoon ja tissittelyyn, kunnes nukahtaa unille uudestaan. Harvemmin on yöllä kärsitty vatsaväänteistä.
Kestovaippoja ollaan sitkeästi kokeiltu. Välillä vuotaa jostain kohtaa, välillä pitää paremmin. Ei luovuteta. On ainakin muutama vaippa vähemmän roskiksessa ja kaattiksilla. Ja samassa se vaippapyykki pestään muun pyykin kanssa. Ei mikään ongelma, kuka ajatteleekin sitä pyykkivuorta... :-)
Rytmiä ei vieläkään ole. Nytkin (21.14) on vauva jo nukkunut pari tuntia. Saas nähdä koska yöunet alkaa.. 24 jälkeen kuitenkin. No, ei sitä itsekään aikaisempaa uni tule. Jaahas, nyt alkaa pieni heräillä ilta-päikkäreiltään. Miten muilla rytmi. onko sitä ja millainen????
Hyvät uudet vuodet kaikille marrasmuruille! :-)
Että aika kuluu nopsaan! Tekemistä olisi vaikka mitä, mutta jotenkin ei vaan kaikkea kerkee...
Neiti täyttää parin viikon kuluttua 3kk ja ristiäiset ovat huomenna. 2,5kk neuvolassa mittaa oli jo 58,5cm ja painoa 5,5kg (syntymämitat 48,5cm ja 3190kg). Eli pulskistumaan päin. Tyttö on kova seurustelemaan ja hymyilee paljon. Kädet on löydetty muutama päivä sitten ja nyrkit ovat suussa koko ajan ja kuola määrä sen mukainen =). Esineisiin on myös alkanut tarttua ja suustahan nekin löytyy...
Meillä nukutaan hyvin, yleensä syödään klo 24, sitten klo 6 ja sitten klo 10. Tämän jälkeen neitonen vasta herää seurustelemaan. Eli yöt nukutaan super hyvin. Tosin se nukkumaan meneminen on nykyään oma rallinsa. Tyttö huutaa väsymystään aivan mustikkana, mutta ei suostu nukkumaan. Päivät nukutankin yleensä vaunuihin (sisälläkin) ja yötä vasten kantoliinassa josta siirrän sänkyyn.
Ajattelin pian aloittaa perunan antamisen ei tuo esikkokaan siihen kuollu vaikka alotinkin 2,5kk iässä. Mokoma veteli jo aika arsenaalia 4kk iässä jolloin nykysuositusten mukaan saisi vasta aloitella perunan antoa. Kuulun valitettavasti tähän 3kk koulukuntaan tän ruokailun suhteen...
Nyt täytyy rientää parturiin. Ja miljoona muutakin asiaa hoidettavana huomista ajatellen....
Eppuliina ja pikku tärrä 2kk ja 3vkoa
Sanle: Kurjaa, että jouduitte läpikäymään rs-viruksen. Onneksi se on nyt ohitse!
Meillä, kuten monella muullakin, oli viime lauantaina ristiäiset. Poika sai nimekseen Eliel. Eliel käyttäytyi oikein hienosti juhlapäivänään. Samaa ei tosin voi sanoa 5-vuotiaasta isoveljestään. Muuten kyllä oli ihan mallikelpoisesti (miten 5-vuotias nyt vaan on), mutta valokuvien aikana oli oikea myrtsi. Taisi olla pikkuisen mustasukkainen, kun kaikki vain kuvasivat pikkuveljeä... Minä vähän harmistuin, kun ei tullut perhekuvaa, mutta mies rauhoitteli, että sellaista se elämä on.
Eilen oli 2 kuukauden neuvola: pituus oli 58cm (50cm) ja paino 4870g (3100g). Poika on jäntevä ja hymyilee paljon. Jokeltaakin ja tunnistaa selvästi tutut laulut. Alkaa aina hymyillä tiettyjen laulujen aikana. Silmät seuraa kovasti isoveljeä ja ne silmät karstastaa kyllä (ei meillä neuvolantäti mitään siitä kommentoinut).
Poju nukkuu hyvin, öisin menee välillä 6 tuntia putkeen. Toivottavasti sama mukava rytmi jatkuu, niin saan itsekin nukuttua.
Isoveli on vähän kipeänä (flunssa) ja toivon, että paranee ennenkuin lähdemme ensiviikolla risteilylle. Lupasimme isoveljelle risteilyn kun vauva on syntynyt ja nyt tuo aika koitti (kun tuli ilmaislippuja). Olen varautunut kirjalla, sillä tiedän, että vietän laivareissun lastenleikkipaikassa. Nyt mennäänkin lasten ehdoilla. Kun ei vain tuulisi kovasti.
Mukavaa viikonvaihdetta!
täältä pirkanmaan suunnalta, ei vissiin tarvi kauaa ihastella tota valkosta maisemaa kun lumi hupenee silmissä :(
Meillä oli neuvolalääkäri tiistaina ja painoo oli tullu taas hienosti, nyt oli 4790g (synt.2850g) ja pituutta 55,5cm (synt. 46cm).
Lonkat, silmät, korvat ja maha ok, kovasti lääkäri kehui poikaa, sanoi kovin energiseksi ja sitä hän kyllä on, virtaa riittää vaikka koko kylälle :) paikallaan olo on tuskaa ja mielellään ei katteltais samoja maisemia kauaa. Kyllä me sitten lirkuteltiinki lääkärille, juteltiin ja hymyiltiin paljon, neuvolantätille toki suututtiin kun oli mun tutkimuksen vuoro, ja siitä huudosta ei meinannu tulla loppua.
Jaahas nukku-matti alkaa huudrella Rassee päikkäreille, tuli kiukku sitterissä joten täytyy mennä.
Hyvät viikonloput kaikille
Möhö ja Rasmus 2kk
En ole nyt ehtinyt täällä vierailla, on ollut mukamas hirveä kiire. Kämppä on kuin pommin jäljiltä, ei ole oikein ehtinyt siivota joulun jälkeen, isompia kerätty pois alta =)
Meillä nti täytti myös 2kk jouluaattona. Kova nauramaan ja jokeltelemaan. Mielipuuhaa on isoveljen touhujen seurailu. Selvästikkin seuranti sillä kiekuna alkaa nopeasti jos häntä ei huomioida =). Lelut jo hieman kiinnostaa ja pehmokirjat saavat hoitopöydällä ollessa aikamoisen puheryöpyn. Yöunille meno on ollut tahtojen taistelua! Nti voi huutaa parikin tuntia silmät kiinni, ihan siis silkkaa väsymystään. Mutta kun nukahtaa, nukkuu sitten 6-7 tuntia.
Ristiäiset ovat tuossa 12.1.
jaha meillä heräillään...
Eppuliina ja tärrä 2kk 2vkoa
Miten tuntuu et aina on muka niin kiire ettei ehdi kirjoitella..? Käyn kyllä lukemassa aina päivittäin:) Meillä oli maanantaina 6-viikkois neuvola&lääkäri.. Tyttö kasvaa vähän heikosti mutta kyllä se vielä käyrillä menee. Mitat nyt oli 4560 g, 55.1 cm ja pää oli 37,5 (synt. 3660 g, 51 cm ja 34). Lääkäri totesi kaiken olevan muuten kunnossa, mutta toisen silmän karsastusta täytyy ruveta nyt seurailemaan.. Seurailemaan?!?! Miks ei tutkita heti, jos on huolen aihetta?? Karsastaako teidän vauvat vielä? Huolestuneena äitinä tein sitten sen virheen että kävin netistä lukemassa karsastuksesta, ei olis kannattanut. Olin sen jälkeen ihan varma että Minnillä on vähintään aivokasvain.. Oma äitini puhui mulle sitten vähän järkeä ja näytti omia lapsuuskuviani missä karsastin vielä melkein kolmen kuukauden iässäkin (nyt on ihan suorat silmät), eikä mulla mitään aivokasvainta ollut.. Ehdin vaan jo pelästyä!
Meillä ei oikein enää mistään rytmistä tietoakaan, nukutaan silloin kun huvittaa.. Yritän kyllä aina saada tyttöä nukkumaan viim. klo 12, mut viime yönäkin meni puoli neljään. Äiti kun on niiiiin huvittavaa seuraa:D Minni kyllä tietää miten äidin saa yölläkin seurustelemaan, en vaan malta hyssytellä kun toinen juttelee ja ja naureskelee sängyssään:( Pitäis varmaan yrittää ettei yöllä niin tekis, mutta jostain syystä tälläiset hetket yllättää aina yöllä..
Meillä ristiäiset 12.1 ja tulin jo katumapäälle.. En kyllä millään jaksais järjestää niitä, vaikka apua saankin.. Vieraiden määräkin lähentelee 40!! Mitenköhän mahtuvat tänne kaksioon? Nooh ehkä sopu sijaa antaa:)
Nyt lähen lämmittää pulloa, jos tytön sais syömään et pääsis nukkumaan.. Vähän heikolta kyllä näyttää kun Minnillä ja leluilla on taas päivän kuulumisten vaihto:)