Tuleeko peruskivitalo paljon kalliimmaksi kuin puutalo(esim. Muurametalo)? Jämerä kivitaloa mietitään.
Kommentit (10)
Vierailija:
Juu, kivitalot on reippaasti perus-puutaloa arvokkaampi.
Kannattaa kysyä tarjoukset samanlaisista taloista sekä puu- että kiviversioina. Me kysyimme ja yllätys oli suuri. Ja kivitalo valittiin.
Vierailija:
Luulisin, että tulee kyllä. Kivitalo on aika pitkälle käsityötä puutalopaketteihin verrattuna. 2000 eur/m2 voi laskea kivitalon kustannuksiksi. Kokemusta on...
Kivitalot käsityötä? Luuletko että robotit tekevät ne seinäelementit puutalotehtaalla? Samalla tavalla elementtitalossa joudut maksamaan työstä kuin kivitalossakin.
Jotta saa kulumaan 2000 eur/m2, pitää jo valita ainakin kaksi näistä:
1. alle 150 m2 talo
2. itse ei tee YHTÄÄN mitään, ei edes siivousta
3. tosi luksusta ja paljon (kultaiset hanat)
" Juu, kivitalot on reippaasti perus-puutaloa arvokkaampi."
Vain herrat pystyy rakentamaan kivitaloja, eikös se niin mene.
vielä luksusta tee! PK seudulla ja kehyskunnissa tuo on ihan keskiarvohinta. Kaikkea et voi tehdä kivitalossa itse (tai voi mutta rakennusaika x2-3).
Esim me teimme ihan älyttömästi itse töitä ja nippanappa saimme hinnan pudotettua 1700¿/m2 ja siitä on jo 1,5 vuotta. Eli nyt maksaisimme itse tehtynäkin pari tonnia neliöltä. Itse tehtyjä töitä mm: routaeristeet ulos, salaojat ja sadevesijärjestelmät maahan, epsit
, verkot ja lattiavalun valmistelut sisään, roilotukset ja niiden täytöt, sisäkattojen alaslaskut, ilmastoinnin vedot ja eristykset, osa sähkövedoista, räystäslaudoitukset (maalaus ja asennus), kaikki aputyöt muurarien apuna, siivoukset, kaikki sisustustyöt (laatoitukset, parketit, kalusteasennukset, maalaukset, sisäkatot yms yms), ulkopuoliset puutyöt kuten terassien kaiteet ja rakenteet, koristeritilät. Tässä vasta osa tehdyistä töistä, kaikkea ei jaksa edes muistaa..... Ok onhan talomme materiaalit hyvää keskitasoa muttei sentään luksusta.
Ja vaikka kysyisi tarjouksia, niin ottaako huomioon todella kaikki TYÖ kustannukset ja aikatauluasiat jne. Kun ottaa huomion kaikki nämä, niin puutalo vs. kivitalo niin hintaeroa on noin se 30 prossaa. Tarjouksia on mahdotonta saada vertailukelpoisiksi siinä vaiheessa, kun talo on vasta piirrustuksina! Tämä pätee vaikka yittäisi vertailla vaan puutalovalmistajia keskenään saati sit puu vs. kivitalo asiaa...