Tankkasinkohan väärää bensaa?
Ostin uuden auton ja tankkasin siihen 95:sta. Voiko auto hajota jos siihen olisikin pitänyt tankata 98:a? Auttakaa tyhmää blondia.
Kommentit (15)
95:lla ja 98:lla ei ole niin suurta eroa, jotta auto hajoaisi, mutta uusiin autoihin kannattaa kuitenkin yleensä tankata sitä 98:a. ;) Paaaaaljon pahempi moka olisi tankata dieseliä, jolloin moottori oikeasti voi hajota. Mutta useimmiten ei dieselin pistooli vissiin edes mahdu tavallisen tankin suuhun, joten siinä on aika vaikea möhliä. :)
mulla melko uus auto, ei nirsoile vaikka tankkaan 95:ta. ennen 20v auto, se teki tenän heti jos ei tankannut 98:a
on polttoaineen puristuskestävyyttä ilmaiseva luku. Mitä korkeampi oktaaniluku, sitä suurempi on sallittu puristussuhde. Liian pieni oktaaniluku aiheuttaa moottorille vahingollista nakutusta eli polttoaineseoksen ennenaikaista syttymistä.
Kuitenkin, tavallisissa perheautoissa 98 etu on lähinnä vain uskon kysymys.
Vierailija:
95:lla ja 98:lla ei ole niin suurta eroa, jotta auto hajoaisi, mutta uusiin autoihin kannattaa kuitenkin yleensä tankata sitä 98:a. ;) Paaaaaljon pahempi moka olisi tankata dieseliä, jolloin moottori oikeasti voi hajota. Mutta useimmiten ei dieselin pistooli vissiin edes mahdu tavallisen tankin suuhun, joten siinä on aika vaikea möhliä. :)
Useissa uusissa autoissa moottoritekniikka on edistyneempää, niissä ei tarvita korkeita moottorin puristussuhteita tehojen saamiseksi eivätkä moottorit ole nakutusherkkiä, joten 95 käy ihan hyvin. Ei ole järkeä maksaa jalostetummasta 98:sta, jos pärjää 95:lla. Mutta, jos taas omistaa urheiluauton (jossa korkeat puristukset, yleensäkin sylinteritilavuuteen nähden korkeat tehot, jotka vaativat yleensä korkeampaa puristusastetta sylinterissä), on parempi käyttää 98:a kuin ysivitosta.
Diesel- ja bensapistoolit on samankokoisia, eikä niiden putkiosan kaarevuudessakaan juuri ole eroa (suurimmat erot ovat eri asemien välillä).
Ja muuten, enemmän on ongelmia tiedossa siitä, jos tankkaa dieselautoon bensaa. Siitä seuraa liian kova syttyminen palotilassa ja sitä seuraava liian voimakas " räjähdys" sylinterissä. Pahimmillaan räjähdys tapahtuu myös imusarjassa, jos polttoainetta sisältävää ilmaa pääsee karkaamaan sinnekin (olen korjannut tällaista autoa...). Jos bensa-autoon tankkaa dieseliä, niin vanhingot eivät yleensä ole niin suuret. Kone savuttaa ja nakuttaa, jos suostuu yleensä käynnistymään. Dieselin oktaaniluku kun on paljon alempi kuin bensan, joten se vain ei syty ja erityisesti pala riittävän hyvin bensa-autoissa.
t: äiti vm 74
vaikka tankkaisikin 95 suositellun 98 sijaan. Tekniikka uudemmissa autoissa hoitaa sen että ei nakuta. Eli ei siis syty ennen aikojaan.
Joissain autoissa on tosiaan suosituksena kallimpi 98 bensa, antaa hieman enemmän tehoja. Näyttää ehkä paperilla kivalta mutta ei käytännön merkitystä. Voi säädättää huollossa niin että aina voi tankata 95 bensaa
enusko että 98 tankkaamallakaan saa hajoamaan, voi tosin kyyti tökkiä