Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada pienet lapset syömään erikoisempiakin ruokia?

Vierailija
31.12.2007 |

Meillä 2 v ja 3,5 v lapset. Hoidossa maistuu kaikki ruuat tosi hyvin. Kotona menee parhaiten makaroni-jauheliha, jauhelihakeitto, lihapullat-muusi ja kalapuikot. Itse olen läpeeni kyllästynyt näihin suht mauttomiin ruokiin (lapset eivät tykkää kovin mausteisesta). Miten sais lapset syömään muutakin, esim. kiinalaisvaikutteisia tms. ruokia?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjota voit, mutta jollei uppoa niin ei.

Vierailija
2/17 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tietysti kovin nopeasti suju, mutta lapsilla EI ole luontaista vastustusta mausteisia ruokia kohtaan. Valtaosa maailman mukeloista syö jo taaperona mausteisempaa ruokaa kuin mitä sinä tai minä kykenemme syömään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen oikein muuta keinoa ole.

Vierailija
4/17 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä verukkeella eksoottisemmatkin ruoat kelpaa hyvin, kun siinä on vaikka niitä katkarapuja, kuten katkarapuwokit, curryt, pastat, pizzat, kasarit jne. Voithan tarjota jauheliharuokia ja hissuksiin lisätä uusia mausteita, tyyliin kreikkalaiset lihapullat, intialaiset lihapullat.

Vierailija
5/17 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska jos ei maistu, niin jää masut tyhjiksi ap

Vierailija
6/17 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jos olet kiltti ja laitat lelut laatikkoon, niin saat ehkä kohta lisää ;)

Vierailija
7/17 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita esimerkiksi kiinalaisessa totuttelu vähemmän mausteisilla ruuilla. Meillä muutenkin ravintoloissa lapset haluavat aina ennakkoluulottomammin maistella uusia juttuja kuin kotona...

Vierailija
8/17 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

He ovat jo vuosia syöneet kiinalaista, intialaista summuuta. Isompi syö chiliä ihan palosta purkesimalla. Mutta olen joo huomannut, että vierailta lapsilta jää meidän ruoat lautaselle...

Meillä on aina pienestä pitäen ollut vähintään yksi eksoottinen ateria viikossa. Ja meillä on kaikkea pakko maistaa, vaikkakaan ei syödä. Syököön sitten pelkät riisit, mutta muutakaan ei tule.

Ja lisäksi luulen, että meidän lapset saivat chilit itseensä jo äidinmaidon ja lapsiveden kautta. Minä syön niin tulista ruokaa itse - eikö se maistu jo äidinmaidossakin, kun lapsi sitä vuoden litkii?

Vierailija
9/17 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/17 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lähtenyt siitä karskista linjasta, että noin isot lapset tulevat toimeen, vaikka eivät joka aterialla kamalasti söisikään. Jos ruoka ei ole aivan älyttömän erikoista ja outoa, niin lapsien on hyvä oppia, ettei nirsoilusta palkita makaronilaatikolla!

Voithan tehdä " eksoottista" ruokaa mietona versiona, ottaa lapsien annokset erilleen ja lisätä vielä itsellesi ja miehellesi hiukan mausteita.

Vierailija:

pitäiskö siihen rinnalle aina laittaa sitten makaronilaatikkoa?

koska jos ei maistu, niin jää masut tyhjiksi ap

Vierailija
11/17 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan kaikki aivan rauhallisia, kuten mitään ihmeellistä ei olisi tapahtumassa ja että syötävä ruoka on täysin normaalia ihmisravintoa.

Totta kai lapsi torjuu henkiinjäämisviettinsä mukaisesti oudot ruoat, jos aikuiset touhottavat ruoasta että voikohan tätä nyt syödä ja miten saataisiin upoamaan.

Vierailija
12/17 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ovat nimittäin syöneet pienestä asti mausteisia ruokia ja erikoisuuksia kaikki kolme lasta. Ainoa " vinkki" , jonka keksin on se, että lapselle koko ajan tarjotaan niitä. Meillä ei siis ole ensimmäisen ikävuoden jälkeen ollut lasten ja aikuisten ruokia vaan yhteiset ruuat, joita kaikki syövät ja lapset ovat saaneet maistaa ihan kaikkea (paitsi alkoholia...). Jos joku ei lapsille ole maistunut, sitä on voinut ottaa ihan pikkuruisen annoksen ja yleensä viimeistään kolmannella kerralla siitäkin on tullut herkkua...Mitään pakottamisia meillä ei ole käytössä.

Vierailija
13/17 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä siis ihan sama kuin 13 kertoo. Ne ruoat ovat osa elämää, meille intialainen on sitä ihan tavallista ruokaa siinä missä kalapuikotkin.

Vierailija
14/17 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä jatkoksi: meillä ei ole ikinä tehty numeroa ruuista tyyliin " maistuukohan tämä nyt Lauralle?" , " et sinä nyt Laura varmaan tätä syö?" jne. eli siis ruokaa tai sen mausteisuutta tai erikoisuutta ei sen kummemmin päivitellä...

Vierailija
15/17 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tottuvat siihen, mitä on tarjolla. Eikä sitä paitsi Intiassa lapset pieninä syö samaa kuin muut, heidän annoksensa keitetään kookosmaidossa tms. eikä ole läheskään yhtä tulista kuin aikuisilla. Kyllä munkin poika valittaa jos chiliä on niin paljon, että suuta polttaa. Meillä ei koskaan kaupan purkkiruoat kelvanneet, kun ei ne maistuneet miltään, muutamaa ruokalajia lukuunottamatta. Lapset ovat halunneet siis jo kohdussa oppimiaan makuja.

Jos sen sijaan lapsille ei tarjota monipuolisesti erilaisia makuja, lapsen luontainen ennakkoluuloisuus kyllä vie voiton, eikä kelpaa kuin nakit ja ranskalaiset. Meillä ei kukaan esim tilaa niitä ravintolassa kun on kunnon ruokaakin tarjolla.

Vierailija
16/17 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta ravintolasyömisestä tuli mieleen: meidän lapset eivät edes tiedä, että lapsille on ravintolassa nakkeja tarjolla. Jos me menemme ravintolaan, kuten usein menemmkin, niin jätämme kertomatta heille nakeista. Tarjoamme vain niitä - meidän mielestämme - hyviä ruokia :-).

Vierailija
17/17 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitettiin jo n 10kk iässä - kuopuksen ensimmäinen herkku oli graavilohi:) Nyt kohta 6v ja syö mitä vaan, mausteisia wokkeja, intialaista ihan siinä missä kotiruokaakin. Aina on annettu maistaa kaikkea, siinä helpoin totuttelutapa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi