spinaalipuudutuksesta kokemuksia?
Edellisessä synnytyksessä sain spinaalipuudutuksen, josta ei ollut minkäänlaista apua kipua lievittämään. Nyt kyselisinkin teiltä, jos on sellaisia synnyttäneitä, kenellä ollut useamman kerran spinaali, että voiko se auttaa seuraavassa synnytyksessä, vai täytyykö miettiä jotain muuta..
Kommentit (11)
Minulle laitettiin ensin epiduraali, joka vei kaiken kivun pois supistuksista jne, mutta sitten koska jouduttiin tekemään hätäsektio, laitettiin spinaali, jossa minut sitten leikattiinkin. Spinaalilla lähti kaikki tunto rinnasta alaspäin eli olin hereillä koko sektion ajan, kun vauva leikattiin ulos. Kyllä spinaalilla pitäisi tunto lähteä kokonaan...Onkohan sinulla mennyt ihan oikein se puudutus...
Molemmilla kerroilla vienyt tunnon (ja kivut) täysin, eka kerralla piti jopa ponnistaa ilman tuntoa mistään. Tuolla kerralla taisi olla vähän liiankin tehokas. Tokalla kerralla vaikutti sen 2 tuntia tosi tehokkaasti myös, ja vaikutus lakkasi, kuten oli tarkoituskin, kun piti alkaa ponnistamaan.
Pian aion pyytää spinaalia myös kolmanteen synnytykseen.
Edellisessä synnytyksessa kätilöltä kuulin, ettei spinaali välttämättä tehoa, ellei sitä saa pistettyä millilleen oikeaan paikkaan. Tästä syystä on tärkeää olla täysin liikkumatta pistettäessä ja sehän voi olla hankalaa kivuissa. Ei siis ole mikään pommin varma puudutus, mutta silti aion tuota vielä pyytää itse.
Mie kyllä luulen, ettei se laitto tosiaankaan mennyt oikeaan kohtaan, en edes tuntenut koko pistosta. Nukutuslääkäri siinä jonkin aikaa odotti vieressä ja kysyi sitten, että alkaako vaikutus tuntua. Sillä hetkellä tunsin aavistuksen omaista pistelyä jaloissa ja sanoinkii siitä. Lääkäri poistui huoneesta ja mie jäin odottamaan sitä autuasta kivuttomuuden tunnetta, josta olin kuullut puhuttavan, mutta eipä sitä sitten tullut ollenkaan :(
Enkä uskalla nyt tulevassa synnytyksessä siihen spinaaliin luottaa, vaan otan epiduraalin, jos mahdollista.
Minulla ei auttanut epidudaali! Ensimmäisessä synnytyksessä auttoi ihan hyvin, mutta toisessa sitten jostain syystä ei. Koitettiin lisätäkin, mutta kivut eivät vain lähteneet. Sitten laitettiin spinaali ja se kyllä minua auttoi!
Kun mulle laitettiin spinaali niin se tuntui erittän epämukavalta. Aivan kuin olisi joku sisuskaluja kaivellut, nipisti aika rankasti enkä aloillaan meinannut pysyä. Mutta auttoi kyllä kipuihin yms. Tuntuiko teillä muilla se laittaminen joilla ei sitten tehonnut? Olipas taas fiksusti muotoiltu kysymys=)
Spinaalipuudutus, mitä käytetään normaalissa synnysyksesä EI ole sama kuin sektiossa käytettävä. Eli termi spinaali tulee siitä että puudute annetaan spinaalitilaan, missä vaikutus tulee heti. Siksi sitä käytetään uudelleensynnyttäjillä ja sektiossa. Sillä erotuksella että sektiossa käytettävä lääkeainesekoiotus todella vie tunnon ja synnytyksessä käytettävä vain kivun.
Itse olen saanut ekassa synnytyksessä toimivan epiduraaliin ja toisessa toimivan spinaalin. Erona tosiaan vain se että spinaalin vaikutus tuli HETI. Ja spinaalin vaikutus myös menee nopeammin ohi, mutta niin meni synnytyskin ;)
Rantsu3:
Mie kyllä luulen, ettei se laitto tosiaankaan mennyt oikeaan kohtaan, en edes tuntenut koko pistosta. Nukutuslääkäri siinä jonkin aikaa odotti vieressä ja kysyi sitten, että alkaako vaikutus tuntua. Sillä hetkellä tunsin aavistuksen omaista pistelyä jaloissa ja sanoinkii siitä. Lääkäri poistui huoneesta ja mie jäin odottamaan sitä autuasta kivuttomuuden tunnetta, josta olin kuullut puhuttavan, mutta eipä sitä sitten tullut ollenkaan :(Enkä uskalla nyt tulevassa synnytyksessä siihen spinaaliin luottaa, vaan otan epiduraalin, jos mahdollista.
Mulla kävi just noin! Hetken lääkäri seisoi vierellä, ja kysyi tuntuuko jaloissa raskaalta, vastasin, että ehkä vähän. Sit lääkäri lähti pois, mutta puudutusta ei kyllä tuntunut missään! Kutinaa tuo puudutus kyllä aiheutti, joka hävisi jonkin verran synnytyksen jälkeen. Esikoisesta epiduraali toimi hyvin, paitsi ajoitus oli huono, eikä se enää toiminut ponnistusvaiheessa.
Mulla kans kokemus epiduraalista joka ei auttanut. Laittaminen ei tuntunut miltään, aivan kuin mitään ei olisi selässä tehty. Kun se oli laitettu niin puolisen tuntia oli sellaista aikaa että supistukset oli lievempiä mut siitäpä ne alko sit vaan kovenee. ja kun lisää pyysin niin samaan aikaan aina lisäsivät oksitosiinia joten kivut vain paheni. Nyt laskettuun aikaan enää muutama päivä ja päätin että epiduraalia en halua vaikka mikä olisi. Toivon että siinä tilanteessa pystyn kivuiltani sanomaan et haluan sen spinaalin kokeilla tällä kertaa ja sekin mielellään vasta sitten lähempänä ponnistusvaihetta, alkuun jos pärjäisin ilokaasulla ja suihkulla.
eivätkä jalat menneet tunnottomiksi. En kyllä ollut tosiaan täysin turta, vaan tunsin joka supistuksen mutta kivuttomana. Sen verran voimakkaita supistukset varmaan olivat (avauduin 4-10cm n.tunnissa epiduraalin aikana), että en olisi voinut kyllä kuvitella nukkuvani, vaikka aivan poikki olinkin. Epiduraali oli siis siinä mielessä onnistunut, että se todellakin nopeutti synnytystä eikä vienyt kuitenkaan ponnistamisen tarvetta. Toisessa synnytyksessä suositellaan usein spinaalia, mutta mulle jäi niin hyvä kokemus tuosta epiduraalista, että toivottavasti sen voi saada uudelleen :)
Mulla tässä toisessa synnytyksessä käytettiin spinaalia. Tullessani sairaalaan olin jo 4 cm auki. Sain heti ilokaasun ja sitten pian spinaalin. Laitto tuntui selässä nipistyksenä, eli voisin verrata sitä suonesta otettavaan verikokeeseen. Toisella supistuksella kipu oli hiukan lievittynyt ja reidet tuntui vähän lämpimiltä. Käytin senkin jälkeen koko ajan silti ilokaasua, koska kipu jäi ihan tuntuvasti vieläkin olemaan. Kipu tuntui tän jälkeen hallitulta, " kärki" oli pois ja kipu ihan siedettävää. Mieheltä kuulin, että spinaalin jälkeen kätilö oli kääntänyt ilokaasusta puolet tehosta pois, kun sitä ennen se oli täysillä. Kätilö oli kirjoittanut kertomukseen, että spinaali tehonnut kehnosti, tarvitsee joka supistuksella ilokaasua. Mutta siis kyllä se minusta aika hyvin auttoi. Sivuoireena tuli jalkojen ja käsien vapinaa ja puudutuksen loputtua kutinaa (sellaista lievää, joka tulee esim. hampaan puudutuksen loputtua.) Ponnistusvaiheessa en tuntenut ollenknaan kipua, mutta supistukset tunnistin kuitenkin. Ponnistamisen tarvettakaan en kokenut. Samoin tunsin eskoista synnyttäessäni, jolloin lievityksenä oli epiduraali. Kakkosen ponnistaminen ei tuntunut kuitenkaan yhtä tunnottomalta kuin eskoisen.
Tuli ensimmäisenä mieleen, että oliko se onnistuneesti laitettu viime kerralla tai keskustelitko hoitohenkilökunnan kanssa asiasta jälkeen päin, mikä oli syynä miksi ei auttanut?
Kirppunen 37+2