VOIKO OMAN AIKUISEN LAPSEN JÄTTÄÄ PERINNÖTTÖMÄKSI?
Ja onko mitään, jolla tämä perinnöttömäksi jätettävä, jo aikuisikään ehtinyt lapsi voi aloittaa " vastakamppailun" , että saisikin oman osansa perinnöstä, vaikka perittävä onkin sanonut, että tekee/on tehnyt esikoislapsensa oikeudettomaksi tulevaan perintöönsä? Syy siihen, miksi tämä aikuinen lapsi, perittävän ainoan lapsenlapsen äiti, seurustelee ihmisen kanssa, jota perittävä ei hyväksy, koska on uskotellut valheellisesti itselleen ja läheisilleen, että seurustelukumppani on huono valinta hänen lapselleen ja tämän lapselle, siis omalle lapsenlapselleen...
Kommentit (32)
raadolla, joko se kuolee. odottais nyt edes että on kuopattu. Mäkin antaisin ehkä jollekin muulle kun sukulaiselle.
Vain TODELLA hyvästä syystä voi jättää perinnöttömäksi jos henkilö on aiheuttanut suurta tuskaa ja häpeää suvulleen. Siihen ei riitä mitkään pikku syyt sitten.
Lisäksi perinnön voi siirtää suoraan seuraavalle polvelle eli lapsenlapsille.
Uusi vaimonsa ja heidän lapset saivat kaiken vaikka isäni on tunnustettu lapsi.
15 LUKU
Perintöön tai testamenttiin perustuvan oikeuden menettämisestä ja perinnöttömäksi tekemisestä
1 §
Älköön kukaan saako perintöä tai testamenttia sen jälkeen, jonka kuoleman hän on tahallisesti aiheuttanut rikollisella teolla.
Jos 1 momentissa tarkoitettu rikos on kohdistunut perittävän perilliseen tai testamentin saajaan, ei rikoksentekijällä ole parempaa oikeutta kuin hänellä olisi ollut surmatun eläessä.
2 §
Jos joku on tahallansa hävittänyt tai salannut perittävän testamentin, voi oikeus julistaa hänet kokonaan tai osaksi menettäneeksi oikeutensa perinnön tai testamentin saamiseen tämän jälkeen.
3 §
Mitä 1 ja 2 §:ssä on sanottu, sovelletaan myös siihen, joka on ollut osallinen niissä tarkoitettuun tekoon.
4 §
Sen estämättä, mitä perillisen oikeudesta lakiosaan on säädetty, perittävä voi tehdä perillisen perinnöttömäksi, jos tämä on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, hänen perimispolvessa olevaa sukulaistaan, ottolastaan tai tämän jälkeläistä. Sama on laki, jos perillinen jatkuvasti viettää kunniatonta tai epäsiveellistä elämää.
Perinnöttömäksi tekemisestä on määrättävä testamentissa ja samalla mainittava määräyksen peruste. Peruste on sen toteennäytettävä, joka vetoaa tähän määräykseen.
5 §
Perinnön, jonka perillinen on 1¿4 §:ssä säädetyin tavoin menettänyt, saa se, jolla olisi ollut perintöön oikeus siinä tapauksessa, että perillinen olisi kuollut ennen perittävää.
Joo, mutta elämäntyylimme EI ole rikollinen. Minä olen poikani yksinhuoltaja ja satun nyt seurustelemaan, APUA, työttömän 28-vuotiaan miehen kanssa, joka nyt sattuu olemaan ensinnäkin väärää uskontokuntaa(ei kuulu suomen pääuskontokuntiin vaan pienempään ryhmittymään, josta kyllä löytyy netistä hakemalla tietoa, mutta kun on niin väärin, ettei ihminen vietä syntymäpäiviä/joulua tms..), välillä liikaa juova(alkoholisti, jonka kanssa olemme kyllä rytmittäneet hänen juomisen niin, että ottaa sitten kun on varaa, n.1-2xkuussa, viikonloppuna ja kaveriensa tykönä - ei siis juo kotona ollenkaan eikä tule juopuneena kotiin), ei halua tavata sukulaisiani(varinkaan isääni ja hänen naistaan, koska ovat LIIAN päällekäyviä ja AINA syyttämässä ties mistä ja tottakai, ilman perusteita..nämä tosin kaivoivat kaikki tiedot mieheni historiasta(mm. velat, maksuhäiriömerkinnät, vanhat luottokorttilaskut ja perimiskulut..) ja näitä jaksaa käyttää häntä vastaan jatkuvasti..)
Kyllä, minä tiedän, ettei hän ole täydellinen, mutta ei pitäisi kyllä riittää syyksi tehdä minua perinnöttömäksi... :o( Olen sanonut, että minä en halua mitään chanelille tuoksuvaa miestä, joka lennättää mua yli atlantin yksityisjetillään ja joka hieroo jalkojani joka kolmas tunti ja joka on kuin koira - haluan miehen, joka rakastaa minua ja poikaani ja jota minä ja poikani rakastamme ja sellainen hän on Huutomerkki =)
haluavat antaa perintönsä varmempiin käsiin. Niin todellakin, miksiköhän? Onpa kumma...
ei voi itse päättää, kenelle perintönsä luovuttaa. Miksi ihmeessä pitää olla tuommoinen lakiosaoikeus. Ihme juttu.
joku miljonääri yksityiskoneessa tai työtön alkoholisti?
että ap:n elämä katsotaan niin hulttiomaiseksi tuon miehen vuoksi, että perinnöttä jättäminen onnistuukin. Siis tuomioistuin katsoo, että ette vietä riittävän kunnollista elämää. Tuohan on siis se ainoa syy, miksei saa lakiosaakaan.
Hanki itsellesi kunnollinen mies. Miksi roikut retkussa.
Jos viettää pahantapaista elämää, voidaan jättää perinnöttömäksi. Kyllä sä olet ihan rajatapaus.
Anteeksi, että ylipäätään kirjoitin tänne. Anteeksi, että olen ylipäätään olemassa..
Tosin, enhän mä edes tarvitse sitä perintöä; tuskin meinaan olen enää olemassa, kun tämä ns. isäni jättää tämän maailman joskus 30- vuoden päästä...
Ps. te varmaan hyväksytte sitten myös pakkoavioliitot, jossa TEIDÄN vanhempanne naittavat teidät ihan kelle vaan, kuka vaan maksaa teistä tarpeeksi.. Tuskimpa myöskään annatte ulkopuolisten vaikuttaa ihmissuhteisiinne...
pahaa vastauksellani. Ajattelin vaan, että on loppujen lopuksi sulle erittäin kuluttavaa elää tuommoisen miehen kanssa ja mieti, millaisen esikuvan se antaa lapsellesi. Pelkään, että ole nyt liian rakkauden sokaisema, ettet huomaa ollenkaan, mitä teet.
Lisäksi kysyit voidaanko jättää perinnöttömäksi, niin voidaan, jos elää hulttiomaista elämää ja kun kerran elät tuollaisen miehen kanssa, tämä määritelmä saattaa täyttyä.
Minä ainakin vastasin puhtaasti empatiaa sinua kohtaan tuntien. Yritin auttaa.
ole saanut yhtään ilkeää vastausta. Kaikki ovat olleet asiallisia ja tietopitoisia.
lastasi ja mieti, kannattaako olla tuon miehen kanssa. Siis todella. Millainen lapsestasi tulee aikuisena. Jos nyt jätät tämän ja otat raittiin ja työtä tekevän miehen, niin varmaan kiität itseäsi myöhemmin. Tavallisen raittiin ja väkivallattoman duunarin vaikka. Ei tartte olla prinssi.
..ja pahoja ihmisiä...
Ja en elätä häntä; omat tuloni on vielä pienemmät kuin hänen työmarkkinatukensa. Elämme kuun niin että sen rahoja käytetään kummalla niitä milloinkin on..vuokrat sun muut kulut maksetaan yhteisesti.
Työpaikka hänellä oli viimeksi elokuun lopussa mutta sieltä sanottiin irti kaikki uudet työntekijät ja sitä edellinen pitkäkestoinen vakityö oli edellisessä asuinkaupungissamme mutta kun takiani vaihdoimme paikkakuntaa, niin täällä niitä työpaikkoja hän ei saa ellei tietenkin mene töihin johonkin mäkkärityyppiseen minimipalkalla - ei se ole missään mielessä järkevää! Töitä otetaan sitten kun saa palkkaa vähintään sen 10¿/tunti..
Ps. en ole muuten myöskään afgaani, ihan supisuomalainen...