3-vuotias ei syö, mitä pitäisi tehdä???????????
Aamupuuron syöminen voi kestää kaksikin tuntia. Lopulta on muutama lusikallinen syöty.
Ruoka ei kelpaa - eikä välipala. Käy itse hakemassa jukurttia jääkaapista.
Iltapuuron kanssa sama juttu kuin aamulla.
Tätä on jatkunut muutaman viikon.
Auttakaa!
t. Väsyneet vanhemmat
Kommentit (29)
Tottakai aikuinen sen määrää että oltava ruokaa eikä herkkua.
En käsitä miksei saa katsoa jääkaappiin tai päättää ruoasta. En vain käsitä. Ei se ole mun vallasta mitään pois tai mun auktoriteetistäni tai muusta. Se on lapsen päivä päättää ruoasta. Meillä' toimii vallan mainiosti.
että yleensä lapset jotka " eivät syö" napostelevat tai juovat vähän väliä jotakin ja sehän pitääkin nälän tunteen loitolla. Esim maito on täyttä ruokaa, joten moni juo sitä mukikaupalla päivän mittaan. Mehut ovat hyvoä pitämään nälän tunteen loitolla ja varmaan myös jugurtit ja muut välipalat. " syömättömän" lapsen kanssa tulisi olla tarkkana jokaisen suupalan kanssa niin, että vain ruoka-aikana syödään ja kaikki muu napostelu saa jäädä. Janoonkin vain vettä välillä. Pitäkääpä lapsenne jokaisesta suupalasta ja juomisesta kirjaa, niin huomataan että ravintoa tuleekin yllättäen monesta suunnasta. Jos kaksi tuntia yrittää syöttää lasta syyllistyt itse nälän tunteen viivästymiseen. Lusikallinen silloin ja toinen tällöin juuri ylläpitää tätä kierrettä. Eikun selkeä rytmit vaan kehiin ja lapsikin oppii ennen pitkää nälän tunteen kautta syömään silloin kun ruokaa on tarjolla. Vaatii aikuiselta vaan johdonmukaisuutta ja hyvää kasvatuksellista otetta.
Tuntien pöydässä istuttamiset tekee hallaa kaikille osapuolille. Herkut minimiin ja tarjolle sitä mitä muillekin.
Tätä on jatkunut jo pitkään tai oikeastaan ollut jo vauvasta huono syömään.
Kaksi tuntia syömiseen on liikaa,miksi ihmeessä lapsi saa pyöritellä lusikkaa niin kauan? Puoli tuntia kellosta ja lautanen pois jos mitään ei tapahdu. Lapsi syö silloin kun on nlkä, ette te voi siihen vaikuttaa eikä teidän pidäkään. Painostamalla ja stressaamalla teette vain hallaa. Syömättömyyskaudet/ huono syöminen ovat normaaleja lapsilla, joten huoli pois jos kasvu on normaalia.
ODOTA odota odota
kyllä se ruokahalu joskus palaa.
älä tosiaankaan istuta kahta tuntia. siitä tulee traumoja vaan.!!
Mutta kysy lääkäristä.
Vanha ohje pätee edelleen: vanhemmat päättää mitä lapsi syö ja lapsi päättää miten paljon syö. Eli aterioita ei kannata korvata jugurtilla tms. Jos tosi iso muutos aiempaan, voi tarkastaa tosiaan korvat ja kurkun ettei syömättömyys johdu siitä. Tuputtamisesta ja pitkästä pöydässä istumisesta vain haittaa. Selkeät ateriarytmit eli aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala, aterioiden välillä saa korkeintaan vettä. mehut vie helposti ruokahalun. Tuossa iässä monilla lapsilla huonon syömisen kausia jotka menee ohi itsestään mutta liiallisella stressaamisella tilanne voi jatkua tosi pitkään. Muista että lapsi ei rankaise sinua syömällä huonosti eikä palkitse syömällä hyvin:)
Miehellä meillä enemmän palaa hermot.
Lapsi istuu ja vaan leikkii ruoalla eikä suostu syömään. Ollaan yleensä sanottu että yksi lusikallinen tai haukku tms sitten saa lähteä. Kyllä se sitten on mennyt alas mitä sovitaan että pitää syödä ennenkun saa lähteä.
Laitettu nykyään takaisin syöttötuoliin kun ei pääse siitä pois. Istuu ainakin niin kauan että muut ovat syöneet. Ei voi mitään.. Syö paremmin jos on jotain kavereita kylässä, ainokainen kun on. Tarhassakin syö hyvin. Kotona ei malta istua ja keskittyä. Joskus hellyn ja anna katsoa jotain tvstä samalla kun syö, menee ruoka ohimennen suuhun kun keskittyy telkkariin.
Äitini nauroi että olen ollut kuulemma samanlainen.
En ota paineita, kun ei kuitenkaan ole mitenkään vähemmän iloinen tai energinen.
Olen ymmärtänyt että jos pakottaa ja syöminen draamaa siitä koituu hallaa myöhemmin ja syömishäiriöitä..?
Älä anna lapsen hakea itse ruokaa jääkaapista milloin sattuu. Joskus toisentyyppiset ruoat maistuvat paremmin eli jos pääsee esim sormin napostelemaan
ja ruoat terveellisiä. Vasta 2-vuotiaana annoimme maistaa ensimmäisen kerran esim. suklaata tai kakkua.
Miten lapsi voi kasvaa, jollei syö?
ap
Ei se nälkään kuole jos on terve. Alkaa taas syömään kun tulee kasvupyrähdys :)
Meillä tyttö eli monta viikkoa suurinpiirtein ilmalla kolmen vanhana mutta kasvoi silti hyvin. Saattaa olla myös hitaan kasvun vaihe menossa. Eli ihan oikeasti terve lapsi EI kuole nälkään kun ruokaa on tarjolla. kannattaa muistaa myös että leikki-ikäiset syö suhteessa paljon vähemmän kuin vauvat, tämä muutos monesti meitä vanhempia ahdistaa. Mutta juttele asiasta neuvolassa jos ei näillä ohjeilla lähde korjaantumaan.
6
menee meilläkin ruokaa roskiin ja se tuntuu pahalta.
Mutta usko pois kyllä se lapsi kasvaa vaikkei joka päivä syö mega annoksia. Ei meilläkään saa karkkia tms jos ei syö ruokaa.
Lapselle riittää kerran päivässäkin ruoka, muista että on pieni ihminen, ei myöskään vatsalaukku ole aikuisen kokoa.
En huolestuisi sinuna noin paljon, on ohimenevää. Kyllä routa porsaan kotiin ajaa, eli nälkä tulee kun on tullakseen.
Musta 30mins on jo paljon istuttaa ruoan edessä. Sitten viimeistään lautanen pois.
Annetaan pienempiä annoksia niin ei ruuan heittäminen roskiin harmita. Jos kasvussa ei ole tapahtunut dramaattista notkahdusta, siitä ei tarvitse stressata. Lapsi ei myöskään kasva vaikka hän istuisi ruokapöydässä puolet vuorokaudesta. Kasvua ei myöskän murehtimalla saa aikaiseksi. Syömään pakottaminen taas on sadismia. Kyse on perustarpeesta ja siihen ei kasvateta.
Joskus lapsi syö, joskus ei. So what? Sitten ehkä syö jollain muulla aterialla. Tai sitten ei. Välillä on kausia, että lapsi tuntuu elävän pyhällä hengellä. Silloin ei pidä antaa kuitenkaan myönnytyksiä kuten kahden tunnin ruokailuja tai jugurtilla elämistä vaan jatkaa normaalilla ruokarytmillä ja ruokavaliolla. Pitää selkeät rajat toisin sanoen.
Pätee terveen, hyvinvoivan ja kasvavan lapsen kanssa.
Eikö lapsi opi että hän on uhmallaan " voittanut" , jos ei tarvitse syödä ja lautanen joka tapauksessa otetaan puolen tunnin kuluttua pois?
ap
Eli tarjotaan ruokaa ja jos lapsi ei syö mitään, suhtaudutaan siihen aivan tyynesti laittamalla lautanen pois. Eli jos tuntuu että lapsi saa uhmittelulla tahtonsa läpi, on koko syömisasenne väärä. kannattaa olla tavallaan aika välinpitämätön sen suhteen kuinka paljon lapsi syö. Muista että lapsi ei palkitse tai rankaise sinua syömisillään! Tätä itselleni hoin ja se auttoi:). Tsemppiä matkaan.
6
Tuo " välinpitämättömyysasenne" kuulostaa fiksulta, ja otamme nämä neuvot käyttöön. Kiitos tosi paljon kaikille!
ap
Monesti auttaa jos aikuiset syö samaan aikaan. Ja lasta istutetaan pöydässä korkeintaan niin pitkään kun aikuiset syövät. Itse olen päästänyt nykyisin pois heti kun sanovat että ei halua syödä enää, joskus ehdotan pari lisälusikkaa jotka menevätkin ihan hyvin
Mitä jos lapset (4v ja 2,5v) täyttävät aamu- väli- ja iltapalalla vatsansa ja lounas ja päivällinen jäävät lähes kokonaan syömättä? Tuntuu hirveältä kytätä montako leipäviipaletta/klementiiniä/lasia jogurttia jne. kukin syö, mutta pakko sitä on jotenkin rajoittaa, muuten ei ole vielä nälkä seuraavaan ruoka-aikaan mennessä.
Esim. 2,5v tyttö syö aamupalalla 1,5 Teema-kulhollista puuroa, mikä on mieletön määrä pienelle ihmiselle kerralla syötäväksi. Onhan puuro terveellistä, mutta... Ja saattavat välipalalla syödä 5 klementiiniä nuppia kohden tai neljä leipäviipaletta juustolla.
En tiedä mitä tehdä, juuri nyt minusta tuntuu että teen syömisestä ison asian kun joudun sanomaan että enempää et saa kun ei lämmin ruoka sitten maistu.
Minä ostan sinne ruuat. Kaupassa lapsi voi ehkä päättää kumman maun haluaa..
Aikuinen päättää mitä syödään, lapsi määrän! Kun syötte rutiinisti ruuat ja annat lapselle oikean määrän -ei tartte heittää pois lautasellista ruokaa! Lapsi voi sitten syödä lisää jos on nälkä.
Älä istuta lasta pöydässä. Itse olen kanssa istunut pöydässä lapsena kylmän ruuan kanssa kun ei ollut nälkä. Se oli pakko vetää mahaan!
Omaa lasta en pakota syömään. Maistaa tarttee. Ei voi sanoa että on pahaa jos sitä ei ole maistanut. Usein meillä lapsi joka kieltäytyy syömästä syö ruuan kun on patistanut syömään pari lusikallista.
Tässä on mun kikkoja:
* Sano että pääsee jatkaan leikkejään nopeammin jos maistaa ruokaa!
Tai keksi lapselle joku kiva juttu jonka lapsi voi tehä kun on syönyt.
* Yllytä (isompaa lasta syömään) et taida uskaltaa syödä tota parsakaalia, ilmeile ja tee syömisestä hauskempaa. Syö itse parsa ja korosta hommaa! Ehkä lapsi ei tänään -tai seuraavallakaan kerralla syö sitä.. Mutta olet saanut lapsen kiinnostumaan siitä!
* Anna lapselle 2 vaihtoehtoa. 1) Syö ruokaansa 2) Ei syö, poistuu keittiöstä. Älä tee asiasta isompaa asiaa. Jos lapsi ei syö, menee pois. Sinä ja muu perhe syö. Ja syö aina kun lapsi syö! Kerro ettei saa ennen seuraavaa ruokaa mitään muutakaan syömistä. Kyllä lapsi syö kun on nälkä!
Olen tehnyt keittiöstä leluvapaan alueen. Lelut jätetään keittiön ulkopuolelle, niitä ei tuoda pöytään. Lelun löytää ruuan jälkeen sieltä olkkarin pöydältä jonne lapsi sen jättää.
En pakota syömään, mutta painan DVD. n paussille ja lapsi tulee ainakin maistamaan ruokaa.