Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytykseen valmistautumisöljyt välilihalle: toimiiko?

28.12.2007 |

Mulla tuo perus Veledan öljy.. JOtenkin on vaan huono motivaatio hieroa kerrallaan 10 min joten motivoisi kuulla, jos teillä toiminut.. :)

Kiitos jo etukäteen vastaajille!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
28.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkä esikoisen kanssa ainakin toimi, ei repeämän repeämää, ja nyt sitten kokeilen samaa tämän " juntturan" kanssa. La 30.12.

Synnytin esikoisen Englannissa ja siellä maapähkinöljy annettin nvlasta suunnilleen kahta kuukautta ennen la:ta ohjeitten kera. Sitten hieroskelin joskus joka päivä, mutta kyllä päiviä jäi väliinkin ja tulos oli hyvä :-)! Siellä kokonaan luovuttu välilihan leikkuusta tämän öljyilyn ja tulosten perusteella, että leikkaamaton repeämä paranee paremmin. Öljyä voi käyttää myös synnytyksen jälkeen, mikäli repeämiä tulee, mutta silloin on muistettava, että öljyn pitää olla steriiliä, esim Ceridalin pumppupullolla saa sen aikaiseksi sen steriliyden.

Siinäpä kommenttia kerrakseen ;-)!

Vierailija
2/11 |
28.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille annettiin esikoisen aikaan Joensuussa ohjeet välilihan hierontaan. Öljyksi suositeltiin Ceridal-öljyä apteekista.

Itse hieroin välilihaan viikolta 34 alkaen joka ilta sen 10 minuuttia. Ekana iltana tuntui, että kun vähänkin venytti, niin sattui ihan pirusti ja heti tuntui tulevan haavauma. Viimeisinä päivinä ennen synnytystä sai vetää ihan täydellä voimalla välilihaan minne suuntaan vaan, eikä tuntunut missään.

Tulos: Ei repeämiä eikä episiotomiaa. Itse asiassa kätilö sanoi ponnistusvaiheessa, että väliliha on todella venyvä.

Siinä ohjeessa luki, että tuo hieronta vähentää repeytymiä ja episiotomian tarvetta 80 %:lla. Siinä oli ne tutkimukset lueteltu, mutta eihän mulla enää ole sitä lappua tallessa.

Itse koin sen todella hyväksi, teen varmasti tämän toisenkin raskauden aikana. Alussahan se tuntui hieman vaivalloiselta, mutta nopeasti siitä tuli rutiini. Tein aina niin, että suihkuun mennessä istuin pienelle pallille ja annoin suihkun valua selkään. Siinä sai hyvän asennon ja oli rento olo.

Suosittelen siis lämpimästi!

Tytteli-83 (rv18 menossa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
28.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut käytössä joku manteli yms. sekoiteöljy (varmaan Welandan vastaava, tuo oli ostettu usasta), toinen masuhierontaan ihan alusta asti ja toinen sitten tuon välilihan hieromiseen kahdessa aiemmassa raskaudessa ja synnytyksessä. Ekasta ei tullut raskausarpia, eikä joutunut leikkaamaan/tikkaamaan välilihaa - silloin olin ahkerasti jaksanut käyttää molempia. Toisen kanssa hieman laiskemmin, ja pari hentoa raskausarpea sain navan ympärille, ja samoin hieman repesi väliliha (tosin vain kahden tikin verran - ja kyseessä oli erittäin pikainen synnytys: ambulanssilla sairaalaan, sairaalayökkäri päälle ja seuraavalla supistuksella tyttö tuli jo pää edellä ulos).

Eli tästä testituloksesta olen päätellyt niiden toimivan, ja yritän tämän raskauden kanssa taas olla ahkerampi... Toisaalta taas tietenkin jokainen raskaus on yksilöllinen jne. Mutta ei se ainakaan pahaa tee, ja mikä tahansa voi synnytystä helpottaa niin kannattaa siihen hetki käyttää aikaa.

Vierailija
4/11 |
28.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ensimmäistä odotellaan ja jostain olin ohimennen kuullut, että vehnänalkioöljyä voisi hieroa välilihaan, jos haluaa ehkäistä repeämiä. Mistään en ole kuitenkaan " virallista" ohjeistusta saanut. Eli miten pitäisi toimia?

Vierailija
5/11 |
28.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ohje, jonka sain silloin esikoisen kanssa Englannista meni seuraavasti. Välilihan hieronta/öljyäminen aloitettiin noin kahta kuukautta ennen synnytystä. Hierotaan öljyä välilihaan ja emättimeen sisällekkin, sormi reilusti emättimeen ja hierotaan sillälailla uu:n muotoisessa kaaressa jolloin väliliha " venyy" peräaukkoon päin. Voi myös laittaa kaksi sormea kerrallaan emättimeen ja venytellä emättimen reunoja lähinnä sitä peräaukkoa kohti levittämällä sormia. 10 minsaa kerrallaan. Aluksi voi tosin tuntua ilkeältä ja kipeältäkin, mutta " löystyy" ajan kanssa ja toimii.

Suomesta tiedän, että saatavilla useita öljyjä, joita mainittukkin noissa edellisissä kirjoituksissa. Itsellä nyt käytössä Ceridalin intime ja kokenut sen hyväksi. Samalla väheni valkovuoto tosi paljon, kun hieroskelut aloitin. Ja eihän sitä pakko ole itte aina hieroa, miestä voi tässä käyttää hyvin hyväksi ja jostain syystä yleensä mielellään tähän alkaa ;-))!

Vierailija
6/11 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.frantsilankehakukka.fi/shop/liite/tuote34.doc

Löytyy siis tuolta. Itse olen tykännyt Frantsilan tuotteista, on muutama asiasta innostunut sukulainen välillä enemmän tai vähemmän tilalla töissä, ja tullut sitä kautta kaikenlaista testattua. Lisäksi on mukavaa kun tietää, tuotantomäärien olevan pieniä ja kerran kuussa kysynnän mukaan uusittavia: saa aina tuoretta tavaraa.

Yritin kopioida kyseistä pätkää tuosta documentista, mutta se on salasanasuojattu. Sieltä löytyy kyllä sitten muitakin ohjeita, kuten nännien hieromista ennen synnytystä ja synnytyksen jälkeen jne.

Googlettamalla löytyi myös aiemmin mainitun Ceridalin ohjeet:

http://www.ceridal.com/?id=4483c&select=Ceridal

Ja myös BabyIdean sivuilta:

http://www.babyidea.fi/aidille/valiliha.html

Itsellä vielä tuo välilihan hierominen kaukana edessä... Masua ajattelin kyllä ruveta rasvaamaan piakkoin silloin tällöin, kun tuntuu jo pientä nipistelyä ihon venyessä. :)

Vierailija
7/11 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittanut sormea emättimeen, koska se tuntui hankalalta. Hieroin vaan emättimen alareunaa, eli siis välilihaa siten, että otin aina keskeltä molemmin käsin peukalolla ja keskisormella kiinni ja liuútin sormia ulospäin.

Kyllä sitä itse keinot keksii kun alkaa vaan hommaan. Miettii, että mikäs osa siitä emättimen ympäriltä helposti repeäisi.

Tytteli-83

Vierailija
8/11 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kyseessä oli ensimmäinen synnytys, eikä tullut repeämän repeämää! Pari tuntia haudoin välilihaa kostealla pyyhkeellä, johon oli lisätty jotain puudutusainetta. Todella hyvin auttoi!

Vierailija
9/11 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkoi sellaisella motivaatiolla tämä loppuajan Weledan käyttö, että oksat pois.

Kiitos ja ihanaista odotusta teille!

Vierailija
10/11 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan nyt neljättä enkä aiemmin ole kuullut ees välilihan hieronnasta,muuta kuin siis nyt tässä raskaudessa. Mulla ei ikinä ole siis välilihaa hierottu,eikä se oo revenny eikä sitä ole jouduttu leikkaamaan. Sekin on varmaan yksilöllistä,mutta kiva et siihenkin on keinonsa et siltä säästyisi. :)

cartsu 31+6

Vierailija
11/11 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse öljysin ceridalilla n. kuukauden ajan. En jaksanut mitenkään kauaa hieroskella, mutta laitoin öljyä kuitenkin joka ilta. Pieniä repeämiä tuli, mutta ei mitään pahoja. Muutamalla tikillä selvisin. Tosin vauvakin oli aika pieni.