Kannattaako eläkesäästäminen?
Kommentit (5)
melkolailla suurta hölmöläisen hommaa. Melkein kaikki muut vaihtoehdot ovat parempia tapoja.
Olen säästänyt nyt 10 vuotta 70 euroa kuussa. Minulla on kivasti jo säästössä (noin 18.000 euroa) . Rahoja en ole voinut nostaa, muuten olisin jo tehnyt kylppärirempan niillä... Verottajalta olen saanut verovähennykset. Tuottoja tuli kivasti useamman vuoden ajan, viime vuonna siirsin rahat turvaan korkotuottopuolelle.
Kun jään eläkkeelle, mulla on puskurirahastoa. Tililtä inflaatio syö rahat tai sitten tuhlaan ne muuhun.
inflaatio... entäs kun sieltä tekee ottaa mieli rahaa ulkomaan matkaan, uuteen pesukoneeseen ym...
Mutta oot kyllä oikeassa että eläkeikää varten tarvii rahaa!! Eli säästettävä tavalla tai toisella. Itellä on eläkevakuutus ja jatkuva rahastosäästäminen lisäks..
ensivuonna on hyvä tehdä remonttia, kun saanee edullisesti materiaalia ja työmiestä. Toisaalta, kun rahoja ei voi nostaa, pitää otta lainaa ja siitä sitten maksaa korkoja. Eli syö tuota säästön tuottoa.
Niinkauan kuin on jotain lainaa, syö se eläkesäästön tuottoa.
Olen säästänyt nyt 10 vuotta 70 euroa kuussa. Minulla on kivasti jo säästössä (noin 18.000 euroa) . Rahoja en ole voinut nostaa, muuten olisin jo tehnyt kylppärirempan niillä... Verottajalta olen saanut verovähennykset. Tuottoja tuli kivasti useamman vuoden ajan, viime vuonna siirsin rahat turvaan korkotuottopuolelle.
Kun jään eläkkeelle, mulla on puskurirahastoa. Tililtä inflaatio syö rahat tai sitten tuhlaan ne muuhun.
Ei kannata. Ottavat rahastopalkkioiden lisäksi omat palkkionsa. Jos rahasto tuottaa esim 4%, rahaston hallinnointikulut ovat vaikka 0,5% ja vakuutusyhtiö vetää välistä myös 0.5%, niin saat rahoillesi 3% tuoton. Täytyy muistaa, että vakuutusyhtiö ottaa omat prosenttinsa vaikka rahasto menisi miinukselle.
Itse laitoin kertaluontoisesti eläkesäästöön noin 5000 € vuonna 1999. Nyt tuosta rahasta on jäljellä sellaiset 3000 €. Eli fiksumpaa olisi säästää rahat määräaikaisella hyväkorkoisella tilillä, ja käyttää rahat eläkeläisenä. Näin olenkin tehnyt jälkeenpäin.