Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

voiko olla NÄIN vaikeaa opetella potalle?

Vierailija
27.12.2007 |

oikeasti ihan käsittämätöntä.... ei ole kyllä vanhempien viitseliäisyydestä kiinni milloin lapsi oppii olemaan ilman vaippaa. kyllä se on enemmän kiinni lapsen omasta halusta/kypsyydestä.

Meidän poika teki 6kk-1v iässä kaikki kakat pottaan ja useat pissatkin. Tämä oli siis puhtaasti äidin tilannetajua. Mutta sitten iski pottakammo (kakka kovalla) ja potalle ei saanut kirveelläkään 10 kuukauteen. 1v 10kk iässä poika suostui taas potalle mutta ei suostu tekemään sinne mitään. (parhaiten istuu päntöllä)

No nyt ikää on 2v ja ollaan yritetty opettaa kotona pöntölle. Mutta tolla jätkällä ei leikkaa yhtään. Joko se oikeesti ei vaan tajua tota hommaa tai sitten se on niin oma tahtoinen, että ei vaan kertakaikkiaan suostu siihen.

Eilenkin istutettiin sitä 2h potalla (katseli piirrettyjä) ei tehnyt mitään pottaan. Nousi tuon 2h päästä pois, käveli omaan huoneeseen ja kusi sinne. Eli oli käytännössä pidättänyt ruokailusta asti taidokkaasti 2h. Tänään kusi ruokapöytään samalla kun söi. Ei edes kauheasti kiinnittänyt itse asiaan mitään huomiota. Katsoi alas ja jatkoi syömistä. Pönttöön/pottaan ei tee mitään!!!! Tämä on toivotonta. Poika kyllä on tosi omatahtoinen joten en ihmettele jos tämä on vain oman tahdon läpi lyömistä, mutta minä en nyt luovuta.

Meille on tulossa toinen lapsi ja rahat eivät yksinkertaisesti riitä kahden lapsen vaippoihin. Pojan on vain opittava!

Hyviä vinkkejä kaivataan...kiitos

t.epätoivoinen äippä

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä ei tule kuin peräpukamat.

Omat lapseni olivat 2v 10kk ja päättivät itse jättää vaipat pois niin päivällä kuin yölläkin ja yhtään vahinkoa ei sen jälkeen sattunut.

Vierailija
2/47 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisko nyt se ettet anna istua tuntikausia potalla? Jos lapsi keskittyy kerran piirrettyihin ja pidättelee siinä istuessaan niin lopeta moinen! Eihän sängyssäkään kannata antaa leikkiä leluilla että lapsi hoksaa yhteyden että sielä nukutaan.

Meillä on kaksi poikaa oppinu potalle sillä että olen kertonut miksi on pippeli ja että sieltä se pisu tulee. Kakka tulee pyllystä ja molemmat tarttis tehdä potalle tai pöntölle. Pottaa ja pönttöä on kokeiltu pienestä saakka ja kummastakin on tykätty.

Kun minulle tulee hätä, kerron lapselle että äidillä on pisuhätä (tai kakka) ja sanon meneväni pöntölle.

Pissaa saa nopeemin aikaseksi kun laskee raanasta vettä tai sanoo mantrana " Pissssssssssss" .

Ota vaippa pois hereellä ollessa ja kysele vähän väliä: " onko pisuhätä?" Jos lapsi pissaa pikkuhousut niin sano lapselle: " Voi, nyt ei ehditty pissalle, housut ehti kastua!" Älä tee asiasta isompaa ongelmaa. Voit tapsutella lapsen kanssa nyt potalle tai pöntölle ja kerrata että kun tulee pisuhätä niin mennään tänne istumaan.. Hyvässä lykyssä lapsi katkasee pisun ja jatkaa sitä kun olet vieressä.

Käykää potalla tai pöntöllä vaikka aina jonkun leikin tai ohjelman jälkeen. Ennen lähtöä ulos -vaikka tietty näin talvella laitat vaipan!!! Ja ruuan jälkeen jos silloin tulee hätä. Meillä lapsilla aamupalan jälkeen on ollut AINA se paras hetki kokeilla pottaa kun sillon on aina hätä. Tai kokeilkaa pissaa ennen ruokaa? Pienempi poika meillä monesti lähtee kesken ruuan pissalle.

Ota lapsi mukaan vessaan kun itse käyt asioilla. Oma malli voi myös toimia.

Kehu kun se aarre tulee pottaan! Silloin saa ylireagoida. Ja kannattaa miettiä siinäkin että mistä se nyt tuli. Olla tosi ilonen hyvästä suorituksesta.

Nukkuessa ehdottomasti vaippa päällä! Tee lapselle pissaamisesta semmonen hereellä oltaessa " Hups, kävi vahinko -ei haittaa- vaihdetaan pikkuhuosut" . Elä ala siihen päiväunien pilaamiseen, saat vaan lisää työtä pyykkiin.

Potattaminen vaatii vanhemalta lukutaitoa Kun huomaat mitkä on lapsesi liikkeet kun tulee pissahätä. Lapselta vie jonkun aikaa että oppii tunnistamaan pissan, puhumattakaan että kertoo sen sinulle! Meillä nuorempi poika ei oikein osaa vielä nyt 2- vuotiaana ilmoittaa että mennään potalle, mutta osaa sinne itse mennä.. Ja tarttee itse osata lukea milloin pissattaa: Kun kysyn " Onko pissahätä?" Lapsi vaan sanoo " Joo" .

Teillä tulee menemään jatkossakin rahaa vaippoihin! Lapsen unet ja ulkoilut.. Ei tässä voi säästää! Ja semmonen pointti että maillä esikoinen otti takapakkia pottailussa kun uusi vauva syntyi. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika on siis muutamaa päivää vaille kolmevuotias. Alussa oli päiväyövaippakin, mutta siitä luovuttiin parin viikon jälkeen, kuten myös vaipasta ulkoillessa ja autossa. Uloskaan ei kyllä hetimiten uskaltanut mennä, ennen kuin pissan jälkeen. Vahingoista ei ole koskaan moitittu. Ja kannustimena tarrojen lisäksi oli, että kun tämä pissa- ja kakkahommeli alkaa luistaa, isi alkaa käyttää uimahallissa kerran viikossa. Nyt uidaan, tai siis polskitaan, jätetään se uimakoulu myöhempään...

Vierailija
4/47 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että äitiä hermostuttaa ja epäilyttää, oppiiko lapsi koskaan kuivaksi. Oppii, vaikka itseänikin ärsytti ne kaikki lto:iden ja pph:ien neuvot netissä ja livenä, että kyllä se kuule ennen armeijaa oppii. Noin kolmevuotiaana oppi, kun kävimme yhdessä ostamassa kivoja kalsareita ja tehtiin pissaprojekti, siis meilläkin housut pois ja vain yövaippa jäi. Alkoi kovasti tarkkailla vanhempiensa ja kavereiden pissatouhuja, hyvä ettei ollut pää pöntössä... :) Aamulla ja ruoan jälkeen sai valita, menikö potalle vai pöntölle. Supistajakin käytiin yhdessä ostamassa. Kyllä se siitä, on pakko jo itsekin myöntää. Hiljaa hyvä tulee.

Vierailija
5/47 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä vain kommenttina niille, jotka uskovat sen olevan mahdotonta. Ja jo pienten ryhmässä tarhassa, ainakin meillä, potatetaan lapsia säännöllisesti. ja omassa ystäväpiirissäni ainoastaan niiden lapset oppivat aikaisin, joiden kotona pottailtiin ahkerasti eli oltiin alle 2v. jo täysin päiväkuivia, kun taas ne sopivaa herkkyysikää odottelevat vaihtavat kakkavaippoja vielä kolmevuotiaillekin...

Vierailija
6/47 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloin on helpompi keekoilla pikkuhousut jalassa tai pylly paljaana, eikä kastu koko vaatekerta. Ehdotus vain.

Vierailija
7/47 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ehkä itsekin tein sen virheen, että aloitin potatuksen liian aikaisin - 8 kuukauden iässä. Silloin kyllä lirisi ja lörisi pottaan, ei kuitenkaan isompi asia kolahdellut tai jysähdellyt. Puolitoista vuotiaaksi asti pottaan tuli saalista ainakin kaksi pissaa päivässä, mutta sitten tuli täydellinen stoppi, vaikka perhe-elämässä ei ollut tapahtunut muutoksia, ei päivärytmeissä, eikä missään muussakaan. 2 ja puolivuotiaana pottailu alkoi kiinnostaa uudelleen, kerran päivässä, mutta sitten pistettiin jo suoraan pöntölle. Meni pari kuukautta ennen kuin meidän sankarista tuli päiväkuiva. Pottapakko pois, sanon minä.

Vierailija
8/47 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka on odotettu herkkyysvaihetta. Rytmikeijatus on minusta perseestä.

Lapsemme ovat oppineet päiväkuiviksi n. 1v ja 7-9 kuukauden iässä, vaikka olemme antaneet niiden kypsyä omaan tahtiin.

Vierailija
9/47 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tuo oma olisi moinen jääräpää. Uskon kyllä vahvasti tämän päivän jälkeen, että pidättää se osaa, mutta todellakin väärässä paikassa.

Äsken taas istui ruuan jälkeen pöntöllä kiltisti 15min. Luki kirjaa ja oli tyytyväinen. Ei tehnyt mitään. Nostin pois, meni huoneeseensa ja pissasi sinne. Sen tekee aina! Eli onhan tuossa nyt jo jotain " oppimista" että tekee ne pissat aina piilossa omaan huoneeseen ja pidättää tosiaan siinä pöntöllä just niinn kauan kun siinä istuu. oli siinä 1min tai 2h niin pidättää sen koko ajan.

Ehkä mä nyt kokeilen sen viikon ajan ja luovitan sit taas kuukausiksi jos ei onnistu. Kyllä on omaa virhettä se, että hermostun pojalle kun se pissaa huoneeseensa. Ottaa niin päähän kun istuttaa toista (viihdyttää, lukee ym) siinä pöntöllä pitkiä aikoja ja aina pitää pissata HETI sen jälkeen oman huoneen lattialle kun pääsee pois pöntöltä. Tuntuu, että tekee kiusaa...vaikka ei luultavastikkaan tee.

Ap

Vierailija
10/47 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi on nyt breikki todellakin paikallaan.

Vierailija
11/47 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä touhutessa muutenkin se pissa tulee helpommin. Minä istutin potalla niin kauan /viihdytettynä että sai sinne pissattua. Ja sitten sitä kehumista yms. Tulihan niitä vahinkoja, mutta lopetin vaipat samantien kun aloitin aktiivisen opetuksen (tietty yöllä ja ulkoillessa laitoin vaipat). Lapsista yksi oppi kuivaksi 2-vuotiaana (1 illassa sen tajusi, en ollut edes aikaisemmin yrittänyt kuivaksi) ja loput neljä oppivat n. 1v 7 kk.

Vierailija
12/47 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä käyttämällä voi muutenkän säädellä helposti sitä, että haluaako että vaippa tuntuu märältä pissan jälkeen sitten kun lapsi on vähän isompi, että ymmärtäisi yhteyden pissan ja märkyyden välillä.

Muutenkin suosittelen kestoja, pyykkimäärässä ei ole mitän pelättävää, konehan ne nykyään pesee:)

Vierailija
13/47 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme jos ei opi. Pelkää varmaan koko tilannetta jos kerran suutut! Siis jos istutat lapsen potalle, otat pois niin lapsi pissaa -ja se on kaikki sitä samaa tilannetta. ÄLÄ RAIVOA! Sun takia kannattaa lopettaa harjottelu ja kokeilla kun olet ITSE valmis kokeileen uudestaan.

Luitko viestiäni: Vai kuvitteletko että minun lapseni on helpompia? Ehkä mulla riittää pinna harjotteluun? Siinä se ero. KUN se lapsi pissaa housunsa niin vie lapsi potalle ja muistuta että tähän pissataan. Jos lapsi kerran pissaa heti potalta päästyään niin ODOTA siinä lähellä! Vaihdatte vaan kuivat päälle ja jatkatte päivää. Seuraa lapsen käytöstä niin huomaat kun sillä tulee pissahätä.

Musta tässä taitaa olla semmonen virhe kuvassa että kuvittelet lapsen oppivan nopeasti, lapsi tekee kiusaa tai ET VAAN HALUA NÄHDÄ VAIVAA itse asian eteen. Se ei riitä että on ilman vaippaa, selkeyttä tohon harjotteluun.

34

Vierailija
14/47 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tässä nyt ole kyse mistään sellaisesta suuttumisesta kuin mitä edellinen kirjoittaja vissiin kuvitteli :) en minä nyt lapselle sentään raivoa, mutta suutun kyllä silti ja kiehun sisältä kun ensin viihdytän ja istutan tuntitolkulla ja sitten lapsi juoksee omaan huoneeseen pissaamaan. tuntuuhan se turhauttavalta.

Mutta tämä lapsi on muutenkin todella vaativa ja omatahtoinen, ei tee mitään muutakaan pyytämällä vaan oikeastaan aivan kaiken oman pään mukaan. Ehkä tämä menee siis samaan soppaan! Mutta yritän nyt kärsivällisesti viikon pestä vaatteita vaikka ei yhtään pissaa pönttöön tekisikään. Mietin sitten viikon päästä uusiksi asiaa jos mitään edistystä ei tapahdu. Ehkä sitten on parempi pitää pientä taukoa.

Mutta ei ole kyllä kaikki lapset yhtä helppoja. Kaverin 1,5 vuotias oppi vaipattomaksi kahdessa päivässä :)

AP

Vierailija
15/47 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samanlaiselta jääräpäältä otettiin vaipat pois lopullisesti vasta 3-vuotiaana ja oppi samantien sekä päivä- että yökuivaksi (jälkimmäistä tosin ei voi opetella). Paljon venkslattiin matkalla, mutta se oli ihan turhaa.

Sen sijaan että vertailee naapurin naskaliin, kannattaa kuunnella lapsen yksilöllistä kehitystä ja tukea häntä siinä. Sitä kutsutaan myös lapsentahtisuudeksi.

Mitä enemmän asiasta hermoilet, sen vastenmielisempää puuha on lapselle. Pätee kaikkiin perustarpeisiin kuten syömiseen ja tarpeiden tekoon. Niiden kanssa tarvitaan aikaa, toiste lapset paljonkin. Kuunnelkaa sitä, miten omaa lasta tarvitsee kasvattaa ja tukea älkääkä odottako heiltä ihmeitä pieninä.

Vierailija
16/47 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella ei ole kehityksen puolesta valmiuksia, siitä ei saa rankaista.

Vierailija
17/47 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun tietty herkkyyskausi on päällä, homma käy hyvin helposti. Jos olisin sinä niin jättäisin homman tauolle hetkeksi ja kokeilisin uudestaan vähän ajan päästä.

Vierailija
18/47 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni meni potalle eka kerran kun täytti 2 ja oppi kahdessa viikossa pissakuivaksi. En halunnut kiirehtiä juuri siksi, ettei tulisi mitään kammoa.

Vierailija
19/47 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pottailu kiinnostaa opettaminen onnistuu helposti-meillä käytännössä viikossa taisi mennä. Sitä ennen ei onnistunut millään. Herkkyyttä asian suhteen. Jätä reenit vähäksi aikaa ja kokeile sitten uudestaan.

Vierailija
20/47 |
27.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen kokeillut aina välillä tuon pottakammon jälkeen... noin 2vko välien että miten homma nyt toimisi? mutta ei vaan koskaan ota toimiakseen.... Voihan tätä siirtää siirtämistään mutta en halua ostaa vielä vuosi tolkulla vaippoja.

Eihän 2 vuotias voi olla tyhmempi kuin koira? eihän? Kyllähän koiratkin osaa pidättää ja tehdä hädät sinne minne on lupa.

Huoh!

AP