Olenko materialisti?
Ennen meillä ei ollut yhtään merkki-astiaa.
Nyt olen pari vuotta kerännyt yhtä Arabian sarjaa kahvi- ja ruoka-astiastoksi.
Muumi-mukeja olen vuoden verran kerännyt.
Lahjaksi toivoin Mariskoolin ja Pentikin kynttilä-poron.
Aikaisemmin on lahjaksi saatu Aino Aalto jälkiruokakipot ja Kai Franck-lasit.
Haluaisin, että kaikki astiat olisivat keittiössä jotain tunnettuja suunnittelijoiden astioita, eikä enää Anttilan tusina-sarjaa.
Luokittele minut, onko minusta tullut materialisti?
Kommentit (16)
on tarina ja merkitys. Et halua ympäröidä elämääsi tyhjällä krääsällä. Arvostat laatua ja suunnittelijan panosta.
riippuu siitä ostatko tavaroita siksi että ne ovat kauniita, vai merkin tmv. vuoksi?
Jos on silmää, osaa ostaa vaikka Anttilasta kauniita " merkittömiä" astioita ymv. ja luoda niistä näyttävän/klassisen/hienostuneen (-mitä haluaakin-) kokonaisuuden. Sitä vastoin jos ei ole silmää, ei ole väliä mitä merkkiä astit tmv. ovat, ne ovat tyylittömät.
Minusta Arabia/Iittala on hyvää peruskamaa.
Ne ovat kestäviä ja laadukkaita, mutta eivät kuitenkaan niin kalliita että olisi " katastrofi" jos lapsi rikkoo muutaman lasin/lautasen tempaistessaan pöytäliinan alas tmv.
Varmaan joka kodista löytyy Arabiaa, Iittalaa, Marimekkoa, ja Pentikkiä, muodossa tai toisessa.
olla sitä jokapäiväistäkauraa suurimmalle osalle suomalaisista. Seuraavaksi täytyy kai pyydellä anteeksi, koska ilmeisesti luulet, että olet nyt saavuttanut elämässäsi jotain hienoa, kun voit tarjoilla ankean ruokasi joltain säälittäviltä lautasilta.
No joo...kaikille ei vain annettu " isolla kauhalla" ....
mitän " merkki-astioita" , mutta siitä huolimatta olen lahjaksi saanut;
-Mariskoolin
-Aalto maljakon
-Iittalan Vernalaseja
-Iittalan kaartiolaseja
-Arabian lautasia
-Arabian kahvikuppeja ja mukeja.
Ja ei, en ole edes naimisissa vielä;) Noita ovat sukulaiset antaneet synttäri ja joululahjoiksi. Ihan kivoja ovat ja käytössä, mutta itse olen ostanut esim. Ikeasta laseja, joita käytän mielummin:)
Jos joku haluaa haalia designkamaa kotiinsa, niin so what?
Arabia/Iittala on sentään hyvä brändi, jolla on jopa keräilyarvoakin. Jostain Anttila/Ikea-kamasta ei voi sanoa samaa.
En koskaan ole ajatellut niiden olevan mitenkään materialistisia valintoja. Jo lapsuudenkodissani, tavallisessa työläiskodissa, kaikki kipot ja kupit olivat suomalaisia. Ihan mielestäni tavallista ja normaalia.
Kotona oli aina Hackmannia, Iittalaa, Arabiaa ja Pentikiä. En osannut pitää niitä mitenkään erityisinä, minulle olivat ihan peruskamaa. Myöhemmin sitten tuttavien kautta sain käsityksen, ettei ihan niin ollutkaan. Että ovatkin jotenkin elämää suurempia merkkejä ja tavaroita.
En nyt noiden perusteella luokittelis ketään materialistiksi, tai siis onhan se materiaa, mut käyttötavaraa. Ja mieluumminhan sitä ottaa laadukasta ja kaunista kuin halppis roinaa.
ilmiö, että halutaan kaunis arki ja panostetaan designiin myös tavallisissa astioissa eikä vain juhla-astioissa. Ja hyvä ilmiö mielestäni, joka päivä saa nauttia erinomaisesta muotoilusta. Yleisyys taas kertoo siitä, että muotoilu on harvinaisen onnistunutta! Toki kannattaa myös muistaa että ostamalla arabiaa, iittalaa yms. tukee kotimaista työtä!
niin Arabian ja Iittalan astiathan on tosi yhdisteltäviä ja niistä voi jokainen tehdä omanlaisensa kokonaisuuden.
Esim. meillä on kahvikupit ja tassit Kokoa väri aqua, ruokalautaset mustaa Teemaa, puurokulhot mustaa Teemaa, pastalautaset turkoosia Teemaa, ruokailuvälineet Scandiaa, isot lasit savunväristä Kartiota ja pienet lasit turkoosia ja kirkasta Vernaa. Mariskoolimme on turkoosi. Enpä usko että teillä on kovin monella sama kokoonpano!!! Ja moikka vaan tutut ;)
että omistus olisi Suomessa. Työpaikat menee verotuottojen edelle tässä minun mielestäni. Ja eikö Arabia, Hackman ja Iittala ole muka yhdessä suomalaisomistuksessa..
Luovu kuitenkin ylimääräisistä!