Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita vasta-aineiltaan positiivisia, rhesus-tekijä?

Vierailija
25.12.2007 |

Jossain vaiheessa raskautta minun ja vauvan veret ovat päässeet sekoitumaan eli odotusaikana huomattiin, että olin vasta-aineiltani positiivinen. Onneksi kaikki meni hyvin ja mitään ongelmia ei ole ilmennyt. Sain anti-immunoglobuliinipistoksen synnytyksen jälkeen, vaikkei sillä kai mitään vaikutusta enää ollut, ja vauvan vasta-aineet ovat jo negatiiviset. Aluksi olivat positiiviset nekin.

Kertoisitteko kokemuksianne tästä asiasta. Oletteko saaneet lisää lapsia sittemmin ja miten on sujunut? Ongelmia? Tarkempaa seurantaa? Onko jollekin vauvalle vaihdettu veret kohdussa - luin, että niinkin voidaan tehdä.

Onko pystytty sanomaan, missä vaiheessa vasta-aineita on alkanut muodostua ja miksi?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
25.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sinä olet rhesus-negatiivinen, ja vauvasi isältään perinyt rhesus-positiivisen veren (joka on suurinnalla osalla ihmisistä). Sun veresi on sitten päässyt kosketuksiin joko vauvasi veren kanssa raskausaikana (harvinaista) tai sitten aiemmassa synnytyksessä/keskenmenossa rh-positiivisen sikiön veren kanssa, ja muodostanut vasta-aineita. Niitä syntyy pikku hiljaa tuosta altistuksesta lähtien, ja hyökkäävät sitten vauvasi veren soluja vastaan. Tuo immunoglobuliinipistos nykyään estää vauvojen kohtukuolemat rh-immunisaatiossa, joskus on jouduttu sikiön verensiirtoihinkin. Tästedes saat joka raskauden tultua ilmi tuon pistoksen, ja yleensä kaikki menee hyvin.

Minä olen myös rh-negatiivinen mutta niin ovat molemmat lapsenikin olleet (isänsäkin on )

Vierailija
2/4 |
25.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oma veri neg (kuten sinullakin). Kahdella lapsella rhesustekijä on positiivinen. Ei ole ollut ongelmia missään vaiheessa. Ja sen piikin olen saanut joka raskauden yhteydessä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
25.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauksissa melko tiheästi verikokeilla

t. 2, neuvolalääkäri

(ja silti kirjoitti väärin, siis anti-immunoglobuliinipistos)

Vierailija
4/4 |
25.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosin rh-positiivinen, mutta periaatteessa samasta asiasta on kyse. Minun vasta-aineita vastaan ei vain ole olemassa rokotusta. Vasta-ainetasoa seurattiin odotusaikoina alkuun kerran kuussa ja loppuraskaudessa useammin, kun vasta-ainetaso alkoi nousta. Neljäs lapsi sairastui hemolyyttiseen anemiaan ja hänen verensä vaihdettiin, mutta vasta syntymän jälkeen. Raskausaikana ei ollut merkkejä immuniositumisesta. Viides lapsi vain kellastui synnyttyään, mutta verta ei jouduttu vaihtamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi