apua imetykseen!!
Oon nyt imettänyt kuukauden vauvaa, mutta nyt näyttää että kaikki menee pipariksi. Kaikki alkoi loistavasti: vauva sai hyvän imuotteen jne, kunnes nännini haavautuivat ja oli pakko käyttää rintakumia.
Oli työn ja tuskan takana päästä rintakumista eroon, mutta onnistuimme. Nyt näyttää siltä että vauvalla on liian kapea imuote ja tuntuu etten jaksa enää kun se pitäisi korjata. Imetys on tuskaa ja se on mennyt pahemmaksi kaiken aikaa! Olen yrittäny korjata vauvan imuotetta ja imuasentoa minkä seurauksena vauva ei ota enää edes kunnolla tissistä otetta vaan päästää irti melkein heti ja on aivan tuskissaan ja hermona.
Kaiken lisäksi epäilen, että minulla on sammas, sillä nännin päässä on jotain valkoista ja ne on aika rypyläiset. Lisäksi rintoja polttelee syöttöjen välillä Mitenhän on?
Osaako kukaan auttaa? Onko kellään vastaavanlaista kokemusta ja ehkä kuitenkin onnistumista? Vertaistukea kaivataan...
Kommentit (7)
että heti kun päästiin sairaalan fundamentalistimammojen tuijottavien katseiden alta pois alettiin syöttää NAN:a, ei ollu tissit kipeenä eikä tarvinnut itkeä ja surkutella
Mullakin oli alkuviikot yhtä tuskaa. Kysy neuvolasta tai lääkäriltä onko se sammasta. Rasvasin nännejä muistaakseni bepanthenilla. Käytin niitä valmiita pumpulisia rintasuojuksia, että rinnat oli aina kuivat ja lämpimät. Suihkutin lämpimällä vedelle kauan, jos tuli tukoksia. Käytin kaalilehtiä viilentämään rintoja niiden ollessa kipeänä. Join paljon, paljon vettä. Kysy neuvolasta myös imuotteesta, voisivatko siellä neuvoa mitä tehdä. Joillakin paikkakunnilla on imetystukihenkilöitä tai -neuvojia.
Esikoistamme imetin vuoden ikäiseksi, lisäksi annoin Tuttelia. Kolmea muuta lasta imetin yli vuoden ja tutteli jäi heillä vähitellen kokonaan pois.
Voimia ja jaksamista sinulle! Kuulostat motivoituneelta imettäjältä. Toivon, että sinnikkyytesi palkitaan. Ensimmäiset viikot ovat usein hankalimpia, mutta lohdutan sinua, että tilanne voi piankin muuttua. Imettäminen oli minun kohdallani alkuviikkoja kivun ja hankaluuksien jälkeen helppoa ja palkitsevaa.
Jos vauva ei ime kunnolla, mutta maitoa tulee, niin rintahan täyttyy ja on pinkeä, mikä myös vaikeuttaa vauvan syömistä. Jos maitoa alkaa tulla liian kovalla paineella, niin sekin ärsyttää vauvaa.
Pumppaa jonkun verran pois ja kokeile uudestaan. Tai yritä tarjota pullosta pumpattua maitoa. Pumppaaminen helpottaa myös omiin kipuihisi. Rasvaa rintoja, pidä ne lämpiminä. Tarkistuta sammas neuvolassa, sekin luonnollisesti vaikeuttaa vauvan ruokailua. Onko vauvan suussa valkoista? Sammastahan voi huuhdella vichy-vedellä.
Tsemppiä, välillä on vaikeaa mutta hienoa jos jaksat yrittää. Ja jos todella tuntuu, että hommasta ei tule mitään tai vauva alkaa kärsiä nälästä, ei ole synti tarjota korviketta.
Paljon hyviä neuvoja löytyy
http://www.imetys.fi/itu/tietoa.php
http://imetystukilista.net/sivut/index.php
kunnolla kiinni. Pelkkä nänninpään imeskely ei auta.
Käy näyttämässä rintoja terkalle, jotta saat oikean voiteen.
Käsitinkö oikein, että nyt ei enää ole haavaumia? Onko tuo polttelu rinnan sisällä vai ihossa?
se taitaa olla paras voide, apteekista saa.
Minä en näe rintakumissa mitään muuta huonoa kuin se vaiva niitä pestäessä. Itse imetän jo yhdeksättä kuukautta rintakumilla ja hyvin sujuu! Alku oli meilläkin vaikeaa mm. vauvan imuotteen vuoksi, mutta parin viikon sitkeällä yrityksellä se parani.
Soita imetystukipuhelimeen, sain itse sieltä loistavaa apua. Vastaamassa ovat "tavalliset äidit" eli käytännönläheistä tietoa.
TSEMPPIÄ!
auttaa akuuteissa imetysongelmissa.
Puhelimeen vastaavat koulutetut imetystukiäidit. Puhelimen päivystysajat vaihtelevat, ajantasaisimmat tiedot päivystysajoista saa joko puhelimen vastaajaviestistä ja tai Imetyksen tuki ry:n nettisivuilta http://www.imetys.fi/itu/puhelin.php.
Vapaaehtoiset päivystäjät hoitavat vastausvuoronsa normaalin perhe-elämän lomassa, joten aina päivystäjiä ei välttämättä ole paikalla riittävästi sieppaamaan jokaista puhelua. Kannattaa yrittää toisenkin kerran, jos et tavoita heti ketään.
Imetystukipuhelimeen voi soittaa kaikkialta Suomesta tavallisen matkapuhelun hinnalla.
lasinohilla rasvaaminen jatkuvasti, ja kunnon klimpit. Alku oli tosi kurjaa imetyksessä. Vauva oppi kunnon otteen n. 2kk ikäisenä ja meilläkin 1kk käytettiin rintakumia. Jos kumi auttaa käytä sitä ja kun helpottaa ota pois. Kannattaa hankkia useita kumeja ettei ole vain parin varassa.
Sain paljon apua imetystuki skypestä ja olenkin imettänyt nyt n. 7,5kk ja loppu alkaa häämöttää- ainakaan imetyskertoja ei enää ole niin paljoa muutama päivässä.
Tsemppiä ja jaksamista ja muista pumpata liian kovat rinnat!! Jyväpussi auttoi tiehyetukoksissa.
Lapsemme elämä masun ulkopuolella alkoi teho-osastolla ja hän oli liian heikko imemään. Lypsin maitoa jo sairaalassa. Lypsämistä kesti ensimmäiset 3kk (kokeilin imetystä päivittäin), jonka jälkeen imetin vielä 5kk.
Polttelu kuulostaisi siltä, että rinnat pakkaantuu.
Oletko pyytänyt apua neuvolasta tms. Jos sulla vaan on energiaa, en vielä luovuttaisi. Kovimpaan nälkään voit antaa korviketta vähän ja sitten yrittää imetystä.