kaksosraskaus???
Hei! Olen viikolla 12 ja odotan toista lastani. Mahani on nyt jo aika iso vaikka olen laihtunut muutaman kilon. Esikoista odottaessa maha oli tämän kokoinen noin viikolla 20. Suvussamme on äidin puolelta useita erimunaisia kaksosia. Suvussamme noin joka toiselle polvelle on tullut kaksoset. Tämähän ei vielä tarkoita mitään.. eihän? Olen nuori joten rohkenen epäillä kaksosraskautta.
Silti kaikki pahoinvointi, hajut närästys ja mahan kasvu on alkanut tosi aikaisin ja ollut tosi voimakasta
Paikkakunnallamme on vain ultra noin viikolla 20, enkä haluaisi odottaa niin kauan.
Voisiko olla että mahan suuri kasvu johtuu nro2 raskaudesta. Miten muilla toista odottavilla on kasvanut maha? Entä miten tunnistitte kaksosraskauden? Osaako kukaan neuvoa kertoa omista kokemuksista?
Kommentit (4)
Minä kun aloin odottamaan " toista" , niin huomasin mahani pullottavan erityisen aikaisin, joskus 11-12 r-viikoilla. Itse olen rakenteeltani hoikka ja koska esikoista odottaessani raskaus näkyi vasta paljon myöhemmin, aloin ihmettelemään...
Voimakkaammat raskausoireet alkoivat n. 13 viikolla ja samoihin aikoihin kävin np-ultrassa, jossa todettiin kaksoset. Uutinen oli todella yllättävä. Olin epäillyt mahan suuruuden johtuvan vain siitä, että kohtu kasvaa nopeammin kuin ekassa raskaudessa. En hetkeäkään epäillyt, että voisin mahdollisesti odottaa kaksosia, vaikka olen itse erimunainen kaksonen!!!
Jos olisin sinun tilanteessasi, menisin kyllä esim. yksityiselle ja ottaisin asiasta selvää. Itse olen sen verran kärsimätön, etten jaksaisi odottaa niin montaa viikkoa. Muutenkin, kun kaksoraskaus luetellaan riskiraskaudeksi, niin on hyvä tietää mahdollisimman ajoissa, jos odottaa kaksosia. Monet joutuvat jo ennen raskauden puoliväliä saikulle ja iisimmin pitää muutenkin ottaa...
Kaksostyttöni sitten syntyivät tammikuussa -07, n. 6 viikkoa ennen laskettua aikaa ja ovat nyt siis 11kk ikäisiä piiperoisia ;o)
Hyvää joulua!
Minulla kaksoset olivat ensimmäiset ja vk 14 vatsani vastasi yksösraskauden vk 21-22.
Kaksosilla pahoinvointi ja uupumus oli oikeesti kaksinkertaista,aivan kauheaa, samoin oli siis vatsankasvu.
Yksöstä odottaessani oletinmahan plumpsahtavan aikasin esille(kaksoset menivät loppuun asti ja olivat isoja),mutta siirryin mammahousuihinkin vasta vk 15,eikä silloinkaan oisi ollut ihan pakko. Yhtä vauvaa odottaessani oli puolet vähemmän pahoinvointia ja uupumusta ja kaikkea muutakin.
Kyllä kannattaa munkin mielestä käydä yksityisellä ultrassa, saadaan ainakin tietää montako siellä mahassa on. Onhan niitäkin kaksosraskauksia missä sikiöt jakavat kaiken ja niissä olisi hyvä päästä heti seurantaan.
martina,tyttö&poika 3v7kk ja poika 8kk
Itse olin 21 kun kaksoset syntyivät,eikä meillä ole edes minkäänlaista sukurasitetta.
Eiköhän vanhemmat naiset kuitenkin saa aika hyvin vähän paremmalla todennäköisyydellä kaksosia, osataan me nuoretkin:)
...ja masuni on pieni tai oikeastaan samankokoinen kuin esikoista odottaessani. Ainut ero on että on alkanut jo painamaan tuonne alas. Ystävälläni, joka odottaa toista, ja on minua noin 5 vkoa edellä, on valtava ihana masu jo. Itseäni vähän huolestuttaakin tämä, mutta kaikki raskaudet ovat erilaisia. Ja pahoinvointia ym. oireita ei ollut yhtään enempää ja tämä kaksosraskaus tulikin mukavana yllätyksenä.
Äiti 6/06 ja 15+3rv