G: Teetkö joululaatikot itse vai ostatko kaupasta?
Kommentit (20)
paketin ohjeen mukaan, muskottia laitan vähän vähemmän ja jotain muuta pientä viilausta. Kyllä on hyvää!
Itse aion tehdä imelletyn perunalaatikon, ensimmäistä kertaa sitä yritän.
Ei ole ihan äidin tekemän veroista, mutta parempaa kuin Saarioisten äitien tekemä...
Kyläilemme vanhemmillamme joulupäivinä. Tosin heistäkään kukaan ei taida tehdä laatikoita itse.
yhtä hyviä kuin alusta asti itsetehdyistä?
Itse en ole vielä koskaan rohjennut tekemään, vaikka helppoja kuulema tehdä!
Saarioisilla on ihan hyvät laatikkoruoat ja niihin kun lisää itse jotain, maistuvat entistä paremmilta.
Lanttulaatikko : 1-2 munaa, hiukan kanelia ja inkivääriä, sekoita ja kuumenna uunissa 175 asteessa uudelleen uudessa vuoassa noin 15 minuuttia.
Porkkanalaatikko : Lisää 1-2 dl mitä tahansa kermaa, 1 muna, loraus siirappia ja hiukan raastettua muskottipähkinää, seloita ja kuumenna uunissa 175 asteessa uudelleen uudessa vuoassa 15-20 minuuttia.
Perunalaatikko : Lisää 1 tlk (2dl) ruoanvalmistuskermaa, 2 rkl siirappia tai hunajaa, 1 muna ja 1 tl raastettua muskottipähkinää, sekoita ja kuumenna uudestaan uudessa astiassa 175 asteessa noin 15 minuuttia.
Teolliset eineksethän ovat vain perusmaustettuja siksi, että ne olisivat mahdollisimman monen mieleen.
Suosittelen vähän itse " värittämään" valmislaatikoita! :) Menee ihan omatekoisista, kun laittaa vielä kaupasta ostettuun vuokaan, eikä alkuperäiseen, johon ei toki mahtuisikaan, kun lisätään nestettä noin paljon.
äitini tekee porkkana- ja lanttulaatikon
kaupasta immellettyperunalaatikko
itse teen bataattilaatikon
muita laatikoita ei tule
muttei se kyllä ole lähelläkään niin hyvää kuin valmissoseesta tehty. Meinaan suurin piirtein saman vaivan joutuu näkemään. En muista itsetehdyn laatikon paistoaikaa lonkalta, se lienee vähän pitempi kuin toi 15 minsaa. Isossa vuoassa tais mennä tunti, mutta olen laittanut niihin pieniin, ei kestä niin kauan.
Ja äitini on tehnyt meille porkkana-, lanttu- ja imelletyn perunalaatikon.
Myydäänkö sitä valmista survosta missä siellä pakastealtailla..? Voisin kokeilla tehdä itsekin - kiinnostaisi makuero! Ja tuo on totta, että vaivaahan noiden laatikoiden tuunaamistenkin kanssa joutuu näkemään.
t. 15
Maksalaatikko kaupasta, perunalaatikko ei meidän joulupöytään kuulu.
Laatikoiden tekeminen ihan juureksista lähtien on _älyttömän_ helppoa ja nopeaa. Siis ihan oikeasti. Ja jos vielä käyttää valmista sosetta, niin en oikein ymmärrä että miksi kaupasta valmis laatikko pitäisi ostaa " tuunattavaksi..." Itse en ole eläissäni maistanut kaupan laatikoita, joten makuerosta en tiedä, mutta omatekemät on ainakin taivaallisia. Paljon kermaa ja sitä rataa ;)
Porkkanalaatikon tein itse. Porkkanoiden pesemisessä, kuorimisessa ja keittämisessä meni kyllä aikaa mutta muutenhan se on tosi helppo tehdä. Porkkanat tuli äidin kasvimaalta joten halvaksi ainakin tuli.
Lanttulaatikon tein valmiista soseesta. Aikaa meni noin 5 min sen valmistukseen, nyt se muhii uunissa :) Ei voi paljon helpompaa olla.
Maksalaatikon ostin kaupasta, jotenkin etoo maksan kanssa pelaaminen. Perunalaatikkoa meille ei tule.
Juuri sai valmiiksi lanttu- ja porkkanalaatikot. Perunalaatikko on imeltymässä ja minun täytyy huomenna paistaa ne. Sain tarkat ohjeet, ettei vaan mene pilalle. ;-)
siitä valmiista soseesta. Oikein juureksista tehdyssä on usein niitä " tikkuja" eli lantun jotain kuivia kohtia tjt.
Porkkanalaatikko tuilee ihan yhtä hyvää tekee sen soseesta tai juureksista.
Eli lantun teen aian soseesta, porkkanalaatikon vähän mielen mukaan, tänän vuonna soseesta. Porkkanoita keittelen kyllä vielä rosoliin...
Imelletyn perunalaatikon tein myös itse, en tiedä onnistuiko kun en ole sitä vielä paistanut. Maksalaatikon ostan valmiina.
Maksa- ja porkkanalaatikko kaupasta.
anopilta saadaan maksalaatikko