Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidin vesirokon vaikutus sikiöön

Vierailija
20.12.2007 |

Minulla ei ole ollut vesirokkoa ja olen nyt raskaana. Miehen sukulaisen lapsella on nyt vesirokko. Muistaakseni neuvolan täti sanoi jotain siitä että äidin sairastama vesirokko on vaarallinen sikiölle. Muistaisiko/tietäisikö joku tarkemmin jotain tästä?

Ja ei, en aio ehdoin tahdoin mennä sairaan lapsen lähelle kuitenkaan.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA on vaarallinen sen mäkin muistan, mutta en muista miksi..

Vierailija
2/9 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minä sairastin vesirokon lastani odottaessa, lapsi täysin terve onneksi! Joten älä pankoi, tutkituta itsesi kunnolla jos tartunnan satut saamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuttaa alkuraskaudessa keskenmenon ja loppuraskudessa tarttuu sikiöön. On vaarallinen vastasyntyneelle.

Vierailija
4/9 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaista, että olis kokonaan lapsena taudilta säästynyt.

Vierailija
5/9 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain siis rokkoon lääkityksen heti sen saatuani. Kävin lääkärissä josta laitettiin verikokeisiin. Lääkityksen aloitin heti, vaikka tuloksia jouduttiin odottamaan.

Vierailija
6/9 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

olen aivan raskauden alkumetreillä ja havahduin siihen, että en ole varma, olenko sairastanut vesirokon. Sisareni sairasti sen lapsena, mutta äidin mukaan minulla sitä ei ollut, ellei sitten huomaamattomassa, parin näppylän muodossa. Kannattaako tilanne selvittää jollain testillä? Vesirokko on raskausaikana käsittääkseni vaarallinen? Minkälaisia riskejä se sisältää ja miten raskauden vaihe tähän vaikuttaa? Onko mitään mitä voin tehdä asian hyväksi? Olen hyvin huolissani, sillä työskentelen osittain koululaisten kanssa ja pelkään, että saan tartunnan heidän kauttaan.

Vastaus 2007-06-13 09:06:59

Hei,

Suurin osa aikuisista on sairastanut vesirokon, osa tietamättään. Jos vesirokko on kerran sairastettu, ei tartuntaa enää saa.

Vesirokko raskauden aikana on harvinainen, mutta vakava asia. Äidille vesirokko on usein raju ja vaatii sairaalahoitoa. Alkuraskaudessa sairastettu vesirokko pääsee istukan läpi sikiöön. Noin 5 % se aiheuttaa keskenmenon tai sikiövaurioita. Viimeisen 3 raskausviikon aikana sairastettu vesirokko siirtyy joka neljänteen vastasyntyneeseen. Tauti on vakava pienellä vauvalla.

Jos äiti ei ole sairastanut vesirokkoa, otetaan vesirokkokontaktin yhteydessä äidiltä vasta-aineet. Jos vasta-aineet ovat negatiiviset, annetaan estolääkitys noin viikko mahdollisen tartunnan jälkeen. Jos todetaan tuore tartunta, hoidetaan äiti sairaalassa.

Jos et tiedä, oletko sairastanut vesirokkoa ja pelkäät kovasti mahdolista tartuntaa, voisit ottaa yhteyttä neuvolaan ja kysyä, olisiko mahdollista katsoa vasta-aineita saman tien. Jos todetaan vanha tartunta, voisit unohtaa tartuntariskin. Jos et ole sairastanut vesirokkoa, olisi helpompi toimia heti, kun esim koulussa on vesirokkoa liikkeellä.

Kangas, Jaana, Kätilö-terveydenhoitaja, Kätilö-terveydenhoitaja

Vierailija
7/9 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on neuvola heti kun pääsen täältä kotikotoa joulua viettämästä (eli nyt olen tartunnan ulottumattomissa ihan maantieteellisestikin). Pitää silloin pyytää lähete vasta-ainetutkimuksiin ja rokotukseen jos on mahdollista.

Kiitos tiedoista.

Vierailija
8/9 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli, kiitos kaikille!

Vierailija
9/9 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten sieltä neuvolasta taas saa varmaan tarkempaa tietoa käytännöistä sun muista. Ja jos saisi otettua tosiaan sen vasta-ainetestin kaikista ensimmäisenä, jos tuuri käy olen suht oireettomana sen sairastanut (kun siskoillakin kerran on ollut, tosin niillä oli kunnon taudit).

ap