Rehellisesti!!! Teettekö te kaikki oikeasti jonkun sortin joulu
siivouksen??? Ite en koe mitenkään välttämättömänä, tänä vuonna kun vielä mennään anoppilaan. Onko muita tällasia luusereita?
Kommentit (19)
Ei ole kunnolla aikaa ja mennään anoppilaan jouluksi, joten ei viitsi tuhlata ensi viikonloppua kokonaan siivoukseen.
imuroidaan ja ois kiva jos ehtis pyyhkiä lattiat, pestään vessat. Ihan siis normi siivous. Olisin ollut tyytyväinen, jos ois ehtinyt siivota kaapista turhat kamat, mutta ei ehtinyt.
Että juu, kyllä olisi tarkoitus siivota, vaikka mennään kahteenkin anoppilaan jouluna!
En ole mikään siivousintoinen ihminen, mutta kerran vuodessa on pakko aloittaa sota likaisuutta vastaan. En kylläkään ota mitää stressiä, enkä edes siivoa hullunlailla yhtenä päivänä, vaan jaa sen monelle päivälle.
Pesen ikkunat, vaihdan verhot.
Kaapit siivoan.
Luudan kanssa pyyhin hämähäkin seitit pois katoista. Ne seinäpinnat pesen, mitä voi pestä.
Vessan ja saunan jynssään juuriharjan kanssa.
Hellan jynssään viimesen päälle.
Jouluksi lattioille puhtaa joulumatot. Kylläpä tuoksuu mäntysuovalle.
Pölyt pyyhin, takasta tuhkat pois ja yritän pestä tummentumat pois takasta.
Pöydille silitän perintö-pellavapöytäliinat ja joka huoneeseen virittelen tonttuja ja kynttilöitä ja muuta sälää.
Portaiden eteen haen metsästä havuja ja linnuille auringonkukansiemeniä ja lyhde.
Ja ihan oma lukunsa on jouluruokien valmistus. Kaiken teen itse, kuten jo arvasitkin.
Missäköhän se joulukuusenjalka on. Kuusi on vielä ostamatta. Apua!
Lattiaan puhtaat matot ja pinnat pyyhitään ja levitetään joululiinat ja joulukoristeita.
Siivoan yleensä joka päivä, niin ei ole mitään erityistä " Joulusiivottavaa"
tuntuu ettei joulun pointti ole se siivoaminen. Tietty on hyvä et joskus tulee siivottua paremmin, ei siinä toki mitään
kyllä siivoan, muttei se nyt sen erilainen ole kuin mikään muukaan hyvä siivous. En todellkaan lähde siivoamaan kaappeja.
Vierailija:
Että juu, kyllä olisi tarkoitus siivota, vaikka mennään kahteenkin anoppilaan jouluna!
En ole keksinyt tarvetta muuhun.
Ja kuten martatkin sen totesivat: siivoa komerot jouluksi jos aiot asua niissä.
Olen jo joulukuussa pessyt katot kostealla, pessyt hellan takaa, vaihtanut jouluverhot, siivonnut kaappeja.
Nyt tuossa just vinttiä siivoilen... Meillä on aina siistiä kyllä muutenkin, joten mitään " suursiivoja" sanan varsinaisessa merkityksessä ei tarvi tehdä. Nyt imuroin, pyyhin pölyt ja listat ja lattiat joka puolelta. Huomenna sama homma alakerrassa. Petivaatteet ja matot ulos. Lisäksi porstaan saunan ja pyyhin ovista yms. sisäpinnoilta pölyt ja liat (tätäkin teen harva se viikko, joten ei ole edes näkyvää likaa). Normaalista viikkosiivouksesta eroaa sen verran, että kylppärin ja saunan porstaan harjalla, normaalisti vaan pyyhin kostealla.
Niin ja ne jouluruoat ja leivonnaiset... Ihan emäntä itse laittaa lähes kaiken =) Ja hyvällä mielellä, rakastan joulua ja jouluvalmisteluita. Minulle joulu tulee kotona tehden ja tunnelmoiden, ei kaupasta ostaen.
Ps. Silloin kun vietettiin vielä joulu mummolassa, niin vaadin ehdottomasti että mulle jätetään saunan ja kylppärin porstaus. Tein sen aina heti kun sinne päästiin, viimeistään aatonaattona.
-Kaappien sisältöjä olen kokovuoden pitänyt järjestyksessä, nyt vain pyyhin sinne kertyneet pölyt tai olen pyyhkinyt pitkin kuukautta. Keittiön kaapit siivosin tarkemmin, muruja kun tuppaa tippumaan vähän sinne ja tänne..
-Varaston siivosin viimeisen päälle ja vaatehuoneet 2kpl, nämäkin jo aiemmin.
Uunin pesin ja uunin tauksen viimeviikonlopun siivouksen yhteydessä, kuten noita loppukaappeja kans.
-Saunan ja pesuhuoneen pesin toissailtana. Verhot vaihdettu jo alkukuusta.
-Katoista ja seinistä pyyhin pölyt tänä aamuna, vintti pitäis vielä käydä läpi. Tulee kuulkaa uskomaton määrä pölyä staattiseen liinaan!!!
Huomenna sitten petivaatteet, matot jne.. pihalle, kunnon tamppaus patjoille myös. Sitten normaaliviikkosiivous enää pölyt, vessojen siivous, imurointi ja lattioiden pesu.
Lauantaina kuusi sisälle valmiiks ja alakerran siivous.. Sitten joululiinat pöydille ja joulukukat. Joulu voi tulla:)
Sunnuntaina leivotaan pipareita lasten kanssa, teen muutamia laatikoita vielä ja sitten keittiön imurointi vielä lopuksi.
Ja kaikki ilman stressiä tässä arkipuuhien lomassa pitkin joulukuuta..
Enkä harrasta muutenkaan mitään suursiivouksia.