**Syyssissit loppuviikkoon ;) **
Kommentit (41)
Meillä kun oli tämä raivoisa tonttu niin pitäähän tänne laittaa myös iloinen tonttu.. Saas nähdä onnistunko =)
[URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=1353625.jpg]http://www.aijaa.com/v.php?i=1…]
Uusi yritys ja jos ei onnaa niin Dumle, auta!! ;)
http://www.aijaa.com/v.php?i=1353628.jpg
Luksu nukkuu sitterissä joten mamma syöksyi heti koneelle.. Taitaa tulla suorastaan viekkareita kun joulun aikaan tulee sitten varmaankin vähän isompi tauko tämän palstan lukemiseen =)
Annoin eilen pojalle supon kun se lämpö silloin illalla tuntui nousevan ja Luka nukkuikin jopa normaalia paremmin viime yönä.. Suppo ilmeisesti rauhoitti sitä ikenien kutinaakin! Aamulla poika onkin ollut suorastaan riehakas. Potku sitteri natisee liitoksistaan kun se on siinä riehunut. Pikkuinen vaan alkaa olemaan liian pitkä siihen sitteriinsä. Minkähän kokoisille tuollaiset Kick and Play vehkeet on tehty jos jo 3kk ikäisen jalat menevät sen ulkopuolelle?
Meidän piti mennä tänään ekaa kertaa äiti-vauva jumppaan, mutta laiskuus yllätti. Ja se kun en ehkä olisi päivällä suihkuun päässyt (siinä kuulemma tulee oikeasti hiki) ja iltapäivällä ollaan menossa ostoksille ja katsomaan meidän hääpaikkaa ja hionneena sinne olis ehkä ollut kurja mennä..
Heh, näin pitkät unet sitten tällä kertaa.. =) Palaan myöhemmin vielä..
Colis ja Luka tasan 3kk
En ainakaan minä saa teidän tonttukuvaa auki, vika voi olla tietty myös käyttäjässä :)
Meidän Hilja oli 2 kk iässä 63,5 senttiä, pipo 41,1 ja painoi melkein 6,5 kiloa. Sen jälkeen ei mittoja olekaan otettu, seuraavan kerran uudenvuoden aattona ja silloin sitten juhlaillan kunniaksi rokotukset. Pitänee siis varata kyläreissuun ilmeisesti supot mukaan, mitenköhän sitä muistaisi.
Tytöillä on alhaisemmat kasvukäyrät kuin pojilla eli sen vuoksi kait vähän tuota kasvua jaksavat seurata. 1 vuotiaiden tyttöjen keskimitta on 74 senttiä ja meidän tytöt ohittaa sen jo paljon ennen. Nyt tuntuu jotenkin siltä ettei enää ole niin kovasti kasvanut kuin ihan aluksi, taisi tuo räkätauti ja äidin rintatulehdus hiukan verottaa ruokailujakin. Varmaan tuota samaa kokoluokkaa veikkaisin olevan kuin teidän poika. Reilun viikon päästä sen sitten näkee. Pää-asia on että on hyväntuulinen ja nukkuu ainakin toistaiseksi hyvin (kop kop). Tosin on siirtynyt kyllä syöpöttelemään yöllä taas parikin kertaa eli merkkejä ilmassa on siitä että maito ei enää pian riitä.
t: Typykkä ja Hilja neiti 2909
Sonjalla ei tullut ekasta rokotuksesta mitään ylimääräsiä kitinöitä tai lämpöilyä. Onneksi. Yökin meni ihan kivasti 21.00-7.00 kahdella syötöllä. Tapasin muuten neuvolassa meiän ekaluokkalaisen tytön koulukaverin äidin. Hänellä on 6kk ikänen tyttö. Kyseli isoon ääneen, että joko meillä yöt nukutaan. Sanoin,että 2 syötöllä vielä...niin hän kovaan ääneen kailotti, että -JAA, meillä nukuttiin jo täydet 10 tuntia tuolloin. Sitten hän kysyi, että joko syö. Sanoin, että tuttelia. Vauvahan on 3kk vasta...Hän siihen, että -joo...meillä menee jo perunat ja porkkanat, puurot ja lihaakin. Totesin vaan, että joo niinhän puolivuotiaalla yleensä meneekin. Ärsytti.
Me saatiin neuvolasta oikein lupa, että 2 viikon päästä voidaan alottaa perunamaistiaiset kun maitoa menee niin paljon. Huvittavaa...jokaisella neuvolalla ja neuvolatädillä omat neuvonsa. Muistan kun esikoisen aikaan 9v. sitten oltiin niin tarkkana, että alottaa kiinteät vasta 4-5kk iässä. Oma maalaisjärki tosiaan on kasvanut näitten lasten myötä sen verran, että tajuaa itsekin jo jotain. Hehe...tai sitten ei. Kaikki lapset on erilaisia ja se ohje mikä pätee toiseen ei välttämättä auta toisen kanssa...on niin monta erilaista tapaa olla paras äiti lapsilleen ja jokainen meistä poimii ne tavat jotka itsestä parhaalta tuntuu...ja me syyssissien äidithän ollaan ihan parhaita. Vai mitä naiset! :)
Risella ja tenavatx4
*tuulettaa* :) :)
Kyllä on lutuinen tuo Luksutin! Kuva aukesi täällä ilman vaikeuksia.
Fiialle ja perheelle oikein ihanaa matkaa etelän aurinkoon! Ilmeisesti lähtö ihan kohta, koska jo pakkailit eilen matkalaukkuja. Oliko niin, että kyseessä kuukauden reissu? Jos nyt näkisit mun naaman, niin huomaisit mun muistuttavan sammakkoa...olen nimittäin vihreä kateudesta. Mullekin maistuisi tuollainen reissu :).
Typykkä, hyvä että ymmärsit poinnttini. Mä todellakin saatan joskus asettaa sanani väärin ja asia kääntyy päälaelleen ja ihan väärään suuntaan mitä olin tarkoittanut. Siispä " Haikarapolska-suodatin" kannattaa olla käytössä, kun mun tekstejä lukee, eikä ottaa ainakaan papua nenäänsä...pieni herne ei haittaa :).
Unikko nyt vain ottaa rauhallisesti siellä kotona ja nukkuu kun saa nukkua ;) Onko sunkin pöksyissä muurahaisia?
Piiu, ei meilläkään vielä käännytä selältä mahalleen. Ei ole Olivialla kiire mihinkään valmiissa maailmassa. Vastahan tyttö oppi tarttumaan esineisiin ja nyt ei sitten muuta teekkään kun helistintä ja purulelua pyörittelee käsissään, tuijottelee ja tunkee niitä suuhunsa. Kyljelleen on mennyt tasan kerran oma-aloitteisesti, joten rauhallisesti edetään täälläkin. Tuosta ääneen nauramisesta vielä totean, että Olivia hekotteli eka kerran kunnolla tasan 3kk ikäisenä, sen jälkeen ei montaa kertaa ole hekotellut, vaikka ollaan koko perhe urakalla yritetty saada neitiä nauramaan. Katselee meitä kuin vähä-älysiä, eikä kiusallakaan päästä hekotusta :) :) Joten odotamme nyt sitäkin milloin neiti Olivia katsoo itse parhaakseen nauraa taas ääneen :). Persoonia ovat nämä meidän SyysSissit jokainen.
Hienoa, että Apinaemon Oona on nukkunut nyt paremmin. Juu kyllä äidit kummasti jaksavat vaikka puolella teholla, kun on pakko. Nukutaan sitten haudassa viimeistään :) Muuten niitä Reinoja ei taaskaan saa enää mistään. Suosio vain jatkuu. No, keksin sitten lopulta miehelleni muuta ostettavaa joululahjaksi.
Peikkoäet, kyllä vain Rajattomat ja yleensäkin nuo lauluyhtyeet ovat mun mielestä tosi hyviä ja taitavia. Mielelläni kuuntelen.
Olimme Olivian kanssa tänä aamuna neidin ensimmäisellä kirkkokäynnillä, kun keskimmäinen piti viedä koulun joulukirkkoon. Perheenjäsenet saivat osallistua myös ja niin me sitten Olivian kanssa kuunneltiin ja katseltiin joulunsanomaa. Olivia jaksoi koko toimituksen ajan hienosti, rauhallisesti taas tuumaili maailmaa. Huomenna sitten menen laulamaan ne kauneimmat joululaulut illalla. Vihdoinkin.
Nyt kahvin keittoon.
Haikarapolska ja Olivia (sekä tytöt -93 ja -96)
Täällä taas torttuja paistellaan naapurin tyttöjen ja omien tyttöjen kera. Tai suuhun nuo tortut jo popsittiin ;D
Haikarapolska hengellistyi ;) Mutkin valtaa jouluisin sellainen harras tunne, jonkin verran hengellinen olen kyllä muutenkin kuin vain jouluisin.. Mutta erityisesti siis jouluisin, niin kuin varmaan moni muukin. Niin ja Mikolla oli jo 70cm vaatteet käytössä, meillä on osa 62:sistakin reiluja :)
Peikkoäet, Kiitos vinkistä, vois popsia ainakin nuo Multivita tabut loppuun, kun niitä raskauden jäljiltä jäi. Nyt oonkin muistutellut itseäni syömään parin tunnin välein.. Päiväkotien " kortittamisesta" - ite päiväkodissa työskennelleenä sanoisin että riittää ihan hyvin se yksi kortti per ryhmä :)
Apinaemo ja Uma pohti pipareiden aiheuttamia masuvaivoja. Mennillä uskon olleen juuri piparit syynä ilmavaivoihin viikko sitten ja kakkaa tuntu ähertävän joka välissä. Nyt taas tasaantui kun jätin piparit syömättä, tosin söinkin niitä silloin ihan tolkuttomasti.
Uma, Kiva kuulla että Vesli nukkuu onnistuneesti omassa sängyssä. Mä oon sellanen etten nuku kunnolla jos olis Menni kainalossa, siks erittäin tärkeetä että nukkuukin omassa sängyssä. Ihme kyllä esikoisen kanssa oli ihan toisin..! Uuden kodinkin ootte saanut oman näköiseksi, ihanaa.
Coliksen Luka-tonttu onkin oikein jäpikkä herra! On se vaan jännä, että voi olla niin saman ikäisillä vauvoilla niin suuria koko eroja. Meiän Minja oli 8kk vasta 7,5kg ;) Menni oli 2kk 5300g ja 57cm, pipo 39.
Piiu, Meilläkin Menni viihtyy hyvin lattialla omissa touhuissaan, just ennen päikkäreille siirtymistä oli jopa tunnin kikattelemassa leluilleen. Välillä kävin toki moikkaamassa, että ei äiti mihinkään häippäse :)
Ja pyöritään myös kovasti lattialla, mutta ei mahalleen vaan selälleen. Esineisiin tarttuminenkin on jo tosi lähellä. Kovin tuntuu olevan nopiaa tämä Mennin tahti, kun ikää kuitenkin vähän alle 3kk.
Ei mutta nyt oon istunut tässä koneella jo liiankin tiiviisti. Jatkan lahjojen paketointia. Minjalla on vielä huomenna 2 tuntia eskaria, lauleskelevat ja syövät torttuja. Ajateltiin käyttää se aika hyväksi miehen kanssa ja ostaa vielä jotain pientä joulua varten + ruokaa (sormuksiakin katsotaan, josko löytyis ne mieleiset). Jaahas ja Mennikin heräs!
Taidan palailla vielä huomenissa ainakin. Mutta sitten rauhoitutaan joulun viettoon :)
- Dumle ja Menni 29.9 -
Pitkästä aikaa taas, tuntuu olevan niin kiireistä tämä joulunalusaika, ettei muka mitään ehdi...=)
Uma oli päässyt muuttamaan, onnea uuteen kotiin! Ja tsemppiä miehen työreissuun, ikävä tulee olemaan varmasti valtava.
Kewa on myös lähdössä maailman ääriin, toivottavasti saat netin siellä pian auki ja pääset kertomaan kuulumisia. Toivon mukaan teidän muutosta Kiinaan tulee onnistunut, vaikka ilmeisesti mielelläsi et ole lähdössä.
Kädet on meilläkin täällä löytynyt Colis ja Dumle taisi siitä mainita aiemmin. Koko ajan on kädet koholla, huidotaan ja otetaan lelukaaren leluista kiinni=)
Meillä ei vielä käännytä mihinkään suuntaan, kun tyttö on vasta nyt alkanut viihtyä lattialla. Eilen tosin mahalta selälle oli jo aika lähellä=)=)
En varmaan ennen joulua ehdi käydä kirjoittelemassa, lähdemme Keski-Suomeen sukulaisiin sunnuntaina. Joten siis Oikein mukavaa, lämmintä ja rauhallista joulua kaikille syyssisseille ja teidän perheille!!!!!
Poklo ja E-J 3.10.
täällä kaiken touhun keskellä pikainen piipahdus.
Edelleen Outs@n kuulumisia huhuilen. Ü
Ja kiitos peikkoäet ja haikarapolska toivotuksista. Viikko vain ollaan ja ylihuomena lähdetään. Jännää! Matkalaukuissa on tilaa vielä joten ei muuta kun mukaan vaan.. ;-)
Kovin sissit kasvavat ja kehittyvät. Hyvä tietysti niin mutta niin haikeaa. Toivottavasti siis vielä ainakin kerran saa tämän kaiken kokea uudestaan.. Ü
Nyt mentävä.. Fiia ja Tomas
Colatoffee: Tosi suloinen kuva! Poden kovaa vauvakuumetta, joten vauvakuumepuolelta tulin katsastamaan vauvojen kuulumsia. (Jos nyt olisi tärpännyt syysunelma niin minkäkokoinen vauva olisi ensi jouluna2008 - haaveilen....) Mutta kuva oli siis niin ihana, että laitoin kuvan miehelleni sähköpostiin lisäämään hänen olematonta vauvakuumetta.
Ihanaa Joulunaikaa teille kaikille!
Fiialle oikein ihanaa reissua. Täytyy myöntää, että lämpö ja aurinko olisivat kyllä poikaa...
Kewa: Oikein paljon tsemppiä matkaan sulle! Ison askelen otat elämässäsi, mutta kuten totesit, pääseehän sieltä pois! Voimahali!
Meilläkin Oona viihtyy kivasti tuossa " omassa huoneessaan" lattialla, niinkuin pötkötysalustan sisarille olemme nimenneet! Kaivoin vasta tänään pienemmän helistimet esiin, että vois sitten opetella tarttumaan. Mutta hän on kääntynyt selältä vatsalleen joitakin kertoja ja kovasti treenaa sitä päivittäin. Juttelee myös leluilleen, niille joilla on naama siis. =)
Esikoinen oli kaverinsa kanssa kirjoitellut naapurin auton perään, kun oli likainen auto. No, siitähän olikin jäänyt naarmuja, ja naapurimme oli tosi pahoillaan. Tytöt kävivät pyytämässä anteeksi. Oli kova paikka. Mutta sai ollakin, mulla oli kyllä kovin tylsä päivä tänään, kun asiasta kuulin. Tyttö vielä alkuun valehteli... Että semmoisia rontteja näistä kasvaa! Miten teillä muilla, joilla on vielä isompia, teinejä jo? Onko ongelmia käytöksen kanssa, miten tupakka/alkoholi? (Kohtahan ne meidän syyssissitkin nortti huulessa tulevat vastaan kylillä... hihi...)
Odottelen täällä kuumeisesti huuto.netistä ostamaani boob warmeria. Samoin innostuin ostamaan samasta paikasta imetysmekon. On sitten kesäksikin siistimpää. ja nyt voin pitää sitä vaikka housujen kanssa tunikana. Vakaa aikomus imettää syksyyn, jos neiti vaan huolii. Sitten suoraan tavalliseen maitoon. Eikä meillä ole kiire kiinteisiin. Mun kokemuksella ne eivät auta noihin pätkäisiin öihin. Kaikki aikanaan. (Mutta niinkuin muutkin ovat todenneet, että kukin tyylillään ja en morkkaa muita.) =)
Minä varmaan notkun täällä vielä aattonakin. Ollaan kotosalla ja meillä ei ole hässäkkää. Otetaan rennosti, ja on hoidettu ne pakolliset asiat suht ajoissa. Sitten välipäivien jälkeen lähdetään pohjoiseen mun vanhemmille. Jos vaikka sieltä lunta löytäis. Mies löysi muuten 2-vuotiaalle suksipaketin kirpparilta 4 eurolla!!! Ei ole mun kirppari-intoilu ja koulutus mennyt hukkaan!!! (Vai mitä sanot Typykkä?)
No, pyykkikone tuolla hurisee viimeisiään. Että hommiin siis taas...
Onko kenelläkään vielä peukku käytössä? Meillä se menee satunnaisesti, ja jos alkaa mennä enemmän, yritetään tuttia tilalle. tai siis onko kaikilla tutti käytössä? (Ei muistaakseni.)
Voikaa hyvin ja koettakaa jaksaa jouluhässäkät!
apinaemo ja oona 0709
ps. Typykkä, meidän puistossa on huomenna pukki vierailulla klo 10. Grilli myös kuumana! Hyvin sopivat yhteen pukki ja grilli...
Täytyy vähän myöhemmin saada enempi tekstiä aikaiseksi!!
Mutta kivasti meillä menee :) Paitsi viime yönä Hilla heräili koko yön 2 tunnin välein :/
Täytyy kyllä sanoa että paljon helpompaa on nyt ollu kuin mitä silloin kun kakkonen syntyi!! Isot tytöt leikkii mukavasti keskenään ja auttavat vauvan hoidossa mielellään :) Juttelevat hänelle paljon ja viihdyttävät lattialla. Vaikka Hilla ei vielä paljoa lattialla viihdy.. Mutta parhaat naurut kyllä tulee siskoille =)
Onhan se välillä rankkaa kun isommat ei enää juurikaa päikkäreitä nuku ja jos nukkuu niin illalla menee tosi myöhään nukkumaan meno. Mutta täytyy kyllä sanoa että ihanaa aikaa tämä on!!! =)
Ja kuten Fiia sinulla, minullakin on todella kova vauvakuume!! Uskomatonta mutta totta =) Se tuli nyt jo näin aikaisin. Viimeksi vasta siinä vaiheessa kun neiti oli 4kk.
Saas nyt nähdä saanko miehen vielä puhuttua ympäri ;))
Et meillä menee Fiia nämä ajatukset tämän asian suhteen aika samoihin :))
Teillä menee Fiia vissiin edelleen mukavasti? Ja kaikilla muillakin?
Mukavaa matkaa Fiialle :)
Meillä on vielä auki missä olemme joulun. Tekisi niin mileli lähteä Pohjoiseen vanhempieni luo, mutta autolla ei oikein mieli tee tuollaista matkaa mennä.. Ja koneella on niin kallista. No, katsellaan ;)
Kiitos tosiaan Colikselle ja rakkausvauvalle tapaamisesta Jumbossa :) Oli kivaa!! Nähdään taas tammikuussa uudestaan!!
Kylläpäs se Luksu on tosiaan miehekkään kokoinen Colis =) Niin se pitääkin!!
Ja rakkausvauvan Aada on kyllä tosi suloinen neiti :)
Mut kaikille paljon hyviä vointeja!! =)
Kirjoittelen vielä illemmalla jos jaksan ja kerkeän.
outs@ ja Hilla 4.10.
Käytiin sit 3 kk neuvolassa tänään. Vesli on kasvanu pituutta kuukaudessa huimat 5 cm ja painoa oli tullu hieman alle kilo. Eli pituus oli 64cm ja paino 6930g. Piikinkin sai ja sen jälkeen poju nukkuikin kolme tuntia putkella ja mun piti oikein herätellä kun edellisestä syönnistä oli 5 tuntia ja nukkuin turvakaukalossa. Meillä kun poika syö tosiaan läpivuorokaden n. kahen tunnin välein.
Saatiin lupa alkaa pikkuhiljaa syöttään soseita ja vellejäkin. Me nyt kokeillaan josko niillä sais syömisväliä vähän pidennettyä. Muutenkin neuvolassa oli kaikki hyvin. Päänympärystä ei muistettu ottaa, mut se otetaan sit seuraavalla kerralla. Neuvolakorttiin kirjoitettiin et Vesli on oikea hurmuripoika joka hymyilee ja juttelee kovasti!
Kävin eilen ekaa kertaa synnytyksen jälkeen omt terapiassakin selän kans. Ja olihan siellä vaikka mitä. Lapaluiden kohalta ranka oli ihan " möykkyä" ja 12 nikama oli lukossa ja se väänsi toisen puolen lihakset ihan kramppiin.Ja tämähän mulla meni synnytyksessä. Sano mulle et ois pitäny tulla jo aikasemmin eikä antaa olla näin huonossa kunnossa 3 kuukautta. No nyt käyn sit muutaman kerran jos saatas parempaan kuntoon. Pakko melkein saada ennenkuin mies lähtee, kun ei ole toista kantajaa.
Ens viikkoa odottelen kovasti. En niinkään aattoa vaan sitä että veljeni tulee perheineen ranskasta suomeen ja siskoni tulee perheineen Rovaniemeltä. Ja tammikuun alussa saapuu serkkuni Ranskasta myös suomeen. Ihana nähä rakkaita ihmisiä pitkästä aikaa, varsinkin lapsia! Kaikki paitsi siskoni olen nähnyt viimeksi kesällä!
Mutta nyt täytyy mennä.Taitaa Vesli taas kohta heräillä.
Uma ja Vesli 210907
Apinaemo; miten ihmeessä sinä olet saanut miehesi kirpparille? Meillä isäntä kiertää ne kaukaa, tosin on jo " nöyrtynyt" kohtaloonsa ja ymmärtää että käytettykin tavara voi olla ihan hyvää (enkä muuten tarkoita sitten itseäni, hyi minua!).
Säästäähän siinä pitkän pennin jos jaksaa niitä koluta, tosin silloin kyllä vaatetta ja muuta rojua tulee liikaa joten siinä sekin säästö sitten menee. Mutta hyvä harrastus, kun muutakaan ei ole.
Vai että pukki ja grilli; hyvältä kuulostaa mutta huomenna on kiirus päivä kun se seminaarityö pitää saada valmiiksi ja opettajalle joululukemiseksi.
Katselin uteliaisuuttani Hertan neuvolakortista neidin vauva-ajan mitat ja tässä ne teillekin:
3 kk 66 cm ja 6840g
4 kk 68 cm ja 7785g
5 kk 69,5 ja 8300g
6 kk 72,5 ja 8820g
8 kk 74,5 ja 9680g
10 kk 78 cm ja 10680
1 vee 79,5 cm ja 11,260 kg
Mielenkiintoista nyt seurata miten samoista geeneistä oleva toinen tyttö kasvaa. Lähtötilanteessa oli puoli kiloa kevyempi ja pari senttiä lyhyempi mutta nyt on ottanut nuo mitat jo kiinni. Ja tämähän syö vain tissiä kun esikoinen veti suurimmaksi osaksi korviketta ja kiinteät aloitettiin jo ennenkuin tyttö täytti 3 kk, tällä kerralla sinnitellään pidemmälle jos vaan voidaan.
Huvinsa kullakin, minä täällä tuijottelen " tilastoja" . Päivät tilatehokkuus juttuja koulutöihin ja illat näköjään sitten näitä muita lukuja. Hullu mikä hullu ;)
Hyvvee yötä, nyt sohvalle katsomaan Housea. Koko muu seurakunta jo nukkuu...
t: Typykkä, himoshoppari ja tilastomaanikko
p.s alet oli muuten jo alkaneet vaikka joulu on vasta tulossa. Prismassa oli ainakin jo vaatetavara -30% eikä ollut enää sopivaa kokoa jäljellä kun esikoiselle oli tarkoitus ostaa takki ja housut setti toiseksi toppavaatteeksi. Pitänee huomenna tsekata joku toinen marketti jos illalla vielä jaksaa
Oli pakko tulla kertoon teillekin!! Mä lähetin tänään pari sähköistä postikorttia kautta ja iltapäivällä mulle sit tuli puhelu että olen voittanut arvonnassa sunnuntai Hesarin kannen puolikkaan ja siihen voi laittaa esim meidän perheen kuvan ja joulutervehdyksen. Tai vaihtoehtoisesti sain lahjoittaa sen rahallisen arvon hyväntekeväisyyteen. Tottakai valitsin hyväntekeväisyyden koska olis ollu jotenkin ihan hassua valita se kuva. Valitsin vanhustyön koska mun mielestäni se taitaa olla vähiten lahjoitettu suunta niistä vaihtoehdoista. Kysyin sitten että mikä summa se muuten on ja se on 16 000 eukkia!! Ihan uskomatonta! Heh, mä olen lahjoittanut 16 000 hyväntekeväisyyteen =)! Tuli kyllä tosi hyvä fiilis! Tarvii varmaan pistää lotto vetämään koska Luksutinkin sai raaputusjoulukalenteristaan 200 eukkia!
Mä oon niin täpinöissäni taas kun kirjoitin tästä että unohdin melkein kaiken mitä piti kommentoida.. Fiialle piti ainakin toivottaa hauskaa reissua (voihan kateus) ja Kaapolle piti sanoa että toivottavasti kuva toimii =)..
Niin ja Rajattomasta tykkään minäkin. Mitähän Rakkausvauvalle kuuluu? Huhuu!! Toivottavasti sun isä olis jo parempi ja että Aada olis antanut sun nukkua..
No, nyt painun sohvalle katsomaan sinkkuelämää..
Palataan!
Colis ja Luka
Ekaksi Colikselle onnea voitosta, tosi hieno juttu! Kannattanee pistää lotto tosiaan vetämään jos kerran onni on näin myötä teidän perheessä.
Sitten piti kertoa teillekin miten kurja äiti Hiljalla on. Tyttö on pari päivää haissut tosi pahalle, hajua tulee suhinan kanssa tai välillä ilmankin eikä silti ole kakkaa tullut. Viime yönä sitten isompi heräsi puoli kahdentoista aikaan mölyämään jotain ja silloin heräsi pienempikin. Haisi tosi pahalle mutta ajattelin ettei se sen kummempaa ole kuin aikaisemminkaan ja taputtelin vaan että nukahtaisi takaisin. Itseä väsytti niin etten jaksanut millään alkaa tissille ottamaan jo tuossa vaiheessa yötä.
Seuraavan kerran tyttö heräsi puoli kahdelta ja sitten ajattelin että on varmaan ruoka-aika. Nostin viereeni ja voi jessus mitkä hajut pölähti housuista. Marssittiin samantien vessaan ja tytöllä oli vaippa laitoja myöten täynnä tiukkaa liisteriä. Voi jösses, se oli jo ihan kylmääkin ja sitä oli oikeasti ihan joka paikassa. Eli äiti kilttinä vaan hieroi sitä oikein takamukseen silloin ennen puolta yötä. Ja tyttö vaan nukkuu kuin enkeli eikä edes huuda yhtään. Voi jummi jammi, mistä tällaisia lapsia on meille lähetetty? Hymyili vaan makeasti kun sitten vaippaa aloin vaihtaa, siihen tyyliin että jes-ymmärsipä tuo nainen vihdoin.
Esikoinen olisi kyllä karjunut päänsä punaiseksi jos housuissa olisi ollut tuollainen tavaramäärä mutta tämä vaan nukkuu kun äiti kerran käskee.
Mietin että mitä erilaista olen syönyt tässä viimeisten päivien aikana ja ainut syy minkä keksin on Berocca. Vitamiineistä kun on täälläkin puhuttu niin intouduin minäkin ottamaan sitä parina päivänä eli todennäköisesti sitten siitä johtuu tämä vaiva. Enpä ota nyt vähään aikaan ja toivotaan että pikkuisen vatsa normalisoituu.
Sellaista täällä heti aamulla
t: Typykkä aamuviideltä toiseen syöttöön herännyt, sitten heräsikin mies ja kuudelta esikoinen joten äidinkin yö loppui jo viideltä. Miten sitä taas jaksaa sitä koulutyötä pakertaa kun tänään se pitäisi saada valmiiksikin.....
Kiitos taas toivotuksista! Matka tosiaan lähenee ja matkakuume sen myötä. Ja luulen että Coliksen tavoin on kovat vierotusoireet palstasta matkan aikana.. 8)
Kiva kuulla Outs@ että teillä menee mukavasti. Ja vielä mukavampaa oli kuulla että podet myös kuumetta nelosesta.. Ajattelin jo yks päivä että oon ihan hulluks tullu kun vieläkin kuumeilen, mutta kiva että siellä on toinen " samanlaisessa" tilanteessa oleva!! Meilläkin vain jos miehen saisi puhuttua ympäri.. 8)
Päivät meillä menee hyvin. Poika nukkuu todella hyvin päivällä ja yöllä. Jotain pieniä unikitinöitä on iltaisin tullut mutta niiden jälkeen vetelee noin 8 tuntia unta joten pienet kitinät ovat tervetulleita. Iso hän on myös. Tosin vasta jokin aika sitten vein pienimmät vaatteet kellariin, halusin venyttää pikkuvauva aikaa mahdollisimman pitkään.. 8) On jotenkin haikeaa kun kaappissa ei olekaan enää niitä 50cm vaatteita.. 8) Eli todella, poden vauvakuumetta..
Mutta nyt on taas pakko jatkaa pakkaus touhuja. Palailen loman jälkeen!!
Fiia ja poijaat
Oottepa te ollu ahkeria kirjottamaan. Mä oon tykänny lueskella taas harva se päivä tätä palstaa, mutta aina on muka ollu jotain kiireempää tekemistä joten kirjottaminen jää.
Ihan pakko ensimmäisenä vuodattaa, että mun tissit on KIPEET!!!!!!!! Haluaisin lopettaa koko imetyksen tähän, inhoan sitä pistävää ja viiltävää kipua joka tulee syöttäessä poikaa. Ja muulloinkin on niin arat, että jo liivinsuojatkin tuntuu ilkeiltä. Nyt tuulettelenkin tässä kokonaan yläosattomissa, ku kämppä on rauhallinen. Mies lähti viimeisille ostoksille (tosin hänelle ensimmäisille) ja pojat nukkuu. Äidin nettihetki siis. :)
Mutta en tajua mikä tässä imetyksessä nyt mättää. Siis on meillä ollu pidempään jo hankalaa, ku mun suihkutissit ei oo mikskään muuttunu ja vauva ei tykkää siitä. Imetystukilistaa kävin lukemassa, ja siitä meinas tulla imetyslannistuslista, ku siellä sanottiin että joskus käy niin, että kaikesta yrittämisestä huolimatta suihkutissi-imetys saattaa päättyä 3kk iässä kun se on kaikille osapuolille niin rankkaa. Ja sitä se on. :( Mua melkein itkettää se, että mun sulonen vauveli haluais vain rauhassa imeä, mutta ei voi, ku maitotulva on niin mahdoton. Sit se hermostuu ja huutaa ja ei syö ja nielee hirveästi ilmaa ja huutaa ja hermostuu. Nukkuu levottomasti, ku mahassa ei oo tarpeeks ruokaa mutta sitäkin enemmän ilmaa, vaikka massiiviset röyhtäykset onkin tullu.
Joinakin päivinä menee ihan hyvin, toisina ei. Otin avuksi rintakumit, ja niistä on se hyöty että maitosuihku menee vauvan suuhun hitaammin. Olinkin aivan äimänä, kuinka pitkään ja rauhallisesti poika söi, ja kuinka tyytyväinen lapsi meillä asui sen jälkeen. MUTTA: jotenkin näyttää, että rintakumin kanssa imuote tulee huonommaksi. Siinäkin on ollu ongelmaa jo aiemmin, ku poika käyttäytyy kuin söis spagettia. Vaikka kuinka houkuttelen tai odotan, ei meidän napero tee sitä linnunpoikamaista avausta. Sellainen se on ollut alusta asti. Eikä mulla edes ole isot tissit/nännit, luulis että niistä sais helposti ison otteen... Surkeaksi vetää mielen. Tykkäisin imettää pitkään, niinku joku muukin suunnitteli, että siihen asti kunnes voi siirtyä tavalliseen maitoon. No, vähintään puoli vuotta olis kiva onnistua. Mutta tässä mennään nyt päivä kerrallaan. Plaah. Tulipa pitkä vuodatus, vaikka oli tarkoitus vain pikaisesti.
On ollu kiva lukea Uman kuulumisia, mahtavaa että teillä helpottanut sen alun jälkeen. Kovasti tsemppiä siihen vaiheeseen, kun miehesi lähtee töihin. Toivottavasti pystytte nyt nauttimaan joulusta ja uudesta vuodesta ilman että etukäteen surettaa kovin.
Kewalle sanon, että olet rohkea! Toivon sydämestäni, että saisit kavereita sieltä kaukaa, ettei olis lasten kans liian yksinäistä. Tiedätkö, tekeekö miehesi pitkää päivää siellä?
Coliksen iloon on helppo yhtyä. :) Varsinainen joulumielenlisääjä tuollainen ylläri! Ja mahtava tuo sun liikkumisinto. Mullakin on intoa, mutta mahdollisuuksia kaipaan lisää. Jos mies tulee seittämältä töistä, ni en malta lähteä mihinkään vaan haluan olla sen kanssa. Nyt ku on kuukauden joulutauko siitä jumpastakin, ni tuntuu kyllä että jotain ois kiva tehdä muutakin ku lasten kans kävelylenkkejä.
Mä en muista mitä tässä piti kaikkea kommentoida. Vauvojen kokokeskusteluun sen verran, että 3kk mitat tulee vasta tammikuun alussa. Vähän kuitenkin huolettaa että kasvaako tuo poika tarpeeks. Ei sillä oo mitään tuommosta vauvamaista kaksoisleukaa niinku teidän muiden vauvoilla näkyy kuvissa. Ja esikoisen vauvakuviin verrattuna on melkoinen rimppakinttu. No, tiedän että normaalin painokehityksen rajat on väljät, joten eiköhän meidän muksukin sinne johonkin sijoitu. Jos näyttää huonolta, niin sitten vain korvikkeita kehiin, halusinpa tai en.
Yöt meillä menee nykyään 2-3 syötöllä ja vauvan yöunen kesto on (vain?) 8-10 tuntia. Se väsyttää mua jonkin verran mutta tiedän että paljon huonomminkin vois olla. Aiemmin mentiin 1-2 syötöllä ja eka syöttöväli saatto olla jopa 6 tuntia. Nyt vain haaveilen sellaisesta.
Joulua me vietetään ensin mun vanhempien luona ja sit anoppilassa. Molempiin paikkoihin on kiva mennä. En tiedä milloin kotiin tullaan, ehkä viikon päästä. Pitää pakata mukaan tuttipullot ja vähän korviketta, että on hätäensiapua jos tää imetys ihan mahdottomaks menee. Toivottavasti en kuitenkaan sellaista joululahjaa sais. En kai mä niin tuhma oo ollu.
Ai niin, Typykän yölliseen kakkaseikkailuun piti jotain sanoa. :) Meillä kävi yks ilta niin, että vauva rupsutteli miehen sylissä ja mies pohti että tulikohan sillä kakka ku haisee niin hirveälle. Minä siihen asiantuntevasti tuhahdin, että no ei todellakaan, kuulihan sen äänestä että ilmaa vain. No sitten myöhemmin otin vauvan ja aioin syöttää, ja voi hirvitys kun se haisi vieläkin. Pitipä vain mennä tarkistamaan vaippa kuitenkin, ja yllätys yllätys siellähän oli melkoiset liejut. Hmm, pieni näpäytys mun äidilliselle itsevarmuudelle. Isän mietteet kunniaan! ;)
Jahas, esikoinen kuuluu heräilevän. Jospa hakisin paidan päälleni (voi tissiparkoja) ja rupeisin taas ahkeraksi äidiksi joka syöttää ja leikittää lapsiaan. Ai niin, meillä naurettiin tänään ensimmäistä kertaa ääneen. Vauva siis. Jouluaattona tulee ikää 3kk pikkuiselle.
Oikein rentouttavaa, rauhallista ja iloista joulua ihan jokaiselle mammalle perheineen toivoo kirahviina
Kirahviina, mitähän kaikkea olet jo ehtinyt kokeilla noihin suihkuihin? Varmaan kaiken mitä minäkin ajattelin sulle ehdotella. Oletko syöttänyt kahta kertaa peräkkäin samasta rinnasta, lypsänyt hiukan aluksi, yrittänyt olla vaikkapa puoli-istuvassa asennossa. Kipeisiin rintoihin auttaa ihan oikesti rikotut, viileät kaalinlehdet. Se on sitten tosi seksikästä kulkea kaalinlehden rintaliiveissä, mutta ainakin minulla se helpottaa pakotuksia.
Nukkumisista ja syömisistä. Jotenkin minua ärsyttää tämä keskustelu siitä kuinka pitkiä pätkiä vauvat nukkuu öisin. Minä kuulen aina siinä keskustelussa hiukan sellaista kaikua, että he joiden lapset nukkuu hyvin osaisivat jotenkin paremmin lapsiaan hoitaa ja kasvattaa. Ymmärtääkseni enemmän on kyse kuitenkin lasten erityislaatuisuudesta kuin vanhempien taidoista. Eilen minulle soitti ystäväni vuosien takaa. Hänen neljäs lapsensa ei syö, kaikki muut ovat syöneet mainiosti ja nyt hän on kokeillut kaiken ja lopputulos on se että jo koulussa oleva lapsi on todella nirso ja hoikka. Eikä syö. Äiti on kokki ammatiltaan joten tarjotussa ruuassa tuskin on vikaa eikä menetelmissä muutenkaan koska muut ovat olleet normaaleita syömään. Samaa ajattelen tästä nukkumisesta. Eivät minun lapseni nuku kokonaisia öitä vieläkään. Ehkä vika on tosiaan meidän menetelmissä. Olemme kokeilleet suunnilleen kaikkea huudatusta lukuunottamatta ja lopputulos on tämä, joka yö molemmat tytöt heräävät ainakin kerran. Eli en pääse leuhkimaan hyvin nukutuilla öilläni. Siksi tämä varmasti minua ärsyttääkin.! ; ) Olen siis herännyt joka yö yli viiden vuoden ajan joka yö ainakin kerran. En osaa enää nukkua edes poissa kotoa koko yötä putkeen. En tosin tiedä olenko koskaan osannutkaan. Oloni on ihan virkeä tällä hetkellä. Vai vaikutanko ihan sekopäiseltä? Eli vähälläkin unella voi pärjätä ja lasten lapsuuteen kuuluu tietty määrä valvomista. En halua tällä vähätellä kenenkään väsymisen kokemusta. Olen itsekin ollut välillä aivan sekopäisen väsynyt ja se on hirmuisen rankkaa. Päivä voi kuitenkin paistaa myös huonosti nukkuvien tai syövien lasten koteihin.
Kiinteistä ruuista vielä. 1/3 lapsista nukkuu paremmin, 1/3 uni pysyy ennallaan ja 1/3 huononee kiinteiden aloituksen jälkeen. Tämä on kuulema ihan jonkin tutkimuksen tulos, että näin se menee! Toivottavasti moni meistä kuuluu kahteen ensimmäiseen kolmasosaan.
Oli minulla muutankin mitä piti kommentoida, mutta nyt tuon äskeisen vuodatuksen myötä kaikki muut ajatukset katosi.
Joulutouhuja touhutaan. Joulusiivous on tehty ja pitäisi tehdä taas uudestaan, tytöt koristeli piparit tänään ja pätkiskakkukin on leivottu. Ilman munia tietenkin.
Ainiin. Tutista ja nyrkistä joku jutteli. Meidän Asmo syö komeasti nyrkkejään. Ovat aina punaiset jatkuvasta imemisestä. En ole saanut häntä tuttiin tottumaan. Siitä onkin syntynyt ensimmäinen leikki tyttöjen ja vauvan välille. Tytöt laittavat tutin suuhun ja Asmo pullauttaa sen samantien pois ja kaikilla on hauskaa.
Asmokin haroo käsillään tavaroita ja kääntyi eilen ensi kerran. Kääntymistä auttoi taljan reunalla makoilu, mutta kääntyi kuitenkin.
Nyt taas mennään!
terv peikkoäet ja APJ 1.10
Mikä lie joulujännitys iski päälle kun en enää aamusyötön jälkeen (viiden maissa) saanut unta. Jotenkin pyöri vielä viimeiset joululahjavalmistelut mielessä ;) Esikoinen taitaa tuolla heräillä, joten palailen vielä myöhemmin.
Mukavaa torstaita kaikille,
Unikko