Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työnantaja ollut antamatta OSITTAISTA hoitovapaata?

19.12.2007 |

Ehdottelin pomolle, että voisin tehdä vähän aikaa 4-pv työviikkoa, itselläni on alle 2 v. lapsi.

Alustavasti vaikutti että ajatusta ei ollenkaan tuettu :-(.

Ei kai työnantaja voi tuota kieltää, onhan minulla siihen lain mukaan oikeus?

Olen tosin aloittanut uudessa työpaikassa joku aika sitten, mutta sanoinkin että aloittaisin tuon osittaisen hoitovapaan vasta kun vaadittu 1/2 v. saman työnantajan palveluksessa on pian tullut täyteen.

Ja puhe oli siis vain muutamasta kuukaudesta!! Tulisihan tästä säästöä työnantajallekin.

Olin jo hieman miettinyt alusvasti, miten työni voitaisiin järjestää...

Kurjaa jos asiasta täytyy nyt alkaa " riidellä" .

Toisaalta, on KAMALAA lähteä töihin/työmatkalle, kun lapsi itkee perään, haluaa olla aina aamuisin vain sylissäni niin etten voi edes meikata, kun pelkää että äiti taas häviää, eikä tietoa milloin tulee takaisin - illalla vai päivien päästä.

Siksikin tuo 1 pv viikossa olisi hyvä, niin ei tarvitsisi mennä päiväkotiin.

(Ja muuta perhetilannetta ajatellen ja isompia lapsia ajatellen olisi ihan EHDOTON.)

Onko kukaan muu ollut vastaavassa tilanteessa....? Luovuitteko ajatuksesta vai saitteko osittaisen hoitovapaan järjestettyä?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on oltava pätevät perustelut.

Toiseksi: et voi itse vain päättää että haluat tehdä 4 päivää viikossa... Näet jos asiasta on erimielisyyttä, lain mukaan työnantajan on tällöin suostuttava lyhentämään työaikaa 6 tuntiin päivässä - ei 4 päivään viikossa.

Ja tuo puoli vuotta on oltava samassa työpaikassa ennen kuin työnantajan tarvitsee suostua.

Ja vielä se, että voi myös olla niin, että sopimus on sitten tehtävä kalenterivuodeksi kerrallaan. Ei voi tehdä niin että on pari kuukautta osittaisella, sitten täysiaikaisena (loma-ajan) ja taas mahdollisesti osittaisella...

Varmista liitostasi näitä vielä. Ja usein yrittämällä ymmärtää työnantajan näkökulmaa voi päästä paremmin haluttuun lopputulokseen. Yritä perustella vaikka että " 6 tunnissa työ tehdään tehokkaammin" tms. Valitettavasti usein on sitten niin, että samat työt on tehtävä, mutta lyhyemmässä ajassa ja pienemmällä palkalla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme