Tuli mieleen lahjoja paketoidessa, että eihän 1 1/2-vuotias
vielä ymmärrä jos hänellä on vähemmän lahjoja kuin isosisaruksilla? Tai ettei isommat ihmettele miksi pienin sai vähiten lahjoja? Pitäisikö käydä ostamassa jotain lisää hänelle?
Kommentit (8)
tai ainakin olen yrittänyt varmistaa, ettei se laskutaitoinen ainakaan saa vähempää kuin se, joka ei osaa laskea...
Noin periaatteessa olen sitä mieltä, että lapset oppikoot myös sen, että tasan ei käy onnen lahjat. Jos lahjoja ruvetaan laskemaan, on aivan varma, että aina joku on saanut jos ei enemmän niin ainakin parempia lahjoja. Ehdottoman tasapuolinen tilanne on mahdollinen vain, jos a) kukaan ei saa yhtään lahjaa tai b) kaikki saavat tasan samat lahjat. Jo nelivuotias ymmärtää, että kumpikaan vaihtoehto ei houkuttele...
taitaa meidän tyttö ymmärtää vieläkin eniten niistä papereista ja naruista.
hullua ois ostaa puolitoistavuotiaalle paljon lahjoja, kun leluja on sen ja isonveljen (3 v) yhteinen huone pullollaan jo valmiiksi.
Se tykkää muutenkin enemmän tyhjistä pahvilaatikoista ja muiten myös niistä joissa ikkuna.
Viime vuonna meidän kaksivuotias " sekosi onnesta" saadessaan työkalupakin ja muuta lahjat olisivat jääneet avaamatta jollei olisi niitä " pakolla" avattu.
En laskisi sen varaan ettei " ymmärrä" saavansa vähemmän.
Eri asia jos saa esim. 1-2 lahjaa vähemmän ja lahjoja on paljon. Jos lahjoja on vähän, pitäisin huolen että jokaisella yhtä monta ja kaikilla myös vähintään yksi iso paketti.
Meillä olen kirjoittanut kaikista lahjoista listan ja pitänyt huolta että kaikille on yksi isompi/kalliimpi lahja. Myös rahaa on käytetty suurin piirtein sama summa jokaista lasta kohden.
Olen ottanut huomioon myös sukulaisten antamat lahjat ja nyt kun yhden lapsen mummi (lapsi aiemmasta liitosta) antaa vain tälle yhdelle lapselle lahjat (ja yhden aika kalliin sellaisen), jätän itse ostamani kalliin lahjan odottamaan hänen synttäreitä.
Ovatko muuten muut kohdanneet ongelmia näiden mummien lahjojen annon kohdalla, kun lapsia on kahdesta liitosta/lapsilla eri isät? Meillä tämän " minun" lapseni isän vanhemmat (jotka ovat eronneet) antavat molemmat vain tälle yhdelle lapselle lahjat, kun taas nuorempien lasten isän vanhemmat taas antavat lahjoja kaikille lapsille tasapuolisesti.
Ex mieheni (yhden lapseni isä) taas antaa yleensä lahjan vain omalle lapselleen, mutta tänä vuonna ilmoitti ostavansa jotain pientä myös muille lapsille.
Ymmärrän kyllä, ettei heidän " kuulukkaan" ostaa lahjoja muille, mutta luulisi heidän tajuavan että on aika hankalaa olla lapsille tasapuolinen, jos heiltä tulee yhtenä Jouluna 1 paketti ja toisena 6 lahjaa yhdelle lapselle!
Mun ei tulis mieleenkään ryhtyä tenttaamaan mummeilta, kummeilta ym. tutuilta, että mitä sitä on tullut hommattua vai onko mitään.
Toki itse ostamia lahjoja voi hyvin suunnitella ja rajoittaakin tarpeen mukaan.
jotkut kummit eivät anna lahjoja jouluna ja toiset antaa joka joulu. ei mulla tulis mieleenkään alkaa siirtämään sivuun paketteja.
Me ajattelimme ostaa pian 3-vuotiaalle ainokaisellemme 1 - 2 lahjaa. En edes ajatellut, ettei se olisi tarpeeksi. Toisillemme mieheni kanssa emme osta lahjoja ollenkaan, vaan juhlistamme joulua muuten, kauniilla kuusella, aterialla jne.