Vauvan näppyläinen iho
Olen 4 kk vanhan tyttövauvan äiti ja nyt minua ihmetyttää vauvan iho.. se on nyt pari kertaa mennyt tosi huonoksi lähinnä kaulan alueelta, niskasta ja poskista. Iho on täynnä punaista pientä näppylää. Nyt taas tänään aamulla kaula oli yön aikana lehahtanut ihan punaiseksi ja on ollut sitä koko päivän. Olen koittanut laitaa erilaisia rasvoja (en kortisonia kylläkään, vaikka mielessä on jo käynyt), mutta näpyt eivät vain häviä. Viime kerralla, kun oli näpyillä, oli iho seuraavana päivänä " ihmeparantunut" itsekseen.
Pelkään, että vauvalla olisi maitoallergiaa tai sitten atopiaa (jota minulla itsellä onkin). Voiko maitoallergia ilmetä näin, vai pitäisikö näppyjä olla koko ajan, eikä vain aika ajoin ? Vauva syö pääosin tissiä, mutta saa pari kertaa päivässä myös korviketta.
Anybody ?
lion76
Kommentit (4)
Ollaan molemmat tuolla elokuistan puolella ja olet varmaan lukenutkin jo sieltä juttuni, mutta vielä kertauksena eli meilläkin pojalla (4 kk) alkoi ihottuma leviämään ensin poskiin vähitellen jo kuukauden iästä lähtien. Välillä parantu rasvauksen myötä, mutta palasi aina uudelleen...
Korvikkeita annettiin pikku hiljaa kolmen kuukauden iästä alkaen ja muutaman päivän kuluttua alkoi ihottuma kutisemaan ja lehahtamaan punaiseksi. Reilu viikko sitten sai korviketta ja lehahti aivan punaiseksi, jonka jälkeen jätin maidon pois itseltäni ja korvikkeen pois pojalta. Iho parani silmin nähden muutaman päivän kuluttua. Neuvolalääkäri määräsi joulukuun alussa veritestit ja niissä todettiin maitoallergia.
Nyt tosin ollaan juuri tänään menossa myös ihotesteihin, jossa katsotaan muita allergian aiheuttajia, koska tänään pojalla oli mahassa punoittavaa ihottumaa, ja olen mielestäni ollut täysin maidottomalla ruokavaliolla jo kaksi viikkoa...
Kannattaa soitelle neuvolaan/yksityiselle allergialääkärille ja pyytää pääsyä veritesteihin ja mahdollisiin ihotesteihin myös. Itse käymme Mehiläisessä ja siellä ihotesti maksaa noin 200 euroa, josta saa muutaman kympin kelalta takaisin....
Kannattaa myös jättää omasta ruokavaliosta kaikki maitotuotteet pois ja jos vain onnistuu, niin jätä korvikkeet pois ja anna vain rintamaitoa...
Tälläinen tapaus siis meillä...
t. huhtikuunvauva
Vaikka se ei ole täysin varma menetelmä todeta allergiaa. Mutta ehkä kanssa siinä ihotestissä.
Meillä on ollut vähän erilaista/eripaikassa näppyä tosin muistaakseni vielä 4 kk iässäkin oli niitä hormoninäppyjä välillä paljonkin.
Mutta kaulanpoimut oli meillä ne jotka hikosi ja korvantakuset ja niihin jäi puklumaitoa ja tulehdus oli valmis aina. Samankuuloista pieninäppyistä punotusta meillä oli korvien takana isollakin alueella ja sain siihen lääkäriltä fucidicin-hydrocortisonia, ja se auttoi melki kerrasta. Ja sen jälkeen sitä ihottumaa ei korvien takana ole näkynyt. Tosin ne korvantakuset mielestäni haisivatkin jo pahalle. Sibicorttia käytin kanssa ihan huoletta, ennen tuota lääkettä ja se veikin aina hetkeksi näpyt pois.
Niin ja lääkäri sanoi että se on luultavasti joku stafylokokki-infektio ja sitä rasvaa voi tarvittaessa käyttää myös noihin kaulapoimuihin. Ja sitten käytinkin. Kaulapoimujen tulehtuminen ei tahtonut loppua ennen kun ikää tuli lisää eli nyt ollaan 5,5 kuisia ja ei kauheesti enää tulehdu (tosin puklailukin on vähentynyt).
Eli ei välttämättä ole mitään allergiaa, mutta minäkin olen itse herkkäihoinen, eli jotenkin sekin varmaan vaikuttaa.
Että onhan meillä sitä ihottumaa niskassakin aina välillä (ollut siis syntymästä asti), mutta laitan siihen aina vaan jotain rasvasempaa rasvaa, niin se rauhottuu. Samoten poskiin tarvi tossa iässä laittaa ihan rasvasta rasvaa.
esikoisella oli näppylöitä vielä hieman yli vuoden vanhana. Neuvolassa todettiin niiden olevan hormoniperäisiä (eli niitä mitkä yleensä on poissa reilusti ennen puolta vuotta). Nämä näppylät tosin eivät katoa yhtäkkiä. Näihin ei auttanut mikään (ei edes se kortisoni). Kun esikoinen jossainvaiheessa keksi raapia näppylöitä ne tulehtuivat ja siihen auttoi kortisoni.
Sitten esikoisella oli myös nopeasti tulevia ja lähteviä näppylöitä, jotka olivat ärhäkän punaisia. Huomasimme niiden olevan hikinäppylöitä. Näitä tulee näköjään kuopuksellekin. Ovat molemmat kuumaverisiä. Eli jos laitan päälle yhtä monta kerrosta vaatteita kuin itselleni ovat aivan hiestämärkiä. Eli nyt kun on nollassa ei haalarin alla voi pitää kuin ohutta bodya ja potkareita, äippäpakkauksen lapasia ja sukkia (siis niitä ohuempia, ei toppapukuun kuuluvia) sekä hattua, muuten on poika hikinen ja kiukkunen. Näihin näppylöihin siis auttoi vaatetuksen vähentäminen.
Toivottavasti oli edes jotain apua