Odotus ja antibiootit
Onko jollain tietoa mitä voidaan tehdä tapauksessa että sikiölle turvallista antibioottihoitoa ei ole? Itselläni on tulehdus johon ei nyt tehoa se yksi ainoa antibiootti jota voi ko bakteeriin raskauden aikana syödä, ja nyt " vähän" pelottaa että mitä seuraavaksi... Että otetaanko sikiön kannalta minkälaista riskiä? Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa ja miten on käynyt? Viikolla 23 vasta olen joten tilanne ei ainakaan täysiaikaisella synnytyksellä selviä.
Toki lääkärit ottavat asiaan kantaa ja päätöksen tekevät, mutta meinaa yöunet mennä ennenkuin infektiolääkärille pääsee... Ja olisi kiva kuulla käytännön kokemuksia.
Kommentit (2)
Valitettavasti tilanteessasi pitää punnita molemmat vaihtoehdot, riippuen tietenkin tulehduksesta ja sen vakavuudesta, eli onko sekä äidin (ja näin ollen sikiön) hyvinvoinnin kannalta parempi/pakko saada nyt hoitoa, vai onko hoidon tarve ei-akuuttia.
Toivottavasti kaikki kuitenkin päättyy parhain päin! =]
Voimia tulehduksen hoitoon!
eli tavallisesti yritetaan punnita hyodyt ja haitat tarkkaan ja niiden mukaan tehda se paatos joka on eniten aidin ja sikion eduksi. Itse soin viime raskaudessa useampaakin " ei suositeltavaa" laaketta (en kuitenkaan juuri antibiootteja) koska vaihtoehdot olisivat olleet ikavammat; luonnollisesti tarkassa erikoislaakarivalvonnassa. Kaikki laakkeet joissa lukee " ei suositella raskauden aikana" eivat suinkaan ole taysin kiellettyja, ainakaan kaikissa raskauden vaiheissa. Suosittelen kuitenkin etta vaadit saada perinatologin (=riskiraskauksiin erikoistuneen synnytyslaakarin) konsultaation ja lisaksi viela otat yhteytta HUS:n Teratologiseen tietokeskukseen (josta olen itse saanut erittain hienoa apua useampaan kinkkiseen kysymykseen), koska tavalliset erikoislaakaritkaan eivat aina ole tietoisia raskauden ja laakityksen erityisongelmista.