Nimen salailusta
Alkaa tulla mitta täyteen näitä ristiäisiä missä vanhemmat ovat omahyväinen ilme naamalla salailleet lapsen tulevaa nimeä viikkotolkulla ja luulevat että joku jaksaa oikeasti olla utelias/kiinnostunut ja odottaa vesi kielellä suurta Paljastusta.
Kun fanfaarein julkistetaan sitten Minenka Jeriinan (jep, miettikää sitä) arvokas nimi, odotetaan että kaikki puhkeaisivat kyyneliin kun on niin " omaperäinen ja kekseliäs" .
Että mua ärsyttää. Jos ei halua kertoa nimeä ennen ristiäisiä, voi sanoa vaikka että ei ole päätetty vielä tms., mikä siinä on niiin ihanaa loukata mummoja ja ystäviä ilmoittamalla että " se pidetään meidän perheen ikiomana salaisuutena, kuulette sitten vasta ristiäisissä" ???
Kommentit (21)
Kerroimme nimen heti kaikille sen päätettyämme..
Ap taitaa olla niitä, joille pitää ensimmäisenä ilmoittaa kaikista tapahtumista. Varmasti lukee Seiskaa ja kyttää naapureita :D
Eipähän tarvitse kuunnella kommentointia ennen ristiäisiä. Kummeille on kerrottu etukäteen.
Nykyään ristiäisissä ei ole muuta hohtoa kuin se, että nimi julkistetaan.
Lisäksi: On tasapuolista kumpaakin sukua kohtaan, että nimi julkaistaan samaan aikaan kaikille.
Haluamme pitää kasteen ja nimenannon toisistaan erillään, ja lapset ovat saaneet nimensä ihan vastasyntyneinä, heti käyttöön. Kaste on sitten ollut ihan oma juhlansa ilman mitään huimaa nimenjulkistamisspektaakkelia.
Ihan samalla tavalla kastaminen tapahtuu, on sitten nimi suvun tiedossa etukäteen tai vasta kastetilaisuudessa.
Edes se pelastaa ne, että saa odottaa jännityksellä nimen kuulemista. Jos vauvan nimi on jo etukäteen tiedossa, niin hohhoijaa koko kekkerit.
Ja: mulla itselläni on kolme lasta joille kaikille on ristiäiset parhaan taidon mukaan järjestetty, mutta se ei silti saa mieltäni ristiäisistä muuttumaan. Voi tylsyyden tylsyys =)
Olen varmaan paha ihminen ja lapset pitäisi huostaanottaa, kun olen tätä mieltä.
No aika säälittävä on ap kun kuvittelee että HÄNELLE, kaikessa ylhäisyydessään, on nimi kerrottava etukäteen!!! Emme koskaan paljasta nimeä etukäteen tai syntyvän lapsen sukupuolta, vaikka ne tiedämmekin. Ja raukkahan olisi ihminen joka valehtelee ettei tiedä, vaikka tietääkin. Valehtelu ei kuulu minun elämääni, sorry vaan.
Et me ainakin tässä jatkamme sitä salaperäistä hymistelyä ja pidämme ap:n kaltaiset säälitykset jännityksessä viimeiseen asti! =D
Itselleni on aivan uskomattoman yhdentekevää kuka kertoo lastensa asioita ja milloin, mutta työssäni olen tekemisissä vanhojen ihmisten kanssa ja olen kuullut monen surullisena kertovan että nimen annosta on tehty jonkinlaiset salaseurafestivaalit ja mummoille tai sukulaisille ei heru mitään vaikka mielestään ovat osa perhettä.
Ja sehön johtuu siitä, että kristinuskon mukaan lapsen harteille tulee perisynnin taakka heti syntymässä - ts. ihminen on luonnostaan syntinen. Kasteessa perisynnin taakka poistuu ja lapsi saa " synninpäästön" . Nimi kerrotaan vasta silloin, jotta paholainen ei pystyisi kutsumaan lasta nimeltä ennen kuin lapsi on " synnitön" .
Joo, en itse todellakaan usko noin, mutta tuo on se selitys vanhalle tavalle. Meillä pappi on aina kysynyt kasteen keskellä " Minkä nimen te vanhemmat olette antaneet tälle lapselle?" Ja sitten kastaa lapsen isän, pojan ja pyhän hengen nimeen.
Emme ole kertoneet nimiä etukäteen, koska emme ole halunneet kuulla minkäänlaista kommentointia.
Vierailija:
Emme ole kertoneet nimiä etukäteen, koska emme ole halunneet kuulla minkäänlaista kommentointia.
Jotkut yrittävät kommenteillaan vaikuttaa nimivalintaan ja minä ainakaan en halua sellaista kuunnella, vaikka muitten mielipiteet eivät merkitsekään mitään.
Vierailija:
Vierailija:Mutta mitä väliä sillä on, tuleeko se kommentointi nimestä ennen ristiäisiä vai niiden jälkeen?
Että jotkut ajattelemattomat mummot ja vaarit käyvät mahdollisesti kauhistelemaan nimeä ja kertovat kuinka se muistuttaa jostain ikävästä ihmisestä tms. tahditonta. Ja ehdottavat nimen vaihtamista Siinä onkin sitten kiva selittää, että se nimi on jo valittu, eikä aiota vaihtaa.
Kastetilaisuudessa tuskin kukaan ainakaan suoraan nimeä arvostelee! Ehkä pienissä piireissä, mutta ei vanhemmille!
Että kommentoinnin pelossa jätetään kertomatta. No, eipä ole tullut mieleenkään salata lapsen nimeä. Nimi on ollut julkinen siitä hetkestä, kun lapsi on syntynyt. Aiemmin ollaan sanottu, jos nimeä on kysytty, että " Hanna ta Matti siitä tulee, jos on näkönen" .
Nimi on kirjattu kirjoihin ja kansiin välittömästi, niin ei ole kukaan päässyt mussuttamaan, että jos se mieli kuitenkin muuttuisi ennen ristiäisiä. Itse en ymmärrä tätä nimenpanttauskulttuuria, mutta kukin tehköön tavallaan, ei mun yöunet siitä karise, vaikka en naapurin lapsen nimeä tietäisikään.
Olen kertonut omien lasteni nimen heti, kun se on päätetty.
Minusta se on myös tehnyt kastetilaisuudesta mutkattomamman.
Ja kyllä minäkin tiedän tuoreiden isovanhempien pahastuneen, kun heille on sanottu tylysti, että " nimeä ei kerrota perheen ulkopuolisille" .
Aita tyly tapa kertoa vanhemmilleen, emme enää ole samaa perhettä... :o(
Neljännen nimi päätettiin ½tuntia ennen papin saapumista. Viidennen lapsen nimi päätettiin siinä vaiheessa, kun pappi ajoi pihaan :D
Onks ap näitä " kaikki-mulle-heti" -tyyppejä?
Ja uskallettiin seuraavankin lapsen nimi julkistaa jo heti vastasyntyneenä, vaikka ensimmäisen kohdalla sukulainen olikin tunkemassa nokkaansa asiaan liian innokkaasti. Päätös on kuitenkin meidän, eikä siihen ole kenelläkään mitään sanomista. Ja voihan sen nimen rekisteröidä jo ennen kastetta, jos se on kommentoijille se, mikä tekee nimestä oikean. Minä en kenenkään mielipiteitä kuuntele lapsiani nimetessä. :P
Kaste on kaunis, herkkä juhla - ei meille " vain" nimenantotilaisuus.
Mutta kukin perhe tavallaan. Jos joku haluaa salata nimen kasteeseen saakka, niin ei se kyllä minua millään tavalla haittaisi. Ei vaikka olisin kummina tuolle lapselle. :-)
Se varmaan kiinnostaa isovanhempia, joita voidaan vähän näpäyttää sillä, että nimeä ei kerrota heille etukäteen.
Ja muita se ei oikeasti kauheasti kiinnosta. Kuka sitä -jännityksellä-odottaa?
Vierailija:
Edes se pelastaa ne, että saa odottaa jännityksellä nimen kuulemista. Jos vauvan nimi on jo etukäteen tiedossa, niin hohhoijaa koko kekkerit.
Taidat olla vähän pimeä.