Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vammaisen lapsen abortoinnin vaikutuksesta kaveripiiriin.

Vierailija
16.12.2007 |

Kuulin jokin aika sitten kaveripiiristä jossa yhdellä naisella on down-lapsi ja toinen sai raskausaikana tietää odottavansa downia päätyen sitten aborttiin. Tuosta abortista ei ole vielä paljoa aikaa ja asia naiselle itseleen vaikea. Hän tietää kuitenkin tehneensä oikean ratkaisun ja haluaa jatkaa elämää eteenpäin normaalisti, mihin siis kuuluu tietysti myös kaveripiirin kanssa seurustelu.

Tämä kaveripiiri koostuu pienten lasten vanhemmista ja he järjestivät koko porukalle yhteiset lasten pikkujoulut joihin kaikki kutsuttiin, myös tämä down-taapero äiteineen. Tästä syystä syksyllä keskeytyksen tehnyt äiti esikoisineen joutui jäämään pois, koska ei pysty olemaan tuon naisen ja lapsen kanssa samassa paikassa.

Jäin siitä miettimään mikä olisi ollut oikein pikkujuoluja järjestäviltä ihmisiltä; olisiko pitänyt jättää tuon down-lapsen perhe kutsumatta niin että keskeytyksen tehnyt äiti olisi päässyt kavereiden kanssa seurustelemaan ja esikoisensa muiden kanssa leikkimään? Hän oli kuitenkin sillä hetkellä noista kahdesta naisesta se kumpi enemmän kaipasi ystäviä ja tukea. Vai jos ketään ei haluttu jättää kutsumatta olisiko down-lapsen äidin pitänyt ymmärtää itse jäädä pois?

Tämä pikkujoulu ei siis ole ainoa yhetinen tapaaminen minkä tuo nainen on joutunut jättämään väliin. Tuo down-lapsen äiti on kotona uuden vauvan kanssa ja siksi hänellä on aikaa käydä kaikissa sovituissa kahvitapaamisissa. Keskeytyksen tehnyt äiti oli jonkun kerran käynyt mukana muita näkemässä mutta pahoittanut mielensä niin ettei enää tuollaisiin halua.

Mitä näkisitte ratkaisuna tilanteeseen? Pitäisikö joidenkin kaveriporukan äitien ruveta tapaamaan tuota keskeytyksen tehnyttä äitiä ihan kahden kesken tai jotain?

Ja lopuksi miten itse toimisitte jos eillä olisi vammainen lapsi ja joku kaveriporukasta teksisi abortin samasta syystä? Tietäen ettei hän pysty teitä kohtaamaan, jättäisittekö suosiolla tapaamisia väliin jotta toinen pääsisi niihin?

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse downin äiti, ja halusin saada lapseni. En oikeastaan paheksu abortin tehneitä, ennemminkin olen pahoillani heidän puolestaan, koska mielestäni he tappavat lapsensa aivan turhaan. Itse valitsisin varmastikin abortin, jos lapsellani ei olisi elämisen mahdollisuuksia eli vaikkapa trisomia 18. Downin abortointi lapsen elämisen laatuun tms. vetoamalla on kuitenkin itsensä pettamistä ja aiheuttaa varmasti monelle huonon omantunnon ja paljon ahdistusta...

Vierailija
82/83 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erimieltä! :(

JOS tekisin abortin niin miten minua voisi häiritä JOS ystäväni tulisi toivotusti samaan aikaan raskaaksi? Tilannehan on eri kun on kaksi eri ihmistä eri lailla ajattelemassa.

Minä en halua/pysty hankkimaan lasta jos tilanne elämässä on semmonen ettei siihen lapsi mahdu. Sama jos sikiö osottautuu vammaiseksi: Itsestäni ja perheestäni TIEDÄN ettei raskautta jatkettaisi, minua ei henk. koht. kiinnosta täälä jonkun MIELIPIDE etteikö vammainen lapsi " välttämättä" ole taakka. MUTTA riski siihen että lapsi vaatii koko elämänsä erikoisapua, ei selviydy yksin, joutuu laitokseen on olemassa! Downeille on MYÖS väkivaltaista käytöstä ym. ym. En väitä että se on kaikilla, ettei joukossa ole ihania ja hyviä!!! Voihan terve lapseni ampua isompana koulussa, räjäyttää kauppakeskuksessa pommin. Pahempi se kuin vammanen lapsi perheessä jossa hän on ollut aina toivottu.

En väitä että vammaset on vaikeita, mutta faktaa on että saattaa mennä elämä liian raskaaksi, pienennän vaan perheeni murhetta. Mutta arvostan niitä jotka tekee eri valinnan!!

Koska elämää ei voi tietää etukäteen niin voinhan vielä itsekin vammautua siinä missä lapseni synnytyksessä tai muuten, tai mieheni voisi vammautua, mutta se on eri asia kuin tehdä valinta raskauden aikana.

Mutta pointti on että jos MINÄ en ole valmis vammaseen lapseen, saan abortoida. Ilman että tuomitsen kaikki jokka päättää toisin!

Minulla on tuttu jolla on kuolemaan johtava vamma lapsella. Mikä minä olisin häntä tuomitsemaan jos on itse ottanut elämässään vaihtoehdon pitää lapsi?? Hän on vaan minua voimakaampi ihminen ja lapselleen loistava äiti.

Jos ei kykene erottamaan omaa elämää toisten elämästä ja olemaan iloinen ystävän vammasesta lapsesta joka on hänelle elämää suurempi rakkaus ja rikkaus niin PITÄÄ mennä juttelemaan jonekin asiantuntijalle.

Ystävyys ei ole sitä että jätetään yksin ulkopuolelle! Ystävät kokoontuun yhteen, sitä on ystävyys. Ei voi punnita omaa valintaa toisen valintaan. Jos tekee päätöksen toisin, sitä tekee niin. Eikä siihen tarvita toisten arvostelua.

47

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortin tehnyt kaverisi voi tavata vaikka jokaisen naisen kerrallaan ja vuodattaa mieltään 20 eri kertaa. Mutta, kun ystävät haluavat tavata toisiaan, niin silloin kutsutaan kaikki koolle ja paikalle tulevat ne, ketkä haluavat.

Ongelma on nyt abortin tehneellä naisella. Se, että se nainen, jolla on down-lapsi, jäisi pois, ei ratkaise toisen kaverin ongelmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän