Vammaisen lapsen abortoinnin vaikutuksesta kaveripiiriin.
Kuulin jokin aika sitten kaveripiiristä jossa yhdellä naisella on down-lapsi ja toinen sai raskausaikana tietää odottavansa downia päätyen sitten aborttiin. Tuosta abortista ei ole vielä paljoa aikaa ja asia naiselle itseleen vaikea. Hän tietää kuitenkin tehneensä oikean ratkaisun ja haluaa jatkaa elämää eteenpäin normaalisti, mihin siis kuuluu tietysti myös kaveripiirin kanssa seurustelu.
Tämä kaveripiiri koostuu pienten lasten vanhemmista ja he järjestivät koko porukalle yhteiset lasten pikkujoulut joihin kaikki kutsuttiin, myös tämä down-taapero äiteineen. Tästä syystä syksyllä keskeytyksen tehnyt äiti esikoisineen joutui jäämään pois, koska ei pysty olemaan tuon naisen ja lapsen kanssa samassa paikassa.
Jäin siitä miettimään mikä olisi ollut oikein pikkujuoluja järjestäviltä ihmisiltä; olisiko pitänyt jättää tuon down-lapsen perhe kutsumatta niin että keskeytyksen tehnyt äiti olisi päässyt kavereiden kanssa seurustelemaan ja esikoisensa muiden kanssa leikkimään? Hän oli kuitenkin sillä hetkellä noista kahdesta naisesta se kumpi enemmän kaipasi ystäviä ja tukea. Vai jos ketään ei haluttu jättää kutsumatta olisiko down-lapsen äidin pitänyt ymmärtää itse jäädä pois?
Tämä pikkujoulu ei siis ole ainoa yhetinen tapaaminen minkä tuo nainen on joutunut jättämään väliin. Tuo down-lapsen äiti on kotona uuden vauvan kanssa ja siksi hänellä on aikaa käydä kaikissa sovituissa kahvitapaamisissa. Keskeytyksen tehnyt äiti oli jonkun kerran käynyt mukana muita näkemässä mutta pahoittanut mielensä niin ettei enää tuollaisiin halua.
Mitä näkisitte ratkaisuna tilanteeseen? Pitäisikö joidenkin kaveriporukan äitien ruveta tapaamaan tuota keskeytyksen tehnyttä äitiä ihan kahden kesken tai jotain?
Ja lopuksi miten itse toimisitte jos eillä olisi vammainen lapsi ja joku kaveriporukasta teksisi abortin samasta syystä? Tietäen ettei hän pysty teitä kohtaamaan, jättäisittekö suosiolla tapaamisia väliin jotta toinen pääsisi niihin?
Kommentit (83)
Se on totta, että seulonnoissa löydetyistä downeista valtaosa keskeytetään, mutta meitä on paljon sellaisiakin, jotka emme seulonnoissa käyneet, koska emme kuitenkaan keskeyttäisi raskautta. Itselläni on nimittäin 4 v. downi, yllätys juuri siksi etten edes halunnut seulontaa. Enkä ole katunut. Kaikki yllätysdownit eivät ole epätoivottuja. Kaikenlaista sontaa olen ymmärtämättömiltä ihmisiltä niskaani saanut, mutta ongelma on ennenkaikkea heidän, ei minun. Jos aborttiin päätynyt ei voi ratkaisunsa kanssa elää (kuten minä en olisi voinut), se on hänen ongelmansa. Loukkaantuisin kuitenkin lopullisesti, jos minut lapseni takia eristettäisiin muista ihmisistä, mutta näin ei ole käynyt, jyvät vain ovat erottuneet akanoista. Olen lapseni kautta tutustunutkin moniin upeisiin, vahvoihin ihmisiin, joten siltä osin olen oikeastaan plussan puolella.
Mun käsittääkseni kukaan ei ollut arvostellut tämän äidin aborttia, hän itse oli taasen suorastaan törkeästi kyseenalaistanut toisen äidin lapsen oikeuden elämään.
Vierailija:
ja vielä noinkin suurista jutuista joista teillä ei ole pienintäkään käsitystä mitä se keskeyttäneen elämä on. Antakaa sille keskeyttäneelle vinkki, että liittyy enkelinkoskettamiin, joka on juuri tukea ja apua parhaimmillaan. Eipä ole niitä jeesustelijoita vieressä, jotka nyökyttelevät ja selkäsi kun käännät, niin ovat päivittelemässä.On se kuulkaa sellainen juttu, että ne downit eivät ole VAIN DOWNEJA aina, vaan suurella osalla on niin suuret elimelliset vammat etteivät edes selviäisi synnytykseen. Kaikki eivät vaan noista asioista teille mammoille puhu, jotka luulette aina tietävänne kaiken ja olette muita tuomitsemassa. Antakaa ihmisten elää omaa elämää niinkuin sen parhaaksi näkevät. Se on vaan valitettavaa, että teille tuomitsijoille saattaa joskus napsahtaa omaan nilkkaan nämä jutut eli pienempää suuta teille, kun ei ole omaa kokemusta!
Kyllä se äiti siitä vielä ajan kanssa toipuu, mutta päätös on ollut hyvin suuri hänelle ja kun aikaa on kulunut, niin hän pystyy varmasti kohtaamaan tuon down perheen. Tottakai se down perhe sinne kutsutaan ja tämä toinen äiti liittyy joukkoon kun sen näkee tarpeelliseksi itselleen.
Voi voi näitä juttuja, kuulostatte ihan kesken kasvuisilta lapsosilta, katsokaa peiliin välillä : )
Eihän sillä Down-lapsen äidillä ole tässä ongelmaa ollut, vaan sillä aboretoijalla. Ottakaa nyt ne päänne sieltä perseestänne, ja lukekaa mitä kirjoitetaan.
Vierailija:
Itsellekin tuli näitä lukiessa mieleen kuin kuuntelisi esiteini-ikäisten tyttöjen juttuja.Todellisuudessa nuo ovat käsittämättömän suuria asioita joita ei edes läheinen ystävä pysty ymmärtämään ennen kuin itse läpi kokee. Siksi tuollaiset arvostelut kuulostavat todella naurettavilta. Varmasti tuo abortin tehnyt kokee ratkaisunsa vaikeana koska kärsii nyt niin, eikö se kerro että hän on tunteellinen ihminen joka välitti myös tästä lapsestaan jonka keskeytti.
Tukea hän tarvitsee ja parhaiten sitä varmasti löytää juuri muilta saman läpikäyneiltä. Eihän aikuiset ihmiset tosissaan ole ketään kaveriporukan ulkopuolelle sulkemassa tällaisista syistä.
Häntä ei todellakaan ollut tuomittu, mutta hän itse oli varsin törkeästi kertonut aborttinsa syyksi sen, että hänen mielestään ystävänsä Down-lapsi ei elä ihmisarvoista elämää.
Se jos mikä on aivan törkeää arvostelua. Mitä jos minä sanoisin, että sinun lapsesi on elinkelvoton, koska hänellä on ADHD tms...
Vierailija:
kyse on vaan ollut siitä ettei muiden tuomitseminen ole oikein vaikkei omalla kohdallaan olisikaan aborttiin päätynyt. Harvemmin nyt abortin tehnyt on vammaisen lapsen pitänyttä arvostelemassa, ikävä kyllä toisin päin tilanteita löytyy surullisen usein.42
ispaikkoja, -seuroja ja -keinoja kuin asian jauhaminen niissä koko kaveripiirin yhteisissä tilaisuuksissa.
Ja tämän aloituksen kannalta on aika samantekevää, mitä mieltä kukin on itse abortista, kysehän ei nyt ole siitä, vaan sen jälkeen kaveripiirissä tapahtuneista asioista. Että siinä mielessä en ymmärrä ollenkaan, miksi kaikki fanaatikot taas tulevat tähän ketjuun huutamaan " abortti on murhaa" . Jos tämä down-lapsen äiti ei näissä yhteisissä tilaisuuksissa tuomitse abortin tehnyttä, on kertakaikkiaan julmaa ja yksiselitteisesti väärin, että hänen pitäisi muka tilaisuuksista pois jäädä.
Ja tästä taitavat kaikki ketjuun vastanneet olla samaa mieltä? Eli ap:n kysymykseen vastaus - nyt jo aika monen suusta kuultu -
Vammaisen lapsen äitiä ei tosiaan pidä jättää kutsumatta, eikä hänen kuulu omaehtoisestikaan jättäytyä tilanteiden ulkopuolelle! Hänen kuuluu toki kunniottaa abortin tehneen päätöstä ja surua vähintään siinä määrin, ettei ala paheksuntaansa (jos sellaista on) tuoda ilmi, mutta niin hän ei käsittääkseni ole tehnytkään.
Ymmärrän että kuka tahansa on valmia puolustamaan lapsensa oikeutta elämään ja varmasti ulkopuoliset näkevät helposti ne sairaudet javammat sekä niiden aiheuttaman tuskan siinä kun perhe itse näkee kuinka lapsi todella nauttii elämästä. Mutta mutta, voi tulla sontaa niskaan kun olen sitä mieltä että downin äidin ei olisi kannattanut reagoida toisen puheisiin millään lailla.
Hän kun on noiden asioiden kanssa elänyt ja varmasti muistaa oman ensishokin kun sai tietää lapsen vammasta, luulisi niiden perusteella hänen jollain lailla ymmärtävän mitä toinen käy läpi ja kuinka sekaisin tämä on. Ei abortin tehnyt sillä varmasti toista tarkoittanut loukata vaan haluasi ainostaan selittää omaa ratkaisuaan. Josnkun toisen kirjoittajan tavoin uskoisin että downin äiti on jo useamman kerran saanut törmätä näihin vammais-kielteisiin näkemyksiin ja näin olisin toivonut että hänellä olisi ollut ymmärrystä antaa toisen vain rauhassa purkaa itseään eikä puuttua asiaan.
Joskus ihmetyttää kuinka monet vammaisten lasten äidit osaavat olla todella herkkiä loukkaantumaan, luusisi todella elämän käyvän vaikeaksi kun ottaa kaiken itseensä. Heillä on omat lapsensa ja hienoa että ovat näistä onnellisia. Ei ole kuitenkaan millään lailla heiltä pois jos joku toinen päätyy eri ratkaisuun. Ihmiset näkevät asiat eri lailla. Downin äidin mielestä lapsensa elämä on elämisen arvoista ja joku toinen voi olla eri mieltä asiasta. Vahva ihminen antaisi toisen pitää oman näkemyksensä, se etä rupeaa heti puolustuskannalle herättää kysymyksen onko hän sittenkin itse joskus kyseenalaistanut lapsensa elämänlaadun.
Eiköhän se arvostelu vaan kerro arvostelijan omasta tietämättömyydestä ja pelosta, asian kun asian kohdalla
Vierailija:
Ymmärrän että kuka tahansa on valmia puolustamaan lapsensa oikeutta elämään ja varmasti ulkopuoliset näkevät helposti ne sairaudet javammat sekä niiden aiheuttaman tuskan siinä kun perhe itse näkee kuinka lapsi todella nauttii elämästä. Mutta mutta, voi tulla sontaa niskaan kun olen sitä mieltä että downin äidin ei olisi kannattanut reagoida toisen puheisiin millään lailla.
Hän kun on noiden asioiden kanssa elänyt ja varmasti muistaa oman ensishokin kun sai tietää lapsen vammasta, luulisi niiden perusteella hänen jollain lailla ymmärtävän mitä toinen käy läpi ja kuinka sekaisin tämä on. Ei abortin tehnyt sillä varmasti toista tarkoittanut loukata vaan haluasi ainostaan selittää omaa ratkaisuaan. Josnkun toisen kirjoittajan tavoin uskoisin että downin äiti on jo useamman kerran saanut törmätä näihin vammais-kielteisiin näkemyksiin ja näin olisin toivonut että hänellä olisi ollut ymmärrystä antaa toisen vain rauhassa purkaa itseään eikä puuttua asiaan.
Joskus ihmetyttää kuinka monet vammaisten lasten äidit osaavat olla todella herkkiä loukkaantumaan, luusisi todella elämän käyvän vaikeaksi kun ottaa kaiken itseensä. Heillä on omat lapsensa ja hienoa että ovat näistä onnellisia. Ei ole kuitenkaan millään lailla heiltä pois jos joku toinen päätyy eri ratkaisuun. Ihmiset näkevät asiat eri lailla. Downin äidin mielestä lapsensa elämä on elämisen arvoista ja joku toinen voi olla eri mieltä asiasta. Vahva ihminen antaisi toisen pitää oman näkemyksensä, se etä rupeaa heti puolustuskannalle herättää kysymyksen onko hän sittenkin itse joskus kyseenalaistanut lapsensa elämänlaadun.
ensinnäkin tuo nainen joka abortoi, kriisi tai ei, hänellä ei ole oikeus pahaa oloaan lievittää sillä että kertoo tälle down-lapsen äidille että teki abortin koska halusi säästää lapsensa kärsimykseltä, koska down-lapsen elämä ei ole arvokasta- huoh, teki abortin tai ei niin käsittämättömän lapsellinen ja narsistinen äiti, ajattelikohan kertaakaan miltä tuntuu äidistä kun hänen lapsensa arvokkuus ja elämä yritetään latistaa muutamalla sanalla- ja vielä ns. ystävän suusta...oletteko muuten koskaan huomanneet että harvemman down-lapsen äidit on sitä mieltä, että lapsen elämä kärsimystä, nämä sanat kuulee yleensä jonkun ulkopuolisen suusta ;)
Toisekseen tuo ystäväpiiri, eipä taida aitoja ystäviä ollakkaan tuolle vammaisen lapsen äidille, koska takana päin toivovat että äiti ei tulisi tapaamisille. Tämähän on juuri sitä hiekkalaatikko menoa jota tässäkin ketjussa sivuutettiin, tosin nuo " en leiki sun kanssa tänään" ihmiset ovat juuri tuo abortin tehnyt äiti ja tuo kaveriporukka.
joihin lähinnä vastasin ja kyllä oli monen muunkin kirjoituksissa sellaisia lauseita, ettei vaan voi niin kirjoittaa ellei ole tilanteessa itse ollut. Ja tottakai downien vanhemmat lapsiaan rakastavat ja puolustavat ihan samalla tavalla kun muidenkin lasten, mutta on myös paljon downien ( ja siis todella sairaiden äitejä ) jotka ovat ihan suoraan sanoneet että tekisivät toisin jos vain voisivat sen vielä tehdä. Eli siis edelleen kaikille tiedoksi, kaikki downit eivät ole niitä kadulla nähtäviä vaan on paljon soikeita, kuuroja, pahan sydänvian omaavia ja lista on niin pitkä etten jaksa edes kirjoittaa, mutta siis antaa jokaisen elää elämänsä niin kuin haluaa, joten älkää tuomitko aina, ettei vaan ihan tosi vielä tilanne kopsahda omaan nilkkaan. Miettikää sitä!
Ja täällä on ollut paljonkin asiallisia kirjoittajia, joiden älykkyysosamäärä on selvästi perinteisiä av - mammoja korkeampi ja teille haluaisinkin sanoa, että jatkakaa samaan malliin. Olette selvästi AIKUISIA ihmisiä ; )
Toivon siis, että tämä keskeytyksen tehnyt löytäisi muita saman kokeneita tai sitten ammattiapua, tosin sekään ei yleensä ole yhtä hyvää apua kuin muiden samassa tilanteessa olleilla.
Mutta tilanne on hänelle edelleen hyvin tuore ja siitä johtuu varmasti hänen käytös ja seuraava vuosi tulee varmasti olemaan vielä yhtä tunteiden heittelyä, mutta sitten asiat rupeavat loksahtamaan paikoilleen ja hänestä tulee taas se oma itsensä tai paremmin sanottuna hyvin paljon kasvanut ja moniin asioihin eri tavalla ajatteleva muita syyllistämätön ihminen jonka arvot elämässä ovat jatkossa hyvinkin kohdallaan : )
Kaikille keskeytyksen tehneille ja teille muille asiallisesti kommentoineille Hyvää Joulua!!
t 38
downin äidin taas toivoisi olevan tasapainoinen ja vahva ihminen. Jos hän itse näkee lapsensa elämän elämisen arvoisena ja hyvänä, niin eikö se riitä hänelle? Miksi hänellä on tarvis puolustella sitä toisille? Varsinkin kun varmasti päältä näkee miten paha olo toisella on ja että tämä yrittää omaa oloaan helpottaakseen puolustella tekoaan.
jos jotain downia ei abortoida. Ikäänkuin se olisi paljon pahempi asia kuin tehdä " kunniakkaasti" abortti.
perheeseen joilla on hyvin voiva down ( niitä huonosti voiviin kun nyt harvemmin ede törmää missään ) Olen hyvin, hyvin iloinen heidän puolestaan ja siitä että he ovat ihmisiä jotka voivat niin hyvin, että jaksavat myös erityislapsen kanssa.
Meidän kaikkien pitäisi vain muistaa etteivät kaikki vanhemmat jaksa ja syitä voi olla hyvin monia!!
Eli siis on mielestäni erittäin mukavaa, ettei tässä maassa kaikki ole samasta muotista vaan erilaisuutta on ja näkyy paljon : )
t 38
Vammaisen lapsen vanhemmalla ei siis ole oikeutta " puolustaa" lastaan/hänen elämäänsä ettei vain tuo arvostelija loukkaannu?
Ei mene mun ymmärrykseen tuollainen!! Tottakai jokaisella on oikeus sanoa mielipiteensä ja perustella miksi hänenkin lapsensa elämä hänen mielestään on arvokasta eikä vain pysyä " tuppisuuna" ettei toiselle tule " paha mieli" !! Miksi ihmeessä tuon abortintekijän " paha mieli" on pahempi kuin tuon downlapsen äidin paha mieli?!
Minusta tuon abortintekijän täytyy itse käsitellä päätöksensä " juurta jaksaen" ja ihan muissa piireissä kuin tuossa ystäväpiirissään ja vasta sen jälkeen tulla takaisin ystäviensä joukkoon! Hän ei voi vaatia downlapsen äitiä jättämään kokoontumisia väliin vain sen takia, että hänellä on " paha mieli" ! Downlapsen äiti kun ei satu olemaan " syyllinen" abortoijan omaan valintaan!! Olisi varmaan kannattanut tuon abortin tekijän miettiä omalla kohdallaan tuo abortti niin varmaksi, että olisi sinut asian kanssa eikä hänen tarvitsisi muita ystäviään syyttää omasta päätöksestään!
Käsittämättömän itsekkäältä vaikuutta tuo abortoija:(
oletko sinä abortoinut down-lapsen, eli onko sinulla henkilökohtainen kokemus asiasta? Hienosti osaat nimittäin astua abortoijan kenkiin.
Ajattelitko kuitenkaan sitä, että vaikka down-lapsen äidille lapsi on rakas ja arvokas, voi hänkin vielä käydä omaa kriisiään läpi ja näin ollen ei hänenkään tarvi kestää tuollaista itsekästä ja loukkaavaa käytöstä..
Mikä ihme siinä on, kun vammaisten ihmisten läheisten pitäisi olla valmiita kuuntelemaan ties mitä sontaa muilta? Saako muistakin sairauksista vittuilla?
Saako AdHD lapsen äidille sanoa, että uto teidän lapsi sitetn alkaa todennäköisesti vetämään kamaa ja päätyy linnaan, onneksi mulla ei ole sellaista? Tai vaikka syöpäsairaan elämänlaadun kyseenalaistaa?
Vierailija:
Vierailija:
Mikä ihme siinä on, kun vammaisten ihmisten läheisten pitäisi olla valmiita kuuntelemaan ties mitä sontaa muilta? Saako muistakin sairauksista vittuilla?Saako AdHD lapsen äidille sanoa, että uto teidän lapsi sitetn alkaa todennäköisesti vetämään kamaa ja päätyy linnaan, onneksi mulla ei ole sellaista? Tai vaikka syöpäsairaan elämänlaadun kyseenalaistaa?
Vierailija:
Tietosuoja on sitä varten, että se SUOJAA ihmisiä turhilta harmeilta- käyttäkää sitä siis...
Siis sitä, että HÄN ei olisi jaksanut. Tai ei edes sitä, vaan häntä pelotti, ettei olisi jaksanut. HÄn ei halunnut sitä elämää.
Mulla on ystävä, joka on tehnyt abortin juuri siksi, että lapsi osoittautui rakenneultrassa ja jatkotutkimuksissa vammaiseksi, ja hän sanoi ihan avoimesti, että ei olisi jaksanut sitä elämää, varsinkin kun oli muitakin lapsia. Arvostan kovasti hänen rehellisyttään, ja uskon että asia on hänellekin paljon helpompi hyväksyä näin.
Vierailija: